Väestönsuojelu

Taiwan's military published a handbook on Tuesday advising civilians on how to prepare for a potential Chinese invasion, including where to find bomb shelters and how to stockpile emergency supplies.

China's Communist Party has never controlled self-ruled Taiwan but it nonetheless views the island as part of its territory and has vowed to one day seize it, by force if necessary.

Those threats have turned more bellicose under Xi Jinping, China's most authoritarian leader in a generation.

Russia's recent invasion of Ukraine has also heightened fears that China might one day follow through on threats to annex its smaller neighbour.

The 28-page guide contains information which "the general public can use as an emergency response guideline in a military crisis or natural disaster," defence ministry spokesman Sun Li-fang said during an introduction at an online press conference.

It is the first time Taiwan's military has published such a handbook.

Drawn from similar guides by Sweden and Japan, it tells residents where to find bomb shelters via mobile phone apps and what to do in an emergency including how to distinguish air raid sirens.

"The guide is for the public to better prepare themselves before a war or disaster happens," Liu Tai-yi, an official of the ministry's All-Out Defense Mobilization Agency, said.

It includes information on basic survival skills for the public during air raids, massive fires, building collapses, power outages and natural disasters.

"We hope the public can familiarise themselves where the safety shelters are beforehand," he added.

Tuosta tuli mieleen että hesassa asuessa tiesin ne isoimmat mutta muiden suhteen teki tosi tiukkaa. Muissa kaupungeissa ei ollut mitään hajua missä, tiesi vain että niitä on jossain.
 
Nurmijärveläisen Rauno Raution tontti rajautuu jylhään näkymään: maasta kohoaa kymmeniä metrejä korkea kallioseinä.

Näkymättömissä kallion laella on Raution omakotitalo.

– Kallio on 200 metriä pitkä ja 100 metriä leveä, hän sanoo ja viittoilee ympärilleen.
Tähän kallioon Rautio haluaa louhia väestönsuojan tuhansille kuntalaisille. Asiasta on aiemmin kertonut Nurmijärven Uutiset (siirryt toiseen palveluun).

Ajatus syntyi jo kymmenisen vuotta sitten, mutta nyt asia on saanut uutta pontta Venäjän hyökättyä Ukrainaan.

– Ajattelin, että se tarvitaan tässä kylässä muutenkin, vaikkei olisi minkäänlaista kahinaa tulossa. Mutta kuitenkin on olettamus, että joku voi hyökätä tänne, ja siksi se on tarpeellinen.
 
Tästä oli vaimon kanssa joku ilta juttua ja täällä bönden rajamailla päätös on helppo. Unohdetaan suojiin sulkeutumiset ja jäädään koirien kanssa kotiin.
Samma här, meidän perhe vetäytyy isojen koirien kanssa omaan suojaan. Ulkorakennuksen alla on vahva, kuiva kellari, jossa paksu teräskatto. Kaksiosainen tila ja ollaan kahden oven takana jemmassa. Hiljalleen on sitä alettu kalustaa ja varustaa suojaksi. Kulkemisen kanssa on sitten oma tupa, oma lupa.
Hyvällä onnella voidaan jopa jäädä henkiin. Riippuu tietysti, että mitä tulee tonttiin ja miten liki.
 
Samma här, meidän perhe vetäytyy isojen koirien kanssa omaan suojaan. Ulkorakennuksen alla on vahva, kuiva kellari, jossa paksu teräskatto. Kaksiosainen tila ja ollaan kahden oven takana jemmassa. Hiljalleen on sitä alettu kalustaa ja varustaa suojaksi. Kulkemisen kanssa on sitten oma tupa, oma lupa.
Hyvällä onnella voidaan jopa jäädä henkiin. Riippuu tietysti, että mitä tulee tonttiin ja miten liki.
Omassa tuvassa on se hyvä puoli, että saa (melkein) tehdä mitä parhaaksi näkee.
 
En nyt linkitä uutista, mutta nämä reservin kieltäyjien kasvavat määrät tulisi ottaa hyötykäyttöön.
Pitäisi julkisesti muuttaa järjestelmää siten, että kaikki sivarit koulutetaan VSS-tehtäviin, ja siihen mukaan alkeet raunioista pelastamiseen jne. Kuten Ukrainan sota on osoittanut, niin toimivalla väestönsuojelulla on erittäin suuri merkitys. Nyt siitä vain puuttuu pitkälti se tekevien käsien massa.

En tiedä reservin kieltäytyjien enemmistön motivaatiota tekoonsa, mutta haiskahtaa vähän siltä, että luullaan sillä tempulla pääsevän kokonaan irti ikävästä maanpuolustusvelvollisuudesta. Lakihan määrää tarvittaessa kaikki hengittämään kykenevät työhön isänmaan eteen, ja epäilemättä heitäkin käytettäisiin mm. VSS-tehtäviin tosipaikan tullen. Tätä ei varmasti ymmärretä kaikissa piireissä.

Netistä kun hakee, niin vasemmisto oikein korostaa, kuinka heitä ei missään tapauksessa saa käyttää missään aseellisessa tehtävässä. No, ennen Ukrainan sotaa emme käsittäneet terroripommitusten, raiskausten ja siviilien tappamisen keskeistä merkitystä venäläisessä sotilaallisessa ajattelussa. Nyt on varmasti lamppu syttynyt myös tiedostavissa piireissä.

Olisi aika korostaa sitä, että kun kansakunta kamppailee olemassa olostaan, vapaamatkustajia ei sallita.
Niinpä siviilipalvelukeskukselle lisää rahaa, koulutus suunnattava VSS-puolelle, ja täydennyskoulutukselle lisää pituutta. Muistaakseni, jos muisti ei pitä, niin Iso-Britanniassa todettiin Toisessa Kahinassa, että viikon koulutus riitti oikein hyvin pommitustuhojen kanssa toimimiseen.

Olemme liittymässä Natoon, hallitus satsaa maanpuolustukseen, MPK saa kohta käyttää intin aseita ym. ihmeellistä ja vielä puoli vuotta sitten mahdotont asiaa toteutuu. Yllä ehdottamanikin on siis ihan realistista.

PS Tunnen yhden reservin kieltäytyjän. Teki ratkaisunsa jo muutama vuosi sitten. Taiteilija. Mutta kertoi ilman muuta tekevänsä kaikkensa humanitäärisellä puolella jos tilanne tulee.
 
Yle areenasta löytyy dokumentit paristakin "luolamiehestä".
 
Yle areenasta löytyy dokumentit paristakin "luolamiehestä".
Tuo Venninen oli kyllä huikea tyyppi.
 

Pääkirjoitus: Suomen väestönsuojelu ei ole kunnossa – Parannusten aika on nyt​

Väestönsuojelun tasoa ovat nakertaneet useat hallitukset, muun muassa vääräksi osoittautuneiden turvallisuusarvioiden ja rakentajien taholta tulleiden kustannusvaatimusten takia, kirjoittaa Juha Ristamäki.

Sisäministeriön pelastusosastolta julkaistiin joulun alla kirjoitus suomalaisesta väestönsuojelusta.

Kirjoituksen mukaan noin 250 kansainvälistä delegaatiota on käynyt tutustumassa suomalaiseen väestönsuojaamisen infrastruktuuriin viimeisen parin vuoden aikana.

Onko kaikki siis kunnossa ja suomalainen väestönsuojelu esimerkki muulle maailmalla?

Vastaus on ei, kaikki ei ole kunnossa – eikä sitä projektipäällikkö Ira Pasi pelastusosastolta kirjoituksessaan väitäkään, vaikkakin sen yleissävy on positiivinen.

Sisäministeriön kirjoituksen mukaan väestönsuojien rakenteet antavat kyllä vahvan suojan asevaikutuksilta, mutta ”lähes jokaisessa väestönsuojassa on jotain pientä tai isompaa korjattavaa”.

Lainsäädäntö on toteutunut hyvin vain väestönsuojien rakentamisen osalta, ei niiden ylläpidon. ”Esimerkiksi väestönsuojien kunnossapito, määräaikaistarkastukset ja pelastussuunnitelmiin liittyvät velvoitteet eivät ole toteutuneet säädöksissä tarkoitetulla tavalla”, kirjoittaa Pasi.

Iltalehti on viimeisten vuosien aikana yrittänyt herätellä keskustelua väestönsuojelumme tasosta. Se on keskeinen osa maamme kokonaisturvallisuutta.

Suomen kaltainen länsimaa ei voi jättää väestöä suojattomaksi ja tilanteeseen, jossa vihollinen voi siviiliväestöä uhkaamalla pakottaa maan johdon hyökkääjän tahtoon. Siksi puolustusjärjestelmä ei ole uskottava, jos väestönsuojelu ei ole kunnossa. Huomioon pitää tietysti ottaa myös esimerkiksi ydinvoimalaonnettomuuksien mahdollisuus.

Väestönsuojelun tasoa ovat nakertaneet useat hallitukset, muun muassa vääräksi osoittautuneiden turvallisuusarvioiden ja rakentajien taholta tulleiden kustannusvaatimusten takia.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomeen on rakennettu yli 50 000 väestönsuojaa, joissa on laskennallisesti tilaa yli neljälle miljoonalle henkilölle. Tylyimpien arvioiden mukaan meillä on tällä hetkellä enää toimiva väestönsuojapaikka noin kahdelle miljoonalle hengelle.

Kallio- ja teräsbetonisuojien rakenteellisia vaatimuksia lähdettiin keventämään jo 1990-luvun lopulla. Vaatimuksia suojien rakenteiden ja niiden laitteiston paineensietokyvystä on laskettu reippaasti.

2000-luvulla sama peli on jatkunut. Esimerkiksi vuonna 2011 säädettiin useita kevennyksiä rakentamisen velvoitteisiin, muun muassa väestönsuojan rakentamisvelvollisuuden laukaiseva kerrosalan kynnys nostettiin 600 neliömetristä 1200 neliömetriin. Enää ei myöskään edellytetä, että väestönsuojan sisällä olisi esimerkiksi vesipiste.

Väestönsuojien rakentamisyhdistyksen mukaan vuoden 2019 alusta voimaan tullut uudistettu pelastuslaki heikensi entisestään väestönsuojelun tasoa. Väestönsuojien rakentamista koskevista huojennuksista ei enää päätetä aluehallintovirastoissa, vaan kuntien rakennusvalvonnassa. Seurauksena järeämpiä S2- ja kalliosuojatiloja on tehty hyvin vähän.

Noin 50 kunnassa ei ole väestön suojapaikkoja ollenkaan. Näissä kunnissa asuu yli 170 000 suomalaista. Kunnista 285 on sellaisia, joissa suojapaikkoja on alle puolelle kunnan väkimäärästä. Näissä kunnissa asuu noin 1,9 miljoonaa ihmistä. Omakoti- ja rivitaloalueilla suojat puuttuvat.

Sanna Marinin (sd) hallituksen piti uudistaa pelastuslaki myös väestönsuojelun osalta, mutta työ jäi kesken. Uudistaminen jatkuu tällä vaalikaudella.

Väestönsuojelussa on paljon parannettavaa: väestönsuojelua pitäisi yhteensovittaa mahdollisten evakuointien kanssa, järeämpiä S-2-suojia pitäisi rakentaa lisää, alueellisia väestönsuojelun (esim. Itä-Suomi) ongelmia pitäisi parantaa, suojia pitäisi kehittää vastaamaan nykyisten aseiden ja kyberiskujen uhkaa, suojien huoltovarmuus pitäisi saada kuntoon ja niin edelleen.

Paljon on tekemistä. Väestönsuojelu on keskeinen osa maamme kokonaisturvallisuutta, tekemättä ei voi jättää.

 

Pääkirjoitus: Suomen väestönsuojelu ei ole kunnossa – Parannusten aika on nyt​

Väestönsuojelun tasoa ovat nakertaneet useat hallitukset, muun muassa vääräksi osoittautuneiden turvallisuusarvioiden ja rakentajien taholta tulleiden kustannusvaatimusten takia, kirjoittaa Juha Ristamäki.

Sisäministeriön pelastusosastolta julkaistiin joulun alla kirjoitus suomalaisesta väestönsuojelusta.

Kirjoituksen mukaan noin 250 kansainvälistä delegaatiota on käynyt tutustumassa suomalaiseen väestönsuojaamisen infrastruktuuriin viimeisen parin vuoden aikana.

Onko kaikki siis kunnossa ja suomalainen väestönsuojelu esimerkki muulle maailmalla?

Vastaus on ei, kaikki ei ole kunnossa – eikä sitä projektipäällikkö Ira Pasi pelastusosastolta kirjoituksessaan väitäkään, vaikkakin sen yleissävy on positiivinen.

Sisäministeriön kirjoituksen mukaan väestönsuojien rakenteet antavat kyllä vahvan suojan asevaikutuksilta, mutta ”lähes jokaisessa väestönsuojassa on jotain pientä tai isompaa korjattavaa”.

Lainsäädäntö on toteutunut hyvin vain väestönsuojien rakentamisen osalta, ei niiden ylläpidon. ”Esimerkiksi väestönsuojien kunnossapito, määräaikaistarkastukset ja pelastussuunnitelmiin liittyvät velvoitteet eivät ole toteutuneet säädöksissä tarkoitetulla tavalla”, kirjoittaa Pasi.

Iltalehti on viimeisten vuosien aikana yrittänyt herätellä keskustelua väestönsuojelumme tasosta. Se on keskeinen osa maamme kokonaisturvallisuutta.

Suomen kaltainen länsimaa ei voi jättää väestöä suojattomaksi ja tilanteeseen, jossa vihollinen voi siviiliväestöä uhkaamalla pakottaa maan johdon hyökkääjän tahtoon. Siksi puolustusjärjestelmä ei ole uskottava, jos väestönsuojelu ei ole kunnossa. Huomioon pitää tietysti ottaa myös esimerkiksi ydinvoimalaonnettomuuksien mahdollisuus.

Väestönsuojelun tasoa ovat nakertaneet useat hallitukset, muun muassa vääräksi osoittautuneiden turvallisuusarvioiden ja rakentajien taholta tulleiden kustannusvaatimusten takia.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomeen on rakennettu yli 50 000 väestönsuojaa, joissa on laskennallisesti tilaa yli neljälle miljoonalle henkilölle. Tylyimpien arvioiden mukaan meillä on tällä hetkellä enää toimiva väestönsuojapaikka noin kahdelle miljoonalle hengelle.

Kallio- ja teräsbetonisuojien rakenteellisia vaatimuksia lähdettiin keventämään jo 1990-luvun lopulla. Vaatimuksia suojien rakenteiden ja niiden laitteiston paineensietokyvystä on laskettu reippaasti.

2000-luvulla sama peli on jatkunut. Esimerkiksi vuonna 2011 säädettiin useita kevennyksiä rakentamisen velvoitteisiin, muun muassa väestönsuojan rakentamisvelvollisuuden laukaiseva kerrosalan kynnys nostettiin 600 neliömetristä 1200 neliömetriin. Enää ei myöskään edellytetä, että väestönsuojan sisällä olisi esimerkiksi vesipiste.

Väestönsuojien rakentamisyhdistyksen mukaan vuoden 2019 alusta voimaan tullut uudistettu pelastuslaki heikensi entisestään väestönsuojelun tasoa. Väestönsuojien rakentamista koskevista huojennuksista ei enää päätetä aluehallintovirastoissa, vaan kuntien rakennusvalvonnassa. Seurauksena järeämpiä S2- ja kalliosuojatiloja on tehty hyvin vähän.

Noin 50 kunnassa ei ole väestön suojapaikkoja ollenkaan. Näissä kunnissa asuu yli 170 000 suomalaista. Kunnista 285 on sellaisia, joissa suojapaikkoja on alle puolelle kunnan väkimäärästä. Näissä kunnissa asuu noin 1,9 miljoonaa ihmistä. Omakoti- ja rivitaloalueilla suojat puuttuvat.

Sanna Marinin (sd) hallituksen piti uudistaa pelastuslaki myös väestönsuojelun osalta, mutta työ jäi kesken. Uudistaminen jatkuu tällä vaalikaudella.

Väestönsuojelussa on paljon parannettavaa: väestönsuojelua pitäisi yhteensovittaa mahdollisten evakuointien kanssa, järeämpiä S-2-suojia pitäisi rakentaa lisää, alueellisia väestönsuojelun (esim. Itä-Suomi) ongelmia pitäisi parantaa, suojia pitäisi kehittää vastaamaan nykyisten aseiden ja kyberiskujen uhkaa, suojien huoltovarmuus pitäisi saada kuntoon ja niin edelleen.

Paljon on tekemistä. Väestönsuojelu on keskeinen osa maamme kokonaisturvallisuutta, tekemättä ei voi jättää.

Suoja rakentamisesta muutama ajatus keskustelun vuoksi. Vaikka iso kalliosuoja saattaa tuntua turvalliselta ja sitähän se onkin, ongelmana niissä on aika. Kuinka nopeasti niihin ehtii ilmahälytyksen soidessa? Joku asuu tietysti vieressä ja silloin ehtii, mutta jos ajatellaan keskellä yötä tulevaa hälytystä, kuinka nopeasti keskiverto ihminen on ulkona? Väitän, että Ukrainan kokemusten perusteella talonyhtiön suoja on parempi, koska sinne ehtii suojaan ja se tarjoaa kohtuullisen suojan uhkaa vastaan.
 
Tästä vähäsen tietoa ketkä tähänkin hommaan on vastuksensa laittaneet:


 

Pääkirjoitus: Suomen väestönsuojelu ei ole kunnossa – Parannusten aika on nyt​

Väestönsuojelun tasoa ovat nakertaneet useat hallitukset, muun muassa vääräksi osoittautuneiden turvallisuusarvioiden ja rakentajien taholta tulleiden kustannusvaatimusten takia, kirjoittaa Juha Ristamäki.

Sisäministeriön pelastusosastolta julkaistiin joulun alla kirjoitus suomalaisesta väestönsuojelusta.

Kirjoituksen mukaan noin 250 kansainvälistä delegaatiota on käynyt tutustumassa suomalaiseen väestönsuojaamisen infrastruktuuriin viimeisen parin vuoden aikana.

Onko kaikki siis kunnossa ja suomalainen väestönsuojelu esimerkki muulle maailmalla?

Vastaus on ei, kaikki ei ole kunnossa – eikä sitä projektipäällikkö Ira Pasi pelastusosastolta kirjoituksessaan väitäkään, vaikkakin sen yleissävy on positiivinen.

Sisäministeriön kirjoituksen mukaan väestönsuojien rakenteet antavat kyllä vahvan suojan asevaikutuksilta, mutta ”lähes jokaisessa väestönsuojassa on jotain pientä tai isompaa korjattavaa”.

Lainsäädäntö on toteutunut hyvin vain väestönsuojien rakentamisen osalta, ei niiden ylläpidon. ”Esimerkiksi väestönsuojien kunnossapito, määräaikaistarkastukset ja pelastussuunnitelmiin liittyvät velvoitteet eivät ole toteutuneet säädöksissä tarkoitetulla tavalla”, kirjoittaa Pasi.

Iltalehti on viimeisten vuosien aikana yrittänyt herätellä keskustelua väestönsuojelumme tasosta. Se on keskeinen osa maamme kokonaisturvallisuutta.

Suomen kaltainen länsimaa ei voi jättää väestöä suojattomaksi ja tilanteeseen, jossa vihollinen voi siviiliväestöä uhkaamalla pakottaa maan johdon hyökkääjän tahtoon. Siksi puolustusjärjestelmä ei ole uskottava, jos väestönsuojelu ei ole kunnossa. Huomioon pitää tietysti ottaa myös esimerkiksi ydinvoimalaonnettomuuksien mahdollisuus.

Väestönsuojelun tasoa ovat nakertaneet useat hallitukset, muun muassa vääräksi osoittautuneiden turvallisuusarvioiden ja rakentajien taholta tulleiden kustannusvaatimusten takia.

Toisen maailmansodan jälkeen Suomeen on rakennettu yli 50 000 väestönsuojaa, joissa on laskennallisesti tilaa yli neljälle miljoonalle henkilölle. Tylyimpien arvioiden mukaan meillä on tällä hetkellä enää toimiva väestönsuojapaikka noin kahdelle miljoonalle hengelle.

Kallio- ja teräsbetonisuojien rakenteellisia vaatimuksia lähdettiin keventämään jo 1990-luvun lopulla. Vaatimuksia suojien rakenteiden ja niiden laitteiston paineensietokyvystä on laskettu reippaasti.

2000-luvulla sama peli on jatkunut. Esimerkiksi vuonna 2011 säädettiin useita kevennyksiä rakentamisen velvoitteisiin, muun muassa väestönsuojan rakentamisvelvollisuuden laukaiseva kerrosalan kynnys nostettiin 600 neliömetristä 1200 neliömetriin. Enää ei myöskään edellytetä, että väestönsuojan sisällä olisi esimerkiksi vesipiste.

Väestönsuojien rakentamisyhdistyksen mukaan vuoden 2019 alusta voimaan tullut uudistettu pelastuslaki heikensi entisestään väestönsuojelun tasoa. Väestönsuojien rakentamista koskevista huojennuksista ei enää päätetä aluehallintovirastoissa, vaan kuntien rakennusvalvonnassa. Seurauksena järeämpiä S2- ja kalliosuojatiloja on tehty hyvin vähän.

Noin 50 kunnassa ei ole väestön suojapaikkoja ollenkaan. Näissä kunnissa asuu yli 170 000 suomalaista. Kunnista 285 on sellaisia, joissa suojapaikkoja on alle puolelle kunnan väkimäärästä. Näissä kunnissa asuu noin 1,9 miljoonaa ihmistä. Omakoti- ja rivitaloalueilla suojat puuttuvat.

Sanna Marinin (sd) hallituksen piti uudistaa pelastuslaki myös väestönsuojelun osalta, mutta työ jäi kesken. Uudistaminen jatkuu tällä vaalikaudella.

Väestönsuojelussa on paljon parannettavaa: väestönsuojelua pitäisi yhteensovittaa mahdollisten evakuointien kanssa, järeämpiä S-2-suojia pitäisi rakentaa lisää, alueellisia väestönsuojelun (esim. Itä-Suomi) ongelmia pitäisi parantaa, suojia pitäisi kehittää vastaamaan nykyisten aseiden ja kyberiskujen uhkaa, suojien huoltovarmuus pitäisi saada kuntoon ja niin edelleen.

Paljon on tekemistä. Väestönsuojelu on keskeinen osa maamme kokonaisturvallisuutta, tekemättä ei voi jättää.

Toinen mitä voisi päivittää on kuntien VSS-suojapuvut ja -nasset. Vaikka eihän ne heti huonoksi mene, mutta m/63:t ja m/61:t on jo aika vanhaa kamaa. Muukin kama on tietysti Kuopion VSS-varaston ( https://yle.fi/a/3-9282116 ) tyylistä kamaa, eli vanhaa. Mutta eihän tässä maassa riitä rahaa oikein mihinkään, saati halua laittaa sitä varautumiseen.
 
Toinen mitä voisi päivittää on kuntien VSS-suojapuvut ja -nasset. Vaikka eihän ne heti huonoksi mene, mutta m/63:t ja m/61:t on jo aika vanhaa kamaa. Muukin kama on tietysti Kuopion VSS-varaston ( https://yle.fi/a/3-9282116 ) tyylistä kamaa, eli vanhaa. Mutta eihän tässä maassa riitä rahaa oikein mihinkään, saati halua laittaa sitä varautumiseen.
Itse en priorisoisi pukuja ja nasseja.
Väestönhälytysjärjestelmien päivittäminen ja tarkoitan app-tyyppistä järjestelmää, joka toimisi paremmin kuin nykyiset sireenit, joiden toiminnan varmistamista ei pidä sitäkään unohtaa, tarvitsevat rahaa
Lisäksi vss-viestiverkko olisi poikaa ja moni iso suojakin on remontinkin tarpeessa. Ja lopuksi, väkeäkin pitää kouluttaa, joten siihenkin tarvitaan rahaa.

Seuraavassa konfliktissa suojaututaan hyvin todennäköisesti sirpaleilta ja pommien paineelta. Toki erilaisia kemikaalipäästöjä saattaa syntyä teollisuuden saadessa osumia, mutta siviilien on turvallisinta odottaa suojassa kunnes tulee lupa poistua suojasta, koska VSS-puku ja nasse ei ole suojaa kaikelta mitä teollisuudesta ja rahtiliikenteestä löytyy, vaan on enemmänkin suojaksi laskeumalta.
 
Itse en priorisoisi pukuja ja nasseja.
Väestönhälytysjärjestelmien päivittäminen ja tarkoitan app-tyyppistä järjestelmää, joka toimisi paremmin kuin nykyiset sireenit, joiden toiminnan varmistamista ei pidä sitäkään unohtaa, tarvitsevat rahaa
Lisäksi vss-viestiverkko olisi poikaa ja moni iso suojakin on remontinkin tarpeessa. Ja lopuksi, väkeäkin pitää kouluttaa, joten siihenkin tarvitaan rahaa.

Seuraavassa konfliktissa suojaututaan hyvin todennäköisesti sirpaleilta ja pommien paineelta. Toki erilaisia kemikaalipäästöjä saattaa syntyä teollisuuden saadessa osumia, mutta siviilien on turvallisinta odottaa suojassa kunnes tulee lupa poistua suojasta, koska VSS-puku ja nasse ei ole suojaa kaikelta mitä teollisuudesta ja rahtiliikenteestä löytyy, vaan on enemmänkin suojaksi laskeumalta.
Onko missään ollut laskelmaa, mitä vss-tilojen modernisointi ja kuntoon laittaminen tulisi maksamaan?
Veikkaisin lonkalta kohtuu paljon tiloja käyneenä, että ihan helvetisti. On päästetty jäätävään kuntoon iso osa.
 
Itse en priorisoisi pukuja ja nasseja.
Väestönhälytysjärjestelmien päivittäminen ja tarkoitan app-tyyppistä järjestelmää, joka toimisi paremmin kuin nykyiset sireenit, joiden toiminnan varmistamista ei pidä sitäkään unohtaa, tarvitsevat rahaa
Lisäksi vss-viestiverkko olisi poikaa ja moni iso suojakin on remontinkin tarpeessa. Ja lopuksi, väkeäkin pitää kouluttaa, joten siihenkin tarvitaan rahaa.

Seuraavassa konfliktissa suojaututaan hyvin todennäköisesti sirpaleilta ja pommien paineelta. Toki erilaisia kemikaalipäästöjä saattaa syntyä teollisuuden saadessa osumia, mutta siviilien on turvallisinta odottaa suojassa kunnes tulee lupa poistua suojasta, koska VSS-puku ja nasse ei ole suojaa kaikelta mitä teollisuudesta ja rahtiliikenteestä löytyy, vaan on enemmänkin suojaksi laskeumalta.
No mitenkäs ne joiden pitää poistua suojista, kuten VSS-porukka ja pelastuspuoli? Kyllä nekin pitäisi päivittää. Puhelinverkon kattavat järjestelmäthän on jo olemassa, esim. 2017 Suomi 100v viestit kaikkiin kännyköihin, 112-sovellus ja muut radio/tv-systeemit. Sireenitkin voisi huoltaa kaikki. Kouluihin voisi lisätä yhteiskuntatietoon/terveystietoon/kotitalouteen/tms. väestönsuojelutietoutta, niin oppi tulisi jo varhain ja mahdollisimman monelle. Mutta kuten sanottua, kaikki maksaa ja mihinkään ei viitsitä sijoittaa. Paitsi neekereihin. Mut hei, ollaanhan me varautumisen mahtimaa. Lintukoto ja muuta paskaa. :rolleyes:

Nyt kun saisi asian kansan huulille ja kansan vaatimaan tekoja poliitikoilta. Montako tonnia kansanedustajakin saa kuussa palkkaa? Paljonko hän on valmis siitä luovuttamaan VSS:n remonttiin? (jonkin kummin kaiman serkun firman kautta kirjekuoressa verovähennyksin takaisin itselle... :cautious:) Toki sitten taas kun se koohotus olisi ohi, homma unohtuisi taas, kunnes tulisi uusi sota lähialueelle. Taas pitäisi sijoittaa siihen miljardeja ja vuosikymmeniä.
 
Back
Top