Näin valemedia siivitti Trumpia voittoon – Paavinkin väitettiin suositelleen presidentiksi
Jopa paavi Franciskus suositteli Donald Trumpia Yhdysvaltain presidentiksi.
Paitsi ettei tietenkään suositellut, mutta sellainen kuva saattoi jäädä joillekin yhdysvaltalaisäänestäjille.
”Uutista” paavin yllättävästä poliittisesta lausunnosta jaettiin
Washington Postin mukaan Facebookissa peräti 100 000 kertaa.
”Uutisen” julkaisi ainakin sivusto nimeltä
EveryNewsHere, jonka ”ykkösuutinen” oli torstai-iltana, että sekoitus banaania, hunajaa ja vettä parantaa kroonisen yskän ja keuhkoputkentulehduksen. Muuten sivusto keskittyi Barack Obaman haukkumiseen ja uhkailemaan sillä, mitä tapahtuu, kun vastustaa Trumpin hallintoa.
Hyväuskoisia huijataan
Washington Postin mukaan Facebookissa kiersi myös ”äänestä verkossa” -meemi, joka vakuutti Pennsylvanian demokraatteille, että he voivat äänestää kotoa käsin. Verkkoäänestys ei ollut vaaleissa käytössä.
Myös ”uutinen” siitä, että Hillary Clintonin terveystilanne estää häntä hoitamasta presidentin tehtävää, levisi laajalle.
Valeuutiset leviävät myös Googlessa. Lehden mukaan Google-haulle final election count eli ääntenlaskennan lopullinen tulos ensimmäinen osuma oli artikkeli, jossa kerrottiin Trumpin voittaneen Clintonin 700 000 äänellä. Oikeasti Clinton sai yli miljoona ääntä enemmän.
Merkittävät lukijavirrat
Kyse ei ole mistään mitättömästä ilmiöstä. Esimerkiksi Facebookilla on Yhdysvalloissa noin 140 miljoonaa käyttäjää. Analytiikkafirma Parse.ly:n mukaan 40 prosenttia uutissivujen verkkoliikenteestä tulee Googlen kautta. Pewin mukaan lähes puolet amerikkalaisista luottavat sosiaaliseen mediaan uutislähteenä.
Analytiikkayritys
Buzzsumon mukaan ihmiset näkivät ennen vaaleja enemmän valeuutisia kuin oikeita uutisia.
Ei ole siis ihme, että Trump voitti vaalit, vaikka lukuisat perinteiset tiedotusvälineet suosittelivat avoimesti Clintonin tai ei-Trumpin äänestämistä.
Perinteinen media ei ole enää lainkaan se julkisuuden portinvartija kuin se oli joskus aikaisemmin. Vaihtoehtomedia uhkaa pyyhkäistä siitä jo ohi.
Valemedia tuskin ratkaisi vaalien lopputulosta, mutta oma vaikutuksensa sillä oli varmasti ihmisten äänestyskäyttäytymiseen.
Tietotekniikkajätit Google ja Facebook ovat kuitenkin alkaneet toimiin valemedioita vastaan. Ne uhkaavat lopettaa mainosten näyttämisen valeuutisten julkaisijoiden sivuilla, mikä tarkoittaa lovea niiden talouteen ja kannustimia ”puhdistaa toimintaa”.