Norjan signaalitiedustelu vahvistaa että Finnmarkissa (melkein sama kuin Ruija) ilmenneet häiriöt GPS-signaalissa johtuivat Zapad harjoituksessa harjoitellusta GPS häirinnästä. Norjalaiset matkustajakoneet jotka liikennöivät Finnmarkiin olivat 2000 - 3000 jalan yläpuolella vailla GPS-signaalia. Maanpinnalla ei häiriöitä esiintynyt.
Häirinnän kohteena ei ollut Norja vaan venäläiset häiritsivät toisiaan harjoituksessa, joka häirintä kuitenkin vaikutti myös Finnmarkin yllä.
https://t.co/oPb1AsI0yx
E-tjenesten bekrefter: Russerne jammet GPS-signaler bevisst
Støysignalene som slo ut GPS-er hos fly i Finnmark skyldtes bevisste forsøk på jamming. Russiske styrker øvde på elektronisk krigføring, bekrefter Forsvarets Etterretningstjeneste overfor NRK.
SATT UT: Widerøes flygere merket GPS-problemene fra 7. september. Norsk etterretning har fanget opp jammingen som var årsaken.
FOTO: KNUT-SVERRE HORN / NRK
@knutsverrehornJournalist
Publisert i går, kl. 11:28
Del på FacebookDel på TwitterDel på Google+Del på epost
Flyvere fra Widerøe og SAS reagerte da GPS-systemene i Finnmark ikke fungerte som vanlig i september. På bakken virket alt normalt, men
i 2000–3000 fots høyde var systemet stort sett ubrukelig i en ukes tid.
Støysignalene ble dokumentert i flere målinger fra helikopter i Kirkenes-området, utført av eksperter i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet.
Øvde på jamming
De kunne imidlertid ikke fastslå hva som var kilden til støyen, og holdt muligheten åpen for at det stammet fra defekt utstyr.
Nå slår Forsvarets Etterretningstjeneste fast at det var bevisst forsøk på jamming som satte GPS-en ut av spill.
«I forbindelse med øvelse Zapad 2017 kan Etterretningstjenesten bekrefte at vi både har registrert og varslet norske myndigheter om elektronisk jamming fra russisk side», skriver kommunikasjonssjef Kim Gulbrandsen i Etterretningstjenesten i en e-post til NRK.
«Blant øvingsmomentene på russisk side inngår tradisjonelt bruk av elektronisk jamming mot egne styrker. Utstyret som er i bruk er ment å forstyrre kommunikasjons- og navigasjonssystemer. Systemet som brukes er av en slik karakter at det vil kunne påvirke kommunikasjons- og navigasjonssystemer, herunder GPS-navigasjon, i grenseområdene på norsk side», skriver Gulbrandsen.
Ifølge en rapport fra Avinor ble forstyrrelsene registrert helt vestover til Alta.
Norge var ikke målet
Torsdag var pressetalsmann Ivar Moen i Forsvarets operative hovedkvarter svært tilbakeholden med å kommentere støysignalene. Men han sa til NRK at det ikke var noen indikasjoner på at russerne hadde «rettet jamming mot Norge».
Det er også Etterretningstjenestens oppfatning:
«Vi vurderer at dette ikke var rettet mot Norge, men var momenter i den russiske øvelsen,» skriver Gulbrandsen.
Grensa til Russland går få kilometer øst for Kirkenes lufthavn, der GPS-problemene var spesielt tydelige.