Valmistautuuko Venäjä suursotaan?

Tämä oli erittäin hyvä juttu ja vaikka Robertsonin teoria oli minulle täysin vieras, tuntuu se loksahtavan paikalleen empiiristen kokemusten kanssa: diktaatturi tarvitsee aina isomman "annoksen" valtaa, ja lopulta todellisuudentaju ja ymmärrys omista kyvyistä alkavat järkkyä, mikä voi johtaa pahaan virhearvioon.
"Valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee absoluuttisesti" Venäjän hallintosysteemi on näitä hulluja tsaareja kasvattanut poikkeuksellisen paljon.
Montesquieun oppi vallan kolmijaosta olisi hyvä lääke tahän tautiin.
 
Kyllä, ja nyt eletään vasta "uuden maailmanjärjestyksen" sodan alkutahteja. Kaikki on kiinni siinä, että onnistuuko Ukraina jauhamaan Putlerin sotakoneistoa riittävän pitkään, jotta Putin kaatuu. Päinvastaisessa tapauksessa ryssä on riitojen heikentämön Euroopan kimpussa muutaman vuoden kuluttua.
Olen ehdottomasti sitä mieltä että ryssällä oli kiinnostusta laajentaa vaikutusvaltansa kaikkialle Eurooppaan. Onnistuminen Ukrainassa olisi johtanut seuraavan maan nielaisuun. On äärimmäisen tärkeää kaikkien eurooppalaisten ymmärtää se että ryssän totaali lyöminen Ukrainassa on välttämätöntä Euroopan rauhan jatkumiselle.

Venäjä ei voita eikä saa haluamaansa Euroopalta.
Edelleen kysymme: valitseeko Venäjä suuremman sodan ?
.
 
Jos Suomen hallitus on kyvytön aloitteeseen ja päätökseen Suomen rajan sulkemisesta nyt, niin voisiko kansa avustaa tässä ja olla Rajavartiolaitoksen sekä Puolustusvoimien apuna haluamamme lopputuloksen saamiseksi? Homma etenisi rivakammin.

Samoilla asetelmillahan se Nato päätöskin syntyi -kansalaisten tahdosta !
.
 
Tämä kysymys on edelleen aiheellinen kun itänaapuri tekee täyttä liikekannallepanoa.

Omassa liikekannallepanossaan ovat jo myöhästyneet:

1.) Ukraina
2.) Venäjä

Valmistautuuko Suomi myös puolustautumaan uhkaa vastaan, joka toivottavasti ei toteudu, mutta johon on silti parempi olla valmiina.
 
Jos Suomen hallitus on kyvytön aloitteeseen ja päätökseen Suomen rajan sulkemisesta nyt, niin voisiko kansa avustaa tässä ja olla Rajavartiolaitoksen sekä Puolustusvoimien apuna haluamamme lopputuloksen saamiseksi? Homma etenisi rivakammin.

Samoilla asetelmillahan se Nato päätöskin syntyi -kansalaisten tahdosta !
.
Viikkoa myöhemmin ehdotuksesi on edelleen ajankohtainen.

Alkaa tuntua siltä kuin valtiojohto olisi menettänyt toimintakykynsä täysin. Päättämättömyyden multihuipentuma, paitsi silloin kuin pitää jakaa rahaa ja sabotoida kilpailukykyä.
 
Putin on aivan harhainen. Puhuu Hiroshimasta, Nagasakista, Saksan kaupunkien pommittamisesta toisessa maailmansodassa hirvittävinä rikoksina, ainoana tavoitteena pelotella Neuvostoliittoa. Kuinka USA käytti napalmia ja muita hirveitä aseita Vietnamissa.

Kremliksi tämä mielestäni tarkoittaa ja oikeuttaa mitä he aikovat itse tehdä. Pitäkää hatuistanne kiinni.
 
Putin laittoi Medvedin pressaksi...
Sen jälkeen muistaakseni lakeja on siellä muutettu niin että Putin voi olla niin kauan kuin haluaa.
Se mitä itse ajattelin on että ihan sama onko presidenttinä 2 kautta putkeen vai millaisissa pätkissä, parasta olisi että kausia voi olla vain kaksi.
Venäjällähän tuo ei toteudu.
 
En malta olla ihmettelemästä, miksi tämän yksinkertaisen faktan tunnustaminen tuntuu monelle suomalaiselle olevan niin kovin vaikeaa? Siis sen, että Venäjä ei ole tyytynyt valmistautumaan sotaan, vaan on vallannut vieraita alueita asevoimiaan käyttäen. Georgia meni monelta varmaankin vähän ohitse tai sitä pidettiin yksittäisenä "sisäpoliittisena asiana". Nyt sama selittely ja tosiasioiden kiertely jatkuu Krimin ja Ukrainan suhteen.

Mitä sitten pitäisi tapahtua, että se osa suomalaisista tunnustaisi tosiasiat eli Venäjän doktriiniin kuuluvan asevoimien käyttämisen suvereeneja naapureitaan kohtaan? Sittenkö vasta, kun - talvisodan uutisotsikkoa käyttäen - "ryssän linnut surisevat Helsingin taivaalla"? Ettei silloin vaan olisi liian myöhäistä.
Yllä olevan kirjoitin tähän ketjuun 2.11.2014, eikä ole paljoa aihe vanhentunut.

Olen äärettömän tyytyväisiä, että suomalaiset ymmärsivät viimeistään 7,5 vuotta tuota myöhemmin mistä on kyse ja laittoivat Suomen NATO:on.

Edit: Siinä meni pieleen, että ryssän linnut eivät näytä päässeen juuri lainkaan ilmaan.
 
Viimeksi muokattu:
Although he remains a polarizing figure, Peter the Great's reign is undeniably one of the great turning points in Russian history. His major achievements include the founding of St. Petersburg in 1703, the victory against Sweden at the Battle of Poltava in 1709, and the birth of the Russian navy, Peter's lifelong passion. Lähde

Vladimir the Loser makes everything backwards.

👆 Tuo lisänimi sopii ja keksin sen ihan itse, saa käyttää.
 
Although he remains a polarizing figure, Peter the Great's reign is undeniably one of the great turning points in Russian history. His major achievements include the founding of St. Petersburg in 1703, the victory against Sweden at the Battle of Poltava in 1709, and the birth of the Russian navy, Peter's lifelong passion. Lähde

Vladimir the Loser makes everything backwards.

👆 Tuo lisänimi sopii ja keksin sen ihan itse, saa käyttää.
Vladimir the Small on myös ihan soiva, kutittanee mukavasti kyseisen rotan pituuskompleksia…
 

edit: olisiko tuossa sitäkin että koska tältä kolkalta Venäjää on haalittu niin ukot kuin perinteinen kalusto Ukrainaan niin täytyi heittää edes jotain satelliittikuviin ihmeteltäväksi. Strategiset pommarit on joutilaita koska niitä ei haluta nähdä Oryxin listalla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top