vlad
Respected Leader
Mitä? Niin tämä hommahan lähti teillä lapasesta kun minä erehdyin sanomaan että Venäjä ei ole esittänyt uhkauksia Suomelle. Kelaa taaksepäin.
Sen jälkeen on poistuttu itse otsikon aiheesta ja x määrä kirjoittajista keskittyy mun potkimiseen.
Että mitä halusitkaan sanoa siitä että mistä pitäisi keskustella? Näyttäkää esimerkkiä.
Siinä taidat olla oikeassa ettei Venäjän poliittinen johto ole esittänyt suoranaisia vaateita (tai uhkauksia) Suomea kohtaan, toisaalta esim. ex. Venäjän asevoimien komentajan Nikolai Makarovin puheet ja luonnostelmat ovat aiheuttaneet tulkintoja ja on pohdittu sitä, että missä määrin ne heijastelevat (heijastelivat) Venäjän poliittisen johdon tunteita ja ajatuksia. (Makarovin puheet nousivat otsikoihin v. 2012 - eli siitä on tietty jo jokunen vuosi aikaa mutta sen jälkeen on ehtinyt tapahtua todella paljon).
Makarovin puheiden jälkeenkin Venäjältä on ei-poliittisen-johdon taholta kuulunut hyvin ristiriitaisia lausuntoja eri maiden asemasta suhteessa Venäjään ja nämä aiheuttavat tietty kysymyksiä kohdevaltioissa ja pohdintoja sen suhteen, että missä määrin ne kertovat Venäjän poliittisen johdon suhtautumisesta kyseisiin valtioihin. Kaikki lausunnot tuskin ovat lähtöisin omista ajatuksista vaan eiköhän ainakin osalla ole taustalla signaali poliittisen johdon suunnalta.
Tämän tähden minusta on pyrittävä vähintäänkin huomioimaan myös se millaisella "kielellä" muut tahot Venäjällä puhuvat tietyistä valtioista, vrt. venäläisen kenraalin lausunto Suomen ja Balttianmaiden miehittämisestä tulevaisuudessa jos tarvetta ilmenee (lausunto annettu Ukrainan kriisin/sodan aikana). Ei se Häkämies aikanaan ihan väärässä tainnut olla vaikka moni hänet tuomitsi ja arveli lausuntoa harkitsemattomaksi - ml. allekirjoittanut.
vlad.