Uusi yhteispohjoismainen taisteluasu

@Oantteri Eikö tämä kelpaa pidettäväksi uloimman kerroksen alla?



Ainakin Varustelekan M05-housut ovat hyvin tuulenpitäviä. Ja se on ymmärtääkseni samaa kangasta kuin viralliset PV;n vermeet.
 
Riittääkö PV:llä paalua toteuttaakseen asukokonaisuuksia erikseen jokaiselle sää/lämpötila/ilman kosteus/jne-matriisin solulle?

Ei varmasti olekkaan, mutta jos ideana on harrastaa kerrospukeutumista, niin olisi ihan kiva että sitä voisi oikeasti harrastaa. M05 Pakkastakki on taukotakkina ihan ok, mutta jos pitäisi tehdä jotain, niin sinulla ei ole mitään keinoa säädellä lämpökuormaa. Samoin kuin sadevaatteidenkin kanssa. Enkä tosiaan pyydä mielestäni mitään kauhean erikoista, vain jonkin, edes yhden, tuulenpitävän kerroksen joka päällä voisi liikkua. Nyt tätä lähimpänä on omien muistikuvien mukaan M05 lumipuku.

@Herman30 & @Raivaaja Joo, windshirtit yms. on erinomaisia. Mulla on eri valmistajan windshirtti, mutta se on ihan ehdoton, joko päällimmäisenä kerroksena, tai sitten takin alla. Monesti kylmä tulee juurikin, koska mikään ei pidä tuulta. Niin rannikolla kuin metsässäkin. Ainakin itse olen monesti ollut ihan tyytyväinen paljon kevyemmissä omissa tuulenpitävissä vaatteissa, kuin useamman kerroksen kanssa intin vaatteita.
 
Ei varmasti olekkaan, mutta jos ideana on harrastaa kerrospukeutumista, niin olisi ihan kiva että sitä voisi oikeasti harrastaa. M05 Pakkastakki on taukotakkina ihan ok, mutta jos pitäisi tehdä jotain, niin sinulla ei ole mitään keinoa säädellä lämpökuormaa. Samoin kuin sadevaatteidenkin kanssa. Enkä tosiaan pyydä mielestäni mitään kauhean erikoista, vain jonkin, edes yhden, tuulenpitävän kerroksen joka päällä voisi liikkua. Nyt tätä lähimpänä on omien muistikuvien mukaan M05 lumipuku.

@Herman30 & @Raivaaja Joo, windshirtit yms. on erinomaisia. Mulla on eri valmistajan windshirtti, mutta se on ihan ehdoton, joko päällimmäisenä kerroksena, tai sitten takin alla. Monesti kylmä tulee juurikin, koska mikään ei pidä tuulta. Niin rannikolla kuin metsässäkin. Ainakin itse olen monesti ollut ihan tyytyväinen paljon kevyemmissä omissa tuulenpitävissä vaatteissa, kuin useamman kerroksen kanssa intin vaatteita.

Itse en ole koskaan pitänyt tuulenpitäviä pusakoita kovinkaan käytännöllisinä jos aktiviteettejä ei sido korkeintaan kevyen kävelyn tasolle. Jos taasen joutuu touhuamaan oikein kunnolla niin tästä tulee kaksipiippuinen juttu: tuulta täytyisi edelleen pitää mutta ilmastoinnin pitäisi myös toimia. Tällöin takki ei varsinaisesti oikea vaatekappale vaan pikemminkin viitta tai jotain muu vastaava, jonka voi kiristää tiukemmaksi tarpeen tullen.
 
Mitähän noista kuvista osaisi sanoa?
No, kivannäköinen ulkoilupuku koiran lenkittämiseen ja vaelluksille.

Ei tuosta oikein muuta osaa sanoa pelkkien kuvien perusteella. Pitäisi päästä kokeilemaan päällä ja sotilastoiminnassa, ennenkuin voisi sanoa oikein mitään. Näyttää kyllä lähinnä koiranulkoilutuspuvulta noissa kuvissa.
 
Jos täältä jokaiselta aletaan kysymään mielipide niin vituiksi menee. Makuasia sanoi kärpänen kun paskaa nuoli.
Suomalaisen sotilaan perus synti, kaikilla on mielipide ja se on juuri se oikea.

Kenttätestaus ja se mikä äänestetään parhaaksi, olkoon se. Mikäli ei kelpaa, osta kaupasta omien makujesi mukainen.
 
Mikäli ei kelpaa, osta kaupasta omien makujesi mukainen.

Samaa mieltä. Verovähennykseen vuoden päätteeksi niin ei mene aivan kokonaan kankkulaan kaivoon, kun pitää paikata armeijan rytkyjä, joista noin kolmasosan voisi kippaa UFFiin.
 
Itse en ole koskaan pitänyt tuulenpitäviä pusakoita kovinkaan käytännöllisinä jos aktiviteettejä ei sido korkeintaan kevyen kävelyn tasolle. Jos taasen joutuu touhuamaan oikein kunnolla niin tästä tulee kaksipiippuinen juttu: tuulta täytyisi edelleen pitää mutta ilmastoinnin pitäisi myös toimia. Tällöin takki ei varsinaisesti oikea vaatekappale vaan pikemminkin viitta tai jotain muu vastaava, jonka voi kiristää tiukemmaksi tarpeen tullen.

Ideanahan noissa onkin juuri se että ne on helppo nakata päälle tai ottaa pois, kun toiminnan intensitetti muuttuu. Pakkautuvat pieneen tilaan jne. esim omani asuu M05 minitaskussa.

En oikeasti ymmärrä, että miten maassa jossa on paska sää keskimäärin 10 kk vuodessa, ei ole onnisttutu kehittämään edes etäisesti toimivaa "kolmen vuodenjan takkia". Esim Brittien Windproof Smock tai Saksalaisten parka.

Ehkä lähimpänä omaa ideaani on tämän hetkisistä tuotteista tuo Lekan Särmä Jorma takki. Simppeli leikkaus, ei liikaa taskuja, pitää vähän vettä ja suojaa tuulelta. Kainalovetoketjut ovat mielestäni "must". Kaksisuuntainen vetoketju on "ihan kiva". Huppu on 50/60, itse tykkään toiset ei. (Tämä tosin ihan vain hipelöinti tuntumalla, en ole k.o pukinetta edes käyttänyt päälläni.)

Pitäisiköhän kaivaa ompelukone esiin ja tehdä vähän DIYtä...
 
Ideanahan noissa onkin juuri se että ne on helppo nakata päälle tai ottaa pois, kun toiminnan intensitetti muuttuu. Pakkautuvat pieneen tilaan jne. esim omani asuu M05 minitaskussa.

En oikeasti ymmärrä, että miten maassa jossa on paska sää keskimäärin 10 kk vuodessa, ei ole onnisttutu kehittämään edes etäisesti toimivaa "kolmen vuodenjan takkia". Esim Brittien Windproof Smock tai Saksalaisten parka.

Ehkä lähimpänä omaa ideaani on tämän hetkisistä tuotteista tuo Lekan Särmä Jorma takki. Simppeli leikkaus, ei liikaa taskuja, pitää vähän vettä ja suojaa tuulelta. Kainalovetoketjut ovat mielestäni "must". Kaksisuuntainen vetoketju on "ihan kiva". Huppu on 50/60, itse tykkään toiset ei. (Tämä tosin ihan vain hipelöinti tuntumalla, en ole k.o pukinetta edes käyttänyt päälläni.)

Pitäisiköhän kaivaa ompelukone esiin ja tehdä vähän DIYtä...

Itse olen joko tehokkuuden perään haikaileva jantteri tai laiska paska, koska haluan että ilmastoinnin tehokas säätäminen olisi parin nepparin ja/tai vetskarin päässä eikä kerrastojen riisuminen ja vekslaaminen taskuihin. Tietenkin tämä tulee sillä kustannuksella, että paketti tulisi näyttämään puolisotilaallisen röllin haisteluasulta.

Kainaloketjut on hyvä alku, parempi on että ne ulottuisivat kokonaan alas kuten takin varsinainen vetoketju operoi. Tähän pitäisi lisätä jokin naru tai vyö, jotta helmat eivät lepattaisi korvissa asti, kun työ tohina on päällä täysillä. Muuta taktikoolia ei tuohon oikeastaan tarvita.

DIY:a kannattaa kokeilla jos onnistuu, koska PV:hän ei suunnittele/hanki asuja 100% käytännöllisyydellä vaan samat härpäkkeet pitää näyttää pramealta paraateja varten joten tarkoituksenmukaisempia pystyy "helposti" suunnittelemaan jos vaan löytyy tahtoa ja resursseja.
 
Tähän pitäisi lisätä jokin naru tai vyö, jotta helmat eivät lepattaisi korvissa asti, kun työ tohina on päällä täysillä. Muuta taktikoolia ei tuohon oikeastaan tarvita.
Eikö päällimäisenä ole taisteluliivi tai chestrig tai vastaava? Joka pitää takin helmat paikallaan.
 
Itse olen joko tehokkuuden perään haikaileva jantteri tai laiska paska, koska haluan että ilmastoinnin tehokas säätäminen olisi parin nepparin ja/tai vetskarin päässä eikä kerrastojen riisuminen ja vekslaaminen taskuihin. Tietenkin tämä tulee sillä kustannuksella, että paketti tulisi näyttämään puolisotilaallisen röllin haisteluasulta.

Kainaloketjut on hyvä alku, parempi on että ne ulottuisivat kokonaan alas kuten takin varsinainen vetoketju operoi. Tähän pitäisi lisätä jokin naru tai vyö, jotta helmat eivät lepattaisi korvissa asti, kun työ tohina on päällä täysillä. Muuta taktikoolia ei tuohon oikeastaan tarvita.
Jenkkipojilla oli takavuosina juuri tuollainen asuste, anorakki jossa kainalovetskarit tuli alas asti, tosin se oli endurokuskin takki eikä soltun. Muistaakseni merkki oli moose racing, jotain tämmöistä on tullut tuumittua, ainakin helppo pukea
 
Joku tuon tapainen mutta vihreällä kuviolla?

 
Jenkkipojilla oli takavuosina juuri tuollainen asuste, anorakki jossa kainalovetskarit tuli alas asti, tosin se oli endurokuskin takki eikä soltun. Muistaakseni merkki oli moose racing, jotain tämmöistä on tullut tuumittua, ainakin helppo pukea
Lekan kuoripuvusta löytyy kainalovetskarit, ja on samasta kankaasta kuin motskarikuskien puvut.


Foxshell-kangas (79 % polyesteri, 3 % elastaani, 18 % polyuretaani) on alunperin Rajavartiolaitoksen käyttöön kehitetty vedenpitävä kolmikerroksinen laminoitu PU-kalvokangas, samaa kangasta käytetään myös mm. Puolustusvoimien uusissa moottoripyöräkuljettajien kuoripuvuissa.
 
Minä ymmärrän tästä keskustelusta että hardshell sattaa olla overkill. Liian paksu ja lämmin, tuota et tunge taskuun kun et tarvitse.
 
Lekan kuoripuvusta löytyy kainalovetskarit, ja on samasta kankaasta kuin motskarikuskien puvut.


Foxshell-kangas (79 % polyesteri, 3 % elastaani, 18 % polyuretaani) on alunperin Rajavartiolaitoksen käyttöön kehitetty vedenpitävä kolmikerroksinen laminoitu PU-kalvokangas, samaa kangasta käytetään myös mm. Puolustusvoimien uusissa moottoripyöräkuljettajien kuoripuvuissa.
Joo löytyy kainalovetskarit, mutta ei helmaan asti, ja lekan suojahousujen ideahan ei ole mitenkään uusi koho teki 80 luvulla pärräkuskeille vastaavia, ei tosin camovärisiä:)
 
@Oantteri Kerropa mitä sinulla on yleensä päällä, auttaisi ymmärtämään ongelma. Alusasusta päällysunivormuun.

Nykyään mulla on päällä mitä näen tai koen tarvitsevani ulkona vallitsevan sään mukaan. Esim jos ensi viikonloppuna olisi harjoitus vaikka Santahaminassa olisi luultavasti päällä: Ihoa vasten pääosin merinovillaa, middlayerinä (heti merinovillan päällä) mustaa ohutta softshelliä ja päällä M05 kuvioitua "suojavaatetusta", mallia M-ei-todellakaan-majuriturvallinen. Päällä Plate Carrieria tai LuSu levyillä + M05 varusteliivi + muut rensselit. Vastassa siis kevyttä tuulta 6/ms, kuuroja ja luultavasti melko paljon pienen intensiteetin toimintaa, koulutuksia yms.

Jos olosuhteet muuttuvat niin sitten muuttuu vaatetuskin, mikäli on aikaa. Esim. Sunnuntain hyökkäykseen lähtiessä softshellit veks, jos hyökkäyksessä on hitaampi vaihe niin windshirttiä kaiken päälle, jotta näytän mahdollisimman epäsotilaalliselta muumilta/hattiwatilta, tai jos vettä tulee taivaan täydeltä niin repusta sadeviittaa päälle. Jos en ehdi vaihtaa / keventää niin sitten taistelen samoissa kuteissa, ns. kaikki räppänät auki.
En usko majuriturvallisuuteen, ja koen ressuilun olevan varusteurheilua, jossa vitutuksen määrää kannattaa minimoida.

PV:n kamoilla: Ihoa vasten bokserit + pitkät kalsarit + poolo, (nallepuku jos on jaettu ja on riittävän kylmä), M05 maastotakki + housut, sadetvaatteet (mikäli vettä tulee oikeasti), kaiken päällä TST kamat.
Nallea ei jaeta ja sää ei oikein sovi pakkastakillekkaan, jos sitä edes jaetaan.

Viime kevättalvella oltiin juuri +/-0 keleissä joissa välillä satoi vettä ja koko ajan tuuli. Oli noiden PV:n jakamien lisäksi omat merinot alla ja olo kuin michelinukolla, mutta silti tuuli löi suoraan läpi ja aina kun ei aktiivisesti sykitty, eli suurimman osan ajasta, oli kylmä ja vitutti. Mikä ei tässä tapauksessa palvellut mitään koulutuksellista tai harjoituksellista tavoitetta kurssin luonteesta johtuen.

Mielestäni virallisesta järjestelmästä ei oikein löydy mitään sopivaa keski- eikä kuorikerrosta. Nallepuku (varsinkin vanha) on yleensä liian lämmin tällaisiin +/-0 keleihin. Ja keventäminen/lisääminen vaatii vaatteiden lisäämistä tai poistamista, sekä sitä että on jokin mihin sijoittaa ne vaatteet. M05 Maastotakki menee itsellä kategoriaan "pusakka", eikä se omien kokemusteni mukaan pidä tuulta tai säätä loitolla, edes uutena. Itselle myös aiheuttaa ongelmia kengän koko, joka on sellainen, että sadevaatteet päälle saadakseen pitää kengät ottaa jalasta yms.

Toki kevät ja syksy ovat vaikeaa aikaa pukeutua muutenkin, koska suuret lämpötila ja kosteus erot vuorokauden sisällä.

Summa summarum: Koen että PV:n vaatetusjärjestelmässä on ns. "oikean" vähän tuulta ja säätä pitävän takin mentävä aukko.

Pukeutuminen ja siihen liittyvät asiat ovat melko henkilökohtaisia, ja tässä ovat vain meikäläisen pari senttiä aiheesta.
 
Merinoa+talvitappelupaita+M05 kurkkusalaatti+PC. Ei mee tuuli läpi, takki ottaa ulkoisen kosteuden vastaan, base ja middle siirtävät sisäistä ulos, ja lämmittävät.
 
Back
Top