kimmo.j
Respected Leader
Venäjän pakottaminen voimiensa hajauttamiseen usealle eri suunnalle estää sitä muodostamasta painopistettä ja pakottaa sen toimimaan reaktiivisesti aloitteen ollessa Yhdysvalloilla. Tämä heikentää Venäjän toimintamahdollisuuksia ja johtaa käytännössä sen sotilaalliseen kyvyttömyyteen. Edellä mainittu yhdistettynä hybridityökalupakin talousaseen käyttöön johtaa Venäjän osalta kehitykseen, jossa huominen on aina huonompi eikä Venäjä itse hallitse tilannetta. Joka tapauksessa Venäjä on jo hävinnyt tämän pelin eikä se kykene enää kääntämään kehityksen suuntaa itselleen edulliseksi. Vaihtoehdoksi jää nöyrtyminen länsimaailman edessä ja yhteisen sävelen löytäminen, mikä ei sekään ole lainkaan mahdotonta. Se on itseasiassa enää vain ajankysymys.
Vielä jää nähtäväksi, saako länsi vielä käynnistettyä pelätyn värivallankumouksen Venäjällä (hybridivaikuttamisen keino), jonka agentoimisen venäläiset itse ovat väittäneet olevan käynnissä. Ehkä Putin tulee vielä tosissaan tarvitsemaan perustamaansa kansalliskaartia, mikä ei siinä tapauksessa tule arviolta kuitenkaan riittämään Putinin pelastamiseen, vaan lähinnä pitkittää prosessia.
Sotatieteellisestä näkökulmasta Venäjään on viimeiset kaksi vuotta vaikutettu aktiivisesti ja voimakkaasti hybridisodankäynnin keinoin, jonka ensisijaisina työkaluina on tähän mennessä käytetty talous-, politiikka- ja info-aseita. Kaikesta päätellen vaikuttaminen tuottaa myös tulosta, sillä Venäjä kypsyy hiljalleen. Ainoa kysymysmerkki on Venäjän arvaamattomuus eli riski siitä, että nurkkaan ahdistettuna Putin voi päätyä tekemään jotain epätoivoista.
Seuraavaksi joku ryhtyy väittämään kiivaasti vastaan, ettei länsimaailma Yhdysvallat kärjessä käy hybridisotaa Venäjää vastaan eikä länsimaissa levitetä lainkaan informaatiovaikuttamisena Venäjävastaista propagandaa. Höpöhöpö ja kissan viixet sanon minä.
Suomi hyötyy Venäjän sotilaallisesta heikkenemisestä jos se tapahtuu hallitusti ilman epämiellyttäviä yllätyksiä.
Samaa mieltä siitä, että Venäjä ja Yhdysvallat käyvät ns. kulissi vääntö, voi sitä sanoa hybridisodankäynniksi sanoa, minusta se ei ihan vielä ole sitä, mutta se on sematiikkaa ja pilkun viilausta. Kuitenkin Venäjä oli aloitteellinen tässä vastakkainasettelun uudessa tulemisessa.
Se, että isot pojat pelaavat pelejään, ei ole mikään selitys, tai puolustus Venäjän agressiolle.