Toisaalta yllättävän vähäinenkin asia voi tietyissä sensitiivisissä asioissa olla hyvinkin vaikea juttu. Tällaisia ovat vaikkapa vanhempiin/sukuun/syntyperään ja toisaalta seksuaalisuuteen liittyvät asiat, ja erityisesti niihin liittyen lyödyt leimat, joiden perusteella sitten tuonikäisillä etenkin ihan pienikin klikki voi aiheuttaa aikamoista ahdistusta objektiivisesti arvioiden hyvinkin vähäisillä ellei lähes mitättömillä teoilla (ja silloin kun kyseessä on jokin syvää subjektiivista häpeää tai vihaa aiheuttava asia, niin sitä ei välttämättä vie edes opettajan tietoon, jolloin asia ei näy opettajallekaan; nollatoleranssista jne. kun puhutaan niin opettaja ei useinkaan edes halua saada näitä tietoonsa). Jos jokin asia osuu sopivan ikävällä tavalla, niin sillä voi olla yllättävän kauaskantoisia vaikutuksia.
Loukkapa jollain älykkäällä ja syvälle osuvalla herjalla vaikka tuonikäistä poikaa rakkaasta ja vähän jo sairaasta isoäidistään tai venyttele jokin vähänkään seksuaalisuuteen liittyvä teko homoudeksi ja toista tätä pari kertaa pienellä porukalla erityisesti jollain tasolla mielipidejohtajan asemassa olevien tyttöjen kanssa, niin saat vihan kytemään taatusti, ja normaalitilanteessa turpaan (ne tytöt tässä vielä rajoittaisivat turpaanvetämisen sopivuutta, joka poikien kesken olisi normaalia ja tasaisi tilit).
Me aikuiset ja suhteellisen täyspäisetkin ihmiset voimme saada toisistamme vihamiehiä eliniäksi vain yhden teon tähden. Ja jos kyse on lapsesta, erityisesti vielä jos kyse on jostain erityislapsesta, niin asioilla voi olla vielä rajummat koetut mittasuhteet, kun asioiden oikeasuhtaisuus ja psyyken kyky käsitellä asioita ei ole aikuisen tasolla vielä.
Ampuminen tietysti on äärimmäinen keino, johon ei varmasti täysin "normaali" 12-vuotias lapsi ryhdy, että siltä osin varmaankin olet oikeassa.
Mitä tuohon
toiseen, luokkaan hälytettyyn opettajaan tulee, niin ensimmäisellä ei selvästikään ollut asiaan soveltuvaa arvovaltaa pojan silmissä, toisella oli, kun sai järkiperustelulla pojan lopettamaan. Voitaneen siis vetää johtopäätös, että ensimmäisen opettajan ja pojan välinen vuorovaikutussuhde ei toiminut ja toisen ja pojan välinen toimi - ja tällä taas on mahdollisesti mielenkiintoisia jatkoimplikaatioita...