Valko-Venäjä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aj77
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Laita viestinä, kiinnostaa.

En.

Jos käy ilmi, että olen täysin väärässä, niin laitan tuon näkemyksen tänne "näinkin pahasti voi ihminen erehtyä" -höpinänä.

Jos haluat lukijoita, voisi kiinnostaa privana.

Se mitä mä kaipaisin olisi oikeastaan yksi kovan tason ammattilainen joka arvioisi omaani huomattavasti syvemmän ja laaja-alaisemman asiantuntemuksen kautta että olenko ihan pihalla vai vähänkään oikeilla jäljillä. Eikä mulle edes tarvitsisi kertoa, että kumpaa jos kumpaakaan. (Luultavasti työkseen noita höseltävä ei voisi edes kertoa sitä, miten minun horinoitani arvioisi.)

Nyt taidan lopettaa ketjun kommentoimisen joksikin aikaa jotta voin mm. käydä läpi sitä, että olenko ihan pihalla asioista vai en.

Viimeksi muokattu:
Eihän ne yksin joka paikkaan ehdi. Enemmän merkitsee millainen tiimi siellä on takana. Presidentti on vain tiiminsä keulakuva. Trumppi tosin näyttäisi luottavan twiittailussa enemmän omiin taitoihinsa. :/

Tuostahan oli pari vuotta sitten tutkittua tietoa. Useita henkilöitä. Toki on voinut antaa niille jo potkut.

N-liitolla ja Venäjällä on kokemusta nopeasti toteutetuista interventioista ystävällismielisiin valtioihin.

- Praha 1968 lentokentän nopea valtaus ja Tsekkoslovakian ylimmän valtiojohdon kaappaus
- Kabul 1979 ja presidentinpalatsin valtaus sekä vallassa olleen johtajan eliminointi
- Krim 2014, no tästä on jo jauhettu tarpeeksi

Mielenkiintoista aikaa taas elämme. Ja ihan varmasti Suomessakin PV:n johto ja muut turvallisuusviranomaiset seuraavat kyllä tilanteen kehittymistä.

Muistui mieleen tuollainen juttu, kun venaläiset koukkasivat röyhkeästi, sillä
välin kun Nato-joukot olivat teellä.
Oliko niillä fake tunnuksetkin nuljukumien kyljessä, en muista.

Pristinan lentokentän välikohtaus tapahtui Naton ja Venäjän joukkojen välillä Pristinan kansainvälisellä lentokentällä 12. kesäkuuta 1999 Kosovan sodan jälkipuinnissa. Se sai alkunsa kun Venäjän joukot miehittivät lentokentän ennen Naton joukkoja, mikä sai aikaan suuria poliittisia ja sotilaallisia jännitteitä. Miehitys kesti puolitoista viikkoa, mutta pattitilanne ratkesi lopulta rauhanomaisesti.

Jos tapahtuu se epätodennäköisin eskalaatio eli Venäjä höökii yhtäkkiä Suwalkin käytävään salamasodan opein, niin miten NATO vastaa. Käytävä siis menetetään, Venäjän joukot miehittävät kaistaleen. Venäjä ilmoittaa vastaavansa täysimittaisin konventionaalisin ja ei-konventionaalisin keinoin jos heidän oikeuttaan yhdistää Kaliningradin eristyksissä elävät poloiset venäläiset emomaahansa yritetään estää sotilaallisesti.

Lukashenko on yhtäkkiä pienin murheista. Mutta vastaako NATO vai nieleekö se tämän koska koko järjestö on sekaisin USA etunenässä. Jääkö Puola ja Baltia yksin? Puola saattaisi vastata sotilaallisesti, mutta saisiko se tukea? EU ei tee mitään sotilaallista.

Jos tapahtuu se epätodennäköisin eskalaatio eli Venäjä höökii yhtäkkiä Suwalkin käytävään salamasodan opein, niin miten NATO vastaa. Käytävä siis menetetään, Venäjän joukot miehittävät kaistaleen. Venäjä ilmoittaa vastaavansa täysimittaisin konventionaalisin ja ei-konventionaalisin keinoin jos heidän oikeuttaan yhdistää Kaliningradin eristyksissä elävät poloiset venäläiset emomaahansa yritetään estää sotilaallisesti.

Lukashenko on yhtäkkiä pienin murheista. Mutta vastaako NATO vai nieleekö se tämän koska koko järjestö on sekaisin USA etunenässä. Jääkö Puola ja Baltia yksin? Puola saattaisi vastata sotilaallisesti, mutta saisiko se tukea? EU ei tee mitään sotilaallista.
Suwalkin käytävän miehitys ja rynnistys Balttiaan olisi sen verran kova toimi, etten usko kriisin ihan vielä näistä lähtökohdista eskaloituvan siihen. EU:kin yrittää estää eskalaation antamalla Venäjälle paljon vapaampia käsiä kuin Ukrainassa.

Sinänsä kyllä isoja kysymyksiä. Nyt on siitä harvinainen tilanne, että koko Läntinen maailma kipuilee kotona koronaviruksen kanssa ja Yhdysvalloissa vuosikymmenten poliittiset jännitteet ovat purkautuneet kadulle. Parempaa tilaisuutta Kaunaksen Kurskiin tuskin Venäjälle annetaan.

Ruotsin laivaston Visby-luokan aluksen positio ja aikaisempi reitti 7 tuntia sitten.

pzKio4Q.png

Mutta vastaako NATO vai nieleekö se tämän koska koko järjestö on sekaisin USA etunenässä.

Mistä hitosta tiedät miten rajusti Yhdysvallat vastaa. Siellä on nyt arvaamattomampi presidentti. Sitäpaitsi jo se on viesti että painotusta on kohta enemmän Puolassa kuin Saksassa.

Alan olla sitä mieltä että tällä menolla Suomenkin itäraja voidaan pitää nykyisellä tasollaan "suljettuna" useita vuosia. Mitä vähemmän kyseisen maan kanssa tekemisissä niin sitä rauhallisempaa on naapureissa. Oli iso virhe, todella iso virhe, hankkia ydinvoimala Venäjältä. Maatakin myytiin,

Viimeksi muokattu:
Yhdysvaltain talous on kaatumisen partaalla, Venäjä ja Kiina toki myös ovat sitä kaatamassa, siellä on jo tämän vuoksi piilevää kannatusta suursodalle.
Huvittavinta on että kaikkien kolmen talous on erittäin epävarmalla pohjalla, kaikilla vain eri syistä. Suursota nyt olisi sotilaallisesti katsoen turvallisinta lännelle, Kiina ja Venäjä ovat yhä takamatkalla läntistä liittoumaa vahvistettuna Japanilla, Etelä-Korealla, Australialla ja Intialla. Jos venytetään esim. 20 vuoden päähän, pelikenttä on huomattavasti epävarmempi voimasuhteiltaan. Joten Kiina yrittänee venyttää mahdollista yhteenottoa tulevaisuuteen ja tehdä sillä aikaa kaikkensa heikentääkseen Yhdysvaltoja sisältäpäin. Koska Yhdysvaltojen suurin heikkous on sen oma laiskaksi ja hyvinvoivaksi käynyt, nuorisoltaan vasemmistoliberaali, tappioita kestämätön kansa ja alttiit vallanahneet poliitikot. 330 miljoonaa keski-lännen asukasta jauhaisivat kyllä sotakoneiston liikkeelle for God, Freedom and Country(music), mutta ei nykyään suurin osa kansasta joka tuon väestön muodostaa Kaliforniassa ja idän suurissa metropoleissa.

Kaukana on ajat jolloin mainingit löivät tähtilippuiset alukset Normandian rannalle vapauttamaan esi-isien mannerta vihollisen ikeestä. Suwalk ja Itämeren rannikko on Puolan poikain voimien varassa sodan syttyessä, ei USAn. Valitettavasti näin näen nykytilanteen. Ja minä olen aina ollut team USA.

Huvittavinta on että kaikkien kolmen talous on erittäin epävarmalla pohjalla, kaikilla vain eri syistä. Suursota nyt olisi sotilaallisesti katsoen turvallisinta lännelle, Kiina ja Venäjä ovat yhä takamatkalla läntistä liittoumaa vahvistettuna Japanilla, Etelä-Korealla, Australialla ja Intialla. Jos venytetään esim. 20 vuoden päähän, pelikenttä on huomattavasti epävarmempi voimasuhteiltaan. Joten Kiina yrittänee venyttää mahdollista yhteenottoa tulevaisuuteen ja tehdä sillä aikaa kaikkensa heikentääkseen Yhdysvaltoja sisältäpäin. Koska Yhdysvaltojen suurin heikkous on sen oma laiskaksi ja hyvinvoivaksi käynyt, nuorisoltaan vasemmistoliberaali, tappioita kestämätön kansa ja alttiit vallan ahneetpoliitikot. 330 miljoonaa keski-lännen asukasta jauhaisivat kyllä sotakoneiston liikkeelle for God, Freedom and Country(music), mutta ei nykyään suurin osa kansasta joka tuon väestön muodostaa Kaliforniassa ja idän suurissa metropoleissa.

Kaukana on ajat jolloin mainingit löivät tähtilippuiset alukset Normandian rannalle vapauttamaan esi-isien mannerta vihollisen ikeestä. Suwalk ja Itämeren rannikko on Puolan poikain voimien varassa sodan syttyessä, ei USAn. Valitettavasti näin näen nykytilanteen. Ja minä olen aina ollut team USA.

Yhdysvaltain kansa vastusti molempia maailmansotia, heidän mielensä lievästi sanoen käännettiin..

En.

Jos käy ilmi, että olen täysin väärässä, niin laitan tuon näkemyksen tänne "näinkin pahasti voi ihminen erehtyä" -höpinänä.

Se mitä mä kaipaisin olisi oikeastaan yksi kovan tason ammattilainen joka arvioisi omaani huomattavasti syvemmän ja laaja-alaisemman asiantuntemuksen kautta että olenko ihan pihalla vai vähänkään oikeilla jäljillä. Eikä mulle edes tarvitsisi kertoa, että kumpaa jos kumpaakaan. (Luultavasti työkseen noita höseltävä ei voisi edes kertoa sitä, miten minun horinoitani arvioisi.)

Nyt taidan lopettaa ketjun kommentoimisen joksikin aikaa jotta voin mm. käydä läpi sitä, että olenko ihan pihalla asioista vai en.

Itse uskon että Venäjälle käy kuka vain joka laittaa nimet alle maiden lopullisen yhdistämisen puolesta, mielellään joku muu kuin Luka.
Venäjä lienee valmis pumppaamaan maahan paljonkin rahaa jotta tämä kävisi ilman konfliktia.

Pristinan lentokentän välikohtaus tapahtui Naton ja Venäjän joukkojen välillä Pristinan kansainvälisellä lentokentällä 12. kesäkuuta 1999 Kosovan sodan jälkipuinnissa. Se sai alkunsa kun Venäjän joukot miehittivät lentokentän ennen Naton joukkoja, mikä sai aikaan suuria poliittisia ja sotilaallisia jännitteitä. Miehitys kesti puolitoista viikkoa, mutta pattitilanne ratkesi lopulta rauhanomaisesti.
Tämä oli erittäin mielenkiintoista luettavaa, kiitän. (y)

Tämä oli erittäin mielenkiintoista luettavaa, kiitän. (y)

Itse olen aina nähnyt tuossa Putinin kädenjäljen ja nyt hän myöntää sen.

Toinen merkittävä tapahtuma joka heijastuu tähän päivään oli Kiinan lähetystön pommitus Belgradissa.

En.

Jos näissä ”ammattilaisissa” on sama kuin ekonomeissa niin turha juttu. Ekonomejahan koulutetaan sen vuoksi että saadaan lausuntoautomaatteja jotka ovat aina väärässä. En tiedä onko sama ilmiö turpossa.

Miksi sitä mielipidettä pitäisi Harkimolta kysyä? Eihän hän enää omista Jokereita vaan Kurrilta (omistusosuus 60%) sitä mielipidettä pitäis kysyä...

Jari Kurri Valko-Venäjästä: "Ei ole tullut mitään viestiä, että pitäisi olla huolissaan".

000_1WE4YN.jpg

Back