Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Voimme olla 100%:en varmoja ettei Ruotsi tule jakamaan (lue heikentämään) omia saavutettavissa olevia kansallisia etujaan Suomen kanssa. Sitä Ruotsi ei ole koskaan tehnyt, ei koskaan!
Historia ei tunne yhtäkään tällaista tapausta..
Se sijaan tiedämme että Ruotsi on käyttänyt Suomea ja Suomen (enemmän tai vähemmän hädänalaista) asemaa omaksi hyödykseen kymmeniä, kymmeniä kertoja. Käytännössä näin on tapahtunut jokaisen Suomen käymän sodan yhteydessä.

En kuitenkaan halua millään tavoin väheksyä sitä apua jonka Suomi on saanut yksittäisiltä ja vapaaehtoisilta ruotsalaisilta.

Talvisodan mittaava apu materiaalisestikin ja sotalapset eivät olleet... mitään? Tai Ruotsin ilmavoimat Kylmän Sodan aikana, jossa osa koneista oli "läänitetty" Suomelle.

En tiedä mistä kymmenistä kerroista puhut, koska ennen vuotta 1809 ei ollut mitään Suomea. Oli vain Ruotsi.

Toki mikään maa ei luovu omista kansallisista eduistaan toisen vuoksi, mutta kyllä pahimpienkin hurrivihaisten pitäisi tunnustaa että Ahvenanmaan konfliktin jälkeen Suomen ja Ruotsin välit ovat olleet erittäin lämpimät, ja voidaan hyvin puhua erityissuhteesta, vähän kuten USAn ja UK:n välillä.

Anekdootti toki, mutta minulle kaksi ruotsalaista on sanonut että joku heidän sukulaisensa sotivat vapaaehtoisena talvisodassa, ja ovat itsekin takuulla tulossa avuksi jos ryssä tulee. Ainakin minun sydäntäni se lämmitti.
 
Eihän Ruotsin apua silti tarvitse vähätellä, vaikka selvää on, että Hanssonin hallitus halusi näyttää Kremlille kaikin keinoin alusta loppuun, että Suomi on yksin - ja tällä saattoi lopulta olla aseiden tehon kumuloiva merkitys.

Ruotsista tuli silti suurin konkreettinen asetuki. Miehet taas olivat vapaaehtoisia, joiden mielestä nyt taisteltiin ei vain Suomen vaan koko Pohjolan vapauden puolesta.

Ruotsalaisten vapaaehtoisten saapuminen Suomen avuksi on suuren hatunnoston arvoinen asia. Siitä pitää Suomen kansan olla aidosti kiitollisia. Käsittääkseni juuri näin on ollut ja tapahtunut.

Toki ruotsalaisilla on ollut omat poliittiset syynsä Suomeen kohdistuvalle tuelleen. Alkuunsa jo itsenäistymisen aikana sekä sen jälkeen tapahtuneiden Venäjän hyökkäysten yhteydessä. Samat syyt ovat edelleenkin valideja. Mutta, sekin on hyvä pitää mielessä että joskus ja joissain asioissa eräillä ruotsalaisilla on ollut hieman ketunhäntää kainalossa. Siksi on hyvä lukea myös hieman Ruotsin historiaa ja ottaa opiksi..
200px-Sveriges_utrikespolitik_i_v%C3%A4rldskrigets_belysning.JPG


Aktivistboken var ett av de främsta uttrycken för första världskrigets svenska aktivism, som argumenterade för ett svenskt deltagande i första världskrigetcentralmakternas sida i syfte att verka för den ryska farans avlägsnande genom att göra Åland svenskt och Finland fritt, och över huvud taget för att stärka Sveriges ställning som den ledande makten i Norden.
 
Ruotsalaisten vapaaehtoisten saapuminen Suomen avuksi on suuren hatunnoston arvoinen asia. Siitä pitää Suomen kansan olla aidosti kiitollisia. Käsittääkseni juuri näin on ollut ja tapahtunut.

Toki ruotsalaisilla on ollut omat poliittiset syynsä Suomeen kohdistuvalle tuelleen. Alkuunsa jo itsenäistymisen aikana sekä sen jälkeen tapahtuneiden Venäjän hyökkäysten yhteydessä. Samat syyt ovat edelleenkin valideja. Mutta, sekin on hyvä pitää mielessä että joskus ja joissain asioissa eräillä ruotsalaisilla on ollut hieman ketunhäntää kainalossa. Siksi on hyvä lukea myös hieman Ruotsin historiaa ja ottaa opiksi..
200px-Sveriges_utrikespolitik_i_v%C3%A4rldskrigets_belysning.JPG


och över huvud taget för att stärka Sveriges ställning som den ledande makten i Norden.

Tällaisia tavoitteita tuskin on nykyään, Ruotsi ajaa kaikkea kivaa koko maailmaan, keinovalikoima on vetoomuksista aina protesteihin sekä tärkeimpänä oma esimerkki.
 
mutta kyllä pahimpienkin hurrivihaisten pitäisi tunnustaa että Ahvenanmaan konfliktin jälkeen Suomen ja Ruotsin välit ovat olleet erittäin lämpimät, ja voidaan hyvin puhua erityissuhteesta

Sen verran täytyy kommentoida ettei minulla ole minkäänlaista vihaa ruotsalaisia kohtaan..Eräät parhaimmista ystävistäni ovat ruotsalaisia. Olemme nuoruuden kavereita keskenämme ja tapaamme säännöllisesti yhteisten harrastusten ja osittain työasioiden (minun osaltani jo entisten) puitteissa. Emme ole erityisen kiinnostuneita politiikasta muuta kuin siltä osin että hämmästelemme yhdessä minkälaiseksi yhteiskunnaksi Ruotsi on kehittymässä..

Ruotsin (ja Suomen yhteistä)historiaa jne. olen hieman opiskellut vain siksi että olisi helpompi keskustella tasavertaisena heidän kanssaan..(Mikäs sen mukavampaa kuin tietää toisen asioista joskus paremmin kuin he itse).

Mutta valtioiden suhteet ovat hieman eri asia..
 
Sen verran täytyy kommentoida ettei minulla ole minkäänlaista vihaa ruotsalaisia kohtaan..Eräät parhaimmista ystävistäni ovat ruotsalaisia. Olemme nuoruuden kavereita keskenämme ja tapaamme säännöllisesti yhteisten harrastusten ja osittain työasioiden (minun osaltani jo entisten) puitteissa. Emme ole erityisen kiinnostuneita politiikasta muuta kuin siltä osin että hämmästelemme yhdessä minkälaiseksi yhteiskunnaksi Ruotsi on kehittymässä..

Ruotsin (ja Suomen yhteistä)historiaa jne. olen hieman opiskellut vain siksi että olisi helpompi keskustella tasavertaisena heidän kanssaan..(Mikäs sen mukavampaa kuin tietää toisen asioista joskus paremmin kuin he itse).

Mutta valtioiden suhteet ovat hieman eri asia..

Sama, itse fanitan Ruotsia ja sen historiaa enemmän kuin suurin osa heistä, hieno maa on ajettu alas.
 
Tällaisia tavoitteita tuskin on nykyään, Ruotsi ajaa kaikkea kivaa koko maailmaan, keinovalikoima on vetoomuksista aina protesteihin sekä tärkeimpänä oma esimerkki.
Niin, juuri niissä asioissa Ruotsi pyrkii olemaan Pohjolan johtaja...vetämään muut mukaansa. Eikä ne kaikki asiat ole Suomen etujen mukaisia.. Varsin usein meillä otetaan mallia Ruotsista.
 
Eihän Ruotsin apua silti tarvitse vähätellä, vaikka selvää on, että Hanssonin hallitus halusi näyttää Kremlille kaikin keinoin alusta loppuun, että Suomi on yksin - ja tällä saattoi lopulta olla aseiden tehon kumuloiva merkitys.

Ruotsista tuli silti suurin konkreettinen asetuki. Miehet taas olivat vapaaehtoisia, joiden mielestä nyt taisteltiin ei vain Suomen vaan koko Pohjolan vapauden puolesta.
Hieman samaa oli Yhdysvaltain kohdalla: Rooseveltin hallinto suhtautui melko penseästi talvisotaansa käyvään Suomeen, mutta koska kansan parissa tuki Suomelle oli vahvaa, joutui hallitus sopeuttamaan käytäntöään yleiseen mielipiteeseen.
 
Voisitko vähän avata mitä tällä oikein tarkoitat?

En tiedä mitä vonka tarkoittaa, mutta kerron sentään erään muistelon vuosilta, kun isä-vainaan kanssa kiersimme taajaan Lapissa kesäisin.

Poikkeuksellisesti otimme vuokramökin, jotta pääsimme siivoamaan ruokkoamatonta olemustamme. Illalla ryhdyimme nukkumaan ja lämmintä oli, joten ovi ja ikkuna olivat auki, hyttysverho ainoana esteenä ulkona kuuluviin ääniin. Ja kas, kohta alkoi naapurimökin pihalla turinatuokio. Kännissä köheltäviä suomiupseereita aloitti turpo-mietinnön. Kaksi heistä oli ns. tv:stä tuttuja hemmoja. Kuuntelin herrojen avautumista mielenkiinnolla ja isä-vainaa samoi minulle: tollasta se kuule on, kun otetaan viinaa, ei osata yhtään pitää suuta kiinni. Tasan taatusti moni puolihuutamalla ähelletty keskustelusäie tuona yönä kosketteli asioita, joista olisi pitänyt älytä kyllä pitää kita kiinni.

Valitettavasti tämä tapaus ei ole jäänyt kokemuspiirini ainoaksi vaan samanlaiseen olen törmännyt -enhaluakertomissä- ja epäilenkin, että tietty löyhäsuisuus ei ole vain reserviläisten vikaa.
 
Voisitko vähän avata mitä tällä oikein tarkoitat?

Monet sotilasasioista kirjoittavat seurustelevat ruotsalaisten kanssa hyvin tiiviisti ja he ovat ylpeitä kertoessaan jokaisen detaljin mitä mistään keksivät ja löytävät, jo olemassaolevasta tai hankkeista. Osoittaakseen pätevyyttään.

Luonnollisesti tässä voi olla jotain vaihtovuoroisuutta.
 
Valitettavasti tämä tapaus ei ole jäänyt kokemuspiirini ainoaksi vaan samanlaiseen olen törmännyt -enhaluakertomissä- ja epäilenkin, että tietty löyhäsuisuus ei ole vain reserviläisten vikaa.
Olen myös kuullut viranomaisten perheenjäsenien kertovan asioita, joita heidän ei olisi pitänyt tietää, saati sitten levitellä.
 
En tiedä mitä vonka tarkoittaa, mutta kerron sentään erään muistelon vuosilta, kun isä-vainaan kanssa kiersimme taajaan Lapissa kesäisin.

Poikkeuksellisesti otimme vuokramökin, jotta pääsimme siivoamaan ruokkoamatonta olemustamme. Illalla ryhdyimme nukkumaan ja lämmintä oli, joten ovi ja ikkuna olivat auki, hyttysverho ainoana esteenä ulkona kuuluviin ääniin. Ja kas, kohta alkoi naapurimökin pihalla turinatuokio. Kännissä köheltäviä suomiupseereita aloitti turpo-mietinnön. Kaksi heistä oli ns. tv:stä tuttuja hemmoja. Kuuntelin herrojen avautumista mielenkiinnolla ja isä-vainaa samoi minulle: tollasta se kuule on, kun otetaan viinaa, ei osata yhtään pitää suuta kiinni. Tasan taatusti moni puolihuutamalla ähelletty keskustelusäie tuona yönä kosketteli asioita, joista olisi pitänyt älytä kyllä pitää kita kiinni.

Valitettavasti tämä tapaus ei ole jäänyt kokemuspiirini ainoaksi vaan samanlaiseen olen törmännyt -enhaluakertomissä- ja epäilenkin, että tietty löyhäsuisuus ei ole vain reserviläisten vikaa.
Heidänhän olisi pitänyt keskustella tuollaiset asiat suljetussa someryhmässä :eek:, kuten muodikasta on.
 
Valitettavasti tämä tapaus ei ole jäänyt kokemuspiirini ainoaksi vaan samanlaiseen olen törmännyt -enhaluakertomissä- ja epäilenkin, että tietty löyhäsuisuus ei ole vain reserviläisten vikaa.

Ja sitten suomalaisia haukutaan tuppisuiksi :D

Pääkirjoituksessa huomioidaan, kuinka kaikki muut puhuvat koko ajan itsestään, mutta "suomalaiset vaikenevat säännöllisesti".

- Tai ainakin he puhuvat selkeästi vähemmän, päätoimittaja Finn Canonica huomioi.


http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201704282200113972_ul.shtml

Artikkelissa vaitinoloon viitataan ennen kaikkea myönteisenä seikkana. Krogerus kirjoittaa esimerkiksi siitä, kuinka suomalaiset vetäytyvät luontoon tai saunanlauteille hiljaisuuteen.


Sen sijaan puhumattomuutta pidetään ongelmallisena, sillä sen todetaan johtavan ongelmiin, kuten artikkelia varten haastateltu psykologi toteaa.

Ehkä se puhumattomuus kostautuu sitten kännissä...meikäpoika...perkele...vittu ja herrat sitä sun tätä.

Sveitsiläisen toimittajan olisi kannattanut poiketa upseerikerholla tai eduskuntatalon saunassa...

- Tämä kiuas on mersu, muut on mopoja, kiukaan valmistaneen Saunasampo Oy:n toimitusjohtaja Tapio Yli-Kovero kehuu.

Eduskunnan sauna on käsite. Avoin politikointi on siellä pannassa, mutta sopivassa lämpötilassa ja seurassa punotaan juonet, sovitaan taktiikat, päätetään nimitykset ja kerrotaan mehukkaimmat juorut.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000000811900.html

Olisi toimittaja ehkä saanut ihan toisenlaisen käsityksen suomalaisesta "puhumattomuudesta" ja "hiljaisuudesta".

Helsingistä löytyy myös useita ravintoloita missä tavallinen pulliainekin pääsee kuuntelemaan mielenkiintoisia ja jännittäviä asioita...niitä on ihan Arkadianmäen tuntumassa useitakin ja ilta kannattaa ehdottomasti päättää Jaskan grillillä.

http://www.is.fi/viihde/art-2000000788427.html

Vanhoina hyvinä aikoina todella isokenkäiset poliitikot, kauppaneuvokset ja upseerit lähtivät ravintolaillan jälkeen taksilla tai virkakyydillä Tehtaankadulle...siellä oli ilmaista Vodkaa ja isotissinen Tatjana, jolle saattoi kertoa raskaimmatkin murheet ja mielenpainot urheiluhenkisten aktiviteettien lomassa.

http://suomenhistoriaa.blogspot.fi/2008/11/suomettuminen-ja-kgbn-toiminta.html

Ehkä ne käyvät siellä vielä nykyäänkin, sitähän ei tiedä kun naapuri ja naapurin parhaat kaverit.

http://www.verkkouutiset.me/tulevat-erkkituomiojat-ovat-jo-taalla/

Ehkä se ruotsalaislle avautuminen, ei sittenkään ole se kaikkein vakavin ongelma.



 
Viimeksi muokattu:
Se on ongelma, koska monet tekevät aivopieruja luullen jotakuta länsimaalaista jotenkin luotettavaksi a priori. Tatjanalle kännissä juteltiin että dopra huja ja jesli ni maslis.

Toki aivopierujen kierrätystä aina Kremliin saakka tapahtuu myös Ruotsin ja muidenkin länsimaiden kautta.

Enemmän ne pierut kuitenkin tuota reittiä pitkin päätyvät Washingtoniin. Voi tosin olla että nykyään ne pierut liikkuvat Tukholman ja Washingtonin kautta Moskovaan :D

trump-putin-phone-732356.jpg


Ehkä se on hyvä pitää turpa kiinni työsasioista ja puhua vain naisista ja viinasta...oli se saunakaveri sitten työkaveri, hurri, ryssä tai jenkki.

Olkoonkin että mitä ylemmäksi portaikossa kiivetään, sitä enemmän paskaa jauhetaan myös ihan tarkoituksella. Känninen lipsahdus väärässä paikassa väärään aikaan, voi olla myös täysin harkittu ja tarkkaan valmisteltu teko.

Tämä ei tosin koske Vääpeli Möttöstä...Möttösen on parempi pitää selkäranka suorassa ja turpa kiinni, kun työasioista vapaa-ajalla puhutaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän Ruotsin apua silti tarvitse vähätellä, vaikka selvää on, että Hanssonin hallitus halusi näyttää Kremlille kaikin keinoin alusta loppuun, että Suomi on yksin - ja tällä saattoi lopulta olla aseiden tehon kumuloiva merkitys.

Olisiko NL jättänyt hyökkäämättä, vaikka Ruotsi olisi paaluttanut satasella Suomen aseman? Tilanteessa, jossa Ruotsin piti varjella mm. malmikenttiään niin sakuilta kuin linjalta GB ja FRA? Ei se Ruotsinkaan asema ollut mitenkään kirkossa kuulutettu, Natsi-Saksa vähintään väijyi sopivaa saumaa liipaista Ruotsi haltuunsa....tuo tilaisuus olisi voinut syntyä heittämällä, jos Ruotsi-Suomi olisi ollut pitkittyneessä sodassa NLa vastaan.

Luulen, että Ruotsilla oli varsin vahva käsitys siitä, että NL hyökkää Suomeen joka tapauksessa, tekipä Ruotsi mitä tahansa.....ja Ruotsi olisi joutunut kuitenkin toimimaan rajatuin voimin syistä, joita yllä yritin kirjata. Ja niinhän se itseasiassa tekikin. Sijoitti monista syistä "vapaaehtoisia" taistelijoitaan ja osan lentovoimistaan Suomen avuksi....olisiko se juuri enempää voinut edes tehdäkään sotilaslinjalla? Ehkä, ehkä ei, kun oli muutakin ohjelmistoa ja ei suinkaan vähimpänä: turvata Ruotsin koskemattomuus täysin arvaamattomaksi muuttuneessa tilanteessa.

Ja oli Ruotsin etu painostaa Suomea lopettamaan sota. Se painosti ensin -40 ja uudestaan -44. Näin se vaan touhu toimi ja vähän vahvasti epäilen, että ei mitään uutta auringon alla.
 
Se on ongelma, koska monet tekevät aivopieruja luullen jotakuta länsimaalaista jotenkin luotettavaksi a priori. Tatjanalle kännissä juteltiin että dopra huja ja jesli ni maslis.

No, muistellaan vaikka Petrausta amerikoissa. Luulisi olleen täysmittainen mies paikallaan, mutta eipä osannut pillun äärellä pitää turpaansa kiinni. Ja moni muu ennen häntä ja taatusti vielä jälkeenkin. Miehen surkuhupaisaan mekanismiin on jotenkin sisäänpiirretty jälki, joka pakottaa vöttöstä saatuaan avautumaan. Siihen on syyllistynyt kautta aikain niin kuninkaat, kenraalit, marsalkat kuin narritkin. Ja näin tapahtuu eteen päinkin.
 
Back
Top