Uusin tykkimme K9

mitä tuo autofretointi tarkoittaa?

En ole mikään metallurgi mutta perusteoriassa tuo on muistaakseni paineistuskäsittely jolla rakenteeseen luodaan sisäinen jännite. Tykissä tuo varmaan menisi niin että putkimateriaali on sisältä tiheämpi kuin ulkoa eli rakenne ei muokkauksen jälkeen ole homogeeninen vaikka onkin yhtä ja samaa tavaraa.

Joku viisaampi voi kertoa miksi tuo olisi tykissä hyvä juttu :rolleyes:
 
En ole mikään metallurgi mutta perusteoriassa tuo on muistaakseni paineistuskäsittely jolla rakenteeseen luodaan sisäinen jännite. Tykissä tuo varmaan menisi niin että putkimateriaali on sisältä tiheämpi kuin ulkoa eli rakenne ei muokkauksen jälkeen ole homogeeninen vaikka onkin yhtä ja samaa tavaraa.

Joku viisaampi voi kertoa miksi tuo olisi tykissä hyvä juttu :rolleyes:
Olisko jokin samantyyppinen lujuusopillinen juttu kuin tämä:
 
Rohkenisin sanoa, että K9:n varaosaputkienkin valmistaminen kotimaassa onnistuu, kunhan aihiot hankitaan ulkomailta. Ainakin 155 K 98:n osalta tällainen kyky on @veeteetee:n mukaan olemassa, K9:n kohdalla riippuu varmaankin siitä, onko Hanwhalta saatu putken spesifikaatiot kaupassa.

Mikä se aihio on noin niin kuin konkreettisesti? Ilmeisesti jotakin muuta kuin iso pala metallia, jos kotimainen terästeollisuus ei kykene sitä tuottamaan? Jos näin on, niin sitten niiden aihioidenkin valmistus lienee harvojen hallussa?

Haluaisin olettaa, että aihio tarkoittaa tässä tapauksessa jotakin muuta kuin Lothar Waltherin piippuaihiota, johon seppä tekee patruunapesän... Sellainen piipusta/putkesta ei tule yhtään sen kotimaisempaa kuin Saksassa esipaistetusta Lidlin patongista, jonka laitan aamulla uuniin.
 
En ole mikään metallurgi mutta perusteoriassa tuo on muistaakseni paineistuskäsittely jolla rakenteeseen luodaan sisäinen jännite. Tykissä tuo varmaan menisi niin että putkimateriaali on sisältä tiheämpi kuin ulkoa eli rakenne ei muokkauksen jälkeen ole homogeeninen vaikka onkin yhtä ja samaa tavaraa.

Joku viisaampi voi kertoa miksi tuo olisi tykissä hyvä juttu :rolleyes:
KVG on jälleen lyhin tie onneen: https://en.wikipedia.org/wiki/Autofrettage
 
Viesti #8605 https://maanpuolustus.net/threads/tykistö.283/page-431#post-454556 vuodelta 2017:

"Alkaa pian mennä lasku sekaisin siitä, kuinka monta kertaa olen tässäkin ketjussa kertonut asian :mad: mutta väännetään nyt vielä kerran rautalankamalli:
1. Lokomo teki Tampellalle putkiaihioita 80-luvun loppuun saakka.
2. Laatuongelmien takia Tampella alkoi ostaa putkiaihioita ulkomailta, Saksasta / Ranskasta / Belgiasta ja sattuneesta syystä kolme kertaa (ensimmäisen / ainoan / viimeisen) myös USA:sta / Ruotsista:(.
3. Milloinkaan Suomessa ei enää kukaan tee putkiAIHIOITA, sillä se olisi liian yksinkertaisesti liian kallista
4. Tampellan / Vammas Oy:n jäljiltä tykin (ja krh:n) putken valmistusYMMÄRRYS on Patria Land Systems Oy:llä, vielä tänäänkin
5. ValmistusKYKY eli tykin putkien valmistamiseen tarvittavat PIIITKÄT erikoiskoneet (kanuunaapora, hoonauskone, sorvi, rihlakone) ovat olemassa ja käytettävissä Tyrväällä, vielä tänäänkin
6. Krh-putkien ja peräkappaleiden valmistuskykyä on Suomessa muuallakin
7. Tykinputki on tosiaan helposti avainlipputuote ts. loppuhinnassa on 80% suomalaista TYÖTÄ; onhan aihiokin kallis, mutta silti vain rautaa, ei mitään unobtainiumia:D
8. Kriisin jo ollessa päällä on aivan se ja sama, onko Suomessa kykyä tehdä tykin tai krh:n kriittisiä osia, sillä KAIKKI MITÄ SODASSA TARVITAAN ON OLTAVA VALMIINA ENNEN SEN ALKAMISTA!"
 
No kamoon peipe, tuossa pitää jo etukäteen tietää niin paljon, jotta tietää mitä on hakemassa, ettei tuota selitystä enää tarvitse. :devilish:

Tuosta seuraavasta olen itse huomannut kuinka valtava kenttä metallurgia on ja kuinka vähän siitä itse tietääkään:
https://www.eng-tips.com/threadminder.cfm?pid=330

"KVG" tai "WP kertoo" ei aina olekaan niin kovin hyödyllinen heitto... (Joskus toki on.)
 
8. Kriisin jo ollessa päällä on aivan se ja sama, onko Suomessa kykyä tehdä tykin tai krh:n kriittisiä osia, sillä KAIKKI MITÄ SODASSA TARVITAAN ON OLTAVA VALMIINA ENNEN SEN ALKAMISTA!"

Tämä. Ukrainassa on tosin nähty aika pitkä jäätynyt kulutussota.
 
Ja jos tykinputket kiinnostavat, niin näitäkin voi lukea, ovat suomalaisen todellisen asiantuntijan kirjoittamia:
  1. https://www.researchgate.net/public..._lujuus-_ja_materiaaliteknisia_kehitysnakymia
  2. https://www.researchgate.net/public...arkastuksen_mekanisoinnin_kehitys_ja_toteutus
Samalla ehkä aukeaa lukijalle sekin, että riihikuiva tykkiteräs ei ole ihan mitä tahansa rautaa ;)

Tuo edellä moitittu KVG tulee minulle vastaukseen lähes automaattisesti, jos kysymyksestä näkyy, että asiaa ei ole edes yritetty selvittää IHQ itse.
 
Ja jos tykinputket kiinnostavat, niin näitäkin voi lukea, ovat suomalaisen todellisen asiantuntijan kirjoittamia:
  1. https://www.researchgate.net/public..._lujuus-_ja_materiaaliteknisia_kehitysnakymia
  2. https://www.researchgate.net/public...arkastuksen_mekanisoinnin_kehitys_ja_toteutus
Samalla ehkä aukeaa lukijalle sekin, että riihikuiva tykkiteräs ei ole ihan mitä tahansa rautaa ;)

Tuo edellä moitittu KVG tulee minulle vastaukseen lähes automaattisesti, jos kysymyksestä näkyy, että asiaa ei ole edes yritetty selvittää IHQ itse.
Oli kiinnostavat jutut. Erityisesti materiaalitekniikka (y)
 
Mielenkiintoinen artikkeli, luin google translaten avulla.

Norskit siis ostamassa 24 putkea, joille 6 K10 latausvaunua. Korealainen standardi on yksi K10 per kaksi K9, mutta norskit päätyivät tähän suhteeseen. Mutta tämä ei ollut se mielenkiintoisin osuus, vaan että molempien (muoks heidän ja Suomen) ammunnanhallintajärjestelmä tulee Königsbergiltä Kongsbergilta, ja norskit ohjelmoivat käyttämänsä omat murkulat siihen. Ostavat myös Nammon IM HE-ER murkulaa samaan hässäkkään. Lisäksi artikkelissa mainita mahdollisesta yhteistyöstä Millogin kanssa paikallisen modaamisen osalta.

Hienoa, että samaa kalustoa löytyy sekä serkuiltamme Suomenlahden eteläpuolella, että pian Norjasta!
 
Viimeksi muokattu:
Nythän uutisissa on näkynyt kovasti kuvaa Turkin K-9 vastineista eli T-155 Firtinoista. Lieköhän käyttökokemuksia valunut noista, ja mitkä lienevät sitten relevantteja kun uhkakuva on erilainen, Firtina on eri linjalta kuin K-9 ym.?
 
Reserviläinen


Tässä poimintoja tuosta jutusta:

Yhteensä K9 Moukareita on hankittu 48. Varusmiesten koulutus alkoi tänä syksynä Panssariprikaatissa, josta se laajenee ensi vuonna Karjalan prikaatiin. Ainakin niin kauan kuin K9 Moukareita ei hankita lisää, ovat nämä ainoat koulutusta antavat joukko-osastot Suomessa.

Aliupseerioppilas Santeri Nousjoki on tyytyväinen päästyään K9 Moukarien koulutukseen.

  • – Ainoa hankaluus tässä on leveys ja se, että kun putki tulee reippaasti yli, niin sitä tarvitsee varsinkin johtajan koko ajan seurata. Ajaja saa aika hyvin seurattua sivusuunnan itse ja katsottua peileistä, mutta putken kanssa saa risteyksissä olla tarkkana.
Nousjoki kertoo kurssilla olevan kahdeksan ajoparia. Johtaja opastaa eli lähinnä kertoo reitin ja jos suuntaa tarvitsee korjata. Huollot, ajotarkastukset ja muut toimet tehdään yhdessä porukalla.

Jääkäritykistörykmentin komentaja sanoo olevansa erittäin tyytyväinen Panssariprikaatin uuteen tulokkaaseen. Everstiluutnantti Aku Antikaisen mielestä K9 Moukari sopii erinomaisesti varusmiehille.

K9 Moukari sopii hyvin myös meidän käyttöömme ja ympäristöömme. Kokonaisuutena tämä vielä sopii tulevaisuudessa vastatykistötutkan kanssa todella hyvin yhteen, Antikainen sanoo.

Tutkien varusmieskoulutus alkaa vuonna 2021.

Vuonna 2017 perustettuja valmiusyksikköjä aletaan kasvattaa komppanian kokoluokasta valmiuspataljooniksi. Myös K9 Moukarit liittyvät tähän uudistukseen, Antikainen kertoo.

– Sen jälkeen, kun koulutus on edennyt ensimmäisiin kovapanosammuntoihin, aloittavat K9 Moukarien joukot osana valmiuspataljoonaa ja heistä muodostetaan sodan ajan yksikkö seuraavan saapumiserän kanssa.

155 mm K9 Moukari on huomattavasti kehittyneempi kuin 1990-luvulla Maavoimissa käyttöön otettu venäläisvalmisteinen Panssarihaupitsi 122 PSH 174.

Ensimmäiset K9:t otettiin Etelä-Koreassa käyttöön vuosituhannen vaihteessa ja 122 PSH 174 jo 1970-luvun alussa Neuvostoliitossa.

Panssarihaupitseissa on yhteisiä piirteitä, mutta 300-hevosvoimainen, manuaalivaihteinen ja keppiohjattu vaunu on pienempi ja kevyempi kuin K9 Moukari.

122 mm kaliiperin tykin kantama on vain 14 kilometriä, 155 mm ampuu yli 40 kilometrin päähän.

Viro hankkii kuusi kappaletta lisää
Postimees-lehti kertoi lokakuussa Viron hankkivan kuusi K9-panssarihaupitsia aiemmin ostettujen 12:n lisäksi.
Sanomalehden mukaan puolustusbudjettiin vapautui lähes 20 miljoonaa euroa toisten hankintojen osoittauduttua arvioitua edullisemmiksi, mikä mahdollisti lisähankinnan.
 
Tanska ostaa puolestaan 4 CAESARia lisää, joten itseliikkuvat tykit käy kaupaksi.
Ehkä omasta optiostamme ei toinna kovin vakavasti haaveilla. Kiva olisi.
 
Back
Top