Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Venäjä haluaisi kytkeä Suomen tieverkkoonsa


"Venäjän federaation rahoittamaan tiehankkeeseen liittyy myös mittava, Venäjän puolustushallinnolle osoitettu aluevaraus Suomen rajan tuntumassa, runsaat 50 kilometriä Parikkalasta.

Iltalahden haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan Venäjän keskushallinto valmistelee Pietarin kokoisen, 87 000 hehtaarin suuruisen hallinnollisen yksikön rakentamista Lahdenpohjan seutuville vajaan kymmenen vuoden sisällä.

Aluevaraus on lähes seitsemän kertaa suurempi kuin Petroskoi. Venäjän keskushallinto sitoutuu asiakirjojen mukaan ohjaamaan alueen kehittämiseen 200 miljardia ruplaa."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201701232200057953_uu.shtml
Tämä uutinen antaa selvän vastauksen. Kyllä, Venäjä valmistautuu suursotaan luoteisrajallaan. Liikenneinfraa ja tukialueita parannetaan niin, että niiden puolesta voidaan suunnata suurhyökkäys tähän suuntaan. Toinen asia on, johtaako valmistautuminen missä vaiheessa toimenpiteisiin.

Tässä artikkelin kohdassa taitaa tulla esille koko tiehankkeen tausta: "Suunnitteilla oleva valtatie nro 18 välittäisi kumipyöräliikennettä Parikkalasta Vaasaan ja sieltä edelleen lauttayhteyden kautta Ruotsin Trondheimiin." Ilmeisesti kumipyöräliikenteen lisäksi varaudutaan merkittävään tela-ajoneuvoliikenteeseen samassa suunnassa...
 
tupla..
 
Kyllä, Venäjä valmistautuu suursotaan luoteisrajallaan. Liikenneinfraa ja tukialueita parannetaan niin, että niiden puolesta voidaan suunnata suurhyökkäys tähän suuntaan.
Kaikki liikenneinfra tukee rauhan ja sodanajan toimintoja. Venäjän kannattaa rakentaa liikenteensä itärajalla kuntoon myös tulevaa kauppaa varten. Euroopassa ja USA? ovat jo viestineet pakotteiden poistamisia - näinhän ei voikaan jatkua loppumattomiin- ja siinä tilanteessa tavarat taas liikkuu. Kaupan näkökulmalla edessä on sujuvaa aikaa joten siksi kannattaa rakentaa nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki liikenneinfra tulee rauhan ja sodanajan toimintoja. Venäjän kannattaa rakentaa liikenteensä itärajalla kuntoon myös tulevaa kauppaa varten. Euroopassa ja USA? ovat jo viestineet pakotteiden poistamisia - näinhän ei voikaan jatkua loppumattomiin- ja siinä tilanteessa tavarat taas liikkuu. Kaupan näkökulmalla edessä on sujuvaa aikaa joten siksi kannattaa rakentaa nyt.
Parikkalaan????
 
Tämä uutinen antaa selvän vastauksen. Kyllä, Venäjä valmistautuu suursotaan luoteisrajallaan. Liikenneinfraa ja tukialueita parannetaan niin, että niiden puolesta voidaan suunnata suurhyökkäys tähän suuntaan. Toinen asia on, johtaako valmistautuminen missä vaiheessa toimenpiteisiin.

Tässä artikkelin kohdassa taitaa tulla esille koko tiehankkeen tausta: "Suunnitteilla oleva valtatie nro 18 välittäisi kumipyöräliikennettä Parikkalasta Vaasaan ja sieltä edelleen lauttayhteyden kautta Ruotsin Trondheimiin." Ilmeisesti kumipyöräliikenteen lisäksi varaudutaan merkittävään tela-ajoneuvoliikenteeseen samassa suunnassa...

Olin itse linkkaamassa samaista uutista mutta ehdit ensin. Saa nähdä kuinka pitkälle selvät mahdollista hyökkäystä edistävät hankkeet saavat jatkua rajan tuntumassa ennen kuin päättäjämme aidosti heräävät kehittelemään vastatoimia.
 
Hemppojen kannattaa hypätä jo heti rajan ylityksen jälkeen ettei päädy samaan kasaan minne torjuntaohjukset pudottaa ne IL-76 koneet..

Kun venäläiset eivät kykene lentotoimintaan edes Ukrainan ilmatilassa niin miksi se onnistuisi sen paremmin NATO:n jäsenmaiden yläpuolella?

Mistähän tulee sellainen strateginen ajattelu että vain venäläiset lentelee ja hyökkäilee rajojen yli..eikä kukaan tee elettäkään puolustautuakseen. Edes omassa ilmatilassaan tai maallaan.

Niinkö sitä sotaa käydään? Ymmärrän toki että Venäjällä ja venäläisille kerrotaan tällaisin satuja..Mutta kannattaako tällaisia typeryyksiä toistella täällä ja näillä sivuilla?

Tai tietysti, voihan jokainen puolustaa omiaan..
Ylikuormitus. Osa ammuttaisiin alas ennen kuin ehtivät pudottamaan joukot mutta ei yli puolet eikä tiedetä mitkä koneet kuljettavat mitä etukäteen.
Lisäksi kaikki isommat voivat ottaa liitokoneen hinauksen ja irroitaa sen ennen tulikosketusta.
Samalla tultaisiin myös hävittäjillä, rynnäkkökoneilla, risteilyohjuksilla, helikoptereilla, jne.
Ja Venäjä pystyisi toimintaan Ukrainan ilmatilassa mutta olisi hankalaa selitellä että kyseessä on seppojen Su-27:t.
 
Tämä uutinen antaa selvän vastauksen. Kyllä, Venäjä valmistautuu suursotaan luoteisrajallaan. Liikenneinfraa ja tukialueita parannetaan niin, että niiden puolesta voidaan suunnata suurhyökkäys tähän suuntaan. Toinen asia on, johtaako valmistautuminen missä vaiheessa toimenpiteisiin.

Tässä artikkelin kohdassa taitaa tulla esille koko tiehankkeen tausta: "Suunnitteilla oleva valtatie nro 18 välittäisi kumipyöräliikennettä Parikkalasta Vaasaan ja sieltä edelleen lauttayhteyden kautta Ruotsin Trondheimiin." Ilmeisesti kumipyöräliikenteen lisäksi varaudutaan merkittävään tela-ajoneuvoliikenteeseen samassa suunnassa...

Ja mukana ahneet paikalliset ja valtakunnalliset poliitikot lobbaamassa Suomessa.
 
Enpä nyt tiedä, että helpottaako selkeä infra sen tuhoamista enemmän kuin helpottaa hyökkäyssuunnan kulkua. Kolonna pitkin tietä on kuitenkin miellyttävämpi torjua kuin hyökkäyskiilat metsässä. Jos pääväyliin satsataan niin onhan se muilta teiltä poissa. Lisää JASSM kalustoa vaan kun koordinaatit on etukäteen kerran tiedossa.
 
Hemppojen kannattaa hypätä jo heti rajan ylityksen jälkeen ettei päädy samaan kasaan minne torjuntaohjukset pudottaa ne IL-76 koneet..

Kun venäläiset eivät kykene lentotoimintaan edes Ukrainan ilmatilassa niin miksi se onnistuisi sen paremmin NATO:n jäsenmaiden yläpuolella?

Mistähän tulee sellainen strateginen ajattelu että vain venäläiset lentelee ja hyökkäilee rajojen yli..eikä kukaan tee elettäkään puolustautuakseen. Edes omassa ilmatilassaan tai maallaan.

Niinkö sitä sotaa käydään? Ymmärrän toki että Venäjällä ja venäläisille kerrotaan tällaisin satuja..Mutta kannattaako tällaisia typeryyksiä toistella täällä ja näillä sivuilla?

Tai tietysti, voihan jokainen puolustaa omiaan..
Joo. Samaa mieltä kyllä tuosta, ja kyllä veli-venäläinenkin varmaan haluaa tehdä hyökkäyksen niin, että omia tappioita ei tule ihan törkeästi. Ehkä yllätys onnistuu, ehkä ei. Tietenkin sieltä tulee ilmaherruushävittäjää, ohjusta ja ELSOa sekä vastapuolen ilmapuolustukseen kohdistuvia kyllästämisoperaatioita. Oletan että RAND & Co on nämä asiat ottanut huomioon, samoin kuin sen kohtalaisen angstin, jota kokevat ne Pihkovan maahanlaskujantterit, jotka sattuu matkustamaan juuri niillä IL-76:illa, joihin Naton päivystyshävittäjät upottavat ohjuksensa.

Mutta se ei ollut pointtini. Kun kerrotaan miten nopeasti saadaan vallattua jokin alue (Viro vaikkapa päivässä), niin mitä silloin tarkoitetaan. Se että saa jääkärit patikoimaan pääkaupungin kaduilla ja vaikka TV-asemat haltuun, pystyy ajamaan panssarvinaunulla valtatiellä jne. on alku, ei loppu. Jos Viro antautuu, tilanne on selvä. Mutta jos ei, miten RAND'in mielestä Venäjä ottaa alueen haltuunsa. Tässä on vähän sitä samaa ajatusta, jota jenkkien Iraq salamasodassa käytettiin erityisesti Mattisin merijalkaväellä. Hyökätään valtavalla nopeudella, mutta jätetään alueen varmistus jollekin toiselle. Jenkeillä kuitenkin oli porukkaa siihenkin hommaan jo valmiiksi mukana(tosin unohtivat riisua aseista ne Iraqilaiset). Tuossa RAND'in Venäjä skenaariossa ei niinkään, tai on .. ehkä viikon päästä.
 
Enpä nyt tiedä, että helpottaako selkeä infra sen tuhoamista enemmän kuin helpottaa hyökkäyssuunnan kulkua. Kolonna pitkin tietä on kuitenkin miellyttävämpi torjua kuin hyökkäyskiilat metsässä. Jos pääväyliin satsataan niin onhan se muilta teiltä poissa. Lisää JASSM kalustoa vaan kun koordinaatit on etukäteen kerran tiedossa.

Tärkein asia mekanisoitua vihollista vastaan on kuitenkin se, että sitä saadaan riittävästi hidastettua jotta se ei pääsee hyökkäämään merkittävästi puolustajan syvyyteen. Eteneminen luonnollisesti onnistuu huomattavasti nopeammin valta- tai kantatietä pitkin, tuli vastaan tiedusteluvaunujen menetyksiä tai ei.

Otan PSJVJ vastaani milloin tahansa mieluummin metsäteillä/metsässä kuin avoimella tiestöllä tai avoimessa maastossa.

Huomattavaa on, että isommat tiet helpottavat myös hyökkäyksen jatkamista kun sen tukevat osat pääsevät helpommin kulkemaan ja huollon ei tarvitse körötellä metsiä pitkin kahtakymppiä.

Edit: Korjattu PSJVJ.
 
Joo. Samaa mieltä kyllä tuosta, ja kyllä veli-venäläinenkin varmaan haluaa tehdä hyökkäyksen niin, että omia tappioita ei tule ihan törkeästi. Ehkä yllätys onnistuu, ehkä ei. Tietenkin sieltä tulee ilmaherruushävittäjää, ohjusta ja ELSOa sekä vastapuolen ilmapuolustukseen kohdistuvia kyllästämisoperaatioita. Oletan että RAND & Co on nämä asiat ottanut huomioon, samoin kuin sen kohtalaisen angstin, jota kokevat ne Pihkovan maahanlaskujantterit, jotka sattuu matkustamaan juuri niillä IL-76:illa, joihin Naton päivystyshävittäjät upottavat ohjuksensa.

Mutta se ei ollut pointtini. Kun kerrotaan miten nopeasti saadaan vallattua jokin alue (Viro vaikkapa päivässä), niin mitä silloin tarkoitetaan. Se että saa jääkärit patikoimaan pääkaupungin kaduilla ja vaikka TV-asemat haltuun, pystyy ajamaan panssarvinaunulla valtatiellä jne. on alku, ei loppu. Jos Viro antautuu, tilanne on selvä. Mutta jos ei, miten RAND'in mielestä Venäjä ottaa alueen haltuunsa. Tässä on vähän sitä samaa ajatusta, jota jenkkien Iraq salamasodassa käytettiin erityisesti Mattisin merijalkaväellä. Hyökätään valtavalla nopeudella, mutta jätetään alueen varmistus jollekin toiselle. Jenkeillä kuitenkin oli porukkaa siihenkin hommaan jo valmiiksi mukana(tosin unohtivat riisua aseista ne Iraqilaiset). Tuossa RAND'in Venäjä skenaariossa ei niinkään, tai on .. ehkä viikon päästä.

Luulen että Virolaiset pakotettaisiin lähtemään joukkomurhin ja muin keinoin.
Jos näin kävisi niin heidät pitäisi mielestäni asuttaa Suomeen, hyvä syy lakkauttaa kaikki muu humanitäärinen maahanmuutto kokonaan.
 
Parikkalaan????

Kartalla katsoen Parikkala tuntuu erikoiselta. Laatokan pohjoispuolella on rajanylityspaikka ja eteläpäässä useita, josta on jo olemassa olevat tieyhteydet ympäri Suomen. Mitä logistista hyötyä tuo rajanylityspaikka, jonne päästäkseen on kierrettävä Laatokka ihan sama mistä suunnasta tulee. Lisäksi Parikkala on vesistöjen takana, joten minkään linnuntiemotarin rakentaminen ei tule kyseeseen.

Kaikkinensa tämä tiehanke salaisine, jättimäisine aluevarauksineen tuntuu enemmän sotilasstrategiselta hankkeelta kuin miltään muulta.
 
Kartalla katsoen Parikkala tuntuu erikoiselta. Laatokan pohjoispuolella on rajanylityspaikka ja eteläpäässä useita, josta on jo olemassa olevat tieyhteydet ympäri Suomen. Mitä logistista hyötyä tuo rajanylityspaikka, jonne päästäkseen on kierrettävä Laatokka ihan sama mistä suunnasta tulee. Lisäksi Parikkala on vesistöjen takana, joten minkään linnuntiemotarin rakentaminen ei tule kyseeseen.

Kaikkinensa tämä tiehanke salaisine, jättimäisine aluevarauksineen tuntuu enemmän sotilasstrategiselta hankkeelta kuin miltään muulta.
Estääkseen Suomen mahdollisen vastahyökkäyksen Laatokan rantaan ja ottaakseen haltuunsa Saimaan/Vuoksen vesistön itärannan?
 
Estääkseen Suomen mahdollisen vastahyökkäyksen Laatokan rantaan ja ottaakseen haltuunsa Saimaan/Vuoksen vesistön itärannan?
Tai vielä todennäköisimmin sitä kautta olisi suorin reitti Vaasaan, kuten artikkelissakin todetaan. Saimaa muodostanee venäläisessä ajattelussa ainoastaan pienen hidasteen ja hyvän työmaan pioneeriprikaatille...
 
Tai vielä todennäköisimmin sitä kautta olisi suorin reitti Vaasaan, kuten artikkelissakin todetaan. Saimaa muodostanee venäläisessä ajattelussa ainoastaan pienen hidasteen ja hyvän työmaan pioneeriprikaatille...

Ei siinä ole edes paljon hommia, ei ole montaa siltaa, pääasiassa harjujen päällä ajetaan Savonlinnaan asti.
 
Back
Top