Korsumajuri kirjoitti:
Asia menee niinpäin, että Venäjä on lähellä länttä/länsimaisella tasolla joissakin asioissa, mutta jäljessä useimmilla aloilla. Israelilaisten UAV:iden ja johtamisjärjestelmien oston lisäksi on tapahtunut ainakin seuraavaa:
YAK-130 kehitettiin italialaisten kanssa
Ivecoja (2500 kpl) tehdään lisenssillä
Mistral ostettiin Ranskasta + tehdään lisenssillä
L-CAT maihinnousualuksia ostettiin Ranskasta + tehdään lisenssillä
VBL (500 kpl) ostettu Ranskasta
* Centauro (Italia) arvioitavana tällä hetkellä.
* Patria Nemoon ilmaistu kiinnostusta.
Lisäksi on huomattava, että osaan Venäjän "huipputuotteista" sisältyy länsimaista teknologiaa. Näin esim. hävittäjien tutkajärjestelmissä. Venäjän tavoitteena on teknologiasiirtojen avulla kuroa kiinni länsimaiden etumatkaa. Parasta länsiteknologiaa heidän on vaikea saada, mutta esim. Centauro näyttää kelpaavan. Osasyynä ongelmiin on aseteollisuuden mittava korruptio.
Tuo ensimmäinen lainauksesi, ainoa joka esittää jotain muuta kuin oman käsitykseni, siitä että Venäjä on vain joillakin osa-alueilla jäljessä sotilasteknologiassa, eikä suinkaan kaikessa, on Pavel Felgenhauerin suusta, joka on tunnettu nimenomaan siitä, ettei hänen suusta kuule ikinä mitään positiivista Venäjän asevoimista. Hän ei tosiaan ole mikään Venäjän sisäpiiriläinen auktoriteetti. Se, että Venäjä on esimerkiksi viimeisen 20 vuoden lennokkimullistuksessa jäänyt jälkeen, ei ole uutinen kellekään.
Jak-130n mallihan kehitettiin Jakovlev-yhtiön toimesta, jonka jälkeen vasta italialainen Aermacchi tuli mukaan yhteistyöhön ja kyseinen yhteistyö loppui 2000-luvun paikkeilla ilman että yhteinen malli olisi tullut käyttöön, vaan molemmat jatkoi kehitystä omillaan ja Aermacchi lopulta tuottii Jak-130n pohjalle perustuvan M-346n, joka on mm. tulossa Israelin palvelukseen, ja Venäjä jatkoi Jak-130n kehitystä omillaan johtaen nykyiseen tuotantomalliin. Länsimainen yhteistyökumppanihan se oli tässä yhteistyössä, se joka enemmän hyötyi. Muuten myös Kiinan L-15 perustuu tähän Jakovlevin kehittämään malliin.
Ivecojen ostaminen Italialta on varmaan Mistralin jälkeen merkittävä kauppa, mutta jos nyt laitettaisiin tämä asia kuitenkin oikeisiin mittasuhteisiin. USAn asevoimilla on esimerkiksi Ivecon vastinetta Humveeta käytössä n. 300 000 kpl... Isoille asevoimille, kuten Venäjälle tuollainen 2500kpl on marginaalinen erä.
Ranskasta tilatut 500 VBLt on myös samankaltaisia panssaroituja autoja, eikä riitä likimainkaan täyttämään Venäjän asevoimien tarvetta. Pikemminkin näyttää siltä, että Venäjä ostaa riittävän isoja eriä lisenssillä rakennettavaksi, jottei länsimaat voi olla myymättä, ja tutkivat niitä sitten saadakseen kaiken mahdollisen hyödyn omille vastineilleen, kuten Volkille ja Tigrille. Kauppojen myötä paranee myös suhteet kyseisiin maihin, venäläiset saa työtä lisenssituotannolla ja asevoimat saa vähän uusia välineitä käyttöön ennen kuin omat versiot on valmiit massatuotantoon.
L-CAT-maihinnousuveneet on taas täysin sidoksissa Mistral-kauppaan, koska Mistralien kuljettama kalusto täytyy, jollakin saada maihinkin ja L-CATit on nimenomaan sitä varten. Olisi ollut aika hullua rahan haaskausta alkaa venäläisten kehittämään omaa maihinnousuvenettä Mistralille, kun Ranska oli sen jo tehnyt.
Nuo kaikki Venäjän ostokset ulkomailta on yhteensäkin pieni marginaalinen osa Venäjän asehankintabudjetista. Venäjä on myös tietyillä aloilla länttä edellä sotilasteknologiassa, joillakin jäljessä ja useimmista aloista on paha sanoa mitään ehdotonta. Mi-8n uusimmatkin versiot voi olla jollain tapaa teoriassa heikompia kuin NH90t, mutta onko sillä sitten käytännössä oikeasti mitään väliä. Kun koneet vaan hoitavat hommansa, niin asevoimat kykenevät suorittamaan tehtävänsä. Nykyisessä globaalissa maailmassa käytännössä kaikki maat hyödyntävät toisia maita edes joiltakin osin, Taiwanissa rakennettua elektroniikkaa on vähän jokaisen maan asevoimissa ja Yhdysvallatkin kirjoituttaa F-35n koodia Intiassa. 100% kotimaisuus on nykyaikana pelkkää fantasiaa. Kun maailmassa on 7miljardia ihmistä, niin on aika selvää, ettei yksi maa kykene kaikkea mahdollista tekemään parhaalla mahdollisella tavalla, joten on vain järkevää ottaa hyöty irti muusta maailmasta, ja niin käytännössä kaikki tekevätkin.