Väestönsuojelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hansai
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No mitenkäs ne joiden pitää poistua suojista, kuten VSS-porukka ja pelastuspuoli? Kyllä nekin pitäisi päivittää. Puhelinverkon kattavat järjestelmäthän on jo olemassa, esim. 2017 Suomi 100v viestit kaikkiin kännyköihin, 112-sovellus ja muut radio/tv-systeemit. Sireenitkin voisi huoltaa kaikki. Kouluihin voisi lisätä yhteiskuntatietoon/terveystietoon/kotitalouteen/tms. väestönsuojelutietoutta, niin oppi tulisi jo varhain ja mahdollisimman monelle. Mutta kuten sanottua, kaikki maksaa ja mihinkään ei viitsitä sijoittaa. Paitsi neekereihin. Mut hei, ollaanhan me varautumisen mahtimaa. Lintukoto ja muuta paskaa. :rolleyes:

Nyt kun saisi asian kansan huulille ja kansan vaatimaan tekoja poliitikoilta. Montako tonnia kansanedustajakin saa kuussa palkkaa? Paljonko hän on valmis siitä luovuttamaan VSS:n remonttiin? (jonkin kummin kaiman serkun firman kautta kirjekuoressa verovähennyksin takaisin itselle... :cautious:) Toki sitten taas kun se koohotus olisi ohi, homma unohtuisi taas, kunnes tulisi uusi sota lähialueelle. Taas pitäisi sijoittaa siihen miljardeja ja vuosikymmeniä.
Miksi sieltä pitäisi poistua ennen "vaara ohi" viestiä?
Pelastuksella on taas omat varusteensa, ei sotketa niitä tähän, niillä kun ei ole mitään tekoa VSS-suojapukujen kanssa.

Ja kuten sanoin, VSS-suojaasu on tarkoitettu lähinnä ydinlaskeuman varalta.
VSS-puolen ihmiset ovat kuitenkin puhuneet, kuinka meilläkin olisi tarve appille joka on saman tyyppinen kuin Ukrainassa.
 
Tässä "väestönsuojelussa" on sellainen erikoinen piirre, että "maaseutujen" asukkaat on täysin omatoimisuuden varassa.
Maaseuseudun määritelmä tosin koskee omakotiasujia taajamissakin.
Harvalla kunnalla on kunnantalon vss-tilaa kummoisempaa, joka sekin on ollut romuvarastona viimeiset 40 vuotta.
 
Miksi sieltä pitäisi poistua ennen "vaara ohi" viestiä?
Pelastuksella on taas omat varusteensa, ei sotketa niitä tähän, niillä kun ei ole mitään tekoa VSS-suojapukujen kanssa.

Ja kuten sanoin, VSS-suojaasu on tarkoitettu lähinnä ydinlaskeuman varalta.
VSS-puolen ihmiset ovat kuitenkin puhuneet, kuinka meilläkin olisi tarve appille joka on saman tyyppinen kuin Ukrainassa.
No siis kaikenlaista paskaa voi olla ilmassa sen välittömän vaaran jälkeen. Enkä minä nyt puhu tavan siviileistä, vaan VSS-porukasta yms. Eikö niihin kuulu muutakin kuin palokunta? Ja varmasti joku VPK käyttäisi nykyäänkin noita kamoja. Eli niistä, jotka menisivät ulos ensimmäisenä toteamaan, että onko vaara ohi. Eikä CBRN-aseilta suojautumista saa unohtaa niin kauan kun niitä on olemassa. Ja eikö se 112-sovellus välitä sen vaaratiedotteen?

Vitun nassetehtaankin menivät myymään ulkomaille...
 
Itse en priorisoisi pukuja ja nasseja.
Väestönhälytysjärjestelmien päivittäminen ja tarkoitan app-tyyppistä järjestelmää, joka toimisi paremmin kuin nykyiset sireenit, joiden toiminnan varmistamista ei pidä sitäkään unohtaa, tarvitsevat rahaa
Lisäksi vss-viestiverkko olisi poikaa ja moni iso suojakin on remontinkin tarpeessa. Ja lopuksi, väkeäkin pitää kouluttaa, joten siihenkin tarvitaan rahaa.

Seuraavassa konfliktissa suojaututaan hyvin todennäköisesti sirpaleilta ja pommien paineelta. Toki erilaisia kemikaalipäästöjä saattaa syntyä teollisuuden saadessa osumia, mutta siviilien on turvallisinta odottaa suojassa kunnes tulee lupa poistua suojasta, koska VSS-puku ja nasse ei ole suojaa kaikelta mitä teollisuudesta ja rahtiliikenteestä löytyy, vaan on enemmänkin suojaksi laskeumalta.
Juuri tuo jo äskettäin mainittu 112-sovellus arvatenkin olisi vaarahälytyksille käytettävissä. Nytkin ilmoittaa sujuvasti liikenneonnettomuuksista ja yleisvaarallisista tilanteista kuten myrkkysavua päästelevistä teollisuuspaloista. Pahemman paikan tullen kansalaisia pitäisi kyllä opastaa laittamaan puhelimen ilmoitusasetukset ym. niin toimiviksi, että puhelimeen tuleva ilmoitus ei jäisi huomaamatta. Minullakin jäisi helposti nuo noteeraamatta, elleivät ilmoitukset tulisi myös älykelloon.
 
No siis kaikenlaista paskaa voi olla ilmassa sen välittömän vaaran jälkeen. Enkä minä nyt puhu tavan siviileistä, vaan VSS-porukasta yms. Eikö niihin kuulu muutakin kuin palokunta? Ja varmasti joku VPK käyttäisi nykyäänkin noita kamoja. Eli niistä, jotka menisivät ulos ensimmäisenä toteamaan, että onko vaara ohi. Eikä CBRN-aseilta suojautumista saa unohtaa niin kauan kun niitä on olemassa. Ja eikö se 112-sovellus välitä sen vaaratiedotteen?

Vitun nassetehtaankin menivät myymään ulkomaille...
Eittämättä kaikkea epäterveellistä on on ilmassa ja maassa. Muistetaan perivihollisen tapa käyttää sirotteita sivilikohteita vastaan.
Sen toteaminen vaatii kunnolliset mittarit ja sille mittauspartiolle kunnolliset suojaimet. Se vanha sadeasu ei ole sitä. Se vanha ajatus, jossa kaksi kaveria meni niissä VSS-suojapuvuissa ulos säteilymittarin kanssa, on vähän historiaa. Eikä edes kohtaa nykyisen uhan kanssa. Isoissa kalliosuojissa toki kannattaa pitää parille henkilölle suojavälineet, mutta ne mittarit ovat se ongelma, ne kun vaativat erilaista paapomista kuin säteilymittarit, jotka voi unohtaa vuosiksi suojaan. Puhumattakaan käytöstä.

VSS-muodostelmat ovat osa pelastustoimea, siis palokuntaa. Suurin osa VSS-väestä on kuitenkin tavallisia siviileja jotka on pikakoulutettu hoitamaan talonyhtiön suojaa. Johtaminen ja vaativammat hommat on sitten pääsääntöisesti sopimuspalokuntalaisille ja pelastuslaitosten työntekijöille. Se miten asia on suunniteltu tehtäväksi onkin sitten jotain joka ei kuulu julkisuuteen.
En osaa sanoa tilannetta koko maassa, mutta väittäisin, että palokunnilla on tuo kyky tiedusteluun olemassa, siinä tarvetta on korkeintaan hienosäädölle kalustohankintojen ohella. CBRN-aseilta suojautuminen on tosiaan tärkeää, eikä sitä pidä unohtaa, mutta puhuin priorisoinnista ja tässä tilanteessa en nostaisi sitä korkealle.

Ukraina on ollut suuri opin lähde myös pelastustoimelle ja paljon tapahtuu. Uutta on se, että nyt siitä erikseen käsketään vaikenemaan.
 
Juuri tuo jo äskettäin mainittu 112-sovellus arvatenkin olisi vaarahälytyksille käytettävissä. Nytkin ilmoittaa sujuvasti liikenneonnettomuuksista ja yleisvaarallisista tilanteista kuten myrkkysavua päästelevistä teollisuuspaloista. Pahemman paikan tullen kansalaisia pitäisi kyllä opastaa laittamaan puhelimen ilmoitusasetukset ym. niin toimiviksi, että puhelimeen tuleva ilmoitus ei jäisi huomaamatta. Minullakin jäisi helposti nuo noteeraamatta, elleivät ilmoitukset tulisi myös älykelloon.
Olet ehkä oikeassa.
 
Tässä "väestönsuojelussa" on sellainen erikoinen piirre, että "maaseutujen" asukkaat on täysin omatoimisuuden varassa.
Maaseuseudun määritelmä tosin koskee omakotiasujia taajamissakin.
Harvalla kunnalla on kunnantalon vss-tilaa kummoisempaa, joka sekin on ollut romuvarastona viimeiset 40 vuotta.
Totta, mutta tietysti miksi sinne iskettäisiin pommeilla ja ohjuksilla.
Lisäksi maaseudulla monella on se kellari johon suojautua.

Eihän se kerrostalossa asuva ihminenkään ilmaiseksi sitä taloyhtiön suojaa saa, vaan se jyvittyy asunnon hintaan ja näkyy joko ostohinnassa, tai vuokrassa.
 
Miten lie kriisiaikojen väestösuojelu aikomus järjestää. Tietenkin pelastusviranomaisilla ja turvallisuusvirainomaisilla tulee olemaan siitä suuri vastuu. Tuollainen olisi hyödyllinen tehtävä sijoittamattomalle reserviläisellekin.

Takavuosikymmeninä VSS-koulutus oli jämäkkää. Kurssitusta oli, materiaalina PV:n suojeluohjeet ja yhtenä aihepiirinä oli PV:n säteilynlaskulevy m/56:n käyttäminen. Säteilynlaskulevyn taustapuolen käyttöohjeissa ei turhia kainosteltu: molemmat laskuesimerkit olivat sen mukaan, että ydinräjähdys on tapahtunut. Laskulevyllä pystyi laskemaan mm. paljonko säteilytaso olisi tarkasteltavassa paikassa tietyn ajan kuluttua, kun lähtöarvona oli räjähdyksen jälkeen mitattu lukema ja ennen mittausta kulunut aika. Laskulevyllä pystyi laskemaan myös henkilön saaman säteilyannoksen, kun lähtöarvoina oli mitattu säteilylukema, räjähdyksestä kulunut aika ennen mittausta, henkilön saapumisaika mitatulle alueelle ja siellä vietetty aika. Hieno laite!

Kursseille kutsuttiin tai ehkä pikemminkin määrättiin ainakin tietyissä paikallisissa tehtävissä olevia valtion virkamiehiä. EDIT. Mainittakoon, että kurssille komennettiin ainakin poliisipäällystöä.
 
Miten lie kriisiaikojen väestösuojelu aikomus järjestää. Tietenkin pelastusviranomaisilla ja turvallisuusvirainomaisilla tulee olemaan siitä suuri vastuu. Tuollainen olisi hyödyllinen tehtävä sijoittamattomalle reserviläisellekin.

Takavuosikymmeninä VSS-koulutus oli jämäkkää. Kurssitusta oli, materiaalina PV:n suojeluohjeet ja yhtenä aihepiirinä oli PV:n säteilynlaskulevy m/56:n käyttäminen. Säteilynlaskulevyn taustapuolen käyttöohjeissa ei turhia kainosteltu: molemmat laskuesimerkit olivat sen mukaan, että ydinräjähdys on tapahtunut. Laskulevyllä pystyi laskemaan mm. paljonko säteilytaso olisi tarkasteltavassa paikassa tietyn ajan kuluttua, kun lähtöarvona oli räjähdyksen jälkeen mitattu lukema ja ennen mittausta kulunut aika. Laskulevyllä pystyi laskemaan myös henkilön saaman säteilyannoksen, kun lähtöarvoina oli mitattu säteilylukema, räjähdyksestä kulunut aika ennen mittausta, henkilön saapumisaika mitatulle alueelle ja siellä vietetty aika. Hieno laite!

Kursseille kutsuttiin tai ehkä pikemminkin määrättiin ainakin tietyissä paikallisissa tehtävissä olevia valtion virkamiehiä. EDIT. Mainittakoon, että kurssille komennettiin ainakin poliisipäällystöä.

Ainakin Uudenmaan aluetoimisto on lähettänyt kutsukirjeitä VSS aiheiseen infotilaisuuteen. Infotilaisuuteen ja sen jatkona olevaan koulutukseen pääsee osallistumaan myös, vaikka ei olisi saanut tuollaista kirjettä ja kaikkiin noihin ilmoittaudutaan MPKn sivujen kautta.

Koulutuksen suorittaneita voidaan varata poikkeusolojen väestönsuojelutehtäviin.

Laitan MPK sivuilta otetut kuvakaappaukset alle siltä varalta, että joku haluaa jo alkavan vuoden tammi- ja helmikuussa näihin osallistua.


vss1.jpg
vss2.jpg
vss3.jpg
 
Totta, mutta tietysti miksi sinne iskettäisiin pommeilla ja ohjuksilla.
Lisäksi maaseudulla monella on se kellari johon suojautua.

Eihän se kerrostalossa asuva ihminenkään ilmaiseksi sitä taloyhtiön suojaa saa, vaan se jyvittyy asunnon hintaan ja näkyy joko ostohinnassa, tai vuokrassa.
No esimerkiksi siksi, että lähistöllä on kohteita, jotka ovat potentiaalisia iskun kohteita. Esim. lentokentät, pv:n alueet, kriittistä infraa jne.

Hyvin harvalla on nykyään kellari.
 
Miten lie kriisiaikojen väestösuojelu aikomus järjestää. Tietenkin pelastusviranomaisilla ja turvallisuusvirainomaisilla tulee olemaan siitä suuri vastuu. Tuollainen olisi hyödyllinen tehtävä sijoittamattomalle reserviläisellekin.

Takavuosikymmeninä VSS-koulutus oli jämäkkää. Kurssitusta oli, materiaalina PV:n suojeluohjeet ja yhtenä aihepiirinä oli PV:n säteilynlaskulevy m/56:n käyttäminen. Säteilynlaskulevyn taustapuolen käyttöohjeissa ei turhia kainosteltu: molemmat laskuesimerkit olivat sen mukaan, että ydinräjähdys on tapahtunut. Laskulevyllä pystyi laskemaan mm. paljonko säteilytaso olisi tarkasteltavassa paikassa tietyn ajan kuluttua, kun lähtöarvona oli räjähdyksen jälkeen mitattu lukema ja ennen mittausta kulunut aika. Laskulevyllä pystyi laskemaan myös henkilön saaman säteilyannoksen, kun lähtöarvoina oli mitattu säteilylukema, räjähdyksestä kulunut aika ennen mittausta, henkilön saapumisaika mitatulle alueelle ja siellä vietetty aika. Hieno laite!

Kursseille kutsuttiin tai ehkä pikemminkin määrättiin ainakin tietyissä paikallisissa tehtävissä olevia valtion virkamiehiä. EDIT. Mainittakoon, että kurssille komennettiin ainakin poliisipäällystöä.
Väestönsuojelu on pelastustoimen vastuulla. Reserviläisille on järjestetty koulutusta joka saattaa johtaa siihen, että henkilö varataan pelastustoimeen.

Iso ongelma tämän päivän väestönsuojelu henkilöstön osalta on, että kunnilla ei ole enää henkilöstöä joka kykenisi tekemään jotain fyysistä työtä.

Käsitykseni on, että takavuosina väestönsuojelu keskittyi ydinsodan seurauksista selviämiseen. Se kuinka realistista tuo sitten on, on kokonaan oma kysymyksensä.
 
Väestönsuojelu on pelastustoimen vastuulla. Reserviläisille on järjestetty koulutusta joka saattaa johtaa siihen, että henkilö varataan pelastustoimeen.

Iso ongelma tämän päivän väestönsuojelu henkilöstön osalta on, että kunnilla ei ole enää henkilöstöä joka kykenisi tekemään jotain fyysistä työtä.

Käsitykseni on, että takavuosina väestönsuojelu keskittyi ydinsodan seurauksista selviämiseen. Se kuinka realistista tuo sitten on, on kokonaan oma kysymyksensä.
Tuota suurien asutuskeskesten evakuointeja ja väen sijoittelua pitkin laajaa maaseutua suunnitellaan, niin mitenhän se mahtaa käytännössä oikeasti onnistua? Ne mahdolliset evakuoitumisalueethan taitavat olla aika aika rauhallisia seutuja nykyään: pyöräpotkukelkka- ja talvella tavallisella potkukelkalla liikkuvia mummoja ja pappoja ja minimimäärä palveluita. Mutta kai senkin on joku suunnitellut..?
 
Tuota suurien asutuskeskesten evakuointeja ja väen sijoittelua pitkin laajaa maaseutua suunnitellaan, niin mitenhän se mahtaa käytännössä oikeasti onnistua? Ne mahdolliset evakuoitumisalueethan taitavat olla aika aika rauhallisia seutuja nykyään: pyöräpotkukelkka- ja talvella tavallisella potkukelkalla liikkuvia mummoja ja pappoja ja minimimäärä palveluita. Mutta kai senkin on joku suunnitellut..?
Tästä voi tutustua uunituoreeseen suunnitteluun.

Evakuointien suunnitteluja toimeenpano-ohje : Väestön siirtäminen poikkeusoloissa​

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/165377
 
Tuota suurien asutuskeskesten evakuointeja ja väen sijoittelua pitkin laajaa maaseutua suunnitellaan, niin mitenhän se mahtaa käytännössä oikeasti onnistua? Ne mahdolliset evakuoitumisalueethan taitavat olla aika aika rauhallisia seutuja nykyään: pyöräpotkukelkka- ja talvella tavallisella potkukelkalla liikkuvia mummoja ja pappoja ja minimimäärä palveluita. Mutta kai senkin on joku suunnitellut..?
Evakuointi julistettiin jo kertaaleen vanhentuneeksi opiksi, mutta nyt se on tuotu taas yhdeksi vaihtoehdoksi.
 
Näistä kolmipyöräisillä rajan yli tupsahtaneista karvakäsistä on ollut viime vuosina edes se hyöty että " evakuointia" ja majoitusta on voitu harjoitella käytännössä.
 
Back
Top