Uutisia Yhdysvalloista

Pari nopeaa pointtia, lähinnä @Rannari :lle.

1. Älypuhelinjuttusi osoittaa, ettet ymmärrä perustuslakiasiasta juuri mitään. Esim. Originalistituomarit ovat päättäneet mm., ettei perustuslaki salli poliisin asentaa gps-seurantalaitetta jonkun autoon ilman tuomarin etukäteislupaa tai jälkikäteen oikeudessa pitävää perustetta (uhalla, että todiste ei kelpaa jos se on hankittu perusteettomasti).

Edit. Lisäys: Seriffi ei saa tutkia hevoskärryä ilman perustetta = poliisi ei saa asentaa seurantalaitetta autoon ilman perustetta. Perustuslain noudattaminen tuomioistuimissa ja lainsäädännössä ei edellytä paluuta hevoskärryjen aikaan.

2. Demokraatit valitsevat tuomareita, jotka ovat valmiit venyttämään lakia demokraateille mieleisiin ideologisiin suuntiin. Vasemmistolaisessa propagandassa (ja sen tuotoksena mm. monien suomalaisten käsityksissä) väitetään, että republikaanit haluaisivat venyttää lakia vastaavasti omiin mieleisiinsä suuntiin. Tämä (sinunkin) käsitys ei kuitenkaan perustu todellisuuteen. Nimittäin todellisuudessa republikaanit/konservatiivit eivät halua lakia venytettävän mihinkään suuntaan ja valitsevat tuomareita tällä perusteella. Sehän on heillä koko homman idea ja pointti, josta vasen laitakin (ja sinäkin) heitä syyttää, siis originalismista/tekstualismista. Konservatiivejä/republikaaneja syytetään takertumisesta lain alkuperäiseen kirjaimeen, ja samalla väitetään heidän venyttävän lakia päinvastaiseen suuntaan kuin radikaalit/demokraatit. Todellisuudessa vain toinen laita venyttää.

Edit. Kirj.virh

Edit 2. 1-kohdan hevoskärryt
Asia jota monikaan ei näytä ymmärtävän on se ettei perustuslakia enää USA:n korkeimman oikeudenkaan mielestä tule noudattaa siinä tarkoituksessa kuin se aikanaan on laadittu.

Ei perustuslaista haeta yksittäisiä sanoja ja päätellä siltä pohjalta onko joku asia kielletty vai ei. Perustuslaki takaa vapauden jota liittovaltion tai osavaltioiden ei tule tarpeettomasti rajoittaa. Jos abortn käsittelyyn vaikuttaa se onko ko. operaatiosta nimenomainen ja sanatarkka maininta perustuslaissa niin yhtä lailla voidaan miettiä mainitaanko siellä auto tai seurantalaite? Ei mainita joten uuden linjauksen mukaan niiden suhteen voidaan toimia miten vaan perustuslain asiaan kantaa ottamatta. Sama pätee älypuhelimeen tai mihin tahansa laitteeseen tai asiaan. Aseistahan on erikseen linjattu että toinen lisäys koskee muitakin kuin lain säätämishetkellä ollemassa olleita aseita. Se mitä ei kaiketi ole erikseen koeponnistettu on perustuslain sanamuoto eli onko maininta yksikössä vai monikossa?

Keskustelussahan on mennyt myös puurot ja vellit sekaisin. Olennaiset asiat ovat vapaus ja se että liittovaltiolla ja osavaltioilla on samat rajoitteet kun vapauksiin puututaan. Liiittovaltion tasolla voidaan todeta että aborttiasia kuuluu osavaltioille mutta se ei suinkaan tarkoita että siellä abortti voitaisiin kategorisesti kieltää. Korkeimman oikeuden tulee kumota osavaltiokohtaisesti aborttikiellot mikäli sellaisia enemmistön turvin asetetaan. Siis mikäli korkein oikeus noudattaa perustuslakia niin kuin se on kirjoitettu ja niin kuin siinä on tarkoitettu. Vapaus ei ole enemmistöpäätöksille alisteinen vaan absoluuttinen ja kaiken muun yli menevä perustuslain takaama perusoikeus. Ei ole eroa siinä puhutaanko aseista vai abortista. Jokaisella on tykönään oikeus tehdä abortti eikä ketään toisaalta voida siihen myöskään pakottaa.

Mitä aborttiin ja elämään tulee niin elämä ei ole abstraktio vaan henkilösidonnainen asia. USA:ssa ei elämä muutu henkilöksi ennen syntymää. Alkion tai sikiön liikkumista ei valvota tai rajoiteta. Sille ei myöskään saa sotua tai matkustusasiakirjaa. Ajatus elämän syntymisestä siittymisen hetkellä ei siis ole lakiin vaan uskontoon perustuva. Uskonnonvapaus taas estää uskonnollisten näkemysten nostamisen lainsäädäntöä ohjaaviksi. ( jos perustuslakia noudatetaan ). Korkeimman oikeuden tosiasiallinen muuttuminen uskonnollishurmokselliseksi ylipapistoksi kääntää tietysti kaiken päälaelleen. USA:ta sen perustajien ja perustuslain laatijoiden tarkoittamassa muodossa ei ole enää olemassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei perustuslaista haeta yksittäisiä sanoja ja päätellä siltä pohjalta onko joku asia kielletty vai ei. Perustuslaki takaa vapauden jota liittovaltion tai osavaltioiden ei tule tarpeettomasti rajoittaa. Jos abortn käsittelyyn vaikuttaa se onko ko. operaatiosta nimenomainen ja sanatarkka maininta perustuslaissa niin yhtä lailla voidaan miettiä mainitaanko siellä auto tai seurantalaite? Ei mainita joten uuden linjauksen mukaan niiden suhteen voidaan toimia miten vaan perustuslain asiaan kantaa ottamatta. Sama pätee älypuhelimeen tai mihin tahansa laitteeseen tai asiaan. Aseistahan on erikseen linjattu että toinen lisäys koskee muitakin kuin lain säätämishetkellä ollemassa olleita aseita. Se mitä ei kaiketi ole erikseen koeponnistettu on perustuslain sanamuoto eli onko maininta yksikössä vai monikossa?
Tämä on aika yleinen tapa pyrkiä sotkemaan mitä tarkoitetaan esim. kirjaimellisella tulkinnalla tai originalistisella tulkinnalla. Ei se ole alun perinkään ollut tarkertumista yksittäisiin sanoihin, vaan tulkintaa missä pyritään mahdollisimman tarkkaan noudattamaan sitä tarkoitusta, mikä tekstin kirjoittajalla on alun perin ollut. Silloin ei ole merkityksellistä onko tekstissä mainittu sanoja "auto" tai "automaatti" tai muuta sellaista. Liberaalien argumenteissa on esiintynyt sellainenkin tulkinta että perustuslain mukaan aseenkanto-oikeus voisi koskea vain musketteja, mutta sen tulkinnan päättömyyden nyt ymmärtää jokainen kenellä on pääkopan sisällä vähän jotain hernettä suurempaa.
Keskustelussahan on mennyt myös puurot ja vellit sekaisin. Olennaiset asiat ovat vapaus ja se että liittovaltiolla ja osavaltioilla on samat rajoitteet kun vapauksiin puututaan. Liiittovaltion tasolla voidaan todeta että aborttiasia kuuluu osavaltioille mutta se ei suinkaan tarkoita että siellä abortti voitaisiin kategorisesti kieltää. Korkeimman oikeuden tulee kumota osavaltiokohtaisesti aborttikiellot mikäli sellaisia enemmistön turvin asetetaan. Siis mikäli korkein oikeus noudattaa perustuslakia niin kuin se on kirjoitettu ja niin kuin siinä on tarkoitettu. Vapaus ei ole enemmistöpäätöksille alisteinen vaan absoluuttinen ja kaiken muun yli menevä perustuslain takaama perusoikeus. Ei ole eroa siinä puhutaanko aseista vai abortista. Jokaisella on tykönään oikeus tehdä abortti eikä ketään toisaalta voida siihen myöskään pakottaa.
Tässä sinulla on a priori perusolettama että aborttioikeus (ts. ihmisen oikeus tappaa oma jälkikavunsa) olisi itsestään selvä kyseenalaistamaton luonnollinen oikeus vaikka mikään historiassa ei viittaa siihen, että perustuslain kirjoittajat olisivat pitäneet sitä sellaisena.
Mitä aborttiin ja elämään tulee niin elämä ei ole abstraktio vaan henkilösidonnainen asia. USA:ssa ei elämä muutu henkilöksi ennen syntymää. Alkion tai sikiön liikkumista ei valvota tai rajoiteta. Sille ei myöskään saa sotua tai matkustusasiakirjaa. Ajatus elämän syntymisestä siittymisen hetkellä ei siis ole lakiin vaan uskontoon perustuva. Uskonnonvapaus taas estää uskonnollisten näkemysten nostamisen lainsäädäntöä ohjaaviksi. ( jos perustuslakia noudatetaan ). Korkeimman oikeuden tosiasiallinen muuttuminen uskonnollishurmokselliseksi ylipapistoksi kääntää tietysti kaiken päälaelleen. USA:ta sen perustajien ja perustuslain laatijoiden tarkoittamassa muodossa ei ole enää olemassa.
Tämä menee taas siihen kategoriaan missä sopivalla lakiteknisellä kikkailulla halutaan oikeutus (ja mieluusti kritiin kieltäminenkin) sill että halutaan helppo poispääsy omien tekemisten seurauksista.

Ajatus elämän syntymisestä siittymisen hetkellä on tieteellinen tosiasia. Voit katsoa asiasta enemmän esim

Edes kovan linjan aborttiadvokaatit eivät sinänsä kiistä tuota asiaa. Kyse on lähinnä siitä, pitäisikö sillä olla merkitystä vai ei ja jos ei niin mihin rajanveto tehdään, millä perusteella, mitä seurauksia sillä on, mikä on todennäköisyys sille ettei seuraava "edistyksen aalto" halua viedä sitä rajaa entistäkin kauemmas ja onko sillä pohjalla ylipäänsä mahdollista muodostaa minkäänlaista johdonmukaista määritelmää ja kokonaisuutta. Toisin kuin esität, myös USA:n muussa lainsäädännössä syntymättömällä lapsella itseasiassa on oikeuksia - jos rikoksen seurauksena tapahtuu keskenmeno/lapsen menehtyminen niin se on rangaistusta koventava seikka. Eikä tämä suinkaan ole ainutlaatuista, vastaava on ollut läpi maailman historian eri yhteiskuntien lainsäädännössä.

Toki voidaan viedä edistys vähän vielä pidemmälle ja todeta että koko ajatus ihmisarvosta siinä muodossa kuin se on länsimaisessa kulttuurissa hyvin pitkään ymmärretty on pohjimmiltaan uskontoon (kristinuskoon) perustuva, joten pitäisikö siitäkin luopua kokonaan, jotta oikeusjärjestelmämme ei nostaisi uskonnollista näkemystä lainsäädäntöä ohjaavaksi.
 
Käsitinkö oikein, että @Rannari n perustuslakitulkinnan mukaan abortti tulisi sallia siihen saakka kun vauva irtoaa äidistä? Että esim päivää aiemmin kohdussa ei ole ihminen, vaan sikiö, jonka elämästä saa päättää vain sitä sisällään kantava ihminen?

Itse vetäisin rajan johonkin hedelmöityksen ja syntymän välille, ja rajan jälkeen sitten adoptio. Paitsi, samoin kuin 95% amerikkalaisista, tietenkin kolmella poikkeuksella, jotka ovat insesti, raiskaus ja äidin terveys.

Onneksi kansa saa nyt päättää, osavaltioittain.

@MSH puhuu lainsäätäjien alkuperäisestä tarkoituksesta: "[originalismissa] pyritään mahdollisimman tarkkaan noudattamaan sitä tarkoitusta, mikä tekstin kirjoittajalla on alun perin ollut". Tässä on kyseessä original intent -koulukunta, joka etsi lainsäätäjän alkuperäistä tarkoitusta. Sitä koulukuntaa ei käytännössä enää ole olemassa, juurikaan muualla kuin vasemmistolaisessa propagandassa ja joissakin tutkimuksellisissa oikeusteoreettisissa pohdinnoissa. Nykyinen originalismi etsii alkuperäistä merkitystä (original meaning), eli kysyy miten perustuslain säätämisen aikaan tavallinen, tolkullinen kansalainen ko. pykälän käsitti ja mitä se hänen mielestään merkitsi. Korkeimman oikeude vanhat republikaanien nimittämät, sekä uudet (Trumpin nimittämät) tuomarit edustavat original meaning -puolta.

Mielestäni on hyvä, että tuomarit noudattavat lakia niin kuin se on kirjoitettu. Vaikea kuvitella miten toimisi yhteiskunta jossa tuomarit päättävät oikeasta ja väärästä, ei lakiin perustuen, vaan poliittisten ja ideologisten ja päivän muotivillitysten mukaan. Ehkä tähdistä luku joskus korjaa kirjoitetun lain ongelmat.

Jotkut feministit amerikassa ovat jo esittäneet, että pitäisi ainakin keskustella linjauksesta, että tytön saisi abortoida 1-vuotiaaksi asti ja pojan vielä kolmivuotiaana, koska naisella on Oikeus Kaikkeen ja mies on paha. Siinä menee nyt toinen äärilaita.
 
Viimeksi muokattu:
Asia jota monikaan ei näytä ymmärtävän on se ettei perustuslakia enää USA:n korkeimman oikeudenkaan mielestä tule noudattaa siinä tarkoituksessa kuin se aikanaan on laadittu.
Tämähän se tuntuu olevan yleinen käsitys demokraateilla ja/tai muilla sekopäillä, me voidaan tulkita lakia miten meitä huvittaa, mutta ootas jos trumppi, ym ym ym ym ym ym.... Ja metia komppaa....

Tosin tämä ajatus ei kauheasti yllätä kotimaiselta demarilta.
 
Asian voi muotoilla ihan suoraankin, ilman tekopyhiä horinoita "elämän pyhyydestä" tms. Onko jonkun mielestä oikein, että naisen "hedelmöittyminen", vaikkapa raiskauksen tai oman isän tai muun sukulaisen toimesta (liittyvät toisiinsa) on aina "pyhä asia", mitä ihmisen ei pidä missään nimessä käydä keskeyttämään, jumalan lain vastaisena toimenpiteenä? Hämmentävän usein nämä elämän pyhyyttä ylistävät fariseukset kuitenkin tuomitsevat esim raiskauksen seurauksena lapsen synnyttäneen naisen elinikäiseen kurjuuteen ja halveksuntaan, ja lapsen myös. Nyt juuri hakee 10-vuotias, siis 10-vuotias raiskauksen uhriksi joutunut tyttölapsi, aborttia toisesta amerikan osavaltiosta, koska omassaan abortti kiellettiin. Luuleeko joku perkele tosissaan, että tuo 10-vuotias kiimoissaan meni antautumaan aikuiselle miehelle, ja nyt käyttää ehkäisykeinonaan aborttia?
 
Tuo 10-vuotiaan case haisee kyllä todella vahvasti median tarkoitushakuisuudelta. Ohion aborttilainsäädännössä on poikkeukset esim. tilanteessa missä raskaus on vakava riski naisen hengelle ja terveydelle, sen osalta ei olisi mikään pakko mennä toiseen osavaltioon. Tämä on aikalailla tyylipuhdas esimerkki siitä miten harvinaisesta tilanteesta luodaan erityisen paljon tunteita nostattava tarina jolla yritetään ajaa omaa asiaa eteenpäin. Ja ihmiset uskovat sen valeen koska he haluavat uskoa. En nyt äkkiseltään muista tapausta missä raiskauksen kokenut olisi tuomittu elinikäiseen kurjuuteen ja halveksuntaan, lienee yksi esimerkki siitä tunnepohjaisesta argumentoinnista missä on edistyksellisyyden nimissä sallittua hyödyntää taktista totuutta...
 
Käsitinkö oikein, että @Rannari n perustuslakitulkinnan mukaan abortti tulisi sallia siihen saakka kun vauva irtoaa äidistä? Että esim päivää aiemmin kohdussa ei ole ihminen, vaan sikiö, jonka elämästä saa päättää vain sitä sisällään kantava ihminen?

Itse vetäisin rajan johonkin hedelmöityksen ja syntymän välille, ja rajan jälkeen sitten adoptio. Paitsi, samoin kuin 95% amerikkalaisista, tietenkin kolmella poikkeuksella, jotka ovat insesti, raiskaus ja äidin terveys.

Onneksi kansa saa nyt päättää, osavaltioittain.

@MSH puhuu lainsäätäjien alkuperäisestä tarkoituksesta: "[originalismissa] pyritään mahdollisimman tarkkaan noudattamaan sitä tarkoitusta, mikä tekstin kirjoittajalla on alun perin ollut". Tässä on kyseessä original intent -koulukunta, joka etsi lainsäätäjän alkuperäistä tarkoitusta. Sitä koulukuntaa ei käytännössä enää ole olemassa, juurikaan muualla kuin vasemmistolaisessa propagandassa ja joissakin tutkimuksellisissa oikeusteoreettisissa pohdinnoissa. Nykyinen originalismi etsii alkuperäistä merkitystä (original meaning), eli kysyy miten perustuslain säätämisen aikaan tavallinen, tolkullinen kansalainen ko. pykälän käsitti ja mitä se hänen mielestään merkitsi. Korkeimman oikeude vanhat republikaanien nimittämät, sekä uudet (Trumpin nimittämät) tuomarit edustavat original meaning -puolta.

Mielestäni on hyvä, että tuomarit noudattavat lakia niin kuin se on kirjoitettu. Vaikea kuvitella miten toimisi yhteiskunta jossa tuomarit päättävät oikeasta ja väärästä, ei lakiin perustuen, vaan poliittisten ja ideologisten ja päivän muotivillitysten mukaan. Ehkä tähdistä luku joskus korjaa kirjoitetun lain ongelmat.

Jotkut feministit amerikassa ovat jo esittäneet, että pitäisi ainakin keskustella linjauksesta, että tytön saisi abortoida 1-vuotiaaksi asti ja pojan vielä kolmivuotiaana, koska naisella on Oikeus Kaikkeen ja mies on paha. Siinä menee nyt toinen äärilaita.
Kyllä, liberaaleissa osavaltioissa voit tehdä abortin vaikka samana päivänä, kun lapsella on laskettu aika.
 
Olennaiset asiat ovat vapaus ja se että liittovaltiolla ja osavaltioilla on samat rajoitteet kun vapauksiin puututaan.

Abortin suhteen tuollainen näkemys ja asian laita on kuitenkin ollut vallitsevana vain muutaman vuosikymmenen verran. Koko muu historia on menty osavaltiokohtaisesti. Joten asia ei ole ollenkaan selkeä.
Vapaus ei ole enemmistöpäätöksille alisteinen vaan absoluuttinen ja kaiken muun yli menevä perustuslain takaama perusoikeus.
Vapauteen ei kuulu toisen ihmisen vahingoittaminen pl. itsepuolustus. Ja se on sitten se eettinen ja filosofinen ydinkysymys, onko syntymätön lapsi ihminen tässä merkityksessä.
Korkeimman oikeuden tosiasiallinen muuttuminen uskonnollishurmokselliseksi ylipapistoksi kääntää tietysti kaiken päälaelleen. USA:ta sen perustajien ja perustuslain laatijoiden tarkoittamassa muodossa ei ole enää olemassa.
Eli USA:ta ei ollut ennen vuotta 1973, koska korkein oikeus palautti tältä osin tilanteen tuohon pisteeseen.
 
Tässäkin ketjussa on hyvin löydetty ne vastakkaiset ja sinällään validit argumentit aborttioikeuden puolesta ja toisaalta myös sitä vastaan. Pihvi ei olekaan siinä löytyykö perusteluja, vaan voiko USA:n perustuslain mukaan jotakin kieltää enemmistöpäätöksellä. Vai ajaako jokin muu perustuslain itseisarvoisena takaama oikeus sittenkin mahdollisesti edelle?

Keskustelu asian tiimoilla on pitkään ollut kylmäävällä tavalla humorististakin, kun ehdottoman vapauden puolestapuhujina mm. asekysymyksessä esiintyvät republikaanit muuttuvat yhtäkkiä jopa ehdottomien täyskieltojen kannattajiksi ja yhteiskunnan vahvaa puuttumista monessa muussa asiassa kannattavat demokraatit ovat huolissaan vapauden toteutumisesta. Periaatteellisuuskin voi olla valikoivaa, eikä kumpikaan osapuoli voi tässä kohdin nostaa omaa häntäänsä. Ristiriitojakin asiassa riittää. Tyyppiesimerkkinä se, että vapaan aborttioikeuden aikana keskeytyksiä on tehty vähemmän, kuin kieltojen ollessa voimassa.

Varsinaiseen asiaankin minulla on kanta, mutta sen pidän omana tietonani, koska kyseessä ei ketjun otsakkeenkin edellyttämällä tavalla ole uutinen.
 
Viimeksi muokattu:
Jokaisella on oikeus näkemyksiinsä abortista, ja omaan tulkintaansa Yhdysvaltain perustuslaista. On kuitenkin syytä muistuttaa, että YK:n lastenoikeuksien julistuksen mukaan lapselle kuuluu oikeuden suoja myös ennen syntymäänsä. Suomi on ratifioinut ko. julistuksen, joten Suomi, ja lähes koko maailma on siis sitä mieltä, ettei sikiö muutu ihmiseksi vasta poistuessaan äitinsä kehon sisältä.

Kansainvälisiin sopimuksiin kun usein vedotaan, ehkä tässäkin. Eli YK:n mukaan jo ennen syntymää sikiö on muuttunut ihmislapseksi, joten toisin kuin feministit ja mediat julistavat, muillakin kuin naisilla on tässä maailmassa oikeuksia, jopa syntymättömillä lapsilla. Siinä mielessä abortti on ihmiselämän lopettamista ja siten murha. Kysehän on vain rajanvedosta missä kohtaa raskautta katsotaan sikiön muuttuvan ihmiseksi. Toki äidillekin kuuluu oikeuksia, ja pitäisi kuulua myös hedelmöittäjälle. Eri entiteettien oikeudet siis taistelevat, kuten yleensä puhuttaessa oikeuksista ja vapauksista. Siksi raja on yleensä vedetty johonkin kohtaan hedelmöityksen ja syntymän väliin, enimmäkseen kai raskauden ensimmäisen kolmanneksen tuntumaan.

Mutta siis YK:n lastenoikeuksien julistuksen mukaan myös syntymättömälle lapselle kuuluu lainsäädännöllinen suoja, olkoonkin että kaikkien oikeusvaltioiden kehityshäiriöinen lapsi nimeltä Suomi on jättänyt suomennetusta julistuksen versiosta tuon kohdan pois.
 
Tässäkin ketjussa on hyvin löydetty ne vastakkaiset ja sinällään validit argumentit aborttioikeuden puolesta ja toisaalta myös sitä vastaan. Pihvi ei olekaan siinä löytyykö perusteluja, vaan voiko USA:n perustuslain mukaan jotakin kieltää enemmistöpäätöksellä. Vai ajaako jokin muu perustuslain itseisarvoisena takaama oikeus sittenkin mahdollisesti edelle?

Keskustelu asian tiimoilla on pitkään ollut kylmäävällä tavalla humorististakin, kun ehdottoman vapauden puolestapuhujina mm. asekysymyksessä esiintyvät republikaanit muuttuvat yhtäkkiä jopa ehdottomien täyskieltojen kannattajiksi ja yhteiskunnan vahvaa puuttumista monessa muussa asiassa kannattavat demokraatit ovat huolissaan vapauden toteutumisesta. Periaatteellisuuskin voi olla valikoivaa, eikä kumpikaan osapuoli voi tässä kohdin nostaa omaa häntäänsä. Ristiriitojakin asiassa riittää. Tyyppiesimerkkinä se, että vapaan aborttioikeuden aikana keskeytyksiä on tehty vähemmän, kuin kieltojen ollessa voimassa.

Varsinaiseen asiaankin minulla on kanta, mutta sen pidän omana tietonani, koska kyseessä ei ketjun otsakkeenkin edellyttämällä tavalla ole uutinen.
Eihän republikaanit/konservatiivit mitenkään yhtäkkiä muutu ehdottomien täyskieltojen kannattajiksi. Kyllä he ovat jo pitkään, paljon demokraatteja pidempään kannattaneet esim orjien pitämisen täyskieltoja. Jopa sokean fanaattisesti, koskapa perustuslaki vapauden taatessaan ei erottele ihonvärin mukaan. Toisin kuin demokraatit, republikaanit ymmärtävät sellaisia hienouksia kuin esim ettei sinun vapaus/oikeus anna sinulle tappamisen vapautta, koska muillakin on oikeuksia ja vapauksia. Esim syntymättömillä lapsilla. YK ja lähes kaikki maailman valtiot ovat samaa mieltä. Feministit ja valemedian (esim HS ja yle) seuraajat ovat sitten eri mieltä.

Sitä on vasemmistolaisen vaikea käsittää, mutta Yhdysvallat on liittovaltio, jonka sen perustaneet osavaltiot eivät halunneet päättävän kaikista asioista. Korkein oikeus tulkitsi nyt, ettei abortti perustuslain mukaan kuulu liittovaltiolle. Esim ulkopolitiikka kuuluu. Mikähän tässä on joillekin niin vaikeaa?
 
Jokaisella on oikeus näkemyksiinsä abortista, ja omaan tulkintaansa Yhdysvaltain perustuslaista. On kuitenkin syytä muistuttaa, että YK:n lastenoikeuksien julistuksen mukaan lapselle kuuluu oikeuden suoja myös ennen syntymäänsä. Suomi on ratifioinut ko. julistuksen, joten Suomi, ja lähes koko maailma on siis sitä mieltä, ettei sikiö muutu ihmiseksi vasta poistuessaan äitinsä kehon sisältä.

Kansainvälisiin sopimuksiin kun usein vedotaan, ehkä tässäkin. Eli YK:n mukaan jo ennen syntymää sikiö on muuttunut ihmislapseksi, joten toisin kuin feministit ja mediat julistavat, muillakin kuin naisilla on tässä maailmassa oikeuksia, jopa syntymättömillä lapsilla. Siinä mielessä abortti on ihmiselämän lopettamista ja siten murha. Kysehän on vain rajanvedosta missä kohtaa raskautta katsotaan sikiön muuttuvan ihmiseksi. Toki äidillekin kuuluu oikeuksia, ja pitäisi kuulua myös hedelmöittäjälle. Eri entiteettien oikeudet siis taistelevat, kuten yleensä puhuttaessa oikeuksista ja vapauksista. Siksi raja on yleensä vedetty johonkin kohtaan hedelmöityksen ja syntymän väliin, enimmäkseen kai raskauden ensimmäisen kolmanneksen tuntumaan.

Mutta siis YK:n lastenoikeuksien julistuksen mukaan myös syntymättömälle lapselle kuuluu lainsäädännöllinen suoja, olkoonkin että kaikkien oikeusvaltioiden kehityshäiriöinen lapsi nimeltä Suomi on jättänyt suomennetusta julistuksen versiosta tuon kohdan pois.
Paitsi USA ei ole allekirjoittanut tuota YK:n lastenoikeuksia...
 
Eihän republikaanit/konservatiivit mitenkään yhtäkkiä muutu ehdottomien täyskieltojen kannattajiksi. Kyllä he ovat jo pitkään, paljon demokraatteja pidempään kannattaneet esim orjien pitämisen täyskieltoja. Jopa sokean fanaattisesti, koskapa perustuslaki vapauden taatessaan ei erottele ihonvärin mukaan. Toisin kuin demokraatit, republikaanit ymmärtävät sellaisia hienouksia kuin esim ettei sinun vapaus/oikeus anna sinulle tappamisen vapautta, koska muillakin on oikeuksia ja vapauksia. Esim syntymättömillä lapsilla. YK ja lähes kaikki maailman valtiot ovat samaa mieltä. Feministit ja valemedian (esim HS ja yle) seuraajat ovat sitten eri mieltä.

Sitä on vasemmistolaisen vaikea käsittää, mutta Yhdysvallat on liittovaltio, jonka sen perustaneet osavaltiot eivät halunneet päättävän kaikista asioista. Korkein oikeus tulkitsi nyt, ettei abortti perustuslain mukaan kuulu liittovaltiolle. Esim ulkopolitiikka kuuluu. Mikähän tässä on joillekin niin vaikeaa?
Samalla ähkäisyllä kannattaa tietysti todeta, että orjuutta vastustaneita republikaaneja kutsutaan nykyään demokraateiksi ja päinvastoin. Puolueet ovat matkan varrella vaihtaneet keskenään niin ohjelmia, periaatteita, kuin kannattajiakin. Sukupuoleen ja rotuun/ihonväriin liittyviä täsmennyksiähän on perustuslakiin lisätty matkan varrella. Ne eivät olleet nykymalliin itsestään selviä 1700-luvulla.

Mitä liittovaltion ja osavaltioiden keskinäiseen nokkimisjärjestykseen tulee, niin sen määrittelee perustuslain kuudes lisäys. Minusta ristiriitatilanteisiin liittyviä ongelmia on tässä ketjussa nostettu hyvin esiin. Osavaltiot voivat itse säätää lakejaan, mutta liittovaltion perustuslaki määrittelee sielläkin raamit.

Mikähän tässä on joillekin niin vaikeaa?

korjaus: ei tietenkään kuudes lisäys, vaan kuudes artikla
 
Viimeksi muokattu:
Mitä liittovaltion ja osavaltioiden keskinäiseen nokkimisjärjestykseen tulee, niin sen määrittelee perustuslain kuudes lisäys. Minusta ristiriitatilanteisiin liittyviä ongelmia on tässä ketjussa nostettu hyvin esiin. Osavaltiot voivat itse säätää lakejaan, mutta liittovaltion perustuslaki määrittelee sielläkin raamit.

Mikähän tässä on joillekin niin vaikeaa?
"Edistys"mielisille se näyttää olevan hirveän vaikeaa kun liittovaltiotasolle halutaan jatkuvasti lisää sellaista valtaa mikä sille ei kuulu. Se on vähän samantapainen kehitys kuin on EU:lla mikä mielellään kasvattaa omaa valtaansa jäsenvaltioiden kustannuksella täysin välittämättä olemassa olevista sopimuksista ja vallanjakosäännöistä. Ero on siinä, että USA:ssa on sentään tuomioistuin mikä vähän rajoittaa.
 
"Edistys"mielisille se näyttää olevan hirveän vaikeaa kun liittovaltiotasolle halutaan jatkuvasti lisää sellaista valtaa mikä sille ei kuulu. Se on vähän samantapainen kehitys kuin on EU:lla mikä mielellään kasvattaa omaa valtaansa jäsenvaltioiden kustannuksella täysin välittämättä olemassa olevista sopimuksista ja vallanjakosäännöistä. Ero on siinä, että USA:ssa on sentään tuomioistuin mikä vähän rajoittaa.
Miksi lainasit tekstäni ikään kuin olisit minulle tuolla manifestaatiolla vastaamassa?

Ongelmahan on juuri siinä ettei meillä enää ole riippumatonta korkeinta oikeutta. Niin kuin Trump perintöönsä tyytyväisenä asian muotoili: ”God made the decision”. Ei ihan linjassa perustuslain takaaman uskonnonvapauden kanssa. Pelkäämme kuollaksemme mullaheja ja samalla luomme itsellemme uskonnollisen korkeimman oikeuden. Järjetöntä ja vastuutonta USA:n perusarvojen halveksuntaa, jolla vieläpä ylimielisesti kehuskellaan. Korkein oikeushan voi vielä kirkastaa kilpensä, kun nyt tehtyä päätöstä väistämättä seuraa toinen aalto ja sille väistämättä tulee tilaisuus todeta osavaltioiden asettamat aborttikiellot, tai kohtuuttomat aborttirajoitteet perustuslain vastaisiksi. Eikä tarvitse kuin vaihtaa uskonkappaleet juridiikkaan.

Tämä kuitenkin tästä tällä erää. Kuten tuolla edellä totesin on kysymys monitahoinen ja hyviä argumentteja löytyy niin puolesta, kuin vastaan. Täältä katsomon puolelta on helppo huudella. Suomessakin kannattaa joka tapauksessa toivoa maalliselle suuntaukselle menestystä. Taivaallinen vaihtoehto on tunkkainen ja sisään päin kääntynyt, eikä sitä välttämättä kiinnosta hittojakaan, jos Suomen kaltainen maa joskus tulevaisuudessa kaipaa apuja.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top