Minä en nyt ikävä kyllä pääse oikein kärryille siitä mitä ajat takaa.Täh? Missä minä olen sanonut mitään siitä, että teko pitäisi hyväksyä? Ennemminkin minusta se, että lähdetään siitä, että pidetään tyyppiä täyshulluna, johtaa siihen, että teko jotenkin hyväksytään, koska tekijä ei ollut syyntakeinen. Minusta hän on täysin syyntakeinen teostaan.
Se, mikä minua täällä ihmetyttää, on se, että kukaan ei ole kiinnostunut ottamaan tosissaan sitä, että tyypin kannattamalla ideologialla olisi mitään tekemistä iskun motivaation kanssa. Samaan aikaan kuitenkin toisen ideologian (ääri-islamismi) katsotaan olevan ihan kelpoinen selitys toisille teoille, eikä niissä lähdetä siitä, että "sillä nyt vaan sattuu viiraamaan päässä".
Juuri tämän vuoksi toin esiin tukun esimerkkejä. SS-miehet, tutsit 1995, ääri-islamistit, serbit Srebrenicassa, jne. Pointti on se, että kun ne "yhteiskunnan normit" nähdään oman ideologian vuoksi erilaisina kuin mitä muut näkevät, niin seuraus on se, mikä se on.
Mieti, että olet muslimi jossain länsimaassa. Sitten sen sijaan, että omaksuisit vallitsevat yhteiskunnan normit, hengailetkin jonkun ääri-islamistisen saarnaajan piireissä ja katselet youtubesta ISIS-videoita. Onko sinusta kaukaa haettua, että omaksut lopulta ne normit omaa elämääsi ohjaamaan, jotka hyväksyvät itsemurhaiskun? Mieti sitten vastaava äärioikeistolaisissa piireissä pyörivältä tyypiltä. Onko mahdoton ajatus, että siellä ne omat normit menevät ihan samalla tavoin muun yhteiskunnan normien kanssa ristiin? Jos ei, niin miksei?
Ei minusta kukaan ole ollut sitä mieltä että "koska tyyppi on hullu niin asia selittyy sillä". Ideologialla (aivopesulla) on taatusti oma, vahva osuutensa tässä syy ja seuraus ketjussa joka johti joukkomurhaan. Kun pää ja asiat henk.koht elämässä ei pelaa, se suht helposti saadaan entistä sekaisemmaksi tuputtamalla siihen joku irrationaalinen ideologia. Mikä sitten lopulta on syytä ja mikä seurausta, voi olla hankalaa eritellä.
SS-mies rinnastuksesi on äärimmäisen ontuva. He olivat osa hyvin organisoitua valtiokoneistoa, joka toimi voimassaolevien lakien mukaisesti ja osana sen koneiston sotilasjoukkoa toimivat johdetusti ja käskyjen mukaisesti. Jonkun löyhästi verkottuneen nationalistiorganisaation puheista seonnut hörhö ei rinnastu ensin mainittuun joukkoon mitenkään. Olkoonkin että he syyllistyivät sen ajan kansainvälisten lakien ja sopimusten vastaisiin sotarikoksiin.
No, minä en edelleenkään ole täysin selvillä millä hevosilla ajat, mutta eipä se mitään. Aina ei kaikki kuitenkaan ymmärrä toisiaan tässä maailmassa.