+ Haikailtu valtatie todennäköisesti kulkisi reittiä Parikkala-Mikkeli-Jyväskylä-Vaasa.
Sillä reitillä onkin Suomen puolustuksen selkäranka, voiko enempää strategista kohdetta reitillä olla?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
+ Haikailtu valtatie todennäköisesti kulkisi reittiä Parikkala-Mikkeli-Jyväskylä-Vaasa.
Tärkein asia mekanisoitua vihollista vastaan on kuitenkin se, että sitä saadaan riittävästi hidastettua jotta se ei pääsee hyökkäämään merkittävästi puolustajan syvyyteen. Eteneminen luonnollisesti onnistuu huomattavasti nopeammin valta- tai kantatietä pitkin, tuli vastaan tiedusteluvaunujen menetyksiä tai ei.
Otan PSJVJ vastaani milloin tahansa mieluummin metsäteillä/metsässä kuin avoimella tiestöllä tai avoimessa maastossa.
Huomattavaa on, että isommat tiet helpottavat myös hyökkäyksen jatkamista kun sen tukevat osat pääsevät helpommin kulkemaan ja huollon ei tarvitse körötellä metsiä pitkin kahtakymppiä.
Edit: Korjattu PSJVJ.
Sillä reitillä onkin Suomen puolustuksen selkäranka, voiko enempää strategista kohdetta reitillä olla?
Varuskunnista ei maata puolusteta mutta onko Pohjois-Karjalan ja Savon prikaatien lakkautus antanut signaalia että täältä kannattaa yrittää?
Muistan selvästi että joku venäläinen kenraali nämä prikaatit 2000-luvun alussa mainitsi uhkaavina kun kertoi että heillä ei ole taas mitään tässä suunnassa.
Jos meinaa kehittää muitakin rajanylittämisen mahdollisuuksia (kauppa+turismi), niin sinnehän ne kannattaa tehdä missä vielä ei ole reittejä.Parikkalaan????
Onhan tuo aika erikoinen logiikka, että moottoritie kannattaa vetää sinne, missä ei ole asukkaita eikä käyttäjiä... Toisaalta saihan KEPU ajettua läpi samalle suunnalle uuden Savonlinnan ohitustien, ehkä siinä toimii sama logiikka. Mukava olisi nähdä venäläiset business case -laskelmat, jos tämä pohjautuu pelkästään kaupallisiin intresseihin!Jos meinaa kehittää muitakin rajanylittämisen mahdollisuuksia (kauppa+turismi), niin sinnehän ne kannattaa tehdä missä vielä ei ole reittejä.
Kaupan kannalta tässä voi nähdä jo olevien ylityspaikkojen paineiden helpottamista ja jos tähtäys on norjalaiset satamat, niin kannattaa muistaa että Norja satsaa rajusti pohjoisten satamiensa kehittä iseen Koillisväylän odotusten takia. Lisäksi totean että tuolla Venäjän puolen raja-alueella ei tapahdu mitään ilman armeijan hyväksyntää ja johtamista, siksi tätä voi tavallaan kutsua myös armeijan hankkeeksi.
Juu, kyllä minä sen myönnän että asioilla voi olla myös militanttikin näkökulmansa, mutta tuonpahan nyt vaan esille tätä kaupallista painotusta. Jos Suomen haluaa katkaista jostain kohdasta niin voi huomata että puolet väestöstä asuu Pori - Imatra linjan eteläpuolella.
Jos Suomen haluaa katkaista jostain kohdasta niin voi huomata että puolet väestöstä asuu Pori - Imatra linjan eteläpuolella.
Onhan siellä Wikipedian mukana lähes 8000 asukasta, ilman muuta se puoltaa uutta moottoritietä ja suurta logistiikkakeskusta maassa, jossa tiet Moskovan kehätien ulkopuolella ovat tunnetusti heikkolaatuisia...Onko Lahdenpohjan alueella kaupallista potentiaalia tälläistä hanketta varten?
Sama logiikka vie nykyisin valtateiden liikennevirrat muualtakin ohi kaupunkien keskustojen, eikä sen läpi. Se on suuntaus.Onhan tuo aika erikoinen logiikka, että moottoritie kannattaa vetää sinne, missä ei ole asukkaita eikä käyttäjiä... Toisaalta saihan KEPU ajettua läpi samalle suunnalle uuden Savonlinnan ohitustien, ehkä siinä toimii sama logiikka. Mukava olisi nähdä venäläiset business case -laskelmat, jos tämä pohjautuu pelkästään kaupallisiin intresseihin!
Aika erikoista termistöä tuossa uutisoinnissa taas kerran. "Venäjä haluaa yhdistää Suomen tieverkkoonsa" (ikään kuin jo ei olisi yhdistänyt)..
Aika erikoista termistöä tuossa uutisoinnissa taas kerran. "Venäjä haluaa yhdistää Suomen tieverkkoonsa" (ikään kuin jo ei olisi yhdistänyt), "Pietarin kokoinen hallinnollinen yksikkö" (häh?) jne. Mutta kai sitä iltapäivälehden pitää keksiä mahdollisimman pelkoa herättävät termit jotta saa ihmiset ostamaan tai klikkaamaan nämä sotapelotteluaiheiset artikkelinsa.
On tuo ainakin pelottavampi skenario kuin huoli minkä ruotsalaiset ilmaisivat: Venäjän strategiaa helpottaa, että Suomella on sama raideleveys kuin Venäjän rautateillä. Ajatella nyt: venäläistä raideleveyttä ihan Ruotsin rajalle asti. Hrrrr
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/venäjä-aikoo-omavaraiseksi-siemenperunoissa-haluaa-lopettaa-ostot-eu-sta-1.176232Venäjä aikoo omavaraiseksi siemenperunoissa - haluaa lopettaa ostot EU:sta
Maatalous 16:49 Veikko Niittymaa
Maatalousministeriö asetti tavoitteeksi siemenperunan tuonnin lopettamisen Venäjälle 5–7 vuodessa, mikä olisi toteutuessaan tukalaa Suomen siemenperunaketjulle.
Iltalahden haltuunsa saamien asiakirjojen mukaan Venäjän keskushallinto valmistelee Pietarin kokoisen, 87 000 hehtaarin suuruisen hallinnollisen yksikön rakentamista Lahdenpohjan seutuville vajaan kymmenen vuoden sisällä.
Aluevaraus on lähes seitsemän kertaa suurempi kuin Petroskoi. Venäjän keskushallinto sitoutuu asiakirjojen mukaan ohjaamaan alueen kehittämiseen 200 miljardia ruplaa.
Asiakirjoissa hanketta kuvataan strategiseksi ja salaiseksi. Hanketta johtaa ja valmistelee Venäjän puolustusministeriö.