Uusi tiedustelulaki

John Hilly

Ylipäällikkö
Eduskuntaan tulee tiedusteluvaliokunta – Näin Suomen tiedustelijoita vahditaan uudessa laissa
Kasperi Summanen
1 tunti ja 59 minuuttia sitten
Tiedustelua aiotaan valvoa sekä parlamentaarisesti että viranomaisvoimin.

  • f8fce5a0302a5b06a30a4df2b2359936af825c5b9b9b66925c5a1a178e629b8c

    Suojelupoliisi Helsingissä

    (Lehtikuva/Martti Kainulainen)
Verkkouutisten saamien tietojen mukaan valmisteltava tiedustelulainsäädäntö merkitsee, että eduskunta on saamassa uuden valiokunnan.

Eduskunnan tiedusteluvaliokunnan tehtävänä olisi valvoa tiedustelutoimintaa. Tiedustelua valvomaan perustettaisiin myös uusi viranomainen, tiedusteluvaltuutettu. Valtuutetun nimittäisi valtioneuvosto. Sotilastiedustelua hoitavien laitosten toimintaa valvoisi asessori.

Molempien siviilitiedustelua valvovien tahojen tiedonsaantivaltuuksia kuvataan erittäin laajoiksi. Eduskunnan tiedusteluvaliokunta on kuitenkin tarkoitus pitää valtuutettua etäämpänä käytännön toiminnasta. Tiedusteluvaltuutettu raportoi valiokunnalle. Valiokunnalla olisi myös laajat oikeudet kuulla viranomaisia kaikissa tiedusteluun liittyvissä asioissa.

Tiedusteluvaliokunnan jäseniä koskevat erittäin tiukat salassapitosäännöt. Heidän kohdallaan toimitetaan myös perusteellinen turvallisuusselvitys.

”Rehelliset ihmiset voivat nukkua yönsä rauhassa”
Tiedustelulainsäädäntö on herättänyt kuumaa keskustelua etenkin kansalaisten oikeuksista ja siitä, millaisia uusia valtuuksia viranomaiset saavat suomalaisten valvontaan.

Esimerkiksi Helsingin Sanomat kertoi uusista tiedonhankintakeinoista, joita suojelupoliisi ja puolustusvoimat saisivat käyttöönsä. Näitä olisivat muun muassa paikkatiedustelu ja kirjeen tai muun lähetyksen pysäyttäminen ja jäljentäminen sekä tietoliikennetiedustelu.

Jos Supo tai tiedustelulaitos saisivat tiedustelun yhteydessä tietoa muista törkeistä rikoksista, niiden olisi pakko kertoa tieto rikospoliisille. Lisäksi niillä olisi myös muissa tapauksissa oikeus luovuttaa tieto rikospoliisille.

Tiedustelulainsäädäntöhanketta valvovan parlamentaarisen seurantaryhmän toinen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Pertti Salolainen (kok.) toppuuttelee huolia ja toteaa, että kaikkeen verkkotiedusteluun tarvittaisiin yhä tuomioistuimen lupa.

Hänen mukaansa kaikki sellainen ylimääräinen tieto, jota kyseinen lupa tiedusteluun ei koske, poistettaisiin oitis.

– Rehelliset ihmiset voivat nukkua yönsä rauhassa, mutta konnat ja vakoilijat voivat olla huolissaan, Salolainen sanoo Verkkouutisille.

Hän ei lähde suoralta kädeltä tyrmäämään myöskään tunteita herättävää niin sanottua tiedon massakeräämistä. Salolainen muistuttaa, että sitä harjoitetaan Ruotsissakin.

– Sitä pitää vielä pohtia. Jos se on demokraattisessa Ruotsissa mahdollista, miksi se ei voi olla Suomessa mahdollista.

Perustuslakimuutos
Uusi tiedustelulaki vaatii viestisalaisuuden osalta muutoksia perustuslakiin. Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) hallitus haluaisi tehdä ne jo tällä vaalikaudella, eli käyttää nopeutettua menettelyä.

Asia olisi ensin julistettava kiireelliseksi eduskunnassa viiden kuudesosan enemmistöllä. Sitten siitä päätettäisiin kahden kolmasosan enemmistöllä.

Tavalliseen tahtiin tehtynä perustuslain muutos hyväksyttäisiin nyt yksinkertaisella enemmistöllä ja jätettäisiin odottamaan sitä, että seuraava eduskunta hyväksyy sen aikanaan kahden kolmasosan enemmistöllä.

Pertti Salolainen toivoo, että asiasta pystytään päättämään kiireellisesti.

– Siinä ei ole kysymys puoluepolitiikasta vaan kansallisesta edusta ja turvallisuudesta.

Salolaisen mukaan Suomi on tiedustelulain puuttumisen vuoksi tiedustelussa kymmeniä vuosia muita läntisiä demokratioita jäljessä.

– Hyvinhän on tiedossa, että Ruotsi paljasti meille Suomen ulkoministeriön vakoilun, hän toteaa.

Uutta siviili- ja sotilastiedustelulainsäädäntöä valmistelevat työryhmät luovuttavat mietintönsä keskiviikkona.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/tiedustelulait_uusi_valiokunta-64334
 
Tarja Halonen ja Erkki Tuomioja romuttivat Suomen tiedustelun
IL: "Suomalaisen sotilastiedustelun takamatkaan on kaksi syytä: Tarja Halonen ja Erkki Tuomioja, kirjoittaa Olli Ainola."
KOTIMAA ke 19.04.2017 07:28 http://beta.oikeamedia.com/o1-14800
img14802-14803-630.jpg

IltaLehti kertoo artikkelissaan: "Puolustusvoimien mukaan Suomen sotilastiedustelun työkalut ovat ruostumassa."

"Muut maat ovat pidemmällä. Me olemme noin 15 vuotta myöhässä tässä asiassa. Se on totuus", apulaistiedustelupäällikkö Kari sanoi Jyväskylässä tammikuussa IltaLehden mukaan.

Kuinka on mahdollista, että sodissa elintärkeäksi osoittautunut signaalitiedustelu on päässyt näin pahasti rappeutumaan? Kaiken lisäksi tämän on annettu tapahtua Suomessa, joka on ollut tietoliikenneteknikan kärkimaita.

Takamatkaan on Olli Ainolan mukaan kaksi syytä. Tarja Halonen ja Erkki Tuomioja.

"Halonen presidentti-ylipäällikkönä ja Tuomioja ulkoministerinä estivät tiedustelun uudistamisen; siinä samalla suomalaisten viranomaisten soluttautumisen Venäjän asevoimien käyttämiin kaapeleihin ja kuituihin. Jos kauniisti sanotaan, presidentti ja ulkoministeri eivät nähneet tarvetta edistää tällaisen tiedustelutoiminnan sallivaa lainsäädäntöä.", kirjoittaa Olli Ainola.

Suomen sotilaallinen tiedustelu oli vielä kartalla 1990-luvulla. Tiedustelu perustui juuri radiotiedusteluun ja signaalianalyysiin. Suomella oli hyvä kuva lähialueiden tapahtumista. 1990-luvun lopulla Venäjä uudisti järjestelmiään ja radioviestintä korvautui valokuituyhteyksin. Vanhentunut lainsäädäntö ei antanut oikeuksia tiedustella valokuidun kautta tapahtuvaa liikennettä. Tarja Halonen ja Erkki Tuomioja vastustivat tarvittavia lakimuutoksia IltaLehden mukaan.

Suomen tiedustelutaitojen romahtaessa Suomi menetti myös pohjoismaisessa sotilasyhteistyössä tarvittavan tärkeän kauppatavaran. Ruotsin oma tiedustelu osoittautui käytännössä paremmin asioista perillä olevaksi kuin Suomen.

Ruotsi muunmuassa paljasti Suomen hallitukselle, että ulkoministeriömme verkko on hakkeroitu. Ensimmäiseksi suomalaiset epäilivät ruotsalaisia itseään.

Nyt pikaisessa valmistelussa olevat muutokset tiedustelulakiin vaikutavat jättävän jälleen yhden olennaisen aukon tiedusteluoikeuksiin. "Toimittajien lähdesuojaa, asianajajatoiminnan luottamuksellisuuden suojaa tai pappien rippisalaisuutta eivät tiedusteluvirkamiehet saa loukata viestejä lukiessaan.". Tämä saattaa kuulostaa kohtuulliselta, mutta entä kun samaa sovelletaan imaameihin:

"Jos imaami hoitaa sielua, siihen liikenteeseen ei saa koskea, mutta jos imaami esimerkiksi kehottaa räjäyttämään eduskuntatalon, siihen liikenteeseen saa koskea.", Puolustusvoimien apulaistiedustelupäällikkö, eversti Martti J. Kari vääntää artikkelissa rautalangasta.

Miten tiedustelu pystyy varmistamaan, ettei kaikki terroritekoihin liittyvä viestintä tapahdu juuri "sielunhoidollisten" keskustelujen yhteydessä? Sitä artikkeli ei kerro.

OM60x60.jpg
 
Tuossa Martti J Karin esitelmä
https://m3.jyu.fi/jyumv/ohjelmat/it...uento-6-tietoverkkotiedustelu-ja-lainsaadanto

"Jos imaami hoitaa sielua, siihen liikenteeseen ei saa koskea, mutta jos imaami esimerkiksi kehottaa räjäyttämään eduskuntatalon, siihen liikenteeseen saa koskea.", Puolustusvoimien apulaistiedustelupäällikkö, eversti Martti J. Kari vääntää artikkelissa rautalangasta.

Kertokaa miten päästään laillisesti tilanteeseen, että saadaan selville imaamin kehoitus räjäyttää eduskuntatalo?

29:10->35:40
 
Viimeksi muokattu:
Vassarit jarruttelee, ullatus...

Vasemmistoliitto toppuuttelee tiedustelulain kiirehtimistä – kansalaisten perusoikeudet huolena
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...ta-kansalaisten-perusoikeudet-huolena/6396194
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson (vas.) ei kannata tiedustelulakiin liittyvää perustuslain muutosta tällä vaalikaudella. Anderssonin mielestä kiirehtiminen murentaisi perusoikeuksien suojaa.

Perustuslain muuttaminen takaisi viranomaisille nykyistä laajemmat tiedonsaantimahdollisuudet. Työryhmien ehdotus tiedustelulaiksi muun muassa kaataisi kirjesalaisuuden tapauksissa, joissa kansallinen turvallisuus on uhattuna.

Andersson sanoo, että perusoikeuksista tulee säätää ainoastaan yli vaalikausien ulottuvalla harkinnalla ja laajalla parlamentaarisella yhteisymmärryksellä.


– Demokratian vaatimuksia ei saa sivuuttaa. Jos tiedustelulainsäädäntöä kiirehditään, muodostetaan samalla ennakkotapaus sille, millä edellytyksillä perusoikeuksista säädetään, hän sanoo tiedotteessa.

Vasemmistoliiton mielestä tiedustelulakia pitää uudistaa, mutta puolue suhtautuu asian kiirehtimiseen kriittisesti. Viranomaisilla pitää olla työkalut turvallisuuden takaamiseksi, mutta kansalaisten oikeusturvasta on huolehdittava.

Vasemmistoliitto aikoo ottaa kantaa tiedustelulakipakettiin, kun se tulee hallituksen esityksinä eduskuntaan.

Katse ensi syksyssä
Hallituksen tavoitteena on saada esitykset tiedustelulaiksi eduskunnan käsiteltäväksi tulevalla syysistuntokaudella. Hallitus on toistuvasti vedonnut oppositioon, jotta perustuslain muuttaminen onnistuisi nopeutetussa aikataulussa.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kaikkosen mielestä turvallisuusympäristö on muuttunut viime vuosina huonompaan suuntaan. Esimerkkeinä hän mainitsee muutaman vuoden takaisen ulkoministeriöön kohdistuneen verkkovakoilun ja yhä lähempänä Suomea tapahtuneet terrori-iskut.

Kaikkonen kannattaa tarvittavien lakimuutosten hyväksymistä tällä vaalikaudella.

– Suomessa ei ole ollut tähän asti tiedustelulainsäädäntöä, mikä on vaikeuttanut erilaisten vakavien uhkien, kuten terrorismin ja verkkovakoilun torjumista, Kaikkonen sanoo tiedotteessa.

Suuri enemmistö tarvitaan
Jos perustuslain muutos halutaan saada läpi kiireellisenä eli jo tämän eduskunnan aikana, muutoksen taakse pitää ensin saada viisi kuudesosaa kansanedustajista. Muuten asian käsittely siirtyy seuraavalle eduskunnalle.

Hallituspuolueiden lisäksi ex-sisäministeri Päivi Räsänen (kd.) on eduskunnassa vedonnut tiedustelulain puolesta. Muista oppositiopuolueista SDP:llä on 35, vihreillä 15, vasemmistoliitolla 12 ja RKP:llä 9 kansanedustajaa. Perustuslain nopeutettu käsittely vaatisi 166 edustajan tuen, joten hallitus ja viiden edustajan kristillisdemokraatit tarvitsevat vähintään SDP:n ja jonkin muun oppositiopuolueen tuen.

Tiedustelulakia valmistelleet työryhmät luovuttivat tänään mietintönsä ministereille. Laki sallisi muun muassa verkkotiedustelun, johon viranomaisilla ei nyt ole valtuuksia. Tiedustelua voisi tehdä niin Suomessa kuin ulkomailla. Suojelupoliisi voisi alkaa tehdä ulkomaantiedustelua.

Työryhmissä tehty lakiluonnos lähtee seuraavaksi lausuntokierrokselle.
 
Vassarit jarruttelee, ullatus...

Vasemmistoliitto toppuuttelee tiedustelulain kiirehtimistä – kansalaisten perusoikeudet huolena
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...ta-kansalaisten-perusoikeudet-huolena/6396194

Muista oppositiopuolueista SDP:llä on 35, vihreillä 15, vasemmistoliitolla 12 ja RKP:llä 9 kansanedustajaa. Perustuslain nopeutettu käsittely vaatisi 166 edustajan tuen, joten hallitus ja viiden edustajan kristillisdemokraatit tarvitsevat vähintään SDP:n ja jonkin muun oppositiopuolueen tuen.

Lin ja Villen joukkojen varaan on turha laskea mitään. Sen sijaan demarileiristä kuuluu jo ihan lupaavia äänenpainoja.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sdp_tiedustelu-64381

Hallintovaliokunnan demarijäsenet pitävät lain säätämistä tarpeellisena kansallisen turvallisuuden kannalta.

 
Muista oppositiopuolueista SDP:llä on 35, vihreillä 15, vasemmistoliitolla 12 ja RKP:llä 9 kansanedustajaa. Perustuslain nopeutettu käsittely vaatisi 166 edustajan tuen, joten hallitus ja viiden edustajan kristillisdemokraatit tarvitsevat vähintään SDP:n ja jonkin muun oppositiopuolueen tuen.

Lin ja Villen joukkojen varaan on turha laskea mitään. Sen sijaan demarileiristä kuuluu jo ihan lupaavia äänenpainoja.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sdp_tiedustelu-64381

Hallintovaliokunnan demarijäsenet pitävät lain säätämistä tarpeellisena kansallisen turvallisuuden kannalta.

RKP kyllä ymmärtää kansallisen turvallisuuden päälle. SDP on se ratkaiseva tekijä.

Ongelmana voi olla se että kenet Rinne katsoo tarpeelliseksi kumppaniksi seuraavaan hallitukseen.
 
Kuuluuko muuten kirjesalaisuuden murtaminen tai muita vastaavia viestien salaisuuteen liittyviä juttuja nykyisellään esimerkiksi sotatilan lakipaketteihin?
 
Voisiko joku jäsen täällä kertoa tai lehdistön edustaja selvittää, miten on mahdollista, että Suomessa on tekeillä tällainen lainsäädäntö vasta nyt, eikä esim. joitain kymmeniä vuosia sitten tai edes 9-11 jälkeen? Ovatko viranomaiset olleet unessa, vai ovatko poliitikot torpanneet virkamiesten hätähuudot? Ketkä ovat teoriassa saattaneet kansalaiset vaaraan, kun on tapeltu toinen käsi selän taakse sidottuna, ja vielä itse sidottuna?
 
Voisiko joku jäsen täällä kertoa tai lehdistön edustaja selvittää, miten on mahdollista, että Suomessa on tekeillä tällainen lainsäädäntö vasta nyt, eikä esim. joitain kymmeniä vuosia sitten tai edes 9-11 jälkeen? Ovatko viranomaiset olleet unessa, vai ovatko poliitikot torpanneet virkamiesten hätähuudot? Ketkä ovat teoriassa saattaneet kansalaiset vaaraan, kun on tapeltu toinen käsi selän taakse sidottuna, ja vielä itse sidottuna?

No elä nyt liikoja odota medialta.
 
Voisiko joku jäsen täällä kertoa tai lehdistön edustaja selvittää, miten on mahdollista, että Suomessa on tekeillä tällainen lainsäädäntö vasta nyt, eikä esim. joitain kymmeniä vuosia sitten tai edes 9-11 jälkeen? Ovatko viranomaiset olleet unessa, vai ovatko poliitikot torpanneet virkamiesten hätähuudot? Ketkä ovat teoriassa saattaneet kansalaiset vaaraan, kun on tapeltu toinen käsi selän taakse sidottuna, ja vielä itse sidottuna?

Olli Ainolan mukaan tähän ovat varsin pitkälti syypäitä Tarja Halonen ja Matti Vanhanen.
 
Ainoa asia mikä pisti silmään Ylen jutussa oli rivi: "Tiedustelun voi aloittaa ennen määräystä." Tiedätte varmaan hyvin että tämä tarkoittaa kaikkia vakoillaan.
 
Onko joku oikeasti sitä mieltä, että tämä lakipaketti pitäisi saattaa kumileimasimella läpi ja that's it? Vasemmistoänkyrät ovat asia erikseen, mutta tämänkaltainen lakiuudistus pitää kyllä ruotia läpikotaisin ennen hyväksyntää ja mahdolliset epäkohdat korjata. Patriot Actista voi ottaa mallia siitä, kuinka hienoa ja hyvää tulee kun pelon ja kauhun varjolla rynnitään lainsäädäntöuudistuksia lähes kritiikittä läpi nopeutetussa aikataulussa.

Ja jotta yksinkertaisemmallekin selviää, niin kerrottakoon erikseen, etten henkilökohtaisesti ole tiedustelulainsäädäntöä vastaan, päinvastoin. Kansalaisena vaan peräänkuulutan poliittisen päätöksentekoprosessin vastuullisuutta, koska tämä on todella tärkeä asia, joka koskettaa jokaisen kansalaisen perusoikeuksia.
 
Onko joku oikeasti sitä mieltä, että tämä lakipaketti pitäisi saattaa kumileimasimella läpi ja that's it? Vasemmistoänkyrät ovat asia erikseen, mutta tämänkaltainen lakiuudistus pitää kyllä ruotia läpikotaisin ennen hyväksyntää ja mahdolliset epäkohdat korjata. Patriot Actista voi ottaa mallia siitä, kuinka hienoa ja hyvää tulee kun pelon ja kauhun varjolla rynnitään lainsäädäntöuudistuksia lähes kritiikittä läpi nopeutetussa aikataulussa.

Ja jotta yksinkertaisemmallekin selviää, niin kerrottakoon erikseen, etten henkilökohtaisesti ole tiedustelulainsäädäntöä vastaan, päinvastoin. Kansalaisena vaan peräänkuulutan poliittisen päätöksentekoprosessin vastuullisuutta, koska tämä on todella tärkeä asia, joka koskettaa jokaisen kansalaisen perusoikeuksia.

Iso-Mursu kirjoitti:
No elä nyt liikoja odota medialta.

Kannattaa kuunnella Politiikkaradion tämän päivän (19.4.) jakso, alkaen kohdasta 7:25. Onneksi meillä on sentään yksi toimittaja, joka kysyy poliitikoilta mitä itsekin ihmettelin, että miksi vasta nyt. Tapani Tölli kiertelee ja kaartelee, eikä sano suoraan. Pertti Salolainen myöntää, että myöhässä ollaan ja pahasti.

On tätä lakia nähtävästi aika tarkkaan pohdittu, ja kansalaisoikeudet turvataan jatkossakin. Meille tulee valtuudet toimia sekä siviili- että sotilastiedustelussa ulkomailla.
 
Kannattaa kuunnella Politiikkaradion tämän päivän (19.4.) jakso, alkaen kohdasta 7:25. Onneksi meillä on sentään yksi toimittaja, joka kysyy poliitikoilta mitä itsekin ihmettelin, että miksi vasta nyt. Tapani Tölli kiertelee ja kaartelee, eikä sano suoraan. Pertti Salolainen myöntää, että myöhässä ollaan ja pahasti.

On tätä lakia nähtävästi aika tarkkaan pohdittu, ja kansalaisoikeudet turvataan jatkossakin. Meille tulee valtuudet toimia sekä siviili- että sotilastiedustelussa ulkomailla.

Pitää kuunnella tuo juttu.

Itse kun olen työn takia median ihmisiä seurannut, niin jaksan ihmetellän välillä kuinka heikkoa yleissivistys on maanpuolustuksen ja turvallisuuden osalta alalla.

Toki olen voinut tavata sielläkin vääriä ihmisiä.
 
Back
Top