Uutisia Venäjältä

Muurmanskissa järjestetty viranomaisten yhteisharjoitus. Menoa ja meininkiä riittää.


Näyttäisi olevan laajoja rakennuskomplekseja täysin hylättynä tai sitten kunnossapidossa on säästetty :D. Huomatkaa myös täplä-naamiointikuviollinen lumipuku, jota osa heistä käyttää. Verratkaa sitä sitten Oulu17-harjoituksessa nähtyyn poliisin lumipukuun:

80401968-1eef-4b11-819d-685cc96cd727


Liian samanlaisia?
 
Venäläisten muuttoliike kääntynyt takaisin kotiinpäin: http://rbth.com/news/2017/03/10/aro...tizens-repatriated-from-abroad-in-2016_717073

Vuoden 2016 aikana noin 150,000 venäläistä muutti ulkomailta takaisin Venäjälle. Heistä noin 30,000 muutti takaisin EU:n alueelta.
Venäjän viralliset tilastot ovat mitä ovat. En väitä tuota tilastoa väärennettyksi, mutta olen lukenut useita kommentteja siitä että ulosmuutto on suurempaa kuin tilastoissa, koska eivät saa rekisteröityä kaikkia ulos muuttavia, koska muuttajat pitävät usein osoitetaan Venäjälläkin, eri käytännön syistä johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän maatalous on näyttänyt pystyvän vastaamaan haasteeseen ja peruselintarvikkeita riittää.


Venäjällä ei enää odoteta elintarvikepakotteiden pikaista purkamista – ”Eniten kaipaan juustoja”
Trumpin valinta presidentiksi nosti Venäjällä toiveen talouspakotteiden nopeasta kumoamisesta. Venäjä yrittää toisaalta länsimaisten elintarviketuontikieltojen avulla tukea omaa ruokatuotantoaan.

17.3.2017 klo 10:33
13-3-9514762.jpg

Venäjä on pystynyt lisäämään omavaraisuuttaan hyvin esimerkiksi perunassa, monissa vihanneksissa, sokerijuurikkaassa, siipikarjassa ja sianlihassa.Erkka Mikkonen / Yle
17
Moskovalaisessa Ašan hypermarketissa Venäjän lännelle asettamat elintarvikepakotteet jakavat mielipiteitä.

– Syön vain venäläistä ruokaa, eivätkä ranskalaiset juustot kiinnosta. Jotkut tovereistamme ehtivät jo unohtaa oman ruokamme, mutta nyt tuotantoa taas kehitetään, eläkkeellä oleva Galina Vladimirovna sanoo.

Nuorempaa sukupolvea edustava perheenäiti kertoo pakotteiden nostaneen elintarvikkeiden hintoja ja romauttaneen niiden laadun.

– Mieheni toi Suomesta meille kolme kassillista ruokaa. Eniten kaipaan juustoja, sanoo itsensä Ženjaksi esittelevä nainen.

13-3-9514727.jpg

Moskovalainen Ženja on jopa harkinnut Venäjältä pois muuttamista, koska on kyllästynyt laadukkaitten elintarvikkeiden puutteeseen.Erkka Mikkonen / Yle
Kumpikaan ei kuitenkaan odota elintarvikepakotteiden ripeää purkamista.

Venäläiset ovat tottuneet pysyviin pakotteisiin
Venäläisten tottumisesta kaksi ja puoli vuotta sitten asetettuihin elintarvikepakotteisiin kertoo myös riippumattomana pidetyn

.

Vastaajista 62 prosenttia on varautunut siihen, että Venäjän tulee elämään pakoteaikaa vielä kauan. Vain 26 prosentin mielestä Venäjän tulisi pyrkiä eroon pakotteista. Kahden vuoden takaisesta pakotteista eroon haluavien osuus on pienentynyt neljällä prosenttiyksiköllä.

Tavallisten venäläisten arkeen pakotteista ovat eniten vaikuttaneet juuri Venäjän vastapakotteet, jotka kieltävät monien länsimaisten elintarvikkeiden tuonnin Venäjälle. Syksyllä 2014 voimaan tulleet kiellot koskevat muun muassa lihan, kalan, vihannesten, hedelmien ja maitotuotteiden maahantuontia.

Venäjän vastasi pakotteillaan lännen sille asettamiin sanktioihin. EU, Yhdysvallat ja useat muut länsimaat asettivat Venäjälle Ukrainan vakauden horjuttamisesta esimerkiksi rahoitusalaa ja öljyntuotantoa koskevia pakotteita.

Venäjän johto ei lupaa pakotteiden purkamista
Donald Trumpin valinta USA:n presidentiksi herätti Venäjällä toiveen pakotteiden pikaisesta purkamisesta. Tämän jälkeen moni Venäjän johdosta on kuitenkin toppuutellut turhaa toiveikkuutta.

13-3-9514728.jpg

Länsimaisiin elintarvikkeisiin kohdistuvat pakotteet näkyvät etenkin juustotiskillä. Erkka Mikkonen / Yle
Esimerkiksi maaliskuun alussa pidetyssä hallituksen istunnossa pääministeri Dmitri Medvedev kehotti olla odottamatta pakotteista luopumista.

– Ei tarvitse pelätä, sillä kukaan ei ole peruuttamassa pakotteita. Tämä luo hyvät olosuhteet maatalouden kehittämiseen,

Venäjällä on vastapakotteiden asettamisesta alkaen korostettu, että tuontikielloissa on ennen kaikkea kyse omavaraisuuden kasvattamisesta.

Pakotteilla elvytetään omaa tuotantoa
Virallisten tilastojen mukaan Venäjän on onnistunut maataloustuotannon kehittämisessä. Se on yksi Venäjän harvoista tuotantoaloista, jossa on näkynyt kasvua kahden edellisen vuoden aikana.

Vuonna 2015 kasvua maataloudessa oli kolme ja viime vuonna lähes viisi prosenttia. Venäjän maatalousministeriö odottaa kasvun jatkavan tänä vuonna likipitäen samalla tasolla.

Venäjä on pystynyt valtion voimakkaalla tuella korvaamaan hyvin tuontia monissa perusruokatarvikkeissa. Esimerkiksi perunassa, monissa vihanneksissa, sokerijuurikkaassa, siipikarjassa ja sianlihassa on päästy omavaraisuuteen tai lähelle sitä.

Asiaan perehtyneen venäläisen FOK konsultointiyrityksen pääjohtajan Vitali Derbedenevin mukaan ongelmia on sen sijaan korkeampaa jalostusta vaativissa elintarvikkeissa kuten juustoissa.

– Juustojen tuotantomäärät kasvavat, mutta laadussa ei päästä samalle tasolle, Derbedenev sanoo.

Elintarvikepakotteiden poistuessa hän uskookin eurooppalaisten juustojen valloittavan helposti markkinaosuutensa takaisin Venäjällä.

Salakuljetettuja elintarvikkeita helposti saatavilla
Länsimaisten elintarvikkeiden tuontikiellot ovat vaikuttaneet lähinnä keskiluokkaisten venäläisten kulutustottumuksiin. Köyhempi kansanosa ei aiemminkaan käyttänyt länsituotteita samassa määrin.

13-3-9514726.jpg

Denis Gromov ei kerro kärsineensä elintarvikepakotteista, sillä länsituotteita löytää tarvittaessa helposti Moskovasta.Erkka Mikkonen / Yle
Vastapakotteiden alaisia elintarvikkeita tuodaan kuitenkin yhä suuria määriä laittomasti Venäjälle. Suurin osa kielletyistä elintarvikkeista virtaa maahan Valko-Venäjältä, jossa ne on ensin pakattu uusiin kääreisiin.

Venäjän kuluttajasuojaviranomainen Rospotrebnadzor kertoo takavarikoineensa viime vuonna 450 tonnia tuontikiellossa olleita elintarvikkeita. Määrä lienee jäävuoren huippu kaikista Venäjälle salakuljetetuista ruokatuotteista.

Moskovalainen Denis Gromov kertookin, etteivät pakotteet ole vaikuttaneet hänen ruokavalioonsa.

– Kaupungista löytää kaiken mitä haluaa aina italialaista parmesaanista prosciuttoon. Hypermarketeissa niitä ei myydä, mutta toreilla kylläkin, Gromov sanoo.

http://yle.fi/uutiset/3-9514666
 
Muurmanskissa järjestetty viranomaisten yhteisharjoitus. Menoa ja meininkiä riittää.


Näyttäisi olevan laajoja rakennuskomplekseja täysin hylättynä tai sitten kunnossapidossa on säästetty :D. Huomatkaa myös täplä-naamiointikuviollinen lumipuku, jota osa heistä käyttää. Verratkaa sitä sitten Oulu17-harjoituksessa nähtyyn poliisin lumipukuun:

80401968-1eef-4b11-819d-685cc96cd727


Liian samanlaisia?

Tuo täplä lumikuvio on alunperin Saksan heerin alppijääkärien lumipukuun kehitetty.

Itse harkitsin bundeswehrin ylijäämä talvinaamioviitan hankintaa jo 90-luvun lopussa tai 2000-luvun alussa. Jo silloin kuvioita alkoi näkyä venäläisten käytössä ja luovuin kyseisen naamioviitan hankintasuunnitelmasta.
 
Venäjän erikoisjoukot Palmyran suunnalla tukemassa tavanomaisia joukkoja. Sisältää selvästi myös lavastettuja kohtauksia, mutta ihan katsomisen arvoinen. Varusteet on ulkoisesti lähes samannäköisiä kuin läntisillä joukoilla, M 4 karbiinin sijaan vaan on tuunattu kalashnikov.

 
Muurmanskissa järjestetty viranomaisten yhteisharjoitus. Menoa ja meininkiä riittää.


Näyttäisi olevan laajoja rakennuskomplekseja täysin hylättynä tai sitten kunnossapidossa on säästetty :D. Huomatkaa myös täplä-naamiointikuviollinen lumipuku, jota osa heistä käyttää. Verratkaa sitä sitten Oulu17-harjoituksessa nähtyyn poliisin lumipukuun:


Jälleen huomaan naapurilla olevan taipumuksen pysytellä ryhmän ajoneuvojen takana aina kun vain mahdollista. Tai ainakin tälläinen taipumus esiintyy BTR:llä liikkuvissa joukoissa, ja yleensä näkemäni videot on noita terrorismin vastaisia joukkoja.

Mutta tuossa yhdessä kohtaa videota odotin jonkun tallaavan tuon PKM:n vyön päälle.
 
Muurmanskissa järjestetty viranomaisten yhteisharjoitus. Menoa ja meininkiä riittää.


Näyttäisi olevan laajoja rakennuskomplekseja täysin hylättynä tai sitten kunnossapidossa on säästetty :D. Huomatkaa myös täplä-naamiointikuviollinen lumipuku, jota osa heistä käyttää. Verratkaa sitä sitten Oulu17-harjoituksessa nähtyyn poliisin lumipukuun:
Varuskuntasairaalaanko ne tuossa alussa hyökkää? Mosat on jonottamassa käytävällä yskänlääkettä jossain aamutakeissa, kun yhtäkkiä sisään ryntääkin pieniä vihreitä miehiä PKM:mät paukkuen ja lekuritkin pistetään seinää vasten. hehheh :D
 
Viimeksi muokattu:
Olihan sirkusesitys :facepalm:

Tosiaan aika outoa toimintaa. En oikein ymmärtänyt miksi BTR:ää piti väkisin päästä hinaamaan, kun viereisissä parakeissa oli edelleen vihollisia. Luultavasti todellisessa tilanteessa toinenkin vaunu olisi menetetty saman tien. Ja eikö se hinaaminen ylipäänsä olisi voinut odottaa siihen asti, että tilanne on ohi. Vähän myöhemmin aavoittunut ammuskeli vedettäessä ja olisi osunut ainakin PKM-ampujaa selkään kovilla ammuttaessa. Tuon takia se ase napataan pois ensimmäiseksi, kun lähdetään viemään sekavaa kaveria...BTR on kyllä muuten sellainen vaunu, että siinä ovat tositilanteessa ns. jännän äärellä, jos sinne pitää saada tuosta sivuluukusta oikea haavoittunut, jonka omat jalat ei enää vedä.

Muutenkin koko alun toiminta näytti todella sekavalta, ei se oikeasti ole niin vaikeaa jakaa tehtäviä eli kaksi suojaa ja yksi räpeltää kaapelin kanssa eikä kaikki tee mitä sattuu milloin sattuu...

Toinen asia mikä meni täysin yli oli kuorma-auton lavalle rynnäköinti.

PKM:n käyttö tulitukeen rakennetussa ympäristössä liikkuessa näyttää äärimmäisen kömpelöltä ja tehottomalta. On se minimi lyhyellä piipulla tuommoisiin hommiin vaan poikaa näihin kookkaampiin kuularuiskuihin verrattuna. Kuulaa saa ilmaan niin perkeleesti ja osuukin johonkin muistakin asennoista kuin makuulta. Palasiksi ammuttaessa hajoavassa vyössä on myös puolensa...

Lopussa nauratti pulssin toteaminen hanska kädessä pakkasessa...eikö sen vaikka näkisi höyrystä paremmin vieläkö henki pihisee. Yleensä jos aikuinen ihminen hengittää niin kyllä sen sydänkin silloin käy. Silloin on turha kokeilla pulssia.

Voihan tämä koko video tietysti olla venäläisten informaatio-operaatio, jossa annetaan totaalisen amatöörimäinen kuva omasta toiminnasta. Eipähän tshunat epäile, että siellä osataan jotakin. Jotenkin kyllä epäilyttää sekin...:D
 
Tosiaan aika outoa toimintaa. En oikein ymmärtänyt miksi BTR:ää piti väkisin päästä hinaamaan, kun viereisissä parakeissa oli edelleen vihollisia. Luultavasti todellisessa tilanteessa toinenkin vaunu olisi menetetty saman tien. Ja eikö se hinaaminen ylipäänsä olisi voinut odottaa siihen asti, että tilanne on ohi. Vähän myöhemmin aavoittunut ammuskeli vedettäessä ja olisi osunut ainakin PKM-ampujaa selkään kovilla ammuttaessa. Tuon takia se ase napataan pois ensimmäiseksi, kun lähdetään viemään sekavaa kaveria...BTR on kyllä muuten sellainen vaunu, että siinä ovat tositilanteessa ns. jännän äärellä, jos sinne pitää saada tuosta sivuluukusta oikea haavoittunut, jonka omat jalat ei enää vedä.

Muutenkin koko alun toiminta näytti todella sekavalta, ei se oikeasti ole niin vaikeaa jakaa tehtäviä eli kaksi suojaa ja yksi räpeltää kaapelin kanssa eikä kaikki tee mitä sattuu milloin sattuu...

Toinen asia mikä meni täysin yli oli kuorma-auton lavalle rynnäköinti.

PKM:n käyttö tulitukeen rakennetussa ympäristössä liikkuessa näyttää äärimmäisen kömpelöltä ja tehottomalta. On se minimi lyhyellä piipulla tuommoisiin hommiin vaan poikaa näihin kookkaampiin kuularuiskuihin verrattuna. Kuulaa saa ilmaan niin perkeleesti ja osuukin johonkin muistakin asennoista kuin makuulta. Palasiksi ammuttaessa hajoavassa vyössä on myös puolensa...

Lopussa nauratti pulssin toteaminen hanska kädessä pakkasessa...eikö sen vaikka näkisi höyrystä paremmin vieläkö henki pihisee. Yleensä jos aikuinen ihminen hengittää niin kyllä sen sydänkin silloin käy. Silloin on turha kokeilla pulssia.

Voihan tämä koko video tietysti olla venäläisten informaatio-operaatio, jossa annetaan totaalisen amatöörimäinen kuva omasta toiminnasta. Eipähän tshunat epäile, että siellä osataan jotakin. Jotenkin kyllä epäilyttää sekin...:D

Hieman sellainen olo on, että tuossa on lähdetty tekemään videota ja sitten ruvettu miettimään, että mitä kaikkea proppia ja muuta kalustoa tarvitaan tekemiseen ja sitten on päätetty käyttää mitä sattuu olemaan käsillä. Ja tietenkään mitään käsikirjoitusta ei ole ollut käytössä, mutta mukana on voinut myös olla ohjaaja joka on siviili. Siviili siis siksi, että ei tiedä mitään sotilaiden tekemisistä, mutta tietää mikä näyttää coolilta.
 
Venäjällä opetetaan koulussa Krimin liittämisestä, Navalnjista ja Oikeasta Puolueesta!

https://globalvoices.org/2017/03/21...ipal-talked-to-her-students-about-patriotism/


This Is How a Russian School Principal Talked to Her Students About Patriotism
Posted 21 March 2017 0:26 GMT





Principal Kira Gribanovskaya drops some truth bombs on her foolish pupils. Photo: Alexey Navalny



At a school in Bryansk, about 250 miles southwest of Moscow, the principal sat down last week with a class of students to talk about anti-corruption activist and opposition leader Alexey Navalny.

Why the sudden heart-to-heart? Police had just grabbed Maxim Losyev, one of the school’s students, straight out of the classroom for urging classmates to attend an unsanctioned demonstration on March 26 calling for an investigation into corruption allegations against Prime Minister Dmitry Medvedev. Losyev also created a student group in support of Alexey Navalny, whose Anti-Corruption Foundation published an investigation earlier this month accusing Medvedev of masterminding a vast and illicit private empire.

In an effort to prevent further activism, the school’s principal — reportedly a woman named Kira Petrovna Gribanovskaya, referring to herself in the third person — discouraged the class from supporting Navalny, and even questioned the room’s intelligence and patriotism, when students challenged her assertion that Russia is in the middle of a “civil war.”

One of the students recorded the meeting with Gribanovskaya, and leaked the footage on social media. This weekend, the news site Meduza transcribed the nine-minute encounter. You can read the Russian transcript here, and listen to the Russian audio below.



* * *
Principal: Raisa Aleksandrova [the homeroom teacher], may I say something? This is for those who have taken an interest in Navalny’s activities: Okay, he proposes that we smear our top leaders. He says, “No to corruption” and so on. But what specific actions does he propose? Assemble for a protest? Tell [Medvedev] what a jerk he is?

Student 1: He just wants answers. He filmed a video about Medvedev, and he wants answers from the authorities.

Principal: And so what?

Student 1: And the authorities are silent.

Principal: No, hold on. If you film a video about Kira Petrovna, and write about how she’s this way and that way, how she’s not doing her job, and how there are cockroaches running around all over the school, and you come out to protest, demanding answers — do you think I’ll come out to have a conversation with you?

Student 2: No.

Principal: And he [Medvedev] won’t, either! It’s a joke! A political platform is about concrete actions: strengthening the economy, developing various plans. What Navalny is doing is a pure provocation. Do you get it? You still don’t understand this. I’ll tell you this straight: right now, our economic situation is very unstable. It’s an economic pit. And why’s all this happening? You’ve taken social studies and all that. You know that we’re basically living under an economic blockade in this country. But I want to hear what you think. What’s going on right now?

Student 2: A crisis.

Principal: And what’s causing this crisis?

[Unintelligible voices]

Student 2: Sanctions, the European Union, this whole blockade.

Principal: One more time — what’s the cause? The European Union, right? And our leader is managing a very stable and very strong policy. He has an enormously high rating on the world stage. Due to what? Due to foreign policy. [Russia’s] domestic policy, of course, is rather weak. Why? Well, because there’s no money. And we’re feeling that now, most of all…

Student 2: And what exactly is our foreign policy? America is against us. Europe is against us.

Principal: And why’s that? Tell me: what’s the reason?

Student 2: Because of Crimea. We basically took it.

Principal: And do you think that’s bad?

Homeroom teacher: But did we really take it? There was a referendum there…

Principal: Okay, tell me what happened, from your point of view. I actually want to know. Tell me. Maybe there’s some side to this that I don’t know.

Student 2: I mean, why did they impose sanctions against us?

Principal: You just answered your own question a moment ago.

Homeroom teacher: As a show of force. Because they wanted to show their strength.

Student 2: Because of Crimea.

Principal: You know why… And why did the whole war in Ukraine start in the first place?

Student 2: Well, because of the revolution…

Principal: Because of the what?

Student 2: The transition of power.

Principal: Kid, you haven’t read anything about this and you don’t know a thing. You’ve got some very superficial knowledge here. What started this whole conflict? Maybe it was because America stuck its nose in?

Student 2: It didn’t intervene openly.

[Unintelligible voices]

Principal: And Crimea up and went where? And how did America react to this?

Student 2: Did you see American troops in Ukraine?

Principal: And did you see Russian troops in Ukraine?

Student 2: Yes. There are videos going around — you have no idea.

Principal: The videos are staged, for starters.

Homeroom teacher: And you shouldn’t believe them…

[Unintelligible voices]

Student 2: I’ve heard a lot of information that friends of certain people are there…

Principal: Guys, I can see that you’re looking at this problem one-sidedly. And that you lack range in your political view. It’s a very narrow problem: you see Navalny, you watch his video, and — boom — you believe it all. You don’t have your own opinion about this issue — only what’s being imposed on you. And so sometimes you embrace sources that are unverified or maybe even outright provocative.

Homeroom teacher: Like puppets…

Student 2: And what if our opinion coincides with his?

Principal: But do you even have an opinion? You go ahead and read. I’m pushing you not just to look at these sources… If they say that, yeah, it’s bad here, then look at other sources.

Homeroom teacher: Challenge every fact!

Student 2: Okay, but we’re not looking at a single source.

Principal: Well, apparently you’re only looking in a single direction.

Student 1: Yeah and our TV networks only show what’s good for the government…

Principal: You’re not listening to Voice of America?

Student 1: They [Russian TV networks] aren’t going to show us anything else.

Principal: I got it. Somehow, we messed up your civic education. In terms of civics, you’ve got big shortcomings. Do you all mean to tell me that there are no patriots in your class?

Student: And what does it mean to be a patriot? That you support the authorities?

Principal: I was speaking to Nikita…

Homeroom teacher: I apologize. [Students], please, organize a neighborhood clean-up group on your streets.

Principal: Guys, raise your hands: how many of you do any volunteer work?

[Silence]

Principal: And what’s volunteering for? There’s your civic position! You don’t need to be looking down from on high at Putin and Medvedev. Look at our neighborhood!

Student 2: And the volunteering that’s organized and supported by United Russia [the country’s ruling political party]?

Principal: Yes.

Student 2: Well, we’re against United Russia.

[Laughter]

Student 2: You see.

Homeroom teacher: Why do you say “we”?

Student 2: Raise your hand, anybody who’s against United Russia.

Student 1: I’m against them.

[Other voices: Is that everyone? Anyone else?]

Student 2: We’re against United Russia.

Principal: And you’re for what exactly?

Student 1: We’re for justice.

Principal: And what exactly is justice?

Student: It’s what we don’t have right now.

Student 1: Justice is when the authorities care about their people, and not just about themselves. When they care about ordinary citizens, and not about their millions [of dollars]. Many people want to live in a free state, in a free country…

Principal: So you think that life in this country got worse with the arrival of Putin and Medvedev?

Student 1: No, but they’ve stayed too long. They’ve just been there [in power] for too long.

Student 2: Yeah.

Principal: Did you live in some other era that I somehow missed? Under whom did you live well? And under Putin and Medvedev things got worse for you?

Student 2: We’ve studied history.

Principal: Naturally.

Student 2: Well…

Principal: What does “well” mean? I’m asking you, specifically you: Under what ruler did you live well? What do you mean “well”?

Student 2: We’ve only ever had one ruler, actually.

Principal: You said that things have become worse. But you never lived through the hard years of the 1990s. When, forgive me for saying this, everyone carried around a blade and a firearm, and the country was in chaos. And this was when I was studying in college! This was when it was scary to go out into the street after eight at night. You didn’t see this.

Student 2: And you want that all over again?

Homeroom teacher: You’re the ones who want that!

Student 2: They just arrested a person for absolutely nothing. They carried him off to the police station.

Principal: This is civil war.

Student 2: This is lawlessness.

Principal: That’s true — it’s lawlessness. Because what is the aim of any protest or any schism?

Homeroom teacher: Political crisis, and then civil war.

Principal: And then civil war. Fratricide.

Homeroom teacher: You want it to be like in Ukraine? Or like it was for us in [19]17?

Student 2: We don’t want these officials.

Homeroom teacher: Tell me: can you actually do this right now? How?

Student 2: Well, just gather together.

Homeroom teacher: And then when?

Student 2: There will be a crowd.

Homeroom teacher: A crowd. And then what?

Student 2: People will at least see. They’ll see that there are citizens.

Homeroom teacher: Citizens. In other words, a bunch of [young] people led by adults with nothing to lose, so to speak.

Principal: Guys, we tried, at least, to warn you about all this, and let you know. What’s happening now is called polemics, and nobody needs it. Regardless, what you need now… I’m advising you, I’m not insisting, but I’m advising that you listen to what we said, and you draw your own conclusions. More than anything, I’m thinking about your future.

Homeroom teacher: Remember that a lot is at stake.

Principal: I put up a fight with these law enforcement officers. I tried to defend Maxim. I said that these were just some juvenile antics that nobody needed. Believe me, he’s not having a good time right now. Not at all. I don’t want any of you to land in a similar situation. Everything that you’ve said here from behind your desks has been empty words. I’m telling you again: get up, grow up, and make something of yourselves. That’s the right thing to do.

Homeroom teacher: Guys, I’ll ask you again: think, think…
 
Venäjällä opetetaan koulussa Krimin liittämisestä, Navalnjista ja Oikeasta Puolueesta!

https://globalvoices.org/2017/03/21...ipal-talked-to-her-students-about-patriotism/


This Is How a Russian School Principal Talked to Her Students About Patriotism
Posted 21 March 2017 0:26 GMT





Principal Kira Gribanovskaya drops some truth bombs on her foolish pupils. Photo: Alexey Navalny



At a school in Bryansk, about 250 miles southwest of Moscow, the principal sat down last week with a class of students to talk about anti-corruption activist and opposition leader Alexey Navalny.

Why the sudden heart-to-heart? Police had just grabbed Maxim Losyev, one of the school’s students, straight out of the classroom for urging classmates to attend an unsanctioned demonstration on March 26 calling for an investigation into corruption allegations against Prime Minister Dmitry Medvedev. Losyev also created a student group in support of Alexey Navalny, whose Anti-Corruption Foundation published an investigation earlier this month accusing Medvedev of masterminding a vast and illicit private empire.

In an effort to prevent further activism, the school’s principal — reportedly a woman named Kira Petrovna Gribanovskaya, referring to herself in the third person — discouraged the class from supporting Navalny, and even questioned the room’s intelligence and patriotism, when students challenged her assertion that Russia is in the middle of a “civil war.”

One of the students recorded the meeting with Gribanovskaya, and leaked the footage on social media. This weekend, the news site Meduza transcribed the nine-minute encounter. You can read the Russian transcript here, and listen to the Russian audio below.



* * *
Principal: Raisa Aleksandrova [the homeroom teacher], may I say something? This is for those who have taken an interest in Navalny’s activities: Okay, he proposes that we smear our top leaders. He says, “No to corruption” and so on. But what specific actions does he propose? Assemble for a protest? Tell [Medvedev] what a jerk he is?

Student 1: He just wants answers. He filmed a video about Medvedev, and he wants answers from the authorities.

Principal: And so what?

Student 1: And the authorities are silent.

Principal: No, hold on. If you film a video about Kira Petrovna, and write about how she’s this way and that way, how she’s not doing her job, and how there are cockroaches running around all over the school, and you come out to protest, demanding answers — do you think I’ll come out to have a conversation with you?

Student 2: No.

Principal: And he [Medvedev] won’t, either! It’s a joke! A political platform is about concrete actions: strengthening the economy, developing various plans. What Navalny is doing is a pure provocation. Do you get it? You still don’t understand this. I’ll tell you this straight: right now, our economic situation is very unstable. It’s an economic pit. And why’s all this happening? You’ve taken social studies and all that. You know that we’re basically living under an economic blockade in this country. But I want to hear what you think. What’s going on right now?

Student 2: A crisis.

Principal: And what’s causing this crisis?

[Unintelligible voices]

Student 2: Sanctions, the European Union, this whole blockade.

Principal: One more time — what’s the cause? The European Union, right? And our leader is managing a very stable and very strong policy. He has an enormously high rating on the world stage. Due to what? Due to foreign policy. [Russia’s] domestic policy, of course, is rather weak. Why? Well, because there’s no money. And we’re feeling that now, most of all…

Student 2: And what exactly is our foreign policy? America is against us. Europe is against us.

Principal: And why’s that? Tell me: what’s the reason?

Student 2: Because of Crimea. We basically took it.

Principal: And do you think that’s bad?

Homeroom teacher: But did we really take it? There was a referendum there…

Principal: Okay, tell me what happened, from your point of view. I actually want to know. Tell me. Maybe there’s some side to this that I don’t know.

Student 2: I mean, why did they impose sanctions against us?

Principal: You just answered your own question a moment ago.

Homeroom teacher: As a show of force. Because they wanted to show their strength.

Student 2: Because of Crimea.

Principal: You know why… And why did the whole war in Ukraine start in the first place?

Student 2: Well, because of the revolution…

Principal: Because of the what?

Student 2: The transition of power.

Principal: Kid, you haven’t read anything about this and you don’t know a thing. You’ve got some very superficial knowledge here. What started this whole conflict? Maybe it was because America stuck its nose in?

Student 2: It didn’t intervene openly.

[Unintelligible voices]

Principal: And Crimea up and went where? And how did America react to this?

Student 2: Did you see American troops in Ukraine?

Principal: And did you see Russian troops in Ukraine?

Student 2: Yes. There are videos going around — you have no idea.

Principal: The videos are staged, for starters.

Homeroom teacher: And you shouldn’t believe them…

[Unintelligible voices]

Student 2: I’ve heard a lot of information that friends of certain people are there…

Principal: Guys, I can see that you’re looking at this problem one-sidedly. And that you lack range in your political view. It’s a very narrow problem: you see Navalny, you watch his video, and — boom — you believe it all. You don’t have your own opinion about this issue — only what’s being imposed on you. And so sometimes you embrace sources that are unverified or maybe even outright provocative.

Homeroom teacher: Like puppets…

Student 2: And what if our opinion coincides with his?

Principal: But do you even have an opinion? You go ahead and read. I’m pushing you not just to look at these sources… If they say that, yeah, it’s bad here, then look at other sources.

Homeroom teacher: Challenge every fact!

Student 2: Okay, but we’re not looking at a single source.

Principal: Well, apparently you’re only looking in a single direction.

Student 1: Yeah and our TV networks only show what’s good for the government…

Principal: You’re not listening to Voice of America?

Student 1: They [Russian TV networks] aren’t going to show us anything else.

Principal: I got it. Somehow, we messed up your civic education. In terms of civics, you’ve got big shortcomings. Do you all mean to tell me that there are no patriots in your class?

Student: And what does it mean to be a patriot? That you support the authorities?

Principal: I was speaking to Nikita…

Homeroom teacher: I apologize. [Students], please, organize a neighborhood clean-up group on your streets.

Principal: Guys, raise your hands: how many of you do any volunteer work?

[Silence]

Principal: And what’s volunteering for? There’s your civic position! You don’t need to be looking down from on high at Putin and Medvedev. Look at our neighborhood!

Student 2: And the volunteering that’s organized and supported by United Russia [the country’s ruling political party]?

Principal: Yes.

Student 2: Well, we’re against United Russia.

[Laughter]

Student 2: You see.

Homeroom teacher: Why do you say “we”?

Student 2: Raise your hand, anybody who’s against United Russia.

Student 1: I’m against them.

[Other voices: Is that everyone? Anyone else?]

Student 2: We’re against United Russia.

Principal: And you’re for what exactly?

Student 1: We’re for justice.

Principal: And what exactly is justice?

Student: It’s what we don’t have right now.

Student 1: Justice is when the authorities care about their people, and not just about themselves. When they care about ordinary citizens, and not about their millions [of dollars]. Many people want to live in a free state, in a free country…

Principal: So you think that life in this country got worse with the arrival of Putin and Medvedev?

Student 1: No, but they’ve stayed too long. They’ve just been there [in power] for too long.

Student 2: Yeah.

Principal: Did you live in some other era that I somehow missed? Under whom did you live well? And under Putin and Medvedev things got worse for you?

Student 2: We’ve studied history.

Principal: Naturally.

Student 2: Well…

Principal: What does “well” mean? I’m asking you, specifically you: Under what ruler did you live well? What do you mean “well”?

Student 2: We’ve only ever had one ruler, actually.

Principal: You said that things have become worse. But you never lived through the hard years of the 1990s. When, forgive me for saying this, everyone carried around a blade and a firearm, and the country was in chaos. And this was when I was studying in college! This was when it was scary to go out into the street after eight at night. You didn’t see this.

Student 2: And you want that all over again?

Homeroom teacher: You’re the ones who want that!

Student 2: They just arrested a person for absolutely nothing. They carried him off to the police station.

Principal: This is civil war.

Student 2: This is lawlessness.

Principal: That’s true — it’s lawlessness. Because what is the aim of any protest or any schism?

Homeroom teacher: Political crisis, and then civil war.

Principal: And then civil war. Fratricide.

Homeroom teacher: You want it to be like in Ukraine? Or like it was for us in [19]17?

Student 2: We don’t want these officials.

Homeroom teacher: Tell me: can you actually do this right now? How?

Student 2: Well, just gather together.

Homeroom teacher: And then when?

Student 2: There will be a crowd.

Homeroom teacher: A crowd. And then what?

Student 2: People will at least see. They’ll see that there are citizens.

Homeroom teacher: Citizens. In other words, a bunch of [young] people led by adults with nothing to lose, so to speak.

Principal: Guys, we tried, at least, to warn you about all this, and let you know. What’s happening now is called polemics, and nobody needs it. Regardless, what you need now… I’m advising you, I’m not insisting, but I’m advising that you listen to what we said, and you draw your own conclusions. More than anything, I’m thinking about your future.

Homeroom teacher: Remember that a lot is at stake.

Principal: I put up a fight with these law enforcement officers. I tried to defend Maxim. I said that these were just some juvenile antics that nobody needed. Believe me, he’s not having a good time right now. Not at all. I don’t want any of you to land in a similar situation. Everything that you’ve said here from behind your desks has been empty words. I’m telling you again: get up, grow up, and make something of yourselves. That’s the right thing to do.

Homeroom teacher: Guys, I’ll ask you again: think, think…

Hyi hemmetti. Oikein kunnon Russia Stronk -meininkiä.
 
Hyi hemmetti. Oikein kunnon Russia Stronk -meininkiä.
Mutta onhan tuossa toivon kipinä. Nuorten kommentit ovat hyviä, ja paljon asiallisempia kuin näiden kansankynttilöiden agitaatio ja loppuvaiheessa aloittama uhkailu.
 
Galeottin analyysia Venäjän puolustubudjetin leikkauksista.

The reports of the death of the Russian defence budget have been greatly exaggerated
img_2221.jpg

No more new toys? (c) Mark Galeotti 2014

Yesterday HIS Jane’s (disclosure: I have written them for decades, and respect their work) came out with the eye-catching assertion that “Russia announces deepest defence budget cuts since 1990s.” It continues that the “Federal Treasury have [sic] confirmed that Russia’s defence budget has been cut by 25.5% for 2017, falling from RUB3.8 trillion (USD65.4 billion) to RUB2.8 trillion.”

A 25.5% cut? Even if “Despite the cut, the 2017 budget will remain about 14.4% higher than the level of defence spending seen in 2014 in nominal terms” that is still a massive story, and spells the end to planned modernisations, especially given the inelasticities in the budget (upkeep and maintenance, salaries, etc). And in December, it had been agreed to but the budget not by the 10% MinFin wanted but a moderate 6%.

So what happened? Needless to say, all is not quite what it seems. After all, it is important to note that the Federal Treasury (Federal’noe kaznacheistvo) is not so much a budget-setting as accounting office, essentially a comptroller, and operates under some quite strict parameters. It accounts funds allocated and spent along specific budget line items, and in the process its apparent defence spend tallies do not, it seems to me, reflect the impact of debt repayment. It is also worth noting that the Treasury tracks money spent, and if one looks at 2016, according to the Ministry of Economy, the State Defence Order was only 88% executed. That alone may look like a 12% procurement cut through the Treasury prism. So, the data may well not truly show planned so much as predicted spending.

Let’s note that even more so in the West, Russian defence and security expenditures often appear under different budget lines and obscure headings. Pre-conscription physical and skills training outsourced to schools through the revived GTO (Ready for Labour and Defence) programme comes out of the education budget, much support for military science is under education, science and research, and part of the aid and development budget is likely paying for mercenaries in Syria.

Finally, it is crucial to appreciate that much of the defence spend, especially on procurement, is not just about military power but economic and political necessity. Key industries, on whose health cities and regions depend, are kept afloat through military procurement. Any major cuts, which would inevitably have to be focused on buying new toys, would have a disastrous impact…and do so in the year-long run-up to the next presidential election, intended as something of a triumphant coronation and celebration of Putin.

So the upshot is, yes, under budgetary pressure (and the probable need to have money to spend on buying votes in 2018), the defence budget is being pruned. But not by a quarter.

https://inmoscowsshadows.wordpress.com/
 
Back
Top