Gustav Hägglundin ja Juhani Kaskealan alekaupat 1994-2009
Niin Hägglund kuin Kaskeala olivat monessa suhteessa menneen ajan miehiä. Suomen uhkakuvaksi määriteltiin 1990-2000 -luvuillakin kotimaan puolustus eikä kriisinhallintakyvyt painottuneet kalustohankinnoissa. Lopputuloksena Suomeen hankittiin iso määrä käytettyä kalustoa jonka hankkimista kritisoitiin korkeiden ylläpitokustannusten vuoksi, siinä missä Ruotsi uudisti tehokkaasti puolustustaan kriisinhallintaan ja muihin 2000-luvun uhkakuviin sopiviksi. Esimerkiksi YLE:n MOT-ohjelma kritisoi näyttävästi Suomen poissaoloa NH-90 helikopteriohjelmasta. Moderneihin uhkakuviin soveltuvaa helikopterikalustoa hankittiin vain pieni määrä, 6 UH-60 kopteria, nekin USA:sta jolloin ei päästy eurooppalaisen puolustusyhteistyön kovaan ytimeen. Tämä oli ehkä ratkaiseva seikka siinä, ettei Paavo Lipposta valittu Euroopan presidentiksi.
Maavoimien ilmatorjunnassa luotettiin pikemminkin määrään kuin laatuun hankkimalla Gepard -ilmatorjuntavaunuja ja korvaamalla erityisolosuhteisiin sopivat Sergeit hyvin pitkälti niilä. Loppujen lopuksi todettiin, että pelkät Gepardit eivät riittäneet vaan lisäksi jouduttiin hankimaan ASRAD ja Bolide-kalustoa. Gepardeja on myös pitänyt modernisoida.
Miehistönkuljetuksessa oltiin myös menneisyyden vankeja. Siinä missä Porin Prikaati sai käyttöönsä modernit, kriisinhallintatehtäviin soveltuvat XA-18? sarjan ajoneuvot piti Karjalan prikaatin tyytyä CV-9030 kalustoon. Kainuun Prikaati taas joutui tyytymään laarinpohjimmaisiin, itä-Euroopan varastoaroilta hankittuihin MT-LB -panssariajoneuvoihin joita riitti myös reservin jalkaväkiprikaateille.
Kaukovaikutuskyky jäi menneisyyden vangiksi. Selvitykset suosivat taisteluhelikoptereita, budjetti ei. Kehnona korvauksena Suomi hankki MLRS-kalustoa Hollannista ja Tanskasta. Panssarihaupitsien hankinta toteutui loppujen lopuksi vasta 2000-luvulla jolloin jouduttiin lopuksi ostamaan sekoitus vanhentunutta ja uusiotuotantokalustoa - saksalaisia ylijäämä Pzh-2000 tykkejä 36 kappaletta ja uusiotuotantoa 18kpl. Hankinta koplattiin yhteistyössä Merivoimien raatokauppojen kanssa.
Panssarivaunuja Suomi hankki lähes eläkeikäisten upseerien suosituksesta runsaasti. Nyt niitä jo joudutaan modernisoimaan kun on huomattu että Hollannin käytetty 2A6 -vaunut eivät riitä täyttämään koko sodanajan organisaation tarvetta. On edelleen epäselvää, miten Kainuun prikaatin neljäs pataljoona tai neljännet komppaniat saavat vaunukalustonsa vai joudutaanko tästäkin kyvystä luopumaan. Loppujen lopuksi tilanne Maavoimien osalta on 2017 hyvin kehno. Kolme valmiusprikaatia ja kaksi mekanisoitua taisteluosastoa löytyy, vaan eipä juuri muuta. Mekanisoiduilla taisteluosastoilla on edelleen BMP-2 kalusto. Alueellisten joukkojen ilmatorjunta nojaa edelleen pitkälti oloihimme soveltumattomaan Gepard ja Stinger -kalustoon. Liikkuvuus on modernisoitujen MTLB:n varassa.
Merivoimatkin joutuivat hankkimaan käytettyä kalustoa 1950-1960 -lukujen huonoon malliin ja omat "panssarilaivansa" kuten MP-netin riiippumattomat analyytikot ovat todenneet. "Upseerit eivät osaa sotahommia" kuten nimimerkki "StmHonkajoki" osuvasti totesi. Merivoimien varusteluohjelma on omalla kummallisella tavallaan vastakkainen maavoimille, sillä merivoimille hankittiin kalustoa joka sopi pikemminkin meriliikenteen suojaamiseen kuin hyökkäyksen torjuntaan. MP-netissäkin tiedettiin meriliikenteen olevan ruotsinkielisten homojen pelleilyä, tavarat tulevat rekalla Torniosta.
1990-luvun lopulla Merivoimissa kaavailtiin mittavaa modernisointiohjelmaa joka siirtäisi Merivoimat uudelle vuosituhannelle. Mereltä tulevan hyökkäyksen torjuntaan oli tarkoitus rakentaa Laivue 2000 - johtoaluksena ohjusvene ja muina aluksina ultramodernit ilmatyynyualukset. Hämeenmaa-luokkaa oli tarkoitus varustella saattajaksi ja kv-operaatioihin ja miinasodankäyntiä varten oli tarkoitus rakentaa huippumoderni miinantorjunta-alus. Hägglundin-Kaskealan klikki murskasi raa'asti nämä toiveet ja samalla toiveet suomalaisen erityisosaamisen vientimenestyksestä.
Tasapainoisen varusteluohjelman sijaan Merivoimat päätyi hankkimaan neljä 3000 tonnin rannikkofregattia - joilla on kuitenkin pitkälti sama aseistus kuin suunnitelluilla Hamina-luokalla ja Hämeenmaa-luokalla päivityksen jälkeen. Karjala-luokan rannikkofregateilla on 76mm tykki, Umkhonto-kohdeilmatorjuntajärjestelmä, hekohangaari, miinakansi ja RBS-15SF meritorjuntaohjukset. NH-90 projektiin osallistumisen myötä Suomi olisi ehkä saanut meritoimintahekotkin. Laivue 2020-projektissa luokan kykyjä on tarkoitus päivittää, kuten kriitikotkin myöntävät. Aluksille tulevat uudet NSM-meritorjuntaohjukset, torpedokalusto ja ESSM-alueilmatorjuntaohjukset sekä uudet sensorit.
Suomen oloihin soveltuvat alukset myytiin etuajassa pois - Hämeenmaa ja Uusimaa AMV-kauppojen kylkiäisinä Kroatiaan, Pohjanmaa mittausalukseksi.
Uusien miinantorjunta-alusten sijaan Suomi hankki loppujen Itämerelle soveltumattomia Frankenthal -luokan miinantorjunta-aluksia Saksasta vuonna 2005. Saksan merivoimat eivät olisi raaskineet luopua muinaismuistoistaan (rakennettu 1992-1993).