No minä en epäile hetkeäkään etteivätkö nuo saisi aikaiseksi ihan kukkuvaa mallia jos tahtotila on riittävä. EU päästö ja turvallisuusnormeja autot tuskin täyttävät mutta eipä sitten loista punavalotkaan mittaristossa. Aikaisemmin olisi ollut suorastaan kilpailua kuka pääsee suunnittelemaan auton ja tuotantotekniikan, nyt hanke lienee lähinnä kiinalaisten varassa vaikka hanke Turkin kautta pystynee kiertämään pakotteita. JOS hanke olisi kokonaan venäläinen niin sitten tietysti siinä voisi "käydä kuten heille aina käy"
"Karvaperseturkkilaisilla" on osaamista isoihinkin hankkeisiin ja omaan suunnitteluun ja esim. varakkaampien suomalaistenkin suosima Toyota Corolla malli on valmistettu juuri Turkissa.
Venäjällä ja Turkissa on tällä hetkellä käytössä Euro 5 päästörajat ja Iranissa kaiketi Euro 4. EU:n alueella on käytössä Euro 6. Euro 5 ja 6 ero bensakäyttöisten henkilöautojen välillä on ainoastaan se, että jälkimmäisessä on määritelty hiukkaslukumäärä / km. Dieselhenkilöautoissa merkittävin ero: NOx raja: 0.18 -> 0.08 g/km.
https://dieselnet.com/standards/tr/
https://dieselnet.com/standards/ru/
https://www.presstv.ir/Detail/2021/09/08/666131/Iran-gasoline-quality-emission-standard
https://dieselnet.com/standards/eu/ld.php
Moottoriajoneuvotuotantoja / vuosi (2019):
Venäjä: 1,7 M
Kalkkuna: 1,5 M
Iran: 0,8 M (on muina vuosina ollut korkeampi)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_production
Turkissa tuotetaan merkittävästi myös komponetteja muualla kasattaviin ajoneuvoihin. OEM varaosissakin on tullut vastaa Turkissa valmistettuja.
Olen päässyt tutkimaan pinnallisesti Iranissa valmistettua Saipa -merkkistä autoa. Ei siinä nyt suurta eroa Eurooppalaiseen vastaavan luokan autoon näkynyt.
Wiki kertoo: "Since 2020, Iranian manufacturers are also producing parts such as automotive immobilizers, electronic control units, oxygen sensors, electric seats, electric steering, six-speed automatic transmission, polymeric materials, modulators, injectors, airbags, multimedia, direct current (DC) motors, all types of electrical sensors and digital front amplifier."
Nämä 3 maata hyötyvät nimenomaan siitä, jos pystyvät hyödyntämään toistensa komponettituotantoa. Venäläinen valmistaja voisi ostaa Iranista esim. erilaisia antureita.