Uutisia Venäjältä

Niin voisi väittää. Vauhti ja vajomisnopeus on kyllä sitä luokkaa, että hyvin tuo ei voi päättyä. Eikä päättynytkään.

En tiedä, mutta arvaan, että tulivat ihan manuaalisesti tähystämällä ja keli/olosuhteet olivat tuohon mahdollisimman hankalat.
Kiitotie lumen peittämä, huonot valaistus olosuhteet, kiitotien valoja en videosta huomannut.
Varjokato, pinta ei erottunut ja loppuloivennus jäi kokonaan tekemättä.

Mutta eikö noissa laitteissa ole ns. Radar Altimeteriä eli korkeustutkaa? Siitä näkee kelistä riippumatta, kuinka kaukana maa on ja kuinka nopeasti se lähestyy.

Toki voi olla, että se oli rikki ja mentiin perinteisellä korkeusmittarilla, jota ei ehkä ollut kalibroitu tämän lentokentän korkeuteen merenpinnasta.

Vai voiko keli olla niin huono, että korkeustutka ei toimi? Nimittäin autossani oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi kovalla tuiskulla, koska tutka saa harhakaikuja hiutaleista
 
Mutta eikö noissa laitteissa ole ns. Radar Altimeteriä eli korkeustutkaa? Siitä näkee kelistä riippumatta, kuinka kaukana maa on ja kuinka nopeasti se lähestyy.

Toki voi olla, että se oli rikki ja mentiin perinteisellä korkeusmittarilla, jota ei ehkä ollut kalibroitu tämän lentokentän korkeuteen merenpinnasta.

Vai voiko keli olla niin huono, että korkeustutka ei toimi? Nimittäin autossani oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi kovalla tuiskulla, koska tutka saa harhakaikuja hiutaleista

Tai olisko vikana yksinkertaisesti: Vodka.
 
Mutta eikö noissa laitteissa ole ns. Radar Altimeteriä eli korkeustutkaa? Siitä näkee kelistä riippumatta, kuinka kaukana maa on ja kuinka nopeasti se lähestyy.

Toki voi olla, että se oli rikki ja mentiin perinteisellä korkeusmittarilla, jota ei ehkä ollut kalibroitu tämän lentokentän korkeuteen merenpinnasta.

Vai voiko keli olla niin huono, että korkeustutka ei toimi? Nimittäin autossani oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi kovalla tuiskulla, koska tutka saa harhakaikuja hiutaleista
Lienee noissa itävehkeissäkin. Eri asia, oliko kunnossa. Länkkäreiden laitteissa ne alkaa ilmoittaa korkeutta määritetyssä tasossa. ''One hundred, 50, 40, 30, 20, 10, 5. Vaikka laitteisto olisi hajalla, mikäpä estää perämiestä lukemasta noita lukemia ohjaajalle suoraan mittarista. Loivennuksen ajoitus on kriittinen. Sekunttikin myöhässä, romua kiitotiellä.

Liukukulma oli jyrkkä, vauhtia paljon, ehkä koneessa oli vikaantunut jotakin, kenties pitot-putki jäässä ja tultiin varman päälle ilman tarkkaa nopeustietoa ylinopeudella. Jolloin loppuloivennuksen ja vedon ajoitus muuttuu entistäkin kriittisemmäksi.

Ei tuota voi pelkästään kuskin piikkiinkään laittaa. Sen verran on talvella tullut ilmailtua, että tiedän noissa oloissa kiitotien pinnan erottamisen olevan lähes mahdotonta.

Ei kiitotien reunavaloja, tasainen valkeus ja korkeuden arviointi ei vaan onnistu. Ihme, että osuivat edes auratulle kiitotien osalle.

Satun tietämään muutamankin yleisilmailijan, jotka vastaavissa oloissa ovat laskeutuneet auratun viereen lumipenkan päälle.
 
Lienee noissa itävehkeissäkin. Eri asia, oliko kunnossa. Länkkäreiden laitteissa ne alkaa ilmoittaa korkeutta määritetyssä tasossa. ''One hundred, 50, 40, 30, 20, 10, 5. Vaikka laitteisto olisi hajalla, mikäpä estää perämiestä lukemasta noita lukemia ohjaajalle suoraan mittarista. Loivennuksen ajoitus on kriittinen. Sekunttikin myöhässä, romua kiitotiellä.

Liukukulma oli jyrkkä, vauhtia paljon, ehkä koneessa oli vikaantunut jotakin, kenties pitot-putki jäässä ja tultiin varman päälle ilman tarkkaa nopeustietoa ylinopeudella. Jolloin loppuloivennuksen ja vedon ajoitus muuttuu entistäkin kriittisemmäksi.

Ei tuota voi pelkästään kuskin piikkiinkään laittaa. Sen verran on talvella tullut ilmailtua, että tiedän noissa oloissa kiitotien pinnan erottamisen olevan lähes mahdotonta.

Ei kiitotien reunavaloja, tasainen valkeus ja korkeuden arviointi ei vaan onnistu. Ihme, että osuivat edes auratulle kiitotien osalle.

Satun tietämään muutamankin yleisilmailijan, jotka vastaavissa oloissa ovat laskeutuneet auratun viereen lumipenkan päälle.

Ja on meillä oma Hornet-lentäjäkin, joka laskeutui kiitotien suuntaiselle rullaustielle vahingossa talviolosuhteissa. Taisipa vielä päätyä käyttämään heittoistuinta, vaikka kone pysähtyikin kai aika kevyesti tumpsahtaen lumipenkkaan. En tiedä, korjattiinko tuo kone takaisin käyttöön. Onko edes mahdollista ottaa konetta uudestaan käyttöön, jos on käytetty heittoistuinta?
 
Ja on meillä oma Hornet-lentäjäkin, joka laskeutui kiitotien suuntaiselle rullaustielle vahingossa talviolosuhteissa. Taisipa vielä päätyä käyttämään heittoistuinta, vaikka kone pysähtyikin kai aika kevyesti tumpsahtaen lumipenkkaan. En tiedä, korjattiinko tuo kone takaisin käyttöön. Onko edes mahdollista ottaa konetta uudestaan käyttöön, jos on käytetty heittoistuinta?
Tämä oli muistaakseni pimeätoiminta harjoituksessa valonvahvistin silmillä tehty tyräys. Alkoi heittelehtiä rullaustiellä, jolloin pilotti laulaisi heittoistuimen.

Tu-22:n keskeytetty lentoonlähtö vaikutti siltä, että moottorille tapahtuu jotakin, pilotti veti tarkoituksella tyhjäkäynnille tai moottori sammui itsestään ja samalla pilotti laukaisi jarruvarjon. Liinat kiinni, mutta pitkäksi meni ja kovalla vauhdilla. Tuskin on elämys katsella kerosiinia täynnä olevalla koneella lepikon lähestymistä ja noissa taida olla 0-0 istuintakaan. On kai tuossa jo ylöspäin laukeava istuin? Vanhemmissa koneissa oli alas laukeava penkki ja sen käyttö ei ole kiitotiellä se parhain ratkaisu..
 
Vai voiko keli olla niin huono, että korkeustutka ei toimi? Nimittäin autossani oleva adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi kovalla tuiskulla, koska tutka saa harhakaikuja hiutaleista
Tiheä lumisade on todellakin noille laitteille pahinta myrkkyä. Hyvinkin voi vielä olla, että noiden radiokorkeusmittarit ovat yhä 80-luvun alun parasta tasoa, eli kaukana nykyajan vaatimuksista. Maanpinnan muodot voivat myös tehdä temput laskeutuessa radiokorkeusmittarin varassa: jos maanpinta nousee äkisti juuri ennen kiitoradan alkua, niin se nousu täytyy osata ottaa huomioon laskun suorittamisessa. Muuten tullaan kenttään liian kovaa ja keventämättä.
 
Näinkö väärin mutta yritettiinkö siinä videolla tulla laskuun siivet taka-asennossa? Olisihan tossa heittoistuimetkin ollut.
Laskussa siivet pitäisi olla 20:ssä asteessa. Jos ne oli jyrkemmällä kulmalla, selvää on, että hommat menee hankalaksi. Enemmän nopeutta, nopeampi vajoaminen jne.
Loivennuksen oikea ajoittaminen muuttuu erittäin tarkaksi. Puolen sekunnin myöhästyminen on jo fataalia. Liian aikainen loivennus voi olla yhtä tuhoisa, mutta tässä se ei näyttänyt siltä. Myöhässä oltiin.
 
Mess:n foorumilla oli tämmöistä:
That is what the internal report says, indeed: "с повышенной перегрузкой"... So, too hard and fast with a heavy (fuel?) load, in a snowstorm. The Backfire seems to be rather front-heavy in general, as earlier hard crash landings reveal similar damage to the "spine", albeit not quite as catastrophical as in this case.

Anyway, the report basically says crew error.

As for the history, the aircraft had s/n 1683134 and left the factory in March 1986 and went through a major overhaul in 2012. It's done 1021 landings throughout its lifetime, and 650 since that overhaul. Not particularly stressful a career I'd say.

Somewhat related - those statistics really show just how crazy little the Russians flew in the 1990's and early-mid 2000's.
 
Venäjä kiristää lakia ja nyt vanha laki johdon arvostelusta tiukkenee ja voi saada linnaa. Oppositioaktivistista, 3-lapsen huoltajasta ensimmäinen uhri. ”Jos katsotaan tarkkaan vaalituloksia, heitä on ehkä jopa kymmeniä miljoonia. Tämä ei ole taistelua Hodorkovskia eikä Otkrytaja Rossija -järjestöä vastaan, vaan tämä on kansalaisia vastaan. Tämä on puhdasta poliisivaltion toimintaa, Shljusberg sanoi.”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005981189.html
 
Ilmeisesti ei ole helpoin lennettävä tuo laite. Tuossakin ainakin keli on niin hyvä kuin vain voi olla. Olisiko moottoriin tullut flameout kesken kiihdytyksen?
Videon tekstikuvauksessa kerrotaan:
The cause of the accident was the failure of the speed sensors during the run. The sensors could refuse due to water entering from the sump of the system into the speed metering line during longitudinal acceleration during the takeoff run.

Videon tekstityksessä kerrotaan, että lentäjä keskeytti nousun huomattuaan, että (ilma)nopeusmittari ei toimi. Muuta vikaa koneessa ei ollut. Eli onnettomuuden syy oli lentäjän virhearvio.
 
Venäjä kiristää lakia ja nyt vanha laki johdon arvostelusta tiukkenee ja voi saada linnaa. Oppositioaktivistista, 3-lapsen huoltajasta ensimmäinen uhri. ”Jos katsotaan tarkkaan vaalituloksia, heitä on ehkä jopa kymmeniä miljoonia. Tämä ei ole taistelua Hodorkovskia eikä Otkrytaja Rossija -järjestöä vastaan, vaan tämä on kansalaisia vastaan. Tämä on puhdasta poliisivaltion toimintaa, Shljusberg sanoi.”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005981189.html
Ah, niin tuttu lemahdus Neuvostoliitosta.
 
Venäjä kiristää lakia ja nyt vanha laki johdon arvostelusta tiukkenee ja voi saada linnaa. Oppositioaktivistista, 3-lapsen huoltajasta ensimmäinen uhri. ”Jos katsotaan tarkkaan vaalituloksia, heitä on ehkä jopa kymmeniä miljoonia. Tämä ei ole taistelua Hodorkovskia eikä Otkrytaja Rossija -järjestöä vastaan, vaan tämä on kansalaisia vastaan. Tämä on puhdasta poliisivaltion toimintaa, Shljusberg sanoi.”

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005981189.html

Ei sitä Venäjällä aina lakeja kiristellä sentään.

Putin, tuo ajatusten Nevajoki, on keksinyt Venäläisen ratkaisun Venäläiseen ongelmaan. "Väistämättömissä ja poikkeuksellisissa tapauksissa" viranomaisia ei tulla syyttämään korruptiosta:

Russia Moves to Decriminalize 'Unavoidable' Bribes, Following Putin's Proposal
Russia’s Justice Ministry has proposed to stop punishing officials implicated in bribery or other acts of corruption under “exceptional circumstances” in new draft legislation, following a plan set by Russian President Vladimir Putin last year.

Putin proposed the measure in an anti-corruption plan signed in June 2018 that called for legislation that would allow officials to escape prosecution for corruption under “exceptional circumstances.” Russia ranks among the world’s most corrupt countries, with Transparency International’s annual corruption perceptions index ranking it in 138th place this year out of 180 countries.

The amendments drafted by the Justice Ministry seek to exempt officials from legal accountability when corruption is unavoidable.

“In certain circumstances, complying with restrictions and bans... to prevent or settle conflicts of interests … is impossible for objective reasons,” the draft bill on the government's legal portal says.

The Justice Ministry does not provide examples of the “exceptional circumstances” that would allow officials to escape punishment. Russia’s Vedomosti business daily reported Monday that the ministry will provide specific examples of exemptions to anti-corruption laws after public discussions of the proposal wrap up on Feb. 8.

Ilya Shumanov, the deputy head of Transparency International Russia, told the publication that the amendments provide loopholes for officials to avoid responsibility.

“There’s not a single rational explanation for the use of exceptional circumstances when an official couldn’t declare a conflict of interest,” Vedomosti quoted Shumanov as saying.
https://themoscowtimes.com/news/rus...idable-bribes-following-putins-proposal-64316
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top