Uusi tiedustelulaki

inscout

Ylipäällikkö
Ite olen todennäköisesti siviilipoliisin rikosvihjetietokannassa. Työkaveri koki alkavan keski-iän kriisin. Ja halusi mopokerhon vessojen pesijäksi pirkan hammasharjalla.

Asia paljastu vasta kun kaveri joutui linnaan. Samoihin aikoihin mua pysäyteltiin motarilla jne. ja auto pengottiin muutaman kerran koiralla.

Nyt istuu linnassa. Ja saisi istuakkin siellä.

Ps. Poliisi tunnisti mut oikealla nimellä, kun toinen kaveri kertoi todistajia pahoinpitelylleen. Ja kertoi vain mun lempinimen.

Jep. Olet kirjoissa ja kansissa. Jos olet esimerkiksi puhunut puhelimessa epäillyn/tuomitun kanssa useaan otteeseen (etkä ole paikkakunnan pizzalähetti) pääset listalle. Tämä on automaatio kun käyvät läpi puhelintiedot. Ikävää tuossa on se, että nuo merkinnät eivät käytännössä katoa koskaan. Pahimmillaan se voi vaikuttaa työpaikan saantiin, pienimmillään joudut isommalla todennäköisyydellä rajalla pengottavaksi varsinkin jos kaverisi oli huumehommissa mukana.

Iso-Mursu

Respected Leader
Jep. Olet kirjoissa ja kansissa. Jos olet esimerkiksi puhunut puhelimessa epäillyn/tuomitun kanssa useaan otteeseen (etkä ole paikkakunnan pizzalähetti) pääset listalle. Tämä on automaatio kun käyvät läpi puhelintiedot. Ikävää tuossa on se, että nuo merkinnät eivät käytännössä katoa koskaan. Pahimmillaan se voi vaikuttaa työpaikan saantiin, pienimmillään joudut isommalla todennäköisyydellä rajalla pengottavaksi varsinkin jos kaverisi oli huumehommissa mukana.

Olen selvittänyt silti turvallisuusselvityksen

inscout

Ylipäällikkö
Olen selvittänyt silti turvallisuusselvityksen

Sanoinkin pahimmillaan:).

Ennen EPRI tuli kuvioon vasta laajassa turselissa. Joskin kävi jossain vaiheessa ilmi että sitä oli käytetty myös normiturselissa ainakin jossain tapauksissa. Kaverilta jäi työpaikka saamatta juurikin jonkin väärän tuttavuuden takia. Nythän EPRI on muuttunut eri nimiseksi mutta toisaalta laajentunut valtavasti uuden lain myötä. Varsinkin digitaalisen rikostiedustelutiedon määrä tulee jatkossa olemaan todennäköisesti kooltaan moninkertainen nykytiedostojen sisältöön verrattuna. Tämä siis ei liity tiedustelulainsäädäntöön vaan yleiseen lakiin poliisin rekistereistä.

Viranomaiset rakastavat asioiden salaamista, mutta he vihaavat sitä, jos muilla on salaisuuksia.