Uutisia Ukrainasta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ctg
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ukrainan parlamentti on hyväksyny lain joka antaa presidentin kanslialle enemmän valtaa vaikuttaa korruption vastasiin tutkintoihin. Saattaa olla niin, että toinen NABU) noista korruptiontutkintajärjestöistä on täynnä FSB:n agentteja, mutta tilanteen tiedotus on hoidettu ainakin huonosti. Kansa on nyt kaduilla.

OK, this is a massive blunder.
NABU being full of FSB spies and being investigated (with arrests) should have been brought to the public's full attention (domestic and international) if there is proof of that before any of this was voted on or signed.
Otherwise, there is absolutely no way to spin it as anything else then "shutting down independent anti-corruption organizations" which is the narrative everyone went with.
Genuinely, terribly handled in the worst possible time



 
Ukrainan parlamentti on hyväksyny lain joka antaa presidentin kanslialle enemmän valtaa vaikuttaa korruption vastasiin tutkintoihin. Saattaa olla niin, että toinen NABU) noista korruptiontutkintajärjestöistä on täynnä FSB:n agentteja, mutta tilanteen tiedotus on hoidettu ainakin huonosti. Kansa on nyt kaduilla.





Tällaisista mokista kremlin globaali propagangakoneisto imee virtaa vuosia.

Esim. Tietyt maga-piirit ottavat tämän kiistattomana todisteena siitä, että Zelenskin hallinto on korruptoitunut, pesee jenkkimiljardöörien rahaa ja siksi Ukrainan tukeminen täytyy lopettaa. Pelaa ihan ryssän pussiin nyt tämä tilanne.

Ps/muok: videolla protestoiva väki on vielä hyvin nuorta, mikä tekee asiasta pykälää vakavamman. Niin nuorta, että ovat heittämällä alle nykyisen 25v mobilisaatioikärajan. Maanpuolustustahtoa nakerretaan informaation keinoin.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuolla on taustalla, oliko ryssä soluttanut tuon korruptiotutkinnan yksikön, vai oliko se omatoimisesti ryhtynyt myötävaikuttamaan korruptioon jollekin suunnalle? Myyriä?

Varmaa on, että ryssällä on näppinsä pelissä jotakin kautta, ja on noissa mielenosoituksissa mukana tai lietsomassa.

Tässä vaiheessa on selvää, että yhteiskunnassa on jo paljon väsymystä ja tyytymättömyyttä. Ryssänmielisiä joukossa varmasti paljonkin, joista saa kasattua kolonnanpoikasta, jolle löytyy otollista maaperää. Sekä ideologisesti että korruption kautta, itseään ruokkiva kierre.

Jos tuo kehitys lähtee liikkeelle, saattaa sillä olla valtion kannalta kohtalokaskin vaikutus.

Tarkastelipa asiaa miltä kannalta hyvänsä, on pidempiaikainen ratkaisu aina sama - ryssän talous ja yhteiskunta tulee saattaa siihen tilaan, että sen uskottavuus ja vaikuttavuus ulospäin loppuu. Suunta on hyvä, nyt vauhtia vaan.
 
Väkisin Venäjällä on vähintäänkin jonkin verran näppinsä pelissä; elleivät ole koko homman alullepanojoita, niin varmuudella myötävaikuttavat.

Ukrsinassa on varmaan edelleen paljon korruptiota, ja sodan keskellä sen kitkeminen ei ole välttämättä helppoa, koska tärkeämmät asiat saavat etusijan, ja toisaalta poikkeusoloissa liikkuu paljon rahaa ja tavaraa, ja kirjanpito ei välttämättä ole täysin ajan tasalla; vaikka kukaan ei mitään kupruja yrittäisikään.

 
Ukrsinassa on varmaan edelleen paljon korruptiota, ja sodan keskellä sen kitkeminen ei ole välttämättä helppoa, koska tärkeämmät asiat saavat etusijan, ja toisaalta poikkeusoloissa liikkuu paljon rahaa ja tavaraa, ja kirjanpito ei välttämättä ole täysin ajan tasalla; vaikka kukaan ei mitään kupruja yrittäisikään.
Korruptio ulottui ainakin ennen kaikkeen ja kaikkialle julkiseen talouteen, myös terveydenhuoltoon, koulutukseen ja poliisiin, saati sitten suurempiin yhteiskunnan asioihin. Terveydenhuollon palvelut sai ratkaisevasti tasokkaampina ja nopeammin, jos voi maksaa edes vähän lahjuksia. Julkisrakentamisessa rahat usein meni lahjuspyramidin koneistolle ja esim. tietä saatettiin korjata vain silmän lumeeksi. Vain sellaiset hankkeet, jotka olivat jotenkin strategisia ja jotka oli pakko saada tehtyä valvottiin niin että homasta jotain valmista syntyi. Suuryrityksetkin maksoivat palkkoja osittain pimeästi eikä mitään bonuksia vaan ihan sen peruspalkan esim. puoliksi laillisesti ja puoliksi pimeästi ja ihan säännöllisesti.

Pikkuvirkamiehellä voi olla komea talo ja uusi maasturi vaikka se virkkapalkka olisi riittänyt ehkä hädin tuskin johonkin vanhaan kotteroon ja neuvostoaikaiseen kerrostaloasuntoon. Vaikka kaikki asian tiesivätkin, sille ei tehty mitään. Lahjusta ei saa kokonaan sen ottaja vaan se jakautuu jollakin itselleni tuntemattomalla menetelmällä siihen koko pyramidiin. Virkakoneiston yhteistyökyky kehittyy ja yhteistyökyvyttömät siivotaan pois. Urakat menevät yhteistyökykyisille yrityksille, jotka palauttavat osan kauppahinnasta, kun työ on tehty vain osittain tai sovittu aluperin ylihintaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Putlerin disinformaatiota voitaisiin torjua uusilla läpinäkyvyyttä lisäävillä toimilla ja laeilla mutta suunta näyttäisi olevan aivan toinen. Minulle on ollut koko ajan selvää että Ukraina on yhtä, ellei enemmänkin, korruptoitunut maan kuin zenäjä. En tiedä paljonko lännen taloudellista apua valvotaan mutta toivottavasti paljon ja tehokkaasti.
 
Putlerin disinformaatiota voitaisiin torjua uusilla läpinäkyvyyttä lisäävillä toimilla ja laeilla mutta suunta näyttäisi olevan aivan toinen. Minulle on ollut koko ajan selvää että Ukraina on yhtä, ellei enemmänkin, korruptoitunut maan kuin zenäjä. En tiedä paljonko lännen taloudellista apua valvotaan mutta toivottavasti paljon ja tehokkaasti.
Enemmän korruptoitunut kuin Venäjä? Just joo. Venäjästä on aika paha enää pahemmaksi pistää.

Transparency Internationalin indexissä Ukrainan sijoitus on noin 50 pykälää parempi kuin Venäjän ja kehitys on ollut kohti eri ääripäitä..

Ukrainan korruptiotilanne on yhä edelleen aika huono, mutta Venäjä on ihan jotain muuta.
 
Ukrainalaisen selitys voimakkaaseen reaktioon liittyen tähän uuteen lakiin jossa Syyttäjänvirasto saa enemmän valtaa korruption vastaisten järjestöjen toimintaan.

1. Vähän aikaa sitten, NABO:n johtaan paikkaa ei täytetty, vaikka kandidaatti läpäisi valintaprosessin.
2. Lakikokonaisuus, jossa NABU:n ja SAPon alisteisuutta syyttäjänvirastolle muutettiin, käsiitteli vain kadonneita ihmisiä. Alisteisuutta käsitelleet pykältä lisättiin eilen aamulla, mikä on parlamentaarisen prosessin vastasta. Henkilö joka lisäsi pykältä on venäjämielinen kansanedustaja. (Kaikkia Janukovitsin ja Medvetshukin hengenheimolaisia ei ole parlamentista karkotettu).
3. Ukrainalaiset ei ole koskaan nähneet, että laki menee näin nopeasti läpi, mikä on turhauttavaa, koska kriittiset lait jotka koskee esim veteraaneja ja liikekannellapanoa, on jumittaneet parlamentissa iät ja ajat.
4. Syyttäjänvirasto ja oikeusjärjestelmä on sellaisia jotka tarvitsisi uudistuksia, mutta sen sijaan niille annetaan enemmän valtaa. Toteaa myös, että huolimatta mistä tahansa uudistuksista, mikäli syyttäjät ja oikeuslaitokset on korruptoituneita, silloin lakia ei noudateta.
5.Tilanne eskaloitui yhteinäisyys puolueen varapääministeriin Chenyshoviin liittyvän skandaalin jälkeen. NABU syytti häntä virka-aseman väärinkäytöstä ja lahjusten ottamisesta. Tutkinnan aikana hän oli ulkomailla, mutta palasi Ukrainaan. Tämän jälkeen Ukrainan turvallisuuspalvelu (SBU) raportoi, että FSB:n agentteja oli soluttautunut NABUun.
6. FSB -agentteja on löytynyt monesta muustakin Ukrainalaisesta insitituutista, mutta ne ei ole samanlaista reaktiota herättänyt parlamentin ja presidentin taholta.
7. Tiedotus on ollut totaalinen farssi. Olisi pitänyt kertoa etuäkäteen, ennen lain läpimenoa, että kootaan järjestöjen johto yhteen ja kehitetään tarkempi suunnitelma sitten.
8. Ukrainalaiset on skeptisisiä tälläisiä toimia kohtaan, erityisesti koska tämä näyttää kaverien pelastusoperaatiolta. Chernyshov on läheinen ystävä Jermakin kanssa.
9. Tatarov, henkilö Janukovitsin ajalta joka aktiivisesti tuhosi demookraattisia insitituutteja ja puolsi Janukovitsin diktatuurisia lakeja vaikuttaa presidentin kansliassa.
10. Ukrainalaiset haluaa, että kaikki on tasavertaisia lain edessä, mutta jos korruptionvastaiset instituutiot on alistettu eniten korruptoituneille insititutioille, toivoa tasa-arvosta lain edessä ei ole olemassa.



A relatively short and simple explanation of why so many Ukrainians are outraged, as I see it

NABU and SAPO are anti-corruption bodies (the National Anti-Corruption Bureau of Ukraine and the Specialized Anti-Corruption Prosecutor's Office) created to investigate and prosecute high-level corruption, and they are part of the anti-corruption strategy that Ukraine has been pursuing for 11 years.
Corruption is a core issue for Ukrainians.
First, not long ago, the head of NABU was not appointed despite the candidate successfully passing the competition and all stages of the selection process.
Second, the law that was amended to change NABU and SAPO’s subordination to the Prosecutor General was originally about missing persons. Yesterday morning, those amendments were added in violation of the parliamentary procedure. Moreover, the author of the amendments is Buzhansky — a notorious pro-russian MP and friend of Kiva (may the ground be concrete for him).
Third, Ukrainians have never seen a law passed and signed so quickly by the Speaker and President, which is particularly frustrating, since critical laws — about demobilization, veterans, and so on — have been stuck for years without a vote.
Fourth, the Prosecutor General’s Office and the judicial system are the structures that needed reform “yesterday,” but instead, they are being granted even more powers. These are exactly the parts of the state apparatus that were never reformed. In reality, no matter what reforms happen around them — if the prosecutors and courts are corrupt and dysfunctional — there is no rule of law.
Fifth, the situation escalated after the scandal involving Unity’s Deputy Prime Minister Chernyshov. NABU charged him with abuse of office and receiving an unlawful benefit in particularly large amounts. During the investigation, he was abroad but returned to Ukraine. After that, the Security Service of Ukraine (SBU) reported that FSB agents had infiltrated NABU.
Sixth, FSB agents have been found in all Ukrainian institutions without exception, but never before has it triggered such rapid action from parliament and the president.
Seventh, the communication has been a complete failure. What the president is doing now — gathering heads of agencies and announcing that there will be a strategy and plan in two weeks — should have happened before the law was voted on.
Eighth, Ukrainians are skeptical about such disproportionate actions, especially when it looks like a cover-up to protect friends from accountability. Chernyshov is a close friend of Yermak.
Ninth, Tatarov — a figure from the Yanukovych era who actively destroyed democratic institutions in Ukraine and voted for his dictatorial laws — is still working in the President’s Office. He should have been banned from public office through lustration, yet now he holds one of the highest positions in the country.
Tenth, Ukrainians genuinely want everyone to be equal before the law. But if anti-corruption bodies are subordinated to the most corrupt institutions in Ukraine, there’s no hope that true equality before the law will ever exist.
In my humble opinion, the prosecutorial and judicial system must be reformed right here and now. Otherwise, nothing else will work.
 
Back
Top