Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aika montaa sotaa käydään tälläkin hetkeä Neuvostoliiton aikaisella kalustolla, maissa joissa huolto kulttuuri ei ole ihan Suomen tasolla. Varusmies koulutuksessa ei kuitenkaan ole vuositasolla käytössä kuin joku 10-15% kaikista A4 vaunuista. Komponentti tasolla esim Leon moottori lienee suunniteltu 50 000 tunnin peruskorjaus välille, joten laskennallisesti niiden tunnit tulisivat täyteen nykykäytöllä jossain 2134 vuoden paikkeilla Eiköhän ne ihan kelvollisessa kunnossa ole. Kalustoa toki pitää huoltaa ja toivottavasti niiden kuntoa ylläpidetään, että ne ovat taistelukepoisia vielä pitkään tulevaisuudessakin. Kannattaa myös muistaa, että T55M kalusto oli vielä muutama vuosi sitten ainakin kuhtuullisessa taistelukunnossa, Leot ovat sentään 20v tuoreempaa kamaa.Alkaa A4 kalusto vaan olemaan pikkuhiljaa siinä kunnossa, että ne kelpaavat enään muistomerkeiksi tien viereen; kuten parolassa ollaan jo tehty
Alkaa A4 kalusto vaan olemaan pikkuhiljaa siinä kunnossa, että ne kelpaavat enään muistomerkeiksi tien viereen; kuten parolassa ollaan jo tehty
Aika montaa sotaa käydään tälläkin hetkeä Neuvostoliiton aikaisella kalustolla, maissa joissa huolto kulttuuri ei ole ihan Suomen tasolla. Varusmies koulutuksessa ei kuitenkaan ole vuositasolla käytössä kuin joku 10-15% kaikista A4 vaunuista. Komponentti tasolla esim Leon moottori lienee suunniteltu 50 000 tunnin peruskorjaus välille, joten laskennallisesti niiden tunnit tulisivat täyteen nykykäytöllä jossain 2134 vuoden paikkeilla Eiköhän ne ihan kelvollisessa kunnossa ole. Kalustoa toki pitää huoltaa ja toivottavasti niiden kuntoa ylläpidetään, että ne ovat taistelukepoisia vielä pitkään tulevaisuudessakin. Kannattaa myös muistaa, että T55M kalusto oli vielä muutama vuosi sitten ainakin kuhtuullisessa taistelukunnossa, Leot ovat sentään 20v tuoreempaa kamaa.
Varaosia ja huoltoa ne vain tarvitsee.
Kyllähän autojakin entisöidään. Eri asia on, onko siinä mitään järkeä.
Kuitenkin A4:lla alkaa olemaan sen verran elämää takanapäin, että osa leoista alkaa olemaan aika puhkiajetussa kunnossa.
Ja noista varaosista; vaunuun varaosien hankkiminen on hieman eri asia kuin omaan corollaan ilmansuodattimen noutaminen motonetistä.
Suomi harrastaa leon, kuten muidenkin vaunujen ja ajoneuvokaluston käytettyjen sekä uusien varaosien hankkimista mm. Huutokaupoista euroopan suunnalta, jolloin saadaan edullista, vaikka hiemankin käytettyä varaosaa varastoon.
En minä tuota kiellä, että aina pitää miettiä sitä järkevyyttä, mutta sen takiahan noita leojen osia haalitaankin huutokaupoista, kun ei ole erityistä tarvetta pitää niitä jatkuvasti käyttökunnossa.
Kyllähän autojakin entisöidään. Eri asia on, onko siinä mitään järkeä.
Kuitenkin A4:lla alkaa olemaan sen verran elämää takanapäin, että osa leoista alkaa olemaan aika puhkiajetussa kunnossa.
Ja noista varaosista; vaunuun varaosien hankkiminen on hieman eri asia kuin omaan corollaan ilmansuodattimen noutaminen motonetistä.
Suomi harrastaa leon, kuten muidenkin vaunujen ja ajoneuvokaluston käytettyjen sekä uusien varaosien hankkimista mm. Huutokaupoista euroopan suunnalta, jolloin saadaan edullista, vaikka hiemankin käytettyä varaosaa varastoon.
Bemarimiehen kommentti neuvostokaluston nykyisestä "taistelukäytöstä" kuvaa hyvin mentaliteettia, sekä etenkin vankkaa asiantuntemusta asiasta, että vaunu on hyvä ja taistelukelpoinen jos se liikkuu omin voimin. Sehän riittää.
Olen samoilla linjoilla. En ymmärrä miten Leo 2-sarjan vaunujen alustaa ei voitaisi päivittää kustannustehokkaasti pitkälle tulevaisuuteen kun euroopassa se on selvästi käytetyin taisteluvaunu ja jonka alusta on kokenut hyvin vähän muutoksia teknisesti 1980-luvulta.85% kalustosta lienee säilytyksessä, joka toki maksaa, mutta vara osien tarve on minimaalinen. 15% kalustosta on varusmieskoulutuksessa ja ne tarvitsee enemmän huoltoa ja varaosaa. Silti jos verrataan vaunun uushankintahintaan, niin kaluston taistelukyvyn ylläpitäminen on verrattain halpaa. Tietysti sähköjärjestelmien ja tähtäinten kanssa ollaan pian siinä tilanteessa, ettei niihin ylläpitoon kannata paljoa investoida, koska ne olisivat modernisoinnin tarpeessa jo teknisen suorituskykynsäkkin puolesta. Tällöin on pohdittava isompaa investointia tekniikka päivitykseen.
En epäile, etteikö vaunukaluston huoltoon liity logistisia vaikeuksia ja muita haasteita, mutta kyllä Suomessa on oltava sen verran osaamista, että kalustoa pystytään ylläpitämään. Lisäksi Leo A4 kaluston ylläpitäminen on huomattavasti järkevämpää kuin monien muiden vaunujen, koska ne ovat toimiessaan edelleen varsin suorituskykyisiä, tulivoiman, liikkuvuuden, suojan ja muidenkin ominaisuuksiensa osalta.
Monissa 2A4 vaunuissa lienee vielä tehtaan takuutakin jäljellä(14 000 km) mikäli on varastoista eikä ole ajettu koulutuksissa.
Moottori kestänee säilytystä varsin hyvin, samoin aseet. Säilyttäminen "rasitttaa" tiivisteitä, mutta elektroniikalla on elinkaarensa ja se on paljon lyhyempi kuin vaunun mekaanisilla osilla. Uutta on saatavissa, ehkäpä jopa hyllystä, mutta esteenä lienee raha. Puhumattakaan siitä, ettei alkuperäisiä osia ehkä saa, joten uushankinta pitää evaluoida ennen ostopäätöstä ja sekin maksaa. Eli ylläpidossa ongelma on raha.
Aivan kuten Slammer, epäilen tuota takuuta. Kuten sanottua, vaunut ovat Saksan vanhoja vaunuja, ne ovat olleet käytössä siellä.
Edit:typoja
Tätähän täällä on koitettu selittää kun jengi vähän väliä ehdottelee, että kaikki mahdollinen poistuva kalusto pitäisi laittaa varastoon eikä missään nimessä stenata. Juuri mihinkään rynkkyä monimutkaisempaan ei vaan toimi se, että laitetaan varastorasvoihin ja unohdetaan johonkin nurkkaan. Sitä paitsi ne nurkatkin maksavat... Varastoiminen ei ole suinkaan ilmaista.
Tässä on tosiaan hyvä tehdä vissi ero esimerkiksi vedettävän kenttätykin ja tst-panssarin välille. Jälkimmäisen varastointi vie resursseja ihan eri tasolla. Toisaalta niinkin päin että vaikka osa kalustosta on kallista säilyttää niin sama perustelu ei silti käy mille tahansa välineelle. Tarvitaan tapauskohtaista harkintaa jossa mietitään toiminnallisia kokonaisuuksia.
Olet oikeassa, mutta esim rynnäkkökivääriä, tai vastaava asetta taas ei voi varastoida miten vain, koska se kiinnostaa varkaita. Kenttätykki voisi olla sellainen joka hyvin rasvattuna ja suojattuna, selviäsi kylmässä hallissa, tai katoksessa vuosikymmnen.
Toisaalta joskus on vain osattava luopua vanhasta varustuksesta.
Silti olen samaa mieltä tapauskohtaisesta harkinnasta. Ehkä emme vain tiedä kaikkia niitä näkökohtia joiden takia päätöksiä on tehty.
Kyllähän autojakin entisöidään. Eri asia on, onko siinä mitään järkeä.