Uusi vaihtoehto: setelit lähti, selkäranka säilyi

Eli tässä on vielä aikaa kaikilla mailla veivailla budjetteja moneen kertaan ennen kuin sovittu aikaraja on ummessa

Budjetit ovat budjetteja. Toinen juttu on sitten luja tahto käyttää asevoimaa. Ja yhtä toinen juttu on se, että budjetti valuu suorituskykyyn, eikä se hajaannu kaikenlaisiin hankkeisiin, joissa jokainen taho voi kastaa nokkaansa.

Toistan: budjetit ovat budjetteja, jos ajatellaan sotilaallista suorituskykyä ja nimenomaan kykyä, halua, uskallusta ja tahtoa sitä käyttää. Kyky, halu, uskallus ja tahto eivät tule ostettua edes amerikkalaisen asekaupan hyllyltä. Ilman tuota henkistä munaa ei aseet merkkaa yhtään mitään. Parhainkin kiiltävä asekaupan bemari on turhis, jos käyttäjällä on housuissa vatkulia.
 
Miulle kelpaisi se "murentunut" 5. artiklan suoja. :)

Eikös olekin jännää, miten tämä murentuneisuus on tullut ilmi? Miten nyt uskalletaan kyseenalaistaa jopa julkisesti tämä Pyhä Dogmi, jonka piti olla rikkumaton ja iästä aikaa tosiolevana elävä Liittosuhteiden Vuori?

Minä, Tvälups ja Laamanator olemme tästä vaihtoehdosta varoitelleet foorumilla jo vuosia. Olemme saaneet tuta Kremlin leimaa ja typeräksi haukkumista.

En usko, että Nato on pois pelistä, en lainkaan. Mutta tuokin foorumilla uskonnon asemaan nostettu ja koroitettu Asia on syytä pitää tietyllä kritiikillä silmänaloissa. Liian monet edut ja pelaajat vääntävät omista eduistaan, jotta mikään olisi varmaa.
 
Budjetit ovat budjetteja. Toinen juttu on sitten luja tahto käyttää asevoimaa. Ja yhtä toinen juttu on se, että budjetti valuu suorituskykyyn, eikä se hajaannu kaikenlaisiin hankkeisiin, joissa jokainen taho voi kastaa nokkaansa.

Toistan: budjetit ovat budjetteja, jos ajatellaan sotilaallista suorituskykyä ja nimenomaan kykyä, halua, uskallusta ja tahtoa sitä käyttää. Kyky, halu, uskallus ja tahto eivät tule ostettua edes amerikkalaisen asekaupan hyllyltä. Ilman tuota henkistä munaa ei aseet merkkaa yhtään mitään. Parhainkin kiiltävä asekaupan bemari on turhis, jos käyttäjällä on housuissa vatkulia.
Tottakai raha on rahaa ja tahto on tahtoa. Valitettavasti raha ratkaisee nykypäivänä todella paljon ja jos puolustuksella ei ole rahaa käytettävissä niin ei se pelkkä raudanluja tahtokaan riitä.

Kehtaisin kuitenkin väittää että kun Naton suojakilpi on saanut kolahduksen niin on täällä Euroopassakin isojen nato-maiden osalta herätty tähän päivään. Kuten Merkel sanoi niin Euroopan on aika ottaa kohtalonsa omiin käsiinsä. Tulkitsen Merkelin sanat niin että Saksa ainakin tulee liikahtamaan siihen suuntaan että vahvistavat omia sotilasvoimiaan. Enkä usko myöskään hetkeäkään etteikö saksalaisilta löytyisi tuota peräänkuulutettu kykyä, halua, uskallusta sekä tahota aivan riittämiin.

Turhaan parjatut ranskalaisetkin ovat esittäneet hyvin vahvasti tahtoaan maailmalla. @Sardaukar on moneen otteeseen hienosti muistuttanut etteivät ranskalaiset ole mitään löysäilijöitä tai vellihousuja. Lisäksi kun tähän ynnätään lisäksi se että ranskalaisilla on ydinase ja sen suojavarjon alle olisi hyvä rakentaa myös Euroopan oman puolustusliiton pelotteen terävin kärki.

@baikal itse olen muuttanut myös hieman omaa Nato-kantaani. Olin aiemmin tuollainen kuvailemasi "nato uskovainen", mutta Trump toi hieman liian selvästi esiin. Itse olen siirtynyt vahvasti Euroopan oman puolustusliiton kannattajaksi sellaisella huomiolla että sen tulee sisältää saman henkinen osuus kuin Naton 5. artikla. Tietyllä tapaa näkisin myös että Nato ja Euroopan oma puolustusliitto voisivat täydentää toisiaan, eikä ne sulje kokonaan toisiaan pois.
 
Suomalainen metia ja valta-apparaatti pelaa Halla-ahon pussiin. Kun jotain hakataan kentällä, politiikan erityisesti, niin se tulee todennäköisesti keräämään symppiääniä. Jos Halla-aho oli tarkoitus panna kanveesiin ja puolue siirtää kohti lopullista ratkaisua, niin epäilen hankkeen epäonnistuvan melko selvästi.

Odotas vaan kun samaa "toimivaa" konstia eli lokakampanjaa taas startataan ennen seuraavia vaaleja. Ne kiihoittavat kirjoitukset tullaan nostamaan kymmeniä kertoja esiin ja näemme varmaan muutaman kerran kuvan Jussista SS-koppalakissa, eikä se ole kunnianloukkaus. Jokainen PS:lle nousua näyttävä galluppi nostaa tiedostavilta facebook-kontakteilta ryöpyn katteettomia lupauksia maastamuutosta, joita eivät suureksi harmikseni taaskaan tule täyttämään, kun tietävät ehkä itsekin että pieni ulkomaan keikka saattaisi palauttaa maanpinnalle sen oman erinomaisuuden tason suhteen nopeammin kuin täällä kurjan kotimaan raukkojen rajojen sisällä.

Kokoomus on ehkäpä hankalassa välissä kun Vihreillä olisi paljon herkullisia ääniä, luulenpa että ottavat riskin ja lähtevät haastamaan Vihreitä eli paljon arvoja, ihmisarvoja ja Mariaanien haudan syvyydestä löytyvää arvopohjaa tulee olemaan vaalikarjalle tarjolla. Sitten tämä mullikka ja varmaan muutama muukin sonni ja lehmäkin äänestää väärin eli Halla-aholaisia. Se nähdään vasta valvojaisissa että kannattiko Kokoomuksen hommeli. Viimeaikaiset gallupit näyttävät Orpoilulle hyvää, itselle silti sen sijaan olisi kelvannut paremmin Elina Lepomäki, tiukka asialinja ja -osaaminen. Veikkaan että hyvinkoulutetun ja "tiedostavan", omasta älykkyydestään liiankin vakuuttuneen väen keskuudessa Vihreät ovat ja pysyvät sinä siistinä valintana vaikka Kokoomus ottaisi "kansallisen" pois nimestään (inhan nationalistinen sana) ja sanoutuisi irti ydinvoimasta. Itse olisin mieluummin keskittynyt kalastamaan vaikka puolueensa fanaattisempiin näkemyksiin kyllästyneitä oikeistovihreitä, mutta ei ole puoluekirjaa saati sananvaltaa asiaan.

Lällätän sen ajatuksen päälle että tapahtuisi jotakin hyvin ikävää mikä vielä vaikuttaisi suurestikin liikkeisiin eri puolueiden välillä. Pidän sormiani olkapäitä myöten ristissä että mitään semmoista ei tapahdu, vaikka odotankin että Ville Ranta piirtäisi siitä taas jonkin todella oivaltavan ja hyvää tilannetajua osoittavan "lips lips" pilapiirroksen Kirkko & Kaupunkiin.
 
Turhaan parjatut ranskalaisetkin ovat esittäneet hyvin vahvasti tahtoaan maailmalla. @Sardaukar on moneen otteeseen hienosti muistuttanut etteivät ranskalaiset ole mitään löysäilijöitä tai vellihousuja. Lisäksi kun tähän ynnätään lisäksi se että ranskalaisilla on ydinase ja sen suojavarjon alle olisi hyvä rakentaa myös Euroopan oman puolustusliiton pelotteen terävin kärki.

Ranskalaiset eivät todellakaan ole mitään löysää väkeä, eivät ole koskaan olleet. Tähän näkemykseen vaikuttaa ajatus toisen maailmansodan antautumisesta, vaikka unohdetaan että he sitä ennen menettivät 200000 miestä taistellen kovasti täysin epäpätevästä sodanjohdostaan huolimatta. Niillä pelimerkeillä antautuminen oli realismia, ei niinkään pelkuruutta. Norjakin antautui väistämättömän edessä eikä heitä kai kukaan pidä pelkureina. Tanskan defaitistinen hallinto pääosin esti vastarinnan saksalaisia vastaan mutta miehet olisivat olleet hyvinkin valmiita syöttämään nikkeliä maahantunkeutujan silmien väliin.

Ranska on kuitenkin kovastikin nationalistinen, kotiinpäinvetävä ja omia "imperialistisia" etujaan ajava taho. Se varmaan täyttää velvoitteensa, mutta jenkkien kaltaiseksi "vapaan maailman vartijaksi" siitä ei ole (toki tämä rooli liittyy myös jenkkilän omiin etuihin).

Olin aiemmin tuollainen kuvailemasi "nato uskovainen", mutta Trump toi hieman liian selvästi esiin. Itse olen siirtynyt vahvasti Euroopan oman puolustusliiton kannattajaksi sellaisella huomiolla että sen tulee sisältää saman henkinen osuus kuin Naton 5. artikla.

Ei Trump 5.artiklalle ole käytännössä mitään konkreettista tehnyt...on ajanut samaa mitä Obama koitti, eli patistanut rikkaita euromaita kuten Saksaa panostamaan isommin omaan valmiuteensa. Obama teki tätä pehmeästi, päätä silittäen. Trump sitten teräsharjalla, jättää jopa muutamia rauhoittavia "korulauseita" väliin. Obama sai liikettä aikaan lähinnä muutenkin parhaalla puolustusasenteella varustettuihin maihin kuten Viro ja Puola. Trump näyttäisi saavan enemmänkin.

Mielestäni tämä Trumpin 5.artiklan ns. kyseenalaistaminen on kovinkin tiedostavien "#turpo -piirien" toimesta täysin liioiteltu asia. Suoraan sanottuna pidän sitä hömppänä. USAn joukkoja virtaa Itä-Eurooppaan siinä määrin, että pelkän tripwiren sijaan voidaan jo nähdä oikeaa taisteluarvoakin. Jenkkikoneet lentävät Itämerellä alvariinsa ja harjoittelevat meidänkin kanssa. Konkretian tasolla mikään ei ole muuttunut ainakaan huonompaan suuntaan. Eurooppalaisjäsenten herättely on pitemmällä aikavälillä vain hyväksi NATOlle. Trump hallitsee max 8 vuotta mutta tämä parannus pätee vuosikymmeniä. Kuinka moni täällä haluaisi vaarantaa henkensä ja käyttää merkittäviä rahasummia sellaisten suojelemiseksi, jotka eivät kovinkaan paljon itse ko. asian eteen ole valmiita tekemään? Ei moni, eikä sellainen kauheasti sen Alabaman tummapintaisen perheenisän ja ammattisotilaankaan motivaatiota lisää kun puhutaan savimajasodan sijaan paljon tappavammasta operaatiosta.

Tietyllä tapaa näkisin myös että Nato ja Euroopan oma puolustusliitto voisivat täydentää toisiaan, eikä ne sulje kokonaan toisiaan pois.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Tuo ehkä tarjoaisi Suomellekin tavan sujahtaa kyökin kautta NATOon...
 
Melko herkkä hipiäistä...olisiko kovemmalle ottanut kuitenkin toistuvasti esitetyt vaatimukset siipikerholaisten maksuosuuksista???

Jos vittuilla pitää, niin tee se jollekin toiselle..

Trymp ei ole luotettava, sen tajusi kaikki lMerkelistä. alkaen. Trump vaati suljetussa tapaamisessa kolmea prosenttia verona USA:lle ilman että suostui tunnustamaan Venäjän uhkaa tai kunnolla tajusi miten puolustusrahoitus NATOssa toimi, edelleen puuhaa USA:n vetäytymistä ja NATOn olevan vain muslimiterrorismia varten eli myy edelleen Eurooppaa ryssälle. Trumpin ilmeisen Putin-mielisyyden vastapainona toimivat tyypit kuten Mattis eivät kuitenkaan ole maan pressa joten tottakai länsijohtajat eivät nyt voi luottaa ryssän pauloissa yhä olevaan Trumppiin joka twiittailee kuin Putin-trolli.

Jos näiden alkeellisten tosiasioiden ääneen lausuminen aiheuttaa pääsi sisällä vain vitutusta niin ei voi muuta sanoa kuin että on ryssä sinutkin pääsi sekoittanut.
 
Trymp ei ole luotettava, sen tajusi kaikki lMerkelistä. alkaen. Trump vaati suljetussa tapaamisessa kolmea prosenttia verona USA:lle ilman että suostui tunnustamaan Venäjän uhkaa tai kunnolla tajusi miten puolustusrahoitus NATOssa toimi, edelleen puuhaa USA:n vetäytymistä ja NATOn olevan vain muslimiterrorismia varten eli myy edelleen Eurooppaa ryssälle. Trumpin ilmeisen Putin-mielisyyden vastapainona toimivat tyypit kuten Mattis eivät kuitenkaan ole maan pressa joten tottakai länsijohtajat eivät nyt voi luottaa ryssän pauloissa yhä olevaan Trumppiin joka twiittailee kuin Putin-trolli.

Jos näiden alkeellisten tosiasioiden ääneen lausuminen aiheuttaa pääsi sisällä vain vitutusta niin ei voi muuta sanoa kuin että on ryssä sinutkin pääsi sekoittanut.

Sinä et näköjään osaa muuta kuin vittuilla, onnea ja menestystä :D
 
Sinä et näköjään osaa muuta kuin vittuilla, onnea ja menestystä :D

Esitin substanssin ensikappaleessa. Merkelin saksankielisen kommentin Trumpista voit itse katsoa Spiegelistä.

Kun näet faktat jotka eivät korreloi maailmankuvasi kanssa vittuiluna etkä niitä edes yritä faktalähteisiin nojaavin argumentein kiistää niin ansaitset toisen kappaleen kommentit.
 
Esitin substanssin ensikappaleessa. Merkelin saksankielisen kommentin Trumpista voit itse katsoa Spiegelistä.

Kun näet faktat jotka eivät korreloi maailmankuvasi kanssa vittuiluna etkä niitä edes yritä faktalähteisiin nojaavin argumentein kiistää niin ansaitset toisen kappaleen kommentit.

Jos näiden alkeellisten tosiasioiden ääneen lausuminen aiheuttaa pääsi sisällä vain vitutusta niin ei voi muuta sanoa kuin että on ryssä sinutkin pääsi sekoittanut.

En tietääkseni ole sinun vastaanotolla käynyt diagnoosia hakemassa?
Joten jos henkilöön menemisestä pitää useamman kerran mainita, niin melkoinen ydinpommimies on vastassa...

Vedä henkeä välillä :D
 
En tietääkseni ole sinun vastaanotolla käynyt diagnoosia hakemassa?
Joten jos henkilöön menemisestä pitää useamman kerran mainita, niin melkoinen ydinpommimies on vastassa...

Vedä henkeä välillä :D

Kun ryssän kätyrit Putinin painostuksen tukemana ovat sabotoineet lähitulevaisuuden NATO-jäsenyysmahdollisuutemme jää ydinaseen suojan hankkiminen muilla keinoilla ainoaksi loogiseksi vaihtoehdoksi mikäli rehellisesti haluamme puhua Suomen sotilaallisesta voimasta ryssän iskut estävänä pelotteena.

Sodan logiikka huomioon ottaen yrityksesi leimata minut siksi että logiikkaan perusuten kannatan Suomen ydinasetta vain alleviivaa aiemmin sanomaani. Olen vain tylysti paljastanut ajattelusi taustan, lääkinnän joudut hankkimaan itse.
 
Esitin substanssin ensikappaleessa. Merkelin saksankielisen kommentin Trumpista voit itse katsoa Spiegelistä.

Kun näet faktat jotka eivät korreloi maailmankuvasi kanssa vittuiluna etkä niitä edes yritä faktalähteisiin nojaavin argumentein kiistää niin ansaitset toisen kappaleen kommentit.
Katopa itse spiegeliin... @hansai on hyvä tyyppi ja reserviläisveli, miksi kiusaat ja mollaat. Spiegel, Junge!
 
Katopa itse spiegeliin... @hansai on hyvä tyyppi ja reserviläisveli, miksi kiusaat ja mollaat. Spiegel, Junge!

Trumpin NATO-kokouksen jälkeen kun Trump ei avustajiensa viestin vastaisesti tunnustanut Artikla vitosta ja täysin NATO-protokollan vastaisesti valtiojohtajien yksityistapaamisessa vaati Saksalta 3%-BKT NATO-"maksua" suostuen puhumaan NATOsta vain terrorismin vastaisen toiminnan osalta:

http://www.spiegel.de/politik/deuts...l-enttaeuscht-von-donald-trump-a-1149588.html

"Die Zeiten, in denen wir uns auf andere völlig verlassen konnten, sind ein Stück vorbei"

Suosittelen sanakirjaan katsomista jos yllä oleva ei aukea. Keskusteluun kanssani ryhtyvän on ihan itse pystyttävä vastaamaan faktoihin tuntematta tulleensa kiusatuksi koska minä totean armotta niinkuin asiat on, ilman kyyristelyä. Kekkoslovakiasta peritty loogisen ajattelun estävä ja faktoista suuttuva itsesensuuri on kansantauti, joka vaatii vahvat vastalääkkeet.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä taitaa olla niitä asioita, että we just have to agree to disagree.

Kysymys lienee näkökulmasta, jos riman asettaa näinkin matalalle kuin ruuneperin mies niin ei taida tälläkään foorumilla olla kuin yhdestä viiteen niitä jotka *eivät* ole ryssän kätyreitä.

Ihmettelen silti miten esim. Soini ja J.Niinistö sujahtavat tiukasta seulasta niinkin helposti siihen luokkaan, molemmilla herroilla on ollut äärimmäisen häilyvät ja epäselvät NATO-kannat, EU-kritiikkiä (ryssän narratiivin mukaista, vai miten se nyt menikään) ja ei nyt ihan vähänkään pakolaisdeflektioon lankeamista. Mutta ilmeisesti siinä sakissa voi nähdä ihan erityisiä asioita, mitä en itse havaitse, samoin kuin en ole huomannut että 95% täällä olisi ryssän kätyreitä, mutta sanomattakin on selvää että siihen kategoriaan menen minäkin näillä kriteereillä.
 
Ihmettelen silti miten esim. Soini ja J.Niinistö sujahtavat tiukasta seulasta niinkin helposti siihen luokkaan, molemmilla herroilla on ollut äärimmäisen häilyvät ja epäselvät NATO-kannat, EU-kritiikkiä (ryssän narratiivin mukaista, vai miten se nyt menikään) ja ei nyt ihan vähänkään pakolaisdeflektioon lankeamista

Tämä se mielessäni samoin kahuili. Miten juuri kaikista tosisuoraselkäisistä ja takkiaräpyttelemättömistä Soini ja Niinistö läpäisivät tuon raakan lajittelun?:cool:

Asiasta vähän toiseen. Eikö ole aika perverssi tilanne hallituksessa? Montako Sinisen Tulevan ministeriä istuu hallituksessa? Harvoin on kolmen prosentin kannatuksella istutettu noin montaa paikkaa. :rolleyes:
 
Kun ryssän kätyrit Putinin painostuksen tukemana ovat sabotoineet lähitulevaisuuden NATO-jäsenyysmahdollisuutemme jää ydinaseen suojan hankkiminen muilla keinoilla ainoaksi loogiseksi vaihtoehdoksi mikäli rehellisesti haluamme puhua Suomen sotilaallisesta voimasta ryssän iskut estävänä pelotteena.

Sodan logiikka huomioon ottaen yrityksesi leimata minut siksi että logiikkaan perusuten kannatan Suomen ydinasetta vain alleviivaa aiemmin sanomaani. Olen vain tylysti paljastanut ajattelusi taustan, lääkinnän joudut hankkimaan itse.

Ai nyt sitä oikein uhriudutaan :D

Hienoa, oletko nyt ylpeä täysin vituilleen menneestä diagnoosista? :D:D:D

Lasittuinen terveisin,
Hansai
 
Trumpin NATO-kokouksen jälkeen kun Trump ei avustajiensa viestin vastaisesti tunnustanut Artikla vitosta ja täysin NATO-protokollan vastaisesti valtiojohtajien yksityistapaamisessa vaati Saksalta 3%-BKT NATO-"maksua" suostuen puhumaan NATOsta vain terrorismin vastaisen toiminnan osalta:

http://www.spiegel.de/politik/deuts...l-enttaeuscht-von-donald-trump-a-1149588.html

"Die Zeiten, in denen wir uns auf andere völlig verlassen konnten, sind ein Stück vorbei"

Suosittelen sanakirjaan katsomista jos yllä oleva ei aukea. Keskusteluun kanssani ryhtyvän on ihan itse pystyttävä vastaamaan faktoihin tuntematta tulleensa kiusatuksi koska minä totean armotta niinkuin asiat on, ilman kyyristelyä. Kekkoslovakiasta peritty loogisen ajattelun estävä ja faktoista suuttuva itsesensuuri on kansantauti, joka vaatii vahvat vastalääkkeet.

Kai muistat aina ennen keskustelun aloittamista kertoa, että olet vain ja ainoastaan oikeassa, jopa keskustelukumppanin ajatuksista? :D:D:D

Tuntuu kuin keskustelisi Rasmus ry:llä Jorin kanssa :D:D
 
Viimeksi muokattu:
Mietinnäksi Vestnik Kavkazan moskovalaisarvio jossa mainitaan syy Itämeren kireään tilanteeseen "Suomen perimyssota" eli kiista siitä kumpaan blokkiin Suomi kuuluu. Lavrov vaati NATOa tunnustamaan Suomi Venäjän etupiiriin 2015.

http://vestnikkavkaza.net/articles/Four-hotbeds-of-a-potential-Russia-NATO-conflict.html

> He recalled that in the spring of the last year, the Russian Foreign Ministry suggested an option: "If you do not want the Founding Act, lets not sign it. Lets conclude an agreement on the neutral status of the four countries vital for us - Finland, Ukraine, Moldova and Georgia.’
Tämä Vestnik Kavkazan artikkeli on hyvä ja konkreettista tietoa - kiitos siitä. Ei ihme, että Niinistö näyttää nykyisin huolestuneelta.
 
Suosittelen sanakirjaan katsomista jos yllä oleva ei aukea. Keskusteluun kanssani ryhtyvän on ihan itse pystyttävä vastaamaan faktoihin tuntematta tulleensa kiusatuksi koska minä totean armotta niinkuin asiat on, ilman kyyristelyä. Kekkoslovakiasta peritty loogisen ajattelun estävä ja faktoista suuttuva itsesensuuri on kansantauti, joka vaatii vahvat vastalääkkeet.

Voi olla, että lääkkeen on oltava kova, mutta koetellaan sentään pitää kielenkäyttö sellaisessa kuosissa, ettei turhia hälinöitä synny.

Suomalaisten ikiomasta ydinaseesta saattaisi Venäjän ohella vetää herneet nokkaansa aika moni muukin valtio. Veikkaan, että Yhdysvallat ei suinkaan sanoisi, että Jess. Eikä moni muukaan. Usan ulkopolitiikan huoneentaulussa on aivan selvästi määritelty se, mitä mieltä siellä ollaan ydinaseiden leviämisestä ja se koskee taatusti myös Suomea.

Emme tule koskaan olemaan isojen poikien pelissä ase kourassa mahtavia. Voimme läväyttää kynsille, jos niikseen tulee, mutta mikään geopolitiikan suurpeluri Suomi ei ihan näillä haminoilla kyllä ole.
 
Back
Top