J0h1F
Ylipäällikkö
Ymmärtääkseni aihioiden takomiseen ei ole enää Suomessa valmiuksia, tai niitä ei ainakaan enää 155 K 83:n jälkeen ole valmistettu. Lokomohan niitä entisaikaan takoi.No miksi pitäisi aihiot hankkia ulkomailta?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ymmärtääkseni aihioiden takomiseen ei ole enää Suomessa valmiuksia, tai niitä ei ainakaan enää 155 K 83:n jälkeen ole valmistettu. Lokomohan niitä entisaikaan takoi.No miksi pitäisi aihiot hankkia ulkomailta?
mitä tuo autofretointi tarkoittaa?
Olisko jokin samantyyppinen lujuusopillinen juttu kuin tämä:En ole mikään metallurgi mutta perusteoriassa tuo on muistaakseni paineistuskäsittely jolla rakenteeseen luodaan sisäinen jännite. Tykissä tuo varmaan menisi niin että putkimateriaali on sisältä tiheämpi kuin ulkoa eli rakenne ei muokkauksen jälkeen ole homogeeninen vaikka onkin yhtä ja samaa tavaraa.
Joku viisaampi voi kertoa miksi tuo olisi tykissä hyvä juttu
Rohkenisin sanoa, että K9:n varaosaputkienkin valmistaminen kotimaassa onnistuu, kunhan aihiot hankitaan ulkomailta. Ainakin 155 K 98:n osalta tällainen kyky on @veeteetee:n mukaan olemassa, K9:n kohdalla riippuu varmaankin siitä, onko Hanwhalta saatu putken spesifikaatiot kaupassa.
KVG on jälleen lyhin tie onneen: https://en.wikipedia.org/wiki/AutofrettageEn ole mikään metallurgi mutta perusteoriassa tuo on muistaakseni paineistuskäsittely jolla rakenteeseen luodaan sisäinen jännite. Tykissä tuo varmaan menisi niin että putkimateriaali on sisältä tiheämpi kuin ulkoa eli rakenne ei muokkauksen jälkeen ole homogeeninen vaikka onkin yhtä ja samaa tavaraa.
Joku viisaampi voi kertoa miksi tuo olisi tykissä hyvä juttu
No kamoon peipe, tuossa pitää jo etukäteen tietää niin paljon, jotta tietää mitä on hakemassa, ettei tuota selitystä enää tarvitse.KVG on jälleen lyhin tie onneen: https://en.wikipedia.org/wiki/Autofrettage
8. Kriisin jo ollessa päällä on aivan se ja sama, onko Suomessa kykyä tehdä tykin tai krh:n kriittisiä osia, sillä KAIKKI MITÄ SODASSA TARVITAAN ON OLTAVA VALMIINA ENNEN SEN ALKAMISTA!"
Oli kiinnostavat jutut. Erityisesti materiaalitekniikkaJa jos tykinputket kiinnostavat, niin näitäkin voi lukea, ovat suomalaisen todellisen asiantuntijan kirjoittamia:
Samalla ehkä aukeaa lukijalle sekin, että riihikuiva tykkiteräs ei ole ihan mitä tahansa rautaa
- https://www.researchgate.net/public..._lujuus-_ja_materiaaliteknisia_kehitysnakymia
- https://www.researchgate.net/public...arkastuksen_mekanisoinnin_kehitys_ja_toteutus
Tuo edellä moitittu KVG tulee minulle vastaukseen lähes automaattisesti, jos kysymyksestä näkyy, että asiaa ei ole edes yritetty selvittää IHQ itse.
Mielenkiintoinen artikkeli, luin google translaten avulla.Norjalaisten mielestä K9 on odotettua parempi
Königsbergiltä
Kongsbergilta?