Vantaan kouluampuminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
En osaa alan termistöä. Tarkoitan ehkä jopa psykopaattia tai sellaisen kohtauksen vallassa olevaa, joka toimii jotenkin robottimaisesti ja kylmästi kuten vaikkapa elokuvassa Amerikan Psyko.

Noin lähtökohtaisesti, ihmisillä on tunnesääntely joka rajoittaa heidän aggressiivisuuttaan, väkivaltaista käytöstään ja jopa väkivaltaisia refleksivasteita. Noin kylmäverinen teko on aika suorassa ristiriidassa tämän normin kanssa ja uskallan olla ilman eri lähdeviitettä sillä kannalla, että tekijää odottaisi mielentilatutkimus myös, vaikka hän olisi ollut ikänsä puolesta jo rikosoikeudellisessa vastuussa. Tekoprofiili on sellainen, että aika varmasti se odottaisi myös täysi-ikäistä.

Psykopatia (tai epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö) on aivan eri asia ja se on enemmän syvään juurtunut käyttäytymismalli, joka ei ole mielisairaus eikä näin ollen vapauta rangaistusvastuusta. Psykopaatti ymmärtää täysin, mitä tekee, mutta tekee sen silti pahuuttaan. Mutta se on oikeastaan yhdentekevää, koska keskenkasvuisia lapsia ei psykopaateiksi diagnosoida. Lapset ja nuoret ovat "vain" käytöshäiriöisiä.

Mielentilatutkimus todennäköisesti odottaisi jos ikää olisi enemmän, joko syyttäjän ja/tai puolustusasianajajan hakemana, siitä olemme samaa mieltä. Mutta se tiedetään, että mielentilatutkimuksen läpikäyneistä henkirikoksien tekijöistä ylivoimaisesti suurin osa on kuitenkin syyntakeisia. Syyntakeettomat on seuraavaksi suurin ryhmä ja alentuneesti syyntakeiset ovat pieni, harvinainen poikkeusryhmä.

Nuorten kohdalta en löytänyt tämän parempaa tietoa kuin että yhden otoksen tekijöistä 15/18 on alentuneesti syyntakeisia tai syyntakeisia, loput 3/18 syyntakeettomia.

Vuosien vankeustuomioita​

Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin tutkija Martti Lehti on tutkinut nuorten henkirikollisuutta.

Lehti ei ota kantaa Vallilan tapaukseen, mutta pyysimme häntä kaivelemaan tilastoja. Instituutilla on tiedot poliisin Suomessa tutkimista henkirikoksista ja niiden seuraamuksista vuosilta 2002–2018.

Kävi ilmi, että kyseisellä aikavälillä henkirikoksesta epäiltyjä 15–17-vuotiaita oli yhteensä 20. Tuon ikäiset ovat vielä alaikäisiä, mutta rikosoikeudellisessa vastuussa. Heidät voidaan tuomita tuomioistuimessa.

Näistä 20 nuoresta oikeuden päätös löytyi 18 osalta. Heistä kymmenen tuomittiin taposta ja viisi murhasta. Kolme nuorta jätettiin tuomitsematta, koska heidän katsottiin olleen syyntakeettomia.

– Kaksi nuorta on kadonnut rikosprosessin aikana tilastoistamme, Lehti sanoo.

 
Joopa joo, haluaisin kyllä nähdä sen open ( tai ihan kenet tahansa) joka juuri on aamutokkurassa ja -rutiinissa aamun ensi tunnilla, kymmenettä tai sadatta kertaa opettamassa historiaa tai matematiikkaa pilteille - ja yhtäkkiä luokkahuoneeseen astuu 12 vuotias joka tyhjentää samantien revolverin rullan pariin kolmeen vihaamaansa kanssaoppilaasen.

Tämä super sissi ope laskee samantien kulutetut patruunat, tunnistaa saman tien aseen ja sen jälkeen rynnäköi oikealla hetkellä 12-vuotiaan ja juuri uutta rullaa lataavan ampujan luo, heittää nuoren judo-otteella maahan ja riisuu ampujan aseesta ynnä muuta vastaavaa. Homma selvä. Karhuryhmän tehtävä on vain hakea ampuja pois.

Kuuluisi erikoisjoukkuihin kyseinen ope yksilö, ihan perus James Bond. Mutta Mp netissä ei olekkaan muita kuin meitä poikkeusyksiloitä, tämähän on täällä tiedossa kyllä.

Mutta toisaalta, näinhän voi joskus ihan oikeasti olla. Oulussa muistaakseni 2010 luvulla amiksessa vanha laitosmies/talonmies taisi riisua koulua uhanneelta puukkojunkkarilta teräaseen pois ennen kuin Oulun poliisin erikoisryhmä ehti edes paikalle Mp 5 kp aseineen ja luotiliiveineen.

Eipä tässä oikeaa vastausta ole.
Katso liite: 96125Katso liite: 96126

Samaa mieltä, jokaisen on helppo miettiä tietokoneen ääressä miten toimisi, heittäisi tuolilla tai vastaavaa. Mutta ihmismieli kun ei tahdo toimia niin, että ilman harjoittelua pystyt toimimaan ns. pelkoa vastaan. Kognitiivisen mielen muuttaminen lienee ihan erikoisjätkillekkin pitkän harjoittelun tulos, sitä ei liene tavan matikan opettajalta löytyä.

Ja mitenkään tekoa hyväksymättä, tai uhreja syyllistämättä, niin en ihmettele yhtään, vaikka syy löytyisi ihan vain kiusaamisesta. Itse olen joutunut vaihtamaan koulua juuri samaisessa iässä, ja ei ollut helppo paikka. Tuohon kun miettii että jos olisi ollut kiusattu aijemmassa koulussa, ja sama jatkuisi uudessa, niin en ihmettelisi yhtään että päässä voisi napsahtaa.
 
Mutta ihmismieli kun ei tahdo toimia niin, että ilman harjoittelua pystyt toimimaan ns. pelkoa vastaan. Kognitiivisen mielen muuttaminen lienee ihan erikoisjätkillekkin pitkän harjoittelun tulos, sitä ei liene tavan matikan opettajalta löytyä.
Ja tässä myös luonne ratkaisee paljon; sinne toiminnallisempiin töihin (esim turvallisuusala) hakeutuu enemmän porukkaa joille tulta päin hyökkääminen on luontaisempaa. Taas humanistisilla aloilla lienee enemmän eri tyyppisiä henkilöitä.

Tämän huomaa meillä poliisissa, kun nykyään koulutus tuntuu houkuttelevan vähän ero tyyppistä porukkaa, mikä näkyy harjoittelijoiden ja ylipäätään nuorten poliisien otteissa.
 
Toki yksilöllisiä eroja on; ainakin itse puhuin keskiarvoista ja siitä että eri aloilla on enemmän tietyn tyyppisiä ihmisiä kuin toisilla.
 
Toki yksilöllisiä eroja on; ainakin itse puhuin keskiarvoista ja siitä että eri aloilla on enemmän tietyn tyyppisiä ihmisiä kuin toisilla.

Nyt menee ihan ot, mutta joo, varmasti luonteeltaan räväkämmät, hakeutuu mielummin vaikka vartiaksi, kuin kirjaston hoitajaksi. Mutta tämä ei sano mielestäni ilman kouluttautumista mitään. Niin se poliisikin tuntee pelkoa, ja kun riisutaan vyö ja liivit, niin... Toki minullakin on tuttuja, jotka kouluttautumatta menevät vaikka norsun kimppuun, mutta paperit eivät kyllä heillä riitä opettajaksi tai poliisiksi.
 
Väitän, että henkilön perusluonne - tai lähinnä tietyt luonteenpiirteet - vaikuttavat hyvin paljon siihen, kuinka helppo henkilö on kouluttaa esim juoksemaan laukausten ääntä kohti. Tämän takia erikoisjoukkoihin ja vastaaviin on erilaisia pääsykokeita ja testejä.

Eli jos luonteesta puuttuu se jokin tekijä, niin kouluttamallakaan ei välttämättä saada aikaan henkilöä joka menee aseistettua henkilöä vastaan; puhumattakaan siitä että opettajankoulutuksen ohessa olisi yhdrn opintopisteen verran jotain ampujaa vastaan toimimista tai vastaavaa koulutusta.
 
Canceloin vastedes Lauri Nurmen: https://yle.fi/a/74-20082373

Joku mäntti laiminlyö lopetusreukkunsa säilytyksen, ja heti tarvitsisi ”pohdistella miksi Suomessa kaupungeissa ja tavallisissa kodeissa saa pitää käsiaseita?” Olisi kiva tietää, onko miehellä itsellään edes edellytyksiä hallussapitolupaan, vai mistä angsti kumpuaa. Omasta mielestäni jos jotain täytyy tarkastaa aseiden suhteen, on se niiden lainmukaiset säilytystilat.

Olen nyt kahdesti nähnyt miehen ”livenä”. Siinä missä Laurin ensiesiintyminen Nato-harjoituksissa toi mieleeni mikkihiireilyn, oli tämä uudempi jo sellaista jotain rottamaista besserwisseröintiä: ”Mies jonka ympäriltä tuolit viedään.”
Katso liite: 96184
Politiikan puskaradio -podcastissa Lauri Nurmi puhuu näkemyksistään Suomen aselainsäädännöstä; noin kohdasta 18:30 eteenpäin

 
On harmillista, että media päättää vaihtaa yhden yksinkertaistuksen toiseen. Ensin viriteltiin suurta kansalaiskeskustelua kiusaamisesta ja nyt sitten pitäisi puhua aseesta.

Kuitenkin pitäisi ehkä päästä siihen, mitä lapset näkevät ja kokevat ja millaisia malleja he saavat älypuhelimensa välityksellä. Lasta on vaikea suojella siltä paskalta, mitä joka paikassa näkyy. Väkivallan ihailua ja malleja tunkee laitteilta.

On lapsia, jotka saavat jo päiväkodissa raivareita niin että pitäisi kiinni pitää.

On selvää, että opettajan tehtävän tulisi olla opettaa. Eikä ole kehdossa keinunut sellaista ihmistä, joka tuossa työssä keskittyisi 30 tuntia viikossa tuijottamaan jokaista lasta joka hetki, että milloin revolveri nousee repusta että ehtii tehdä kymmenen metrin tiikeriloikan jakkupuvussaan rillit vinossa.

Kun 40 oppilaan yhdistelmäluokka aloittaa oppitunnin ja kuuluu poks poks, se on siinä. Vaikka itse Tarzan olisi opettamassa. Tunnen kyllä toiminnallisiakin opettajia. Suhde on ehkä 1/50, jos koululla on hyvä tuuri. Miesopettajista maksimissaan 1/10. Eikä sekään riittäisi. Tiedän yhden koulun, jossa ei ole yhtään miestä ja toisen, jossa on pari ex-faitteria, josta toisella mustia vöitä enemmän kuin vaatekauppiaalla.

Tuli vielä mieleeni, että koulua vaihtaessa tieto oppilaasta ei välttämättä kulje mukana. Vanhemmat päättävät, saako uusi koulu diagnooseja ja mitä tietoa saa. Se on oppilashuoltolaissa ja koskee nimenomaan terveystietoja. Ja vaikka se olisi kansliassa, opettaja ei sitä välttämättä saa, jos lupaa ei ole annettu.

Tiivistettynä: pitää mennä siihen, miksi julma ja tunnevammainen väkivaltaisuus on lisääntynyt niin nuorilla ja miksi he ottavat tällaisia malleja ja mistä. Aseita löytyy vaikka keittiön laatikosta. Nyt oli ampuma-ase, mikä pitää selvittää säilytyksen osalta, mutta se ei selitä tekoa. Se on väline.
 
Tuli vielä mieleeni, että koulua vaihtaessa tieto oppilaasta ei välttämättä kulje mukana. Vanhemmat päättävät, saako uusi koulu diagnooseja ja mitä tietoa saa. Se on oppilashuoltolaissa ja koskee nimenomaan terveystietoja. Ja vaikka se olisi kansliassa, opettaja ei sitä välttämättä saa, jos lupaa ei ole annettu.

Tiivistettynä: pitää mennä siihen, miksi julma ja tunnevammainen väkivaltaisuus on lisääntynyt niin nuorilla ja miksi he ottavat tällaisia malleja ja mistä. Aseita löytyy vaikka keittiön laatikosta. Nyt oli ampuma-ase, mikä pitää selvittää säilytyksen osalta, mutta se ei selitä tekoa. Se on väline.
Amen. Kaveri josta mainitsin, siis hiihtolomalta luokkaani tullut, on tehostetun tuen miehiä. Minkäänlaisia, toistan, minkäänlaisia papereita en ole hepusta vielä nähnyt. Sama Wilma-ohjelma on käytössä ja kundi tuli naapurikunnasta. Kaikki ennakkotieto herrasta on edellisen opettajansa kanssa 8 minuutin puhelussa kuultua.
 
Samaa mieltä, jokaisen on helppo miettiä tietokoneen ääressä miten toimisi, heittäisi tuolilla tai vastaavaa. Mutta ihmismieli kun ei tahdo toimia niin, että ilman harjoittelua pystyt toimimaan ns. pelkoa vastaan. Kognitiivisen mielen muuttaminen lienee ihan erikoisjätkillekkin pitkän harjoittelun tulos, sitä ei liene tavan matikan opettajalta löytyä.
Ainakin Kauhajoen kouluampumisen yhteydessä opettaja pystyi toiminaan jollakin tavalla vaikka vastassa oli täysikasvuinen henkilö. Kuoli kyllä itse, mutta saattoi viivyttää ampujaa sen verran, että kolme opiskelijaa ehti poistua luokkahuoneesta ikkunan kautta.
Saari poistui hetken ammuttuaan luokan ulkopuolelle, ilmeisesti vaihtamaan lipasta tai selvittämään jotakin aseeseen liittyvää pulmaa, oikeusministeriö arvioi. Hetken päästä hän pyrki takaisin luokkaan. Opettaja käski kaikkia menemään maahan ja syöksyi pitämään ovea kiinni.

– Kimmo ei olisi muuten kuollut, mutta hän yritti estää ampujaa pääsemästä luokkaan työntämällä ovea kiinni. Ampuja ampui häntä oven läpi ja Kimmo lyyhistyi oven eteen, Martiskainen kertoo.
Luokkaan päästyään Saari ampui Martiskaisen veljeä kuolettavasti ja alkoi tämän jälkeen ampumaan myös oppilaita. Opettajan lisäksi yhdeksän oppilasta kuoli, kolme onnistui pakenemaan ikkunasta ja selvisi hengissä. Saari ampui lopuksi itsensä.
 
Mietytyttää miten tuota lasta pitäisi kohdella, lain mukaan päätä silitetään eikä joudu rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Laitetaanko, ehkä vanhanaikainen sanonta, mielisairaalaan jossa on määrättömän ajan?

Ei kai tuota voi kotia päästää ja palatuttaaa normi kouluun?
Lasten psykiatrian osastolla on jos jonkinlaista nappulaa. Siellä ne varmaan arvioivat
 
Pääministeri Petteri Orpo (kok) haluaa väkivaltaiset nuoret tarvittaessa pois kouluista erillisiin moniammatillista apua tarjoaviin hybridiyksiköihin.
Eikö/onko? ns. tarkkailuluokkia enää, jonne vaikeat häirikkötapaukset pantiin ennenvanhaan ?
 
Eikö/onko? ns. tarkkailuluokkia enää, jonne vaikeat häirikkötapaukset pantiin ennenvanhaan ?
Ei tuolla nimellä, ja erityisluokkia on vähennetty. Integrointiin luottaville markkinoidaan tavallista luokkaa ajatuksella siitä, että "lapsia ei erotella heidän ominaisuuksiensa perusteella. Sitten ollaan yhdenvertaisia ominaisuuksista riippumatta ja opitaan taitoja toimia yhdessä".

Hyvin resursoidussa koulussa tämä toimii etenkin alakoulussa, jos on joka luokkatasolla oma erityisopettaja ja yksilöiden vaikeat vaiheet mennään pienryhmissä. Voi olla ensin pysäkkimalli. Toinen opettaja ottaa, esimerkiksi tunniksi tai kahdeksi, vastuun haastavasti käyttäytyvästä oppilaasta. Jos sekään ei toimi, oppilas siirtyy niin sanotuksi ankkurioppilaaksi. Silloin hän kulkee nimetyn opettajan mukana koko ajan, kunnes voi palata ryhmään. Koulun henkilökunnasta annetaan oma valmentaja, joka seuraa, toteutuvatko oppilaalle asetetut tavoitteet.

Kun tällaista resursointia ei ole, homma menee niin, että joka ryhmässä on pari tyyppiä, jotka panevat menon sekaisin. Sitten he leimautuvat häiriköiksi kuitenkin, toiset alkavat vierastaa heitä eivätkä haluaisi olla missään tekemisissä, ja sehän on jo nykykulttuurin mukaan kiusaamista.

Mieti tuota yläasteella, jossa päivän aikana yksi aineenopettaja kohtaa 100 ottolasta hyvin lyhyen ajan ja pitäisi opettaa.

Vanhalla tarkkiksella oli erityisluokanopettaja, ja voitto oli, kun yksikin nuori oppi tulemaan toimeen muiden ihmisten kanssa ja löysi ammatin, jolla tienaa itse elantonsa. Voittoja tuli jos tappioitakin, mutta leimasihan se. Normaaliluokkien touhuja ei kukaan kuitenkaan päässyt pilaamaan. Välitunnitkin olivat tarkkiksella ja tavallisella porukalla eri aikaan, ettei vain sattuisi mitään. Eivät kaikki linnaan menneet. Tytöistä tuli hyviä työntekijöitä hoitoalalle ja pojista kuljetus- tai autoalalle.
 
Oliko se Kataisen hallitus, joka otti inkluusion käyttöön peruskouluissa?

Opetusministerinä itse Krista Kiuru, mikä voisi mennä vikaan :rolleyes:
Kyllä se oli Vanhanen (II), ja opetusministerinä oli täysin kujalla silloin ollut Henna Virkkunen.

Kiuru oli digitaalisuuden, ilmiöiden ja itseohjautuvuuden opsin (OPS 2014) synnyttämisen aikana, vaikka se otettiin käyttöön Grahn-Laasosen kaudella 2016.
 
Ylipäänsä opetusministeriö on ollut jonkinlainen jämäministeriö. Se ei ole ollut himoittu salkku. Lisäksi eduskunnassa on aika vähän poliitikoita, jotka ovat kiinnostuneita koulutuspolitiikasta.

Henriksson on nyt... Saa nähdä, onko hän niin viisas, ettei väkisin runno jotain toimimatonta uudistusta. Koko 2000-luku on ollut sellaista mylläystä, että ihmettelen, miten kukaan alalla oleva on enää järjissään. Älkää ymmärtäkö väärin @Bwana ja @EK 😎
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top