otwa
Luutnantti
Kritiikkisi on perusteltua. Vakain on hyvä huomio.Tähän vähän kritiikkiä: arvostelu esmes aseistuksen kohdalla ei ole johdonmukainen. Esmes T-34:n kolmituumainen vanheni sodan puolivälissä nopeasti, samalla tavalla kuin Shermanin vastaava 75 mm. Kumpikin sai uuden pääaseen 1944 (okei, T-34 pidemmän kolmetuumaisen jo 1943 mutta se jäi välikopaksi) jonka suorituskyky sitten riittikin loppurähinöihin aivan kaikkein paksunahkaisimpia lukuunottamatta. Pz III:n 50 mm pitkäputkisenakin taas alkoi tähän aikaan olla erityisesti itärintamalla tykkäänään vanhentunut eikä tilannetta voitu enää korjata.
T-34:n kohdalla lisäisin miinuspuolelle vielä kaksimiehisen tornin joka taisi olla käytössä vuosimalliin 1942 saakka. Samaten lipassyöttöinen Emma ei ollut varmaankaan vyösyöttöisen vaunu-kk:n veroinen. Myös voimansiirron kestävyydestä sotalaadulla olen kuullut negatiivisia kommentteja, mutten ole pystynyt niitä vahvistamaan. Sinänsä Christie-jousitus oli jo vähän vanhanaikainen ratkaisu, mutta ilmeisesti toimiva.
Shermanin kohdalla lisäsin plussaan yksiakselisen vakaimen, joka nopeutti tulenavausta.
Yksi merkittävä kysymys: Miksi Pz III eikä IV? F2-mallista eteenpäin juuri Pz IV vastasi enemmän T-34:ää ja Shermania kuin Pz III.
T-34:n heikko vaihteisto on ilmeisesti myytti, joka perustui lähinnä valokuviin varavaihteiston kantamisesta vaunun kannella, evakuointitarkoituksissa. Mitään aineistolähdettä en ole onnistunut löytämään, että vaihteisto erityisesti olisi ollut heikko kohta.
Pz 3:n valitsin siksi, että se oli ehkäpä saksalaisten tasapainoisin vaunu ominaisuuksiltaan. Lisäksi se oli heidän "taisteluvaununsa" ihan alun perinkin, siinä missä IV oli alun perin jalkaväen tukemiseen tarkoitettu joka joutui astumaan isompiin saappaisiin. 3:n oli myös edistyneempi vaunu teknisiltä ratkaisuiltaan. Kolmosen alusta oli lisäksi Saksan eniten tuotettu vaunualusta, paitsi alkuperäisessä tarkoituksessaan, niin myös Stugin ja muiden erikoisvaunujen alustana. Näin voidaan sanoa, että 3:n oli ehkä lähimpänä 'yleispanssarivaunua' ja strategista merkittävyyttä. Arvoin III:n ja IV:n välillä, ja III:n alustan tuotantoluvut lopulta saivat kallistumaan siihen, vaikkakin niukasti. III:n lisäksi usein tuntuu jäävän unholaan IV:n ja myöhempien kisujen rinnalla.
Viimeksi muokattu: