Mun väitehän oli siis, ettei Hornet-hankinnassa laadittu elinkaarikustanuksista laskelmaa eikä VN:lle esitetyt hatusta vedetyt summat sellaisia ole. Jos on öljynhinta vaikeaa ennustaa niin sitä helpompaa on tietää että aseistuskin pitää hankkia elinkaaren aikana. 300 miljoonaa on HX-muistiossa esitetty nykyisiksi Hornet-käyttökuluiksi, joita uusi hanke ei saisi ylittää.
Tämä haiskahtaa hiukan surkuhupaisan 'Aavelasku' -kirjan argumentilta, että hankinnan "todellista hintaa" peiteltiin, jota myös Hesari innoissaan toisteli. Ilman muuta koneille pitää ostaa myös asetäydennystä, ihan samalla tavalla kuin rynnäkkökivääreille, panssarivaunuille, tykeille yms. Ei se mikään yllätys voi olla. Sen sijaan Hornetin elinkaaripäivityksiin tuli kyllä kaksi merkittävää kululisää joita ei osattu hankintavaiheessa ennustaa:
1/ Off-boresight ohjus ja kypärätähtäimet - tämä ei kuulunut alkuperäisiin vaatimuksiin, ei sellaisista oikein mitään vielä silloin tiedetty ja MiG-29 oli ainoa kone jonka mukana tämä ominaisuus tuli.
2/ Ilmasta-maahan aseistus - tätäkään ei oikein vielä 1992 osattu nähdä kun 60 konetta oli vielä silloin "hädintuskin torjuntatehtäviin riittävä" konemäärä. "Offensiivinen rynnäkköaseistus" oli muutenkin ehkä hiukan tabu vielä. "F/A" -tyyppimerkintää kauhisteltiin laajalti...
Anyhoo, back to business: DX-hankinnassakin väläyteltiin käytettyjen koneiden hankkimista tai vanhan kaluston eliniän pidennyksiä. Katsotaan ensin olisiko jälkimmäiseen vaihtoehtoon mahdollisuuksia. Päällepäin näyttää hyvältä: Ruotsi on luopumassa Drakeneista, Saksa romutti DDR-MiGejä ja NL:n hajoaminen jätti näitä koneita myös jouten. Noin 180 MiG-21:stä jäi neuvostoilmavoimilta perinnöksi lähinnä Kazakstanille ja Kirgisialle. Varakoneita siis olisi ollut saatavilla. Venäjä kehitti tuolloin MiG-21-93 -päivitysohjelmaa johon perustui Intian MiG-21UPG eli 'Bison'.
Drakeniin ei valitettavasti ole saatavilla samanlaista päivityspakettia ja sen kehittäminen vain Suomea varten ei vaikuta kustannustehokkaalta. Todennäköisesti Ruotsista voitaisiin ostaa sen verran J-versioita että Lapin Lennosto pysyy lentokelpoisena noin vuoteen 2005 asti. Koska tyyppi on poistumassa käytöstä Ruotsissa niin pidemmälle ei kannata jatkaa. Kummempia päivityksiä näille ei voi tehdä, korkeintaan AIM-9L voitaisiin ottaa käyttöön.
MiGejä pitäisi siis ostaa sen verran että niillä voisi varustaa Satakunnan lennostonkin. Tämä toisi omat ongelmansa. Koneita kyllä saisi varmasti vapailta markkinoilta ehkä sen 30kpl, jos on ajoissa liikkeellä - Saksasta ja ex-NL:stä. Derkkukoneita alettiin romuttaa jo 1992 joten kiirettä pitää. Vanhempaa MF-versiota meille ei kannata hankkia.
Päivityspaketteja oli tarjolla ysärinä useampia: yllämainittu MiG-21-93, israelilainen MiG-21-2000 ja hyvin samanlainen israelilais-romanialainen LanceR. Kaikissa näissä oli uusi doppler-tutka, uusittu ohjaamo, kypärätähtäin, uusia aseita, uusi tutkavaroitin jne. Ne ovat siis varsin perusteellisia päivityksiä joilla suorituskyky nousee joissain asioissa lähemmäksi DX-tasoa kuin alkuperäistä MiGiä. MiG-21-93:een kuuluu valmiiksi integroituna R-77, muissa ei BVR-ohjusta vakiona ole. Vaikka kyllä niihin varmasti Derby oltaisiin voitu integroida, mutta siitä olisi pitänyt maksaa.
Aikataulu voi olla haastava. 'Bison' viivästyi useamman vuoden parhaaseen neukku-inkkarityyliin ja koneita alkoi tulla riviin vasta 2000-luvulla. Myös iippoversiolla tekisi tiukkaa päästä samaan aikatauluun kuin historiallisella Hornet-hankinnalla. Tämä on ongelma koska kyseessä on kuitenkin selkeä väliaikaisratkaisu. Turvallisuuspoliittisesti entistä laajempi nojautuminen vanhaan neukkukoneeseen ei olisi toivottavaa, etenkin jos päivityspaketti ja ohjuksetkin tulevat sieltä. Ehkä sitä olisi voitu kompensoida ostamalla it-ohjuksia lännestä? Ysärinä vaan ei ollut niin hyviä vaihtoehtoja sieltä.
Vanhoilla koneilla lentäminen toisi omat riskinsä lentotoimintaan, turvallisuus olisi varmasti huonommalla tolalla kuin uusilla koneilla.
Intian 'Bison' -päivitys maksoi noin 5 miljoonaa USD per kone. Intialaiset koneet olivat uudempia kuin neukkuvalmisteiset joten olisimme joutuneet ostamaan myös eliniän pidennyksen. Israelilaisversioihin olisi pitänyt integroida BVR-ohjus. Jos ajattelemme että käytöstä poistettava mutta lentokelpoinen Draken tai MiG-21 maksaa noin miljoona USD kappale, niin 10 täydennys-Drakenia + 30 "uutta" MiGiä maksaisi 40M, siihen päälle päivitys noin 40 MG:lle $6M /kone (olemme konservatiivisia) = $280 miljoonaa. Pyöristämme ylöspäin 300 miljoonaan. Dollarin keskikurssi 90-luvulla oli noin viisi markkaa, eli hinta-arvioksi tulisi 1.5 miljardia markkaa. Pitää muistaa että tällaisen fliitin käyttöikä on vain puolet uusista koneista, eli "vertailuhinta" olisi 3 miljardia.