Valvontakamerat

inscout

Ylipäällikkö
Tunnen kameravalvonnan kuin omat taskut.
Suurinosa järjestelmistä mitä nyt myydään ja vuosia on myyty on yli Full hd tasoisia. Monet uudet kamerat on 4k tasoista kuvaa.
Minulla on pieni epäilys että osaa kuvia pixelöitetään ennen julkaisua.

Kasvojentunnistus ohjelmistot on osassa jo valmiina mutta niitä ei saa käyttää.
Kamerat osaavat myös profiloida asikkaita kalleimmissa järjestelmissä.
Kerrotko missä kamerassa on kasvojentunnistusohjelma.

Ja kerro tuosta kameroiden tekemästä profiloinnista lisää.

inscout

Ylipäällikkö
Tiedän. Pilven takana oleva algoritmi. Ei kamerassa inherentisti oleva järjestelmä. Kutsutaan oppivaksi järjestelmäksi ja helppoheikit puhuvat tekoälystä.

Toki voisi olla kamerassakin mutta bisneslogiikan kannalta ei ole eikä tule olemaan. Eikä myöskään GDPR:n takia oikein voisikaan olla kamerassa joka lyödään julkiselle paikalle. Biometriset tiedot ovat erityisesti suojattuja.

Talvela

Greatest Leader
Tiedän. Pilven takana oleva algoritmi. Ei kamerassa inherentisti oleva järjestelmä. Kutsutaan oppivaksi järjestelmäksi ja helppoheikit puhuvat tekoälystä.

Toki voisi olla kamerassakin mutta bisneslogiikan kannalta ei ole eikä tule olemaan. Eikä myöskään GDPR:n takia oikein voisikaan olla kamerassa joka lyödään julkiselle paikalle. Biometriset tiedot ovat erityisesti suojattuja.
Luulin että tarkoitit palvelua kokonaisuudessaan, nuohan kaikki vaativat muutenkin kuukausimaksun, softalla raha tehdään.
En tiedä löytyykö ohjelmia joiden läpi kaapeleilla asennettujen kameroiden feedi ajetaan?
Teoriassa tuo googlen ohjelma voisi silti toimia esim tilanteessa että tiedät jonkun uhkaavan sinua ja sinulla löytyy kuva tai kuvia henkilöstä?

inscout

Ylipäällikkö
Luulin että tarkoitit palvelua kokonaisuudessaan, nuohan kaikki vaativat muutenkin kuukausimaksun, softalla raha tehdään.
En tiedä löytyykö ohjelmia joiden läpi kaapeleilla asennettujen kameroiden feedi ajetaan?
Teoriassa tuo googlen ohjelma voisi silti toimia esim tilanteessa että tiedät jonkun uhkaavan sinua ja sinulla löytyy kuva tai kuvia henkilöstä?
Ok. Puhumme nyt hiukan eri asiasta.

Olen itse kyseisellä alalla joten käytän hieman eri terminologiaa. Siksi kommentoinkin @BlackFox kommenttia joka väitti olevansa alalla.

Turha varmaan meidän alkaa vääntää aiheen teknisistä ominaisuuksista. Ellet toki halua keskustella tekniikan turvallisuussovelluksista mikä on hiukan eri asia teknisesti ja juridisesti?

Talvela

Greatest Leader
Ok. Puhumme nyt hiukan eri asiasta.

Olen itse kyseisellä alalla joten käytän hieman eri terminologiaa. Siksi kommentoinkin @BlackFox kommenttia joka väitti olevansa alalla.

Turha varmaan meidän alkaa vääntää aiheen teknisistä ominaisuuksista. Ellet toki halua keskustella tekniikan turvallisuussovelluksista mikä on hiukan eri asia teknisesti ja juridisesti?
Tarkoitin että voiko sitä googlen tunnistusta opettaa näyttämällä sille valokuvia vai tunnistaako se vain elävän ihmisen?

inscout

Ylipäällikkö
Tarkoitin että voiko sitä googlen tunnistusta opettaa näyttämällä sille valokuvia vai tunnistaako se vain elävän ihmisen?
No nyt pistit pahan. Vastaus olisi kumpi vain ennen toista:).

Yksinkertaistettuna: Ensin systeemille "opetetaan" (=ohjelmoidaan) geneerinen ihmiskasvojen kartta (binäärinen kartta kolmiulotteisessa muodossa joka tapahtuu ihan manuaalisesti merkkaamalla kasvojen piirteitä koneelle). Sitten ohjelmoidaan sen mittasuhteet eri kuvakulmista huomioiden kolmiulotteisuus. Sitten ei tarvitakkaan muuta kuin huomioida se, että kaikki ihmiskasvot ovat eri kokoisia. Niissä on piirre, joka on yhtä uniikki kuin sormenjälki (en selitä sitä enempää). Tätä piirrettä käytetään passeissa esimerkiksi. Mutta tämä arvo muuttuu kuvakulmasta riippuen. Kaikki tuollaiset analyysit mistä puhuit, tehdään stilleistä. Kuvassa ei ole koskaan elävää ihmistä. Vain kuva. Joskin niitä on myös helpoin huijata jos tietää systeemin.

Esimerkkinä. Automaattista passikameraa on teknisesti helppo huijata. Lateksia naamaan, sirun krakkaus ja se riittää. Ongelma syntyy jos ja kun systeemi vertaa passin sirussa olevan kuvan identtiä passitietokannassa olevaan dataan. Tämäkin ongelma voidaan kiertää, mutta en ala siitä tässä avautumaan sen enempää.

Kun nämä työvaiheet on tehty, ei tarvitakkaan muuta kuin esimerkiksi huomioida se, että ihminen liikkuu koko ajan. Myös paikallaan ollessaan. Kuulostaa hullulta mutta näin vain on.

Kun kaikki nämä ovat kohdallaan (ja monta muuta teknistä detalja jotka vaativat paljon enemmän tekstiä ja aivoja selittää kuin mitä minulla on) tullaan sitten soveltavalle alueelle missä minä taaperran.

miheikki

Respected Leader

Poliisi on saanut rikollisia kiinni kasvoja tunnistavan tekoälyn avulla ja haluaisi laajentaa valtuuksiaan – testasimme, miten kone toimii
Tutkija on huolissaan valvonnan lisääntymisestä sekä väärinkäytösten mahdollisuudesta.

Kasvontunnistus
1.8.2020 klo 07.04