Uutisia Venäjältä

soittaja

Kersantti
MANNERHEIM Pietarissa syksy 1887-

Sain taas sukulaisilta hyviä kirjoja. Käsissäni on ”Suomen marsalkan muistelmat, lyhennetty kansanpainos (1954)”.
Siinä marsalkka omin sanoin muistelee noita aikoja ilmeisesti presidentin tehtävästä luopumisen jälkeen Sveitsin parantolassa hänen erään uskollisen upseeritoverinsa toimiessa kirjurina. Tässä on ote tuosta kirjasta:

”Kielivaikeuksista huolimatta selvisin melko hyvin. Vuonna 1889 pääsin (ratsuväen)koulusta sadan oppilaan joukossa yhtenä ensimmäisistä. Upseeriksi korotukseni yhteydessä sain kokea pettymyksen. . . . . Minun täytyi aloittaa joukko-osastopalveluni maaseutuvaruskunnassa, kornettina eräässä Puolaan sijoitetussa rakuunarykmentissä.

Vuotta myöhemmin sain kaipaamani siirron chevalier-kaartiin. . . . . Valiorykmentin nuorelle upseerille tarjosi 1890-luvun vieraanvarainen Pietari yllin kyllin mielenkiintoisia ja houkuttelevia mahdollisuuksia. Chevalier-kaartin upseereita kutsuttiin usein juhlatilaisuuksiin ja tanssiaisiin Talvipalatsiin.

. . . . . Seuraelämä kukoisti, ja musiikin ja teatterin harrastaja sai Pietarissa kuulla ja nähdä maailman parhaita taiteilijoita, puhumattakaan kuuluisasta venäläisestä baletista, jossa oli verrattomat ballerinansa ja tanssijansa. Näinä ensimmäisinä Pietarin vuosinani, 1892 solmin avioliiton neiti Anastasios Arapovin kanssa, jonka isä oli edesmennyt keisarin seurueen kenraalimajuri Nikolai Arapov, hänkin entinen chevalierkaartilainen.”

Myöhemmin 10 palvelusvuoden jälkeen hänelle tarjottiin tointa keisarillisessa hovitallihallinnossa. Hänen palkkansa nousi ja hän sai omistautua hevosille, mieliharrastukseensa. Hän sai usein komennuksia ulkomaille, mistä hankittiin hevosia.
 
Viimeksi muokattu:

Taittoperä

Korpraali
Kappas vain, Billy kirjoittanut kirjan. Suomessahan tämä hedgefund titaani tunnetaan lähinnä nordean rahapesututkimuksen käynnistäjänä, muualla maailmassa venäjältä hengensä edestä henkilökuntansa kanssa paenneena. Meni penkomaan putinin lähipiirin firmojen tilinpäätöksiä. Kusipesään ei pidä istua.

View attachment 27494
Meikäläisellä on tuo opus suomenkielisenä. Aika raadollisesti kerrottiin siitä, mitä se meininki on ollut jo pidemmän aikaa tuolla itärajan takana. Olis mielenkiintosta lukee enempikin vastaavia tarinoita, niin pääsisi paremmin käsiks siihen millasia temppuja noilta löytyy työkalupakista. Varmasti vastaavia kohtaloita on pilvin pimein, mutta harvalla enään on mahdollisuutta ja rohkeutta asioista kertoa noin avoimesti.

Billin toive on, että mahdollisimman moni saisi lukea Sergei Magnitskin kohtalosta ja tutustua koneistoon, jonka rattaat on voideltu Sergein ja monen muun "ei toivotun" verellä. Joten, jos jotakuta kiinnostaa toi, niin voi kysellä yksityiviestillä kirjaa lainaan. Ois oikeestaan hienoo, jos saataisiin kunnon kirjaviesti aikaseks.
 

Luka2

Korpraali
BAN
Kannattaa tutustua Heidi Hautalan miesystävän Andrei Nekrasovin tekemään dokumenttiin Bill Browderista. Todettakoon aluksi, että Nekrasov on kaikkea muuta kuin Vladimir Putinin hallinnon kannattaja. Nekrasov asuu Lontoossa ja kuuluu ns. systeemin ulkopuoliseen oppositioon.

Mutta Nekrasovin dokumentti paljastaa, miten häikäilemättömästi ja rikollisesti Browder toimi Venäjällä 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa. Browder otti nokkiinsa dokumentista niin paljon, että on uhannut haastaa oikeuteen kaikki ne tahot, jotka esittävät dokumentin. Mm. tästä syystä Nekrasovin dokumenttia ei ole esitetty Suomessakaan.

Tässä johdantoa dokumenttiin: https://andreinekrasov.livejournal.com/6763.html
 
https://yle.fi/uutiset/3-10641041

Venäjä aikoo testata internetistä irtautumista tänä keväänä


Venäjä on vuosien ajan pyrkinyt luomaan oman verkkoinfrastrukstuurin globaalin internetin rinnalle.

Venäjä aikoo katkaista verkkoliikenteensä globaalista internetistä hetkeksi tämän kevään aikana.
Kokeen tarkoituksena on selvittää, miten tehokkaasti venäläiset teleoperaattorit kykenevät eristämään Venäjän internetistä pitäen samalla maan sisäisen verkkoliikenteen pystyssä.

Kokeen taustalla on joulukuussa esitelty lakiehdotus, joka velvoittaisi venäläiset teleoperaattorit eristämään Venäjän verkon globaalista tietoverkosta, jos se joutuu ulkopuolelta tulevan hyökkäyksen kohteeksi.
Saman lakiesityksen mukaan venäläisten teleoperaattoreiden tulee kyetä ohjaamaan kaikki Venäjältä lähtevä verkkoliikenne viranomaisten hyväksymiin tai hallitsemiin solmupisteisiin.

Verkkoliikenteen valvonnan hoitaisi joukkotiedotusvälineitä valvova Roskomnadzor, joka suodattaisi kielletyt sisällöt liikenteestä.
Samalla Roskomnadzor varmistaisi, että venäläisten välinen tietoliikenne pysyy maan rajojen sisäpuolella.

Internetistä irtautumisen simuloinnin tarkkaa ajankohtaa ei ole kerrottu, mutta sen uskotaan tapahtuvan ennen huhtikuun ensimmäistä päivää.
Tuolloin kansalliseksi digitaloushankkeeksi nimetty lakiehdotus on tarkoitus jättää Venäjän parlamentin käsiteltäväksi.

Venäjä on vuosien ajan kaavaillut oman Runet-verkkonsa irrottamista maailmanlaajuisesta internetistä.
Mallia on haettu niin Kiinan palomuurista kuin Iranin eristetystä halal-internetistä.
 

Leaderdog

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
^Kyllä mutta nuo tuskin on mitään todellista kuluttaja "tavaraa", no hyvä että edes jotain.
 

elso

Kenraali
BAN
1) Ydinreaktorit
2) Autot (Lada)
3) Telegram (WhatsApin kaltainen viestintäsovellus; kehittäjät joutuivat siirtymään ulkomaille :cool: )
4) vk.com (Facebook ripoff)

Jonkinlaista yritystä on nähtävillä, mutta fakta on se, että 150M ihmisen pitäisi saada aikaan monta kertaluokkaa enemmän merkittäviä innovaatioita, yrityksiä ja tuotteita.
 

krd

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
1) Ydinreaktorit
2) Autot (Lada)
3) Telegram (WhatsApin kaltainen viestintäsovellus; kehittäjät joutuivat siirtymään ulkomaille :cool: )
4) vk.com (Facebook ripoff)

Jonkinlaista yritystä on nähtävillä, mutta fakta on se, että 150M ihmisen pitäisi saada aikaan monta kertaluokkaa enemmän merkittäviä innovaatioita, yrityksiä ja tuotteita.
Ehdottomasti. Jotain kertonee myös että venäläisten nobelpalkituiden grafeenikeksijöidenkin piti tehdä se Manchesterissä.
 

skärdis

Ylipäällikkö
1) Ydinreaktorit
2) Autot (Lada)
3) Telegram (WhatsApin kaltainen viestintäsovellus; kehittäjät joutuivat siirtymään ulkomaille :cool: )
4) vk.com (Facebook ripoff)

Jonkinlaista yritystä on nähtävillä, mutta fakta on se, että 150M ihmisen pitäisi saada aikaan monta kertaluokkaa enemmän merkittäviä innovaatioita, yrityksiä ja tuotteita.
Lada on lisenssikopio Fiat 124:sta.

Tässä aito Fiat 124, vaikka Ladalta suomalaisten silmiin näyttääkin. Venäläiset vaan poistivat tuplaumpiot keulasta turhana kapitalistisena tuhlauksena.

1549966903115.png
 

Liitteet

YliKoo

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Kaksin kappalein samakta valmistajalta. No toinen on ottanut jo vähän enemmän markkinaosuutta, toinen ei ole vielä ehtinyt :rolleyes:

 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tässä aito Fiat 124, vaikka Ladalta suomalaisten silmiin näyttääkin. Venäläiset vaan poistivat tuplaumpiot keulasta turhana kapitalistisena tuhlauksena.
Elähän mittään. Kapitalistimalli 1500 SLssähän ne taas olivat. Se oli herkkuva, kun vaan jaksoi ostaa bensaa eritoten talvella.

Lateksin sisätilojen ominaistuoksu oli kyllä aivan uniikki, ei sitä ole missään muussa ajoneuvossa ollut ikinä. Ei Volgassakaan ollut samaa nokkaa hivelevää säilytysaineen nyanssia.
 

baikal

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
1) Ydinreaktorit
2) Autot (Lada)
3) Telegram (WhatsApin kaltainen viestintäsovellus; kehittäjät joutuivat siirtymään ulkomaille :cool: )
4) vk.com (Facebook ripoff)

Jonkinlaista yritystä on nähtävillä, mutta fakta on se, että 150M ihmisen pitäisi saada aikaan monta kertaluokkaa enemmän merkittäviä innovaatioita, yrityksiä ja tuotteita.
Aika tehokkaasti tietty yritteliäisyys ja innovointi on tapettu tuossa naapurissa, mitä tulee kulutustavarapuolen kehittämiseen. Tai ainakin kehitys on kovin hitaanlaista.
 

skärdis

Ylipäällikkö
Elähän mittään. Kapitalistimalli 1500 SLssähän ne taas olivat.
Muistan hyvin kun naapurin rajamies tuollaisen nelisilmäisen osti. Oli siinä pihan pikkupojat tohkeissaan kun rajamiehen poika sitä meille esitteli.

Oli tummansininen ja vaalea sisustus. Väri olisi kapitalistien nimeämänä ollut royal blue.

Ne oli niitä aikoja kun maailma oli vielä selvä. Rajamiehen pojastakin tuli tyypilliseen tapaan rajamies. Pojanpojankin tunnen ja hänelle nousi tie pystyyn kun ei vuosikausiin otettu uusia rajamiehiä ja halukkaita on aivan liikaa paikkoihin nähden.
 
Viimeksi muokattu:

PSS

Ylipäällikkö
Muistan hyvin kun naapurin rajamies tuollaisen nelisilmäisen osti. Oli siinä pihan pikkupojat tohkeissaan kun rajamiehen poika sitä meille esitteli.

Oli tumman sininen ja vaalea sisustus. Väri olisi kapitalistien nimeämänä ollut royal blue.

Ne oli niitä aikoja kun maailma oli vielä selvä. Rajamiehen pojastakin tuli tyypilliseen tapaan rajamies. Pojanpojankin tunnen ja hänelle nousi tiepystyyn kun ei vuosikausiin otettu uusia rajamiehiä ja halukkaita on aivan liikaa paikkoihin nähden.
Fiat sai muuten lisenssimaksut osin öljynä (ok), mutta paljolti teräspeltinä. Muuten hyvä diili, mutta tämäpä porilainen olikin nopeasti ruostuvaa seosta ja tärveli Fiatin maineen nopeasti puhkiruostuvaksi autoksi.
Tuon 124 Spider -avomalli oli muuten tosi upea peli. Sitähän ei koskaan lisenssi valmistettu Togliattissa.
 

Kent Uranium

Kapteeni
Lada on lisenssikopio Fiat 124:sta.

Tässä aito Fiat 124, vaikka Ladalta suomalaisten silmiin näyttääkin. Venäläiset vaan poistivat tuplaumpiot keulasta turhana kapitalistisena tuhlauksena.

View attachment 27602
1966 mallisessa Fiat 124:ssä ei ollut tuplaumpioita, vaan se on 1:1:teen "nappisilmä-ladan" näköinen.

Sulla on kuvassa facelift-versio / kalliimpi varusteluversio.

Erona 124 ja Lada olivat ulkoisesti vain kai ovenkahvat ja joku muu pikkujuttu?

70-luvulla itäautojen arvostuksen ollessa, mikä oli, joskus Ladoja naamioitiin Fiateiksi. Ei tarvinnut, kuin logot, jotka sopivat samoille paikoille. Pikkupoikina eroteltiin Ladat ja Hiivatit vain tavaamalla logosta.

Sisäisesti erona oli Ladan korissa joissain osissa käytetty paksumpi pelti, jolla saatiin koriin lisää kestävyyttä. Korotettu maavara. Takana rumpujarrut, kun Fiatissa oli 1966 edistyksellisesti nelipyörälevyjarrut. Ja moottorit. Perus Fiat 124:ssä oli vanhempaa suunnittelua oleva työntötankomoottori. Ladaan Fiat suunnitteli kannenyläpuolisella nokka-akselilla olevan moottorin. Tosin Fiat 124:jään sai 1,6 ja 2-litraista Twin Cam moottoria viisivaihteisella vaihdelaatikolla. Edistyksellinen paketti 60-70-luvun taitteessa, josta "avaruustekniikan osaajat" saivat vain haaveilla, kuten 124:sen convertible-versiosta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Top