Uutisia Venäjältä

SJ kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Minä en vaan usko hevillä sitä, että reilut 20 vuotta länttä jäljessä oleva teknologia tuottaa heittäen 10 kertaa halvemmalla vastaavan superkoneen, en millään. Tahtoa voi olla, mutta armotta kyky puuttuu.

Siis enhän minäkään tuota noin vain usko, mutta ottaen huomioon sen, että Venäläiset pitävät korttinsa usein hyvin salassa, niin minun on pakko lisätä kysymys "mitä minä en tiedä?". Eli jälleen, jos ne sen tekevät, niin kaikki kunnia heille.

Joo, ei ole kovin uskottavaa, että parilla miljardilla dollarilla syntyisi viidennen sukupolven hävittäjäkone. Suomen Hornet-hankinnan lasku oli reilusti isompi ja Mid Life Updatekin maksaa enemmän. Ne olivat toki tuotteita kaupan hyllyltä, mutta silti antaa vähän perspektiiviä.

Luultavasti tuo 2 mrd$ on joku täysin irrallinen luku. Ehkä sillä saadaan tehtyä demonstraattori, jossa lienee hyödynnetty raskaasti vanhaa tekniikkaa. Uutisessakin taidettiin mainita, että vasta tuon hinnan jälkeen tulevat moottorin, aseistuksen ja järjestelmien päivitykset ja nehän ne vasta maksavatkin. Raptorin demonstraattori lensi 1990 ja sillon kustannukset olivat vasta syntymässä. Jos todellisista puhtaalta pöydältä kehitetyn viidennen sukupolven hävittäjäprojektin kokonaiskuluista puhutaan, eteen saa huoletta liittää kertoimen väliltä 10-100.

On toki mahdollista, että Venäjä hyödyntää jatkossakin lähinnä olemassaolevaa tekniikkaa. Tällöin Venäjän viidennen sukupolven hävittäjä olisi käytännössä Su-30 uusilla kuorilla. Ei höpsömpi vaihtoehto sekään. Nykymalliset sukhoithan ovat ihan käypää tavaraa. Jos niihin saadaan pultattua edes jonkinlaiset stealth-ominaisuudet, eivät ne ainakaan huonone.

Vastaavastahan on lännessäkin esimerkki: Super Hornet syntyi hyvin nopeasti verrattuna puhtaalta pöydältä suunnitteluun ja silti siinä on melkoisesti lisää potkua edeltäjäänsä nähden.
 
Russian drones aren’t good enough – Air Force

Russian drones aren’t good enough – Air Force
Edited 16 July, 2010, 15:45

The unmanned aerial vehicles produced by Russian companies are too poor in quality to be accepted by the Russian Air Force.

Propeller “Unfortunately, we have not received any UAVs with the specifications we need,” told journalists on Thursday Colonel General Aleksandr Zelin, head of the Air Force.

The models suggested by developers are not satisfactory in terms of speeds, altitude capacities, or the resolution of their imaging equipment, the senior officer said.

“Accepting drones like those would be a crime,” he concluded.

The criticism follows the Defense Ministry’s decision to purchase a number of UAVs from Israel. Officials said the drones and principles of their use will be studied by Russian specialists.

Commenting on the deal, Gen. Zelin said that the Israeli drones are superior to Russian designs, but lack latest “know-how or state-of-the-art technology.”

Some Russian UAVs are used by the armed forces, security agencies and some companies for reconnaissance. For instance, the ZALA 421-04М drone is doing patrol missions at the Baikonur cosmodrome rented by Russia from Kazakhstan.

However, the first Russian strike drone “Dozor-600” was only revealed at the MAKS 2009 air show and is still not approved by the military.

Russian producers are lagging behind leading competitors in the US, United Kingdom and Israel, military officials admitted. In February this year, the Defense Ministry announced an investment
 
Sarkozy: Ranska toimittaa Venäjälle sotalaivoja
Ranska toimittaa Venäjälle kaksi helikopteritukialusta, sanoi presidentti Nicolas Sarkozy perjantaina. Sarkozy kertoi asiasta vieraillessaan telakalla Saint-Nazairen kaupungissa Länsi-Ranskassa.
http://www.hs.fi/artikkeliredirect/1135258783152
 
Venäläiset ostavat lisää tiedustelulennokkeja Israelista.
http://www.interfax.ru/society/news.asp?id=146632
 
Russia to assemble Italian armored vehicles for its military
The Russian Defense Ministry is going to set up a joint assembly line with the Italian automaker Iveco to produce LMV M65 tactical vehicles in Russia, the Kommersant daily said on Friday.

The Italian vehicles have already been included on the list of Russian military equipment, the paper said.

The LMV M65 is a light multirole armored vehicle developed in 2001 by Iveco Defense Vehicles. It is designed primarily for strategic and tactical mobility with a high level of protection against anti-tank and anti-personnel mines

Italian LMVs have been used in Iraq, Afghanistan and other NATO missions, where their performance has been praised.

The Russian state corporation Rostekhnologii is currently holding talks with Iveco on launching the joint venture with planned minimum capacity of 500 vehicles per year.

The move is a serious blow to the interests of the Russkie Mashiny company headed by tycoon Oleg Deripaska. His company produces Tigr (Gaz-233014) vehicles with characteristics close to LMV M56 ones. The Gaz-233014 vehicles entered into service in 2006.

The LMV M65 assembly line will be based at one of the sites belonging to leading Russian truck manufacturer KamAZ, the paper said, citing a source close to the Defense Ministry.

"This project has been approved at the highest level, the country's top leadership is abreast of the situation," the source said.

"The Iveco vehicles assembled in Russia are expected to be acquired by the Russian Interior Ministry and the Federal Security Service of Russian Federation," he added.

A representative of the state Rostekhnologii corporation also confirmed the plans, adding that the details were being negotiated.

The Russian Defense Ministry will acquire 278 Italian vehicles in 2011 and 2012, and during the next two years the volumes of supplies will be increased to 458 vehicles per year. In 2015, the ministry will buy 228 vehicles and 75 vehicles in 2016, the source said.

The Defense Ministry plans to spend some 30 billion rubles ($1 billion) on the project in the next few years, and Rostekhnologii has pledged that the average price of a vehicle will not exceed 300,000 Euros ($395,340).

MOSCOW, August 6 (RIA Novosti)
 
Puskaraatiosta kuulin, että Venäjällä olis palanut armeijan lentokoneita lentokentälle. Onko jollain tästä parempaa tietoa? Pidättelen vielä vähän aikaa naurua ja vahingoniloa kunnes tieto varmistuu jostain.
 
KIM kirjoitti:
Puskaraatiosta kuulin, että Venäjällä olis palanut armeijan lentokoneita lentokentälle. Onko jollain tästä parempaa tietoa? Pidättelen vielä vähän aikaa naurua ja vahingoniloa kunnes tieto varmistuu jostain.

Oli pieni juutu ruotsalaisessa lehtissa että Venäjän presidentti oli antanut potkut komentajalle siksi että hän ei voinut suojela yks tukikohta missä helikopterit ja lentokoneet palosivat.:D
 
Kuvia: http://forum.for-ua.com/read.php?1,108828,page=1 Aina luotettavien venäläislähteiden mukaan vahingot olisivat olleet 670 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Puheet parista sadasta palaneesta lentokoneesta ovat täyttä potaskaa (koska eihän siellä ole isoa kiitorataa) mutta sitkeät huhut alueella säilytetyistä "taktisista" ydinaseista vellovat edelleen.

Medvedev reprimands Navy chief, sacks military officials

04.08.2010

MOSCOW, August 4 (Itar-Tass) - Russian President Dmitry Medvedev reprimanded Navy chief Vladimir Vysotsky for incompetence and sacked a number of high-laced Defense Ministry officials, in connection with the fire at a naval base in the Kolomenskoye district, Moscow region.

Medvedev announced his decision at an expanded meting of the Security Council which addressed fire safety issues at special facilities on Wednesday.

"A fire that caused grave consequence occurred at a Defense Ministry facility in the Moscow region. A preliminary investigation into its cause has been carried out, the probe will continue, but what has been ascertained shows that the incident stems from the non-fulfillment of service duties and criminal negligence, as they were unable to contain the fire that was spreading at a rather quiet rate," Medvedev said.

"It is unknown where senior officials were at the time," he noted.

"Therefore, I've made this decision on the Navy leadership. I have reprimanded Navy chief Admiral Vysotsky and his deputy Alexander Tatarinov for incompetence, sacked deputy chief of the logistic support system Sergeyev, Navy aviation chief Kuklev, deputy chief of naval aviation Col Rasskazov-Manakov, and the chief of base # 2512. I instruct the defense minister to fire a number of officers for disciplinary violations," the president stated.

"If something similar happens in other places, I'll act likewise without any regret," he added.

Due to fire hazards, Russia must tighten security at strategic facilities, he went on to say.

"The strategic facilities give the reason for concerns. We have extremely dangerous facilities, such as depots, and armaments and ammunition bases," he said.

The head of state reminded that an explosion occurred at a Defense Ministry facility in Ulyanovsk last November. "At that time, certain measures were taken, but as the current situation has shown, they were not sufficient. Despite the fact that I enlisted the Defense Ministry to fight fires and aid the civilian population, the ministry regrettably cannot protect itself in a number of case," the president noted.

A representative of the Investigations Committee under the Prosecutor General's Office (SKP) said "a fire broke out at a storage depot near Kolomna at 16:00, Moscow time, on July 29, which burnt the headquarters the financial department, the club and two garages, 12 warehouses with aircraft equipment, 17 outdoor sites with cars stored on them. The fire was contained on July 30. There were no human casualties.

A military prosecutor of the Moscow military district told Tass that in connection with the fire, "a check had been launched into compliance with the fire safety legislation."
 
Museo kirjoitti:
Kuvia: http://forum.for-ua.com/read.php?1,108828,page=1 Aina luotettavien venäläislähteiden mukaan vahingot olisivat olleet 670 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Puheet parista sadasta palaneesta lentokoneesta ovat täyttä potaskaa (koska eihän siellä ole isoa kiitorataa) mutta sitkeät huhut alueella säilytetyistä "taktisista" ydinaseista vellovat edelleen.

Ettei vaan suurin osa olisi pystyyn ruostunutta romua? Miehittämätön varikko missä mitään ei ole huollettu sitten Neuvostoliiton romahtamisen? Kuvien mukaan kyseessä ei ole ollut latvapalo. Kituliaasti etenevän pintapalon rajaamisessa ei pitäisi olla ongelmia, jos on edes muutama ukko käytettävissä. Konekalustoa on tarjolla koko varikon leveydeltä. Nyt on palanut tukikohta matalaksi, mutta edes rakennuksien lähellä olevat puut eivät ole palaneet. Ehkäpä alue on ollut täysin heinikon valtaama, jolloin vähäisempikin palo teki romuista selvän.
 
JOKO kirjoitti:
Kituliaasti etenevän pintapalon rajaamisessa ei pitäisi olla ongelmia, jos on edes muutama ukko käytettävissä. Konekalustoa on tarjolla koko varikon leveydeltä. Nyt on palanut tukikohta matalaksi, mutta edes rakennuksien lähellä olevat puut eivät ole palaneet. Ehkäpä alue on ollut täysin heinikon valtaama, jolloin vähäisempikin palo teki romuista selvän.

Entä jos ... kyseessä on jokin laukkaavan hevosen vauhtia kulkeva palo metsien välisellä arolla tms ? Onko yleensäkin näiden palojen liikkumisnopeudesta tietoja, eli jos vaikka kuvitellaan että palokujan raivaamiseen menee koneiden käynnistelyineen esim 14 tuntia niin miten kaukaa tuollainen palo silti koukkaa läpi ?
 
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kituliaasti etenevän pintapalon rajaamisessa ei pitäisi olla ongelmia, jos on edes muutama ukko käytettävissä. Konekalustoa on tarjolla koko varikon leveydeltä. Nyt on palanut tukikohta matalaksi, mutta edes rakennuksien lähellä olevat puut eivät ole palaneet. Ehkäpä alue on ollut täysin heinikon valtaama, jolloin vähäisempikin palo teki romuista selvän.

Entä jos ... kyseessä on jokin laukkaavan hevosen vauhtia kulkeva palo metsien välisellä arolla tms ? Onko yleensäkin näiden palojen liikkumisnopeudesta tietoja, eli jos vaikka kuvitellaan että palokujan raivaamiseen menee koneiden käynnistelyineen esim 14 tuntia niin miten kaukaa tuollainen palo silti koukkaa läpi ?


Eipä ole hirveästi kokemusta ja nekin kokemukset ovat juuri pintapaloista. Rauhallista on.

Ehkäpä eri maiden kasvisto vaikuttaa asiaan? Tukikohdan ympärillä näkyy tosin olevan puita, joissa on vielä lehdet. Helvetillisen infernon iskeminen tukikohtaan tuntuisi oudolle, kun metsä näyttää ympärillä olevan lähinnä pintapalon jäljiltä.
 
JOKO kirjoitti:
OldSkool kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Kituliaasti etenevän pintapalon rajaamisessa ei pitäisi olla ongelmia, jos on edes muutama ukko käytettävissä. Konekalustoa on tarjolla koko varikon leveydeltä. Nyt on palanut tukikohta matalaksi, mutta edes rakennuksien lähellä olevat puut eivät ole palaneet. Ehkäpä alue on ollut täysin heinikon valtaama, jolloin vähäisempikin palo teki romuista selvän.

Entä jos ... kyseessä on jokin laukkaavan hevosen vauhtia kulkeva palo metsien välisellä arolla tms ? Onko yleensäkin näiden palojen liikkumisnopeudesta tietoja, eli jos vaikka kuvitellaan että palokujan raivaamiseen menee koneiden käynnistelyineen esim 14 tuntia niin miten kaukaa tuollainen palo silti koukkaa läpi ?


Eipä ole hirveästi kokemusta ja nekin kokemukset ovat juuri pintapaloista. Rauhallista on.

Ehkäpä eri maiden kasvisto vaikuttaa asiaan? Tukikohdan ympärillä näkyy tosin olevan puita, joissa on vielä lehdet. Helvetillisen infernon iskeminen tukikohtaan tuntuisi oudolle, kun metsä näyttää ympärillä olevan lähinnä pintapalon jäljiltä.

Tuossa panin merkille, että tuo ajoneuvorivi oli tuollaisella sorapinnalla, joten sanoisin, että palo on levinnyt ja saavuttanut rivin päässä olleen ajoneuvon (joka oli jossakin heinikossa tai lähellä jotakin muuta palavaa) ja sytyttänyt sen, sitten säteilylämpö on sytyttänyt ajoneuvot yksi kerrallaan. Sitten kun noita ajoneuvoja on tulessa, niin sitten siellä on tarpeeksi lämpöä sytyttämään vaikka mitä, kuten nuo rakennukset.

Huomatkaa tuossa yhdessä kuvassa, kun siinä on metsän pohjaa palanut, niin se palo on levinnyt niin nopeasti, että auton rengas ei ole kerennyt syttyä tai sitten heinää on ollut lähellä vain vähän.

Mitä taas tulee tuohon palo nopeuteen, niin kokemuksen mukaan sanoisin, että se riippuu heinikon tms. korkeudesta ja tuulen nopeudesta. Pystyssä oleva heinikko palaa huomattavasti voimakkaammin ja siten se myös leviää tehokkammin seuraavaan korteen. Tuuli sitten lietsoo tulta ja määrää palon suunnan. palo luonnollisestikin leviää paremmin ylämäkeen, koska silloin tuli pääsee lämmittämään tehokkaammin palamatonta aluetta.

Mitä tulee tuohon metsään, niin sanoisin, että mikä tuolla on pelastanut tilanteen on se, että tuo on mäntymetsää ja alaoksisto on hyvin vähäistä, ellei olematonta, joten palo ei ole päässyt juurikaan nousemaan puuhun, joskin paikoitellen neulaset näyttävät putoilleen puista. Lehtipuiden lehdet taas eivät oikeastaan pala ollenkaan, niissä on liikaa vettä.

Mitä taas tulee tuollaisen maastopalon sammuttamiseen tulee, niin kunhan kyseessä ei ole metsäpalo (siis, että puut syttyvät tuleen), niin sammuttaminen on suht. helppoa, jos sinne saa kärkeen ukon kastelukannun (en tottapuhuen ole kokeillut, mutta pitäisi toimia, yleensä olen tyytynyt vesisankkoon ja siitä käsin lipittänyt vettä paloon) tai vaikka pelkästään kumisaappaiden kanssa, niin sen saa kyllä yleensä sammuksiin. Mutta se miten se palo saadaan pysymään sammuksissa, niin se vaatii yleensä sitä, että koko pirun alue käydään vesiruiskulla läpi ja myllätään vedellä koko paikka ympäri, jotta mitään pesäkkeitä ei jää jäljelle (ainakaan niin paljon). Ja ennen kuin kysytte, että miksi sitä palon kärkeä ei sammuteta vesiruiskulla: Kun se palo ei välttämättä ole kovin lähellä tietä ja sinne pitää vetää linja letkuilla, jotta saadaan muutakin vettä kuin sen mitä kykenet kantamaan mukanasi.
 
Venäjä ja Yhdysvallat harjoittelevat yhdessä:

In a historic first for Cold War adversaries, U.S., Canadian and Russian military officers directed fighter jets and ground controllers to test how well they could track an international terrorist hijacking over the Pacific Ocean.

A chartered American jet code-named Fencing 1220 sent a mock distress signal shortly after taking off from Anchorage, Alaska, on Sunday, triggering a pursuit by at least seven fighters and a flurry of radio and telephone calls between military and civilian officials on both sides of the Pacific.

The Associated Press had exclusive access to Fencing 1220, a plush executive-style Gulfstream whose passengers included a Russian Air Force colonel and a senior commander of the North American Aerospace Defense Command, the joint U.S.-Canadian command that patrols the skies over North America.

Their goal: To ensure that two militaries still distrustful of each other can work effectively tackling a terror threat that worries both nations.

One question that arose Sunday was just how much information they need - from the ground, from the fighters, from the hijacked pilots and from the terrorists - and whether fewer, simpler messages might be better than the flood of communication the exercise generated.

Canadian Forces Col. Todd Balfe, the deputy commander of NORAD's Alaska region, acknowledged it may seem "incongruous" that the exercise was taking place amid tension between his country and Russia over recent Russian bomber flights probing the northern boundaries of Canadian airspace. But with al Qaeda at the front of North American minds and Russia dealing with threats from Chechen rebels, terrorism transcends national boundaries, and exercises like this could lay the foundation for cooperating on other issues as well, Balfe said.

"So we'll start out with this mission, and if that leads into other missions, for example, probing of air spaces, well, that would be a great thing as well," he said.

Even veteran officers aboard the Gulfstream were struck by the unprecedented cooperation the exercise required and the breathtaking sight of fighter jets so near that the pilots' helmets were clearly silhouetted against the bright blue sky.

"I'm kind of in awe," said U.S. Army Maj. Michael Humphreys, the senior American officer on Fencing 1220 and a spokesman for NORAD. "It was a remarkably well-planned and well-executed exercise."

It is only half over. The plane will fly back to Alaska later this week, again pursued by fighter jets and tracked by controllers on the ground and in the air.

Russian Air Force Col. Alexander Vasiliev said he knew the day would come when the former Cold War enemies would work in concert, but "he never thought it would be him sitting on the aircraft," his translator said. Vasiliev declined to be quoted directly, saying he would leave that to a Russian spokesman at a news conference planned later in the week.

The intricate exercise began about 10 minutes after the Gulfstream took off from Alaska. Its civilian pilots sent an agreed-upon digital distress code, 5475, to civilian air traffic controllers in the U.S. to signal that the plane had been "hijacked."

Ben Rhodes, one of the pilots, followed up with a voice radio call: "Fencing 1220 squawking 5475 for the exercise."

NORAD then dispatched two F-22s and an E-3 Sentry - an airborne surveillance and command post - to shadow the plane.

The Gulfstream was still over Alaska at about 38,000 feet (11,500 meters) when the angular, silver F-22s drew alongside, about 10 minutes after the hijack signal. They edged to within 500 feet (150 meters) and after about 30 minutes, they turned back to refuel and didn't return.

On the ground and in the air, commanders at NORAD headquarters at Peterson Air Force Base, Colorado, and civilian aviation officials in Alaska were communicating with their Russian counterparts. About two hours after the F-22s fell back, while the Gulfstream was over the Pacific, NORAD officers aboard the E-3 Sentry radioed their counterparts on a Russian surveillance and command post plane that Fencing 1220 was theirs to follow.

Two Russian Su-27 fighters painted pale blue and white soon pulled up from behind the Gulfstream and hovered off its right side, red stars clearly visible on their wings and twin tails. They shadowed the Gulfstream for about 90 minutes before banking sharply to the left and peeling away.

Three other Russian fighters, a MiG-31 and two Su-27s, later shadowed the Gulfstream during the 7½-hour flight. All the fighters were unarmed, a condition of the exercise.

The scene aboard Fencing 1220 was a dramatic contrast to the ominous threats and bluster that marked U.S.-Soviet relations for most of the last half of the 20th century. One of the lowest points came in 1983, when the Soviet air force shot down a Korean Air Lines jumbo jet, killing 269 people. The jet had strayed far off course near the USSR's Pacific coast and was brought down near Sakhalin Island, well south of the route Fencing 1220 took.

Aboard the Gulfstream, Balfe and Vasiliev chatted amiably about the planes they flew and their families. The radio sometimes carried the voices of Russian officers speaking heavily accented English, asking questions or delivering route instructions.

"To see those Russian fighters pull up right on time, to hear the Russians (talking on the radio), it's just incredible," the U.S. Army's Humphreys said.

http://www.cbsnews.com/stories/2010/08/09/world/main6757572.shtml

Tuosta jäi sellainen kuva, ettei venäläiset koneet(Su-27, MiG-31) päässeet näkemään raptoreita läheltä, mutta harjoitukseen liittyy vielä toinen vaihe, ehkäpä siinä Foxhound saa tilaisuuden luodata F-22 tutkallaan.
 
Tuosta palaneesta varastoalueesta vielä.
Ihmettelin kyllä kuvia. Palojen on täytynyt alkaa ja edetä niin kuin SJ totesi. Useimpien palaneiden kohteiden ympärillä ei ole edes heinät palaneet. Kuivan ruohikon etenee todella nopeasti jos vaan on tuulta. Tuli saattaa edetä juoksuvauhtia pahimmillaan, mutta se ei sitten sytytä juuri mitään isompaa kuten tuota auton rengasta. Venäläiset ajoneuvot käyttää bensiiniä joka tietysti syttyy hyvin. Ja tunnetustihan nuo aina vuotaa. Riittää kun yksi auto rivin päästä syttyy niin leviää kyllä. Nuo rakennukset ihmetyttää enemmän. Alueella ei todellakaan ole ollut valvontaa kun autorivitkin on saaneet palaa loppuun saakka. Palon eteneminen autosta toiseen täytyy kestää minuutteja jos ruoho kymmenen metrin päässä ei ole kärvähtänyt (ei siis räjähdysmäisiä paloja).

Onko jollain koordinaatteja kohteeseen? Olis kiva katsoa satelliittikuvia googlella. Niin ja missä ne lentokoneet ja kenttä on?

Minkähän verran noita neukkulan aikaisia varikkoja on vartioimatta ja missä päin?
 
Nya robotar oroar Estland
Ryska, amerikanska, estniska m.fl. medier har rapporterat om det. I Sverige råder SEMESTER och därmed lär det dröja många dagar till dess att du kan ta del av följande i svenska medier: Ryssland har placerat ut nya robotar nära Estland, vilket Estlands utrikesminister betecknar som en "oroväckande handling".

Utrikesminister Urmas Paet uttryckte sig enligt engelsk översättning med orden "alarming move", vilket nog kan anses vara rätt allvarligt.

Robotsystemet Iskander, eller på Nato-språk SS-26 "Stone", är sannolikt framtaget för att kunna bekämpa luftvärnssystem som just det amerikanska "Patriot". Därmed är det rätt klart vad Rysslands agerande handlar om: ett svar på den amerikanska utplaceringen av Patriots i Polen.

Helt klart kan dock Iskander användas i många olika syften. Den är ett kraftigt och mångsidigt medeldistansvapen.

Kanske ska utplaceringen ses som mindre provokativ än om man baserat invid Polens gräns.

Intressant i sammanhanget är att den nya utplaceringen innebär att man teoretiskt även når finskt territorium. Detta kanske dock främst bör ses som en bieffekt.
 
Russian radar station closes Suursaari to tourism

First there were reports that Suursaari will be the location for a large radar and air traffic control centre, and now Russia has erected a white radome on Haukkavuori, one of the highest points of the Suursaari island, 142 metres above sea level.

The radome can be easily seen from aircraft flying on the Finnish side of the eastern border.

It is also visible from the islands off Kotka. In fact, birdwatchers in Kotka noticed the radome already last spring.
The enclosure protecting the radar is some 20 to 30 metres in diameter.

1135252477384.jpeg


http://www.hs.fi/english/article/Russian+radar+station+closes+Suursaari+to+tourism/1135252582911
 
JOKO kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Kuvia: http://forum.for-ua.com/read.php?1,108828,page=1 Aina luotettavien venäläislähteiden mukaan vahingot olisivat olleet 670 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria. Puheet parista sadasta palaneesta lentokoneesta ovat täyttä potaskaa (koska eihän siellä ole isoa kiitorataa) mutta sitkeät huhut alueella säilytetyistä "taktisista" ydinaseista vellovat edelleen.

Ettei vaan suurin osa olisi pystyyn ruostunutta romua? Miehittämätön varikko missä mitään ei ole huollettu sitten Neuvostoliiton romahtamisen? Kuvien mukaan kyseessä ei ole ollut latvapalo. Kituliaasti etenevän pintapalon rajaamisessa ei pitäisi olla ongelmia, jos on edes muutama ukko käytettävissä. Konekalustoa on tarjolla koko varikon leveydeltä. Nyt on palanut tukikohta matalaksi, mutta edes rakennuksien lähellä olevat puut eivät ole palaneet. Ehkäpä alue on ollut täysin heinikon valtaama, jolloin vähäisempikin palo teki romuista selvän.

16 vuotta sitten hylätty varikkohan se pitää sisällään taktisia ydinaseita, sinappikaasuja, isorokkovirusambulleja, elien-sikiöitä ja kummituksia. Jos ne neukuilta olisi sinne jääneet niin kyllä joku -vitz tai -man olisi ne jobannut maailmalle, on ne niin nokkelia kaupparatsuja.

Jos pohjana on vuosikymmenien heinikko ja taustalla yli kuukauden paahde eikä sateita niin johan sen tajuaa sokea reettakin tahi kuuro Rahab, että tuulen yllyttämänä tuollainen pelto palaa kuin ei taula vaan Sinol. Muistanette taannoisina vuosina Australian pensaikkopalot ja miten hiivatin sukkelaan kylät jäivät mottiin....siihen ei tarvittu kuin tunteja, kun palot etenivät kymmeniä kilometrejä.
 
MPsta sattui silmään:
http://lenta.ru/news/2010/08/19/laser/
Googlekäännös:
Russia is developing a laser system designed to suppress enemy reconnaissance assets, Interfax reported citing a source in the military-industrial complex. "Aviation and laser complex designed for the transfer of laser energy to remote objects in order to counter the infrared opto-electronic means of the enemy" - a source told the agency.

The laser system was being installed on the aircraft A-60, based at the transport of IL-76. To date, the complex has been developing for quite some time, passed through several successful tests. The new weapon in the first place will be supplied Russian troops speech on exports is not yet. The fact that Russia is developing a military air-based laser, the first time in August 2009 declared valid academic advisor to the Academy of Engineering Sciences of Russia Yury Zaitsev.

According to him, in a weapons program, which was approved by the Scientific and Technical Council of the Military Industrialization Commission, there are sections that involve the holding of works on the development of laser weapons. This Zaitsev said that the development of laser weapons were in the USSR. In particular, in 1972, has been tested "fairly powerful setup.

2792767141b2d2d868305.jpg
 
Russian ground forces will receive first Tor-M2 systems in 2011

http://www.rian.ru/defense_safety/20100818/266438861.html
 
Noista palonopeuksista: kasvillisuuden määrä ja laatu kuin tmetsän tiheys yhdistettynä kuivuuteen kertoo paloherkkyyden, kosteus ja lämpötila vaikuttavat palo herkkyyteen, sillä onko puissa alhaalla oksia ei niin kamalan paljon merkitystä ole sammutuksen tai palonopeuden kanssa. Tuulen nopeus sitä vastoin on ratkaisevaa yhdistettynä pinnan muotoihin. Metsäpalot yleensä alkavat maasto paloista jotka voivat olla hyvinkin laajoja eikä palo leviä latvapaloiksi. Kun palo alue pääsee riittävän suureksi ja muut olosuhteet ovat otolliset palo rupeaa ruokkimaan itse itseään jolloin sammuttaminen vaikeutuu huomattavasti eli palo on yltynyt niin rajuksi että rupeaa imemään ilmaa jolloin voidaan puhua tuli myrskystä tuolloin ilma sammutus ja palokatkot yhdessä raivauksen kanssa on oikeastaan järkevimmät hommat. Suomen viimeisin suuri metsäpalo Tammelassa kun käytiin katselemassa jälkeenpäin niin puut olivat palaneet toiselta puolelta ja äijiltä oli jäänyt vehkeet metsään ja melkein myös autot! Kunnon metsäpalo kun etenee sama vauhtia kuin tuuli. Harvinaisen sekavasti kerrottu ja perustuu omaan kymmenvuotiseen kokemukseen palomiehenä. Latvapaloa en ole itse livenä koskaan nähnyt kiitos hyvän palotiedustelun.
 
Back
Top