Uusi tiedustelulaki

inscout

Ylipäällikkö
Markus Mustajärvi on erikoinen veto Vasemmistoliitolta. Ilmeisesti ei parempaa tai muita halukkaita ollut.

Kärnä ei sentään onneksi päässyt mukaan.
Hyvä kysymys.

Onko paras valvoja henkilö joka suhtautuu valvomaansa asiaan kritiikittä vai henkilö joka suhtautuu siihen kriittisesti?

Toki kaikessa on puolensa, mutta ottaen huomioon kyseisten organisaatioiden taustan, pidän ajatuksesta, että heitä valvovat myös ihmiset jotka eivät osta joka puolelta heidän maailmankuvaansa.
 

hansai

Supreme Leader
Ensimmäiset tiedot Supon ja Puolustusvoimien tiedusteluyhteistyöstä julki – Näihin kohteisiin tiedustelu kohdistuu, tiedonhaun priorisointi käynnissä
  • 2
  • 1
  • JAA:
Puolustusvoimien tiedustelupäällikkö kenraalimajuri Pekka Toveri ei kommentoi, onko verkkotiedustelu jo aloitettu. Supon ja armeijan yhteistyö tiivistyy uusien tiedustelulakien myötä.

Puolustusvoimien tiedustelupäällikkö kenraalimajuri Pekka Toveri ei kommentoi, onko verkkotiedustelu jo aloitettu. Supon ja armeijan yhteistyö tiivistyy uusien tiedustelulakien myötä. KUVA: Joel Maisalmi

KOTIMAA 30.10.2019 6:00
TANELI KOPONEN

Sisäministeriö asettaa pian tärkeysjärjestyksen supon tiedonhankinnalle. Kehitystyössä on huomioitu erityisesti siviili- ja sotilastiedustelun yhteistyö.
Suojelupoliisin (supon) ja Puolustusvoimien harjoittaman tiedustelutoiminnan yhteensovittaminen on edennyt syksyn aikana.
Tieto käy ilmi dokumenteista, jotka Lännen Media hankki käyttöönsä Puolustusvoimien tiedustelupäälliköltä Pekka Toverilta ja sisäministeriön kansliapäälliköltä Ilkka Salmelta.

Uudet tiedustelulait tulivat voimaan kesäkuun alussa. Viranomaiset saivat uusia valtuuksia muun muassa tietoverkkotiedusteluun.
Pääesikunnan ja sisäministeriön luovuttamat asiakirjat on esitelty myös eduskunnan tiedusteluvalvontavaliokunnalle, joka kieltäytyi luovuttamasta niitä vedoten ”asian keskeneräisyyteen”.

Kansliapäällikkö Salmen laatimassa asiakirjassa kerrotaan, että sisäministeriö on päättänyt asettaa vuoden loppuun mennessä tärkeysjärjestyksen supon siviilitiedustelun tiedonhankinnalle. Kyse on vuonna 2020 tehtävästä tiedustelusta.

Ministeriön mukaan tiedonhankintaprioriteettien kehittämisessä on huomioitu erityisesti siviili- ja sotilastiedustelun eli käytännössä Supon ja Puolustusvoimien tiedustelulaitoksen välinen yhteistyö.

Pääesikunnan tiedustelupäällikön toimittamassa dokumentissa on puolestaan listattu tiedustelukohteita, jotka ovat yhteisiä sotilastiedustelun ja siviilitiedustelua harjoittavan supon kesken.

Yhteiskohteita ovat muun muassa joukkotuhoaseiden suunnitteluun liittyvät tiedot, kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden turvallisuutta uhkaava toiminta sekä kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta uhkaavat kriisit.
Listalta löytyy myös vieraan valtion toiminta, joka vaarantaa yhteiskunnan elintärkeitä toimintoja.

Sisäministeriö katsoo supon vaativan valvontaa ja ohjausta, joka on tavanomaista tiivimpää verrattuna muihin ministeriön alaisiin virastoihin.

Tämä johtuu supon toiminnan luonteesta. Supon ohjauksessa kiinnitetään erityistä huomiota toimivaltuuksien käytön lisäksi muun muassa talouteen, organisaatioon ja supon omavalvontaan.

Onko uuden lain mahdollistama verkkotiedustelu jo aloitettu?
Supon päällikkö Antti Pelttari ei halunnut vastannut kysymykseen.
Supon viestinnän mukaan uusia tiedustelutoimivaltuuksia on otettu jo käyttöön. Toimivaltuuksien käytöstä ei supon mukaan voida kertoa tarkemmin, koska se paljastaisi suunnitelmat tiedustelun kohteille.

Myöskään sisäministeriöstä ja Puolustusvoimista ei kommentoida, onko verkkotiedustelu alkanut.
– Valitettavasti en voi tuohon vastata mitään, Pääesikunnan tiedustelupäällikkö Pekka Toveri viestittää.
– Toimittamassamme materiaalissa on esitetty voimassa oleva lainsäädännöllinen tilanne. Näin ollen kansliapäälliköllä ei ole lisäkommenttia asiaan, kirjoittaa puolestaan erityisavustaja Pekka Laisi sisäministeriöstä.

Puolustusvoimien tiedustelulaitoksen tärkein tehtävä on antaa ennakkovaroitus Suomeen kohdistuvasta sotilaallisesta uhasta. Tiedustelulaitoksen organisaatiorakenne, budjetti ja jopa työntekijöiden tarkka lukumäärä on salaista tietoa.

Supon tehtäviin kuuluu muun muassa terrorismin torjunta ja vastavakoilu. Supo jakautuu organisaatiossaan yhdeksään yksikköön, joista täysin uusia yksiköitä ovat esikunta, tiedustelu sekä digitaaliset palvelut.
Muita yksiköitä ovat muun muassa terrorismintorjunta ja vastatiedustelu.

 

inscout

Ylipäällikkö
Nyt ovat lait olleet sitten kohta vuoden voimassa. Luonnollisesti mitään ei ole aiheesta julkisuudessa kuulunut.

Se, mikä tässä vaiheessa on tullut selväksi on, että valitettavasti (joskaan ei yllättävästi), tiedustelun valvonta on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi.

Tiedusteluvalvontavaltuutettu tosin nimitettiin, mutta henkilökunnan rekrytointi aloitettiin vasta helmikuussa kuluvana vuonna. Valinnat tehtäneen kesään mennessä, eli lain oltua vuoden voimassa.

Ja resurssien määräksi tulee jo lain tekovaiheessa aivan liian pieneksi todettu 2+1 henkilöä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että minkäänlaista tosiasiallista valvontaa ei ole edes tarkoitus tehdä vaan kyseessä on puhtaasti nimellinen toimi jossa kiltisti luetaan aamulla pöydälle tulleet paperit ja kirjoitetaan kerran vuodessa muistio jossa kehutaan kuinka hienosti ja laillisesti kaikki on mennyt ja sitten onkin vuorossa 6000 kalorin päivällinen "viiteryhmien" kanssa. Röyh!

No. Saatiinpahan yksi kovapalkkainen ja vähätöinen massutusvirka jaettavaksi aina viiden vuoden välein.
 
Nyt ovat lait olleet sitten kohta vuoden voimassa. Luonnollisesti mitään ei ole aiheesta julkisuudessa kuulunut.

Se, mikä tässä vaiheessa on tullut selväksi on, että valitettavasti (joskaan ei yllättävästi), tiedustelun valvonta on jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi.

Tiedusteluvalvontavaltuutettu tosin nimitettiin, mutta henkilökunnan rekrytointi aloitettiin vasta helmikuussa kuluvana vuonna. Valinnat tehtäneen kesään mennessä, eli lain oltua vuoden voimassa.

Ja resurssien määräksi tulee jo lain tekovaiheessa aivan liian pieneksi todettu 2+1 henkilöä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että minkäänlaista tosiasiallista valvontaa ei ole edes tarkoitus tehdä vaan kyseessä on puhtaasti nimellinen toimi jossa kiltisti luetaan aamulla pöydälle tulleet paperit ja kirjoitetaan kerran vuodessa muistio jossa kehutaan kuinka hienosti ja laillisesti kaikki on mennyt ja sitten onkin vuorossa 6000 kalorin päivällinen "viiteryhmien" kanssa. Röyh!

No. Saatiinpahan yksi kovapalkkainen ja vähätöinen massutusvirka jaettavaksi aina viiden vuoden välein.
Hui.

Sydän kylmänä pohdin, minkälaista materiaalia meikästäkin on kerätty. Pahimpana pidän, että olen vauva.fi:stä lukenut ajankohtaisiin aiheisiin liittyneitä postauksia. En uskalla ajatellakaan sitä mahdollisuutta, että käyntini on huomattu. (Suosittelen muuten muillekin kaikesta riskistä huolimatta, siellä ollaan käryllä...).
 

inscout

Ylipäällikkö
Hui.

Sydän kylmänä pohdin, minkälaista materiaalia meikästäkin on kerätty. Pahimpana pidän, että olen vauva.fi:stä lukenut ajankohtaisiin aiheisiin liittyneitä postauksia. En uskalla ajatellakaan sitä mahdollisuutta, että käyntini on huomattu. (Suosittelen muuten muillekin kaikesta riskistä huolimatta, siellä ollaan käryllä...).
Tuo on yksi tapa suhtautua viranomaisten lainrikkomuksiin. Hyvin suomalainen tapa sanoisin:).
 

tiedotusosasto

Respected Leader
No. Saatiinpahan yksi kovapalkkainen ja vähätöinen massutusvirka jaettavaksi aina viiden vuoden välein.
Se vielä puuttuisi, että valvojien valvojia olisi vielä enemmän. Edit: Meillä on nimittäin esim terroristeiksi potentiaalisia seurannassa yli 400 henkeä eikä tämä ole ainoa uhka seurattavaksi. Näitä seuloo kourallinen poliiseja ja vielä vähemmän kokopäiväisinä.
 

inscout

Ylipäällikkö
Se vielä puuttuisi, että valvojien valvojia olisi vielä enemmän. Edit: Meillä on nimittäin esim terroristeiksi potentiaalisia seurannassa yli 400 henkeä eikä tämä ole ainoa uhka seurattavaksi. Näitä seuloo kourallinen poliiseja ja vielä vähemmän kokopäiväisinä.
En ole todellakaan samaa mieltä itse asiasta. Meillä on itsellämmekin tarpeeksi kokemusta turvallisuuspalveluista joiden toiminta ei kestä tarkastelua.

Mutta toisaalta olet kyllä oikeassa. Jos valvontaa ei tosiasiallisesti kuitenkaan tehdä, miksi käyttää rahaa nimelliseen instanssiin. Turhaa rahanmenoa valitettavasti.
 
Top