Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

En ole erityisen huolissani suurten armeijoiden kohtaamisesta, koska sen Venäjä tulisi auttamatta häviämään. Sen sijaan epäsymmetriassa ja hybridissä Venäjä on mestari. Urheilutermein Venäjä maksimoi vahvuutensa ja minimoi heikkoutensa, ja pakottaa vastustajansa toimimaan päinvastoin.
.
Totta! Onneksi niin meillä kuin muualla lännessä tämä on ymmärretty ja ihme kyllä, siihen on jopa kyetty reagoimaan (lännen reagoinniksi) nopeasti.
Mutta olet kieltämättä aivan oikeassa tuossa.
 
No joo.. Totuus Venäjän asevoimien kyvystä on vähän muuta kuin mitä kovasti koettavat ulospäin näyttää.
Koskisikohan tämä myös Suomea? Eikös slogan olekin "uskottava puolustus" - kenen pitää uskoa kykyymme - meidän vai heidän? Yritämmekö mekin näyttää kyvykkäämmiltä kuin olemme? Eikös se ole ihan loogista jokaisen valtion kohdalla.
Mutta luottamuksesi meikäläisiin kykyihin on siis luja - hyvä niin. Topiikin otsikko on hurja ja ainakin meillä kotiin raijautuu nykyisin väsyneempi upseeri kuin pari vuotta sitten. Yritetään vähenevillä resursseilla aikaan saada toimiva puolustus.
 
Ketjun kysymykseen vastaus siltä osin että ainakin Venäjän kansa luottaa jo kykyyn.
Armeija ja sotimisen kustannukset ovat toisaalta yksi tavanomaisimmista kansakuntien tuhoon johtaneista syistä. Saako Venäjä omalle panostukselleen samanlaista vastinetta kuin Yhdysvallat?
Britit olivat pitkään ylivoimaisia nimenomaan talouden takia.
 
Koskisikohan tämä myös Suomea? Eikös slogan olekin "uskottava puolustus" - kenen pitää uskoa kykyymme - meidän vai heidän? Yritämmekö mekin näyttää kyvykkäämmiltä kuin olemme? Eikös se ole ihan loogista jokaisen valtion kohdalla.
Mutta luottamuksesi meikäläisiin kykyihin on siis luja - hyvä niin. Topiikin otsikko on hurja ja ainakin meillä kotiin raijautuu nykyisin väsyneempi upseeri kuin pari vuotta sitten. Yritetään vähenevillä resursseilla aikaan saada toimiva puolustus.

Ensinnäkin olen monesti todennut, ettei sillä ole väliä mitä itse ajattelemme omista suorituskyvyistämme. Se arvio, jolla on merkitystä tehdään rajojemme ulkopuolella.
Toki silläkin oma, iso merkityksensä on silläkin että itse uskomme omaan tekemiseemme. Jos tekijät itse eivät usko siihen mitä tekevät, tekeminen menettää merkityksensä ja se voidaan samantien lopettaa.

Minusta meitä vaivaa perisuomalainen negatiivisuus suhteessa omiin kykyihimme. Otan esimerkin jääkiekosta: tilastojen valossa Suomi on Ruotsin ohella paras jääkiekon arvokisamenestyjä viimeisen noin 30 vuoden ajalta. Silti joka vuosi vaikeroimme arvokisojen alla ettei meillä ole mahdollisuuksia kun olemme vain tällainen pikkumaa.
Sama pätee armeijaamme. Me aliarvioimme jatkuvasti itseämme. "Eihän meillä ole kalustoakaan, ei reserviläiset jaksa..lihavia ovat, eivätkä muutenkaan, kun naapuri lähtee tulemaan niin ei niille mitään mahda, on se ydinasekin.."
Tosiasia kuitenkin on, että meillä on kalustoa, meillä on monessakin mielessä erittäin korkeatasoinen reservi jne jne. Tähän kun yhdistää sen meille myös tyypillisen itänaapurin yliarvioimisen, niin soppa on valmis.
Siihen ei pidä sortua, koska siihen ei ole mitään perusteita.
 
"Eihän meillä ole kalustoakaan, ei reserviläiset jaksa..lihavia ovat, eivätkä muutenkaan, kun naapuri lähtee tulemaan niin ei niille mitään mahda....."
Minulle on muodostunut kuva, että tällainen käsitys kumpuaa nimenomaan tavallisten kansalaisten kommentoimana ja on sitä mitä mediassa saamme lukea.
Mistä se käsitys johtuu jos kerran todellisuus on ammattilaisen näkökulmasta toisenlainen?

En voi välttyä ajatukselta että ainoa syy on kommentoivien kansalaisten tietämättömyys. Monet näistä kommentoijista ovat myös reserviläisiä, niitä samoja, joiden osalta on jo muualla puhuttu, että ovat ns. jääneet kelkasta tässä armeijan kehityksessä. Eli kokonaisuudessaan aika iso määrä suomalaisia joka tapauksessa ilmeisesti kärsii uskon puutteesta. En sitten tiedä olisiko julkisuudessa käsittelyn kannalta ratkaisu se, että joku tekee puolueettoman tutkimuksen, jonka vastaajien tuloksena voidaan selkeyttää sitä miten kukakin asiaa näkee. Sama tarkoittaa myös sitä, että kenen on tarpeellista nähdä oikea kuva ja kenen ei? Tällaisen tutkimuksen tulosten nojalla voisi ainakin kumota yleistä uskon puutetta niissä ryhmissä joissa uskoa on vähemmän. Se että kuinka laajasti tuollainen tutkimustulos sitten olisi julkista, on ihan toinen keskustelu.

Enivei, mielestäni tähän ei kelpaa vastaukseksi sellainen, että asiaa on jo tutkittu. Minultakaan ei kukaan ole mitään kysynyt, joten kovin laajaa tuollaisen asian selvittäminen ei ole ollut. Minun muistissani on ainoastaan se ressu-yhdistyksille lähetetty maanpuolustustahdon-kysely johon tietenkin saatiin korkeat lukemat kun johtajat vastasivat. Ladattu kysymys ladatullee kohderyhmälle tuottaa yleensä halutun mukaiset parhaat osumat.
Kansan armeijaan uskomisesta tuo ei tosin kerro yhtään mitään, koska on liian suppea vastaajapiiri.

Olisiko se mahdollista laittaa niille 900 ressulle kysely tästä asiasta ja saada sitä kautta uskomisen vastaus edes niiltä joiden odotetaan osallistuvan toimintaan kriisin hetkellä? Minusta on mahdollista sekä myös tarpeellista ja osaltani vastaan mielelläni.


.
 
Minulle on muodostunut kuva, että tällainen käsitys kumpuaa nimenomaan tavallisten kansalaisten kommentoimana ja on sitä mitä mediassa saamme lukea.
Mistä se käsitys johtuu jos kerran todellisuus on ammattilaisen näkökulmasta toisenlainen?

Onko mediassa ollut tällaisia kirjoituksia? En ole huomannut, mutta se voi johtua esim. siitä, etten seuraa ns. "keltaista lehdistöä".

Medioiden kommenttiosioissa ei todellakaan ole kyse tavallisista kansalaisista. Ennemminkin usein varsin epätavallisista.
 
Ensinnäkin olen monesti todennut, ettei sillä ole väliä mitä itse ajattelemme omista suorituskyvyistämme. Se arvio, jolla on merkitystä tehdään rajojemme ulkopuolella.
Toki silläkin oma, iso merkityksensä on silläkin että itse uskomme omaan tekemiseemme. Jos tekijät itse eivät usko siihen mitä tekevät, tekeminen menettää merkityksensä ja se voidaan samantien lopettaa.

Minusta meitä vaivaa perisuomalainen negatiivisuus suhteessa omiin kykyihimme. Otan esimerkin jääkiekosta: tilastojen valossa Suomi on Ruotsin ohella paras jääkiekon arvokisamenestyjä viimeisen noin 30 vuoden ajalta. Silti joka vuosi vaikeroimme arvokisojen alla ettei meillä ole mahdollisuuksia kun olemme vain tällainen pikkumaa.
Sama pätee armeijaamme. Me aliarvioimme jatkuvasti itseämme. "Eihän meillä ole kalustoakaan, ei reserviläiset jaksa..lihavia ovat, eivätkä muutenkaan, kun naapuri lähtee tulemaan niin ei niille mitään mahda, on se ydinasekin.."
Tosiasia kuitenkin on, että meillä on kalustoa, meillä on monessakin mielessä erittäin korkeatasoinen reservi jne jne. Tähän kun yhdistää sen meille myös tyypillisen itänaapurin yliarvioimisen, niin soppa on valmis.
Siihen ei pidä sortua, koska siihen ei ole mitään perusteita.
Maallikot syyllistyvät helposti oman kyvyn aliarvointiin, kun vertaavat Suomen inttiä mediasta tuttuun suurvalta-armeijaan. Tässä mennään helposti vikaan, kun ei muisteta että suurvalta joutuu toimimaan erittäin laajalla alueella hyvin erilaisissa toimintaympäristöissä ja tehtävissä. Suomen puolustusvoimien tarkoitus ei ole olla miniversio suurvalta-armeijasta, vaan sen ainokainen tehtävä on Suomen puolustaminen. Pienempikin budjetti riittää kun koko aseistus, kalusto, organisaatio ja taktiikka on suunniteltu ja testattu vain tämän yhden tehtävän suorittamiseen.
 
Maallikot syyllistyvät helposti oman kyvyn aliarvointiin, kun vertaavat Suomen inttiä mediasta tuttuun suurvalta-armeijaan. Tässä mennään helposti vikaan, kun ei muisteta että suurvalta joutuu toimimaan erittäin laajalla alueella hyvin erilaisissa toimintaympäristöissä ja tehtävissä. Suomen puolustusvoimien tarkoitus ei ole olla miniversio suurvalta-armeijasta, vaan sen ainokainen tehtävä on Suomen puolustaminen. Pienempikin budjetti riittää kun koko aseistus, kalusto, organisaatio ja taktiikka on suunniteltu ja testattu vain tämän yhden tehtävän suorittamiseen.
Olen osallistunut useampaankin MPK harjoitukseen, jossa kouluttajat ovat alkajaisiksi "läväyttäneet silmille" itänaapurin kalustoarsenaalin ja antaneet itse ymmärtää, että mitä ihmettä tässä edes jatketaan tätä omaa harjoitusta, koska "Venäjä".
Ei se siis vain maallikkopiireistä kumpua, koska paikalla olleet pv:n edustajat eivät ole edes puuttuneet aiheen esittelytapaan. Sellaisista yhteyksistä se pessimismi voi saada alkunsa.
Toisaalta tiedän, että töitä toimivan puolustuksen - ei vain paperilla uskottavan - eteen tehdään, koska "aviomies". Jos en tietäisi, voisi sitä kautta maallikkona hermostuttaa enemmän.
 
Olen osallistunut useampaankin MPK harjoitukseen, jossa kouluttajat ovat alkajaisiksi "läväyttäneet silmille" itänaapurin kalustoarsenaalin ja antaneet itse ymmärtää, että mitä ihmettä tässä edes jatketaan tätä omaa harjoitusta, koska "Venäjä".
Ei se siis vain maallikkopiireistä kumpua, koska paikalla olleet pv:n edustajat eivät ole edes puuttuneet aiheen esittelytapaan. Sellaisista yhteyksistä se pessimismi voi saada alkunsa.
Toisaalta tiedän, että töitä toimivan puolustuksen - ei vain paperilla uskottavan - eteen tehdään, koska "aviomies". Jos en tietäisi, voisi sitä kautta maallikkona hermostuttaa enemmän.

Jos MPK:n kouluttajissa on tappiomielialan lietsojia joko tietoisesti tai puutteellisen ymmärryksen takia, niin laita toki asiasta tietoa MPK:n johtohenkilöille.

Se, että PV:n edustajat eivät MPK:n harjoituksessa puutu juuri tähän asiaan on mielestäni hyvinkin ymmärrettävää: virallinen Suomi ei tunnusta Venäjää uhaksi, vaan sotaa käydään aina vihollista vastaan, jota ei virallisesti koskaan nimetä. Toiseksi, tieto miten meidän armeija pärjää missäkin tilanteessa Venäjää vastaan on vähintään suojaustaso III tavaraa, eikä sitä täten MPK:n harjoituksissa lähdetä avaamaan.

Tästätkin huolimatta soisi PV:n kavereiden myös raportoivan näiden "lietsojien" toimista, tai vähintään ottavan heitä harjoituksen aikana sivuun ja ohjaavan kaidalle polulle.
 
Jos MPK:n kouluttajissa on tappiomielialan lietsojia joko tietoisesti tai puutteellisen ymmärryksen takia, niin laita toki asiasta tietoa MPK:n johtohenkilöille.

Se, että PV:n edustajat eivät MPK:n harjoituksessa puutu juuri tähän asiaan on mielestäni hyvinkin ymmärrettävää: virallinen Suomi ei tunnusta Venäjää uhaksi, vaan sotaa käydään aina vihollista vastaan, jota ei virallisesti koskaan nimetä. Toiseksi, tieto miten meidän armeija pärjää missäkin tilanteessa Venäjää vastaan on vähintään suojaustaso III tavaraa, eikä sitä täten MPK:n harjoituksissa lähdetä avaamaan.

Tästätkin huolimatta soisi PV:n kavereiden myös raportoivan näiden "lietsojien" toimista, tai vähintään ottavan heitä harjoituksen aikana sivuun ja ohjaavan kaidalle polulle.

Isäni tuntee erään ex-PV-upseerin joka on myös mennyt äärimmäisen syvälle tähän Venäjä-fantasiaan, en tiedä onko se suoranainen "fani" vai pelkästään mykistynyt Venäjän mittaamattomista voimista, johon vielä hörhöilee jotain ihan omia keksintöjään päälle (kaikkea "salaista", salaisia äärimmäisen kovia erikoisjoukkoja ja muuta liirumlaarumia).

Asian laittaa perspektiiviin se, että mies on myös UFO-harrastajien (ja nimenomaan sellaisten faktoista ei niin välittävän osaston) pakeilla aika aktiivinen ja innovatiivinen tekijä.

Onneksi itsellä on koko vapaa-aika ylösotettu ja ulosmitattu vauvoihin ja kakkavaippoihin, ei tarvitse keksiä omia fantasiaulottuvuuksia. Kun edessä on läjä p***aa vaipassa niin se on ainakin hyvin hyvin TODELLISTA eikä tarvitse spekuleerata mitään.
 
Onko mediassa ollut tällaisia kirjoituksia? En ole huomannut, mutta se voi johtua esim. siitä, etten seuraa ns. "keltaista lehdistöä". Medioiden kommenttiosioissa ei todellakaan ole kyse tavallisista kansalaisista. Ennemminkin usein varsin epätavallisista.

No se pointti nyt ei ehkä ihan ole sanatarkkuus siitä miten kirjoitan. Asian kokonaisuus on selkeä.
Tulisi siis katsoa, että millainen mielipide yleisesti saattaa olla tässä maanpuolustuskykyyn uskomisessa. Yleistä tietoa uskon tasosta ei ole saatavilla, koska tutkimus puuttuu.

@Kapiainen edellä kirjoittamaa (Sama pätee armeijaamme. Me aliarvioimme jatkuvasti itseämme. "Eihän meillä ole kalustoakaan, ei reserviläiset jaksa..lihavia ovat, eivätkä muutenkaan, kun naapuri lähtee tulemaan niin ei niille mitään mahda) en haluasi uskoa siten, että itse armeijan miehet voivottelee kyvyttömyyttämme; jos ei armeijan miehet usko asiaansa, niin miten voi uskoa kukaan muukaan? Sama positiivinen näkemys mikä Kapiaisella on, pitää tietenkin välittää yleisesti asevelvollisille.
Mikä on kohderyhmä-segmentti nr 1 ?


.
 
@Kapiainen edellä kirjoittamaa (Sama pätee armeijaamme. Me aliarvioimme jatkuvasti itseämme. "Eihän meillä ole kalustoakaan, ei reserviläiset jaksa..lihavia ovat, eivätkä muutenkaan, kun naapuri lähtee tulemaan niin ei niille mitään mahda) en haluasi uskoa siten, että itse armeijan miehet voivottelee kyvyttömyyttämme; jos ei armeijan miehet usko asiaansa, niin miten voi uskoa kukaan muukaan? Sama positiivinen näkemys mikä Kapiaisella on, pitää tietenkin välittää yleisesti asevelvollisille.
Mikä on kohderyhmä-segmentti nr 1 ?.
Näin kun pidempään on armeijassa saanut olla, niin kyllähän silloin joskus 90-luvulla oli välillä vielä välillä aika voimakaskin epäusko omiin kykyihin ihan palkatunkin väen sisällä. Se johtui siitä, että iso osa SA-joukoista todella oli niitä "paperitiikereitä" - joukkoja joille ei olisi ollut jakaa muuta kuin kiinalainen peltirynkky, eikä mitään muuta. Kyllähän se kenen tahansa uskoa syö.
Nykyisin tilanne on aidosti toinen. Onhan se ihan toista kun on suunnilleen kelvolliset välineet käytössä jos sonta osuu tuulettimeen.
Samoin meidän joukkojemme koulutus- ja osaamistaso on sekin varsin hyvä. Toki olemme usein itse osaamistasovaatimuksissamme kovin kriittisiä, mutta oikein kanavoituna se juuri on laadun tae. Väärin suunnattuna se taas aikaansaa sitä "me nyt ollaan vaan tällaisia eikä kellekään kumminkaan pärjätä" ajattelua.
Siihen ei pidä sortua. Meillä on hyvä armeija, siinä osaavat sotilaat ja heillä käyttökelpoiset välineet - ei ole mitään syytä vaipua epäuskoon.
 
Koskisikohan tämä myös Suomea? Eikös slogan olekin "uskottava puolustus" - kenen pitää uskoa kykyymme - meidän vai heidän? Yritämmekö mekin näyttää kyvykkäämmiltä kuin olemme? Eikös se ole ihan loogista jokaisen valtion kohdalla.
Mutta luottamuksesi meikäläisiin kykyihin on siis luja - hyvä niin. Topiikin otsikko on hurja ja ainakin meillä kotiin raijautuu nykyisin väsyneempi upseeri kuin pari vuotta sitten. Yritetään vähenevillä resursseilla aikaan saada toimiva puolustus.

Höpsis. Miehesi vain wanhettuu. :rolleyes:
 
Olen osallistunut useampaankin MPK harjoitukseen, jossa kouluttajat ovat alkajaisiksi "läväyttäneet silmille" itänaapurin kalustoarsenaalin ja antaneet itse ymmärtää, että mitä ihmettä tässä edes jatketaan tätä omaa harjoitusta, koska "Venäjä".
Ei se siis vain maallikkopiireistä kumpua, koska paikalla olleet pv:n edustajat eivät ole edes puuttuneet aiheen esittelytapaan. Sellaisista yhteyksistä se pessimismi voi saada alkunsa.
Toisaalta tiedän, että töitä toimivan puolustuksen - ei vain paperilla uskottavan - eteen tehdään, koska "aviomies". Jos en tietäisi, voisi sitä kautta maallikkona hermostuttaa enemmän.
Eli samalla ei painotettu vihulaisen huoltoa vastaan iskemisen tärkeyttä jotta eivät pääsee hyödyntämään ylivoimaansa kunnolla?
 
Eli samalla ei painotettu vihulaisen huoltoa vastaan iskemisen tärkeyttä jotta eivät pääsee hyödyntämään ylivoimaansa kunnolla?

Tämä. Keltainen pitää löytää istumasta sen arsenaalinsa päällä ja tuikata silloin se kokko tuleen. Hyvä siitä tulee (tahaton ja huono sanaleikki) silloin.
 
Eli samalla ei painotettu vihulaisen huoltoa vastaan iskemisen tärkeyttä jotta eivät pääsee hyödyntämään ylivoimaansa kunnolla?
Ei. Ja toistan: sama kuvio eri kurssien teoriaosuuksilla alkuun.
Mutta onneksi on ajattelevia ihmisiä, koska sitten suorittajaportaassa olemme ihan itse "keksineet", että huoltoonhan me isketään.
Eräältäkin viikonlopun riennolta palasin kotiin mouhaamaan, että keksin ihan itse, että eikös naapurin huolto vedä jotain öljyputkeä perässään tänne tullessa, että voisiko siihen iskeäo_O
Yleensä keskityn kyllä ennen kaikkea antamaan huutia viestiyhteyksien toimimattomuudesta :mad:
 
Kysymys voisikin kuulua, että kumpiko on suotavampi vaihtoehto: Maailmanloppu vai Naton loppu?
Siis jos Venäjä käyttää ydinaseita, niin puolustusliiton kuulu olla käyttämättä?

Sulla on hiukan maailmankuva hakusessa.
 
Back
Top