Vantaan kouluampuminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Umkhonto
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Perinteisesti jokaisella somettajalla on varma tieto tekijästä ja perinteisesti tiedot täysin erilaisia. Mamman somekuplassa oli varma tieto kuinka tekijä oli koulukiusattu ja ampuessaan huutanut "ETTE KIUSAA ENÄÄ". Sitten samassa somekuplassa oli varma tieto siitä kuinka tekijä oli koulukiusaaja ja nuorisorikollinen (ehkä kuitenkin lapsi vielä)...

Eli totuus voi olla ihan mitä tahansa. Sinänsä jos oli kiusattu, niin toivottavasti nämä muut mielipiteen esittäjät osaavat edes hävetä. No ei ne osaa.

Eilen selvisi, että kaksi hyvinkin tuttua lasta on juuri tuossa koulussa ja toinen on 12 vuotias. Toivottavasti ei ole uhri tai tekijä, kun ei olla kuultu pojasta mitään. No hiljaisuus johtunee muista tekijöistä..
 
Aseiden säilytyksestä on mahdotonta saada samassa taloudessa asuvien kesken 100% varmaa vaikka huolellisuusvelvoite onkin ja yrittää toki pitää. Oli arvattavaa että aseet päätyvät keskusteluun kun se on helpoin teema. Enemmän minua kuitenkin kiinnostaisi miksi joku 12v tekee tällaista. Osaavissa käsissä puukko on pienessä tilassa ampuma-asetta vaarallisempi joten huonompi homma jos tällaiseen kykeneviä ja halukkaita on kouluissa enemmälti. Poliisin reagointi vaikuttaa tässä tilanteessa nopealle eli siinä ainakin on onnistuttu verrattuna aiempiin tapauksiin.
Ihan samoja mietteitä herää kommentteja lukiessa jos asiaan oikeasti halutaan muutosta parempaan, ei pidä tuijottaa työkaluja vaan tekijää jolla oli se jokin motiivi tehdä niin kuin teki. Työkalut ihminen löytää tarpeeseensa jos sillä on sisäinen tarve ne löytää tästä todisteena esimerkiksi lukuisat keittiöveitseen kuolleet maassamme. Enkä sano tätä whataboutismin vuoksi vaan siksi että näille väkivallanteoille pystyttäisiin tekemään enemmän kun muistetaan että sotilaallisesta kontekstista uhka = kyky + tahto, niin toimivampi poistaa tuota tahtoa koska periaatteessa jokaisella ihmisellä on tuo kyky moiseen.
 
Yksi tekijä on erilaisten todistajien kuuleminen. Silminnäkijälausunnot ovat pahamaineisen epäluotettavia. Jos poliisi sanoo että ampujalla oli pyssy ja lehdissä toitotetaan, niin todistajatkin toistavat sitten kysyvälle skoudelle sitä samaa -- vaikka puukolla se heidän edessään ja nähtensä tappoi.
Toki, mutta jos maikkarin nettisivulla on jo ollut kuva aseesta ja se on jo tunnistettu revolveriksi, niin tällöin mielestäni kannattaa ihan tiedottaakin, että epäilty on kiinni ja revolveri on poliisin hallussa
 
Ihan samoja mietteitä herää kommentteja lukiessa jos asiaan oikeasti halutaan muutosta parempaan, ei pidä tuijottaa työkaluja vaan tekijää jolla oli se jokin motiivi tehdä niin kuin teki.
Tekijään vaikuttaminen maksaa ja vaivaa.
Aselainsäädännön kiristäminen ei maksa.

Kumman valkkaa päättäjä? Tää on oikeen sellainen mysteerinäytös, sanos eräskin varsinaissuomalainen romaanihenkilö.
 
Tekijään vaikuttaminen maksaa ja vaivaa.
Aselainsäädännön kiristäminen ei maksa.

Kumman valkkaa päättäjä? Tää on oikeen sellainen mysteerinäytös, sanos eräskin varsinaissuomalainen romaanihenkilö.
Olet valitettavasti 101% oikeassa tässä asiassa. Ei ole ollenkaan niin tärkeää vaikuttaako se päätös, kunhan voi sanoa äänestäjille tehneensä asialle jotain.
 
Vaikka seuraavasta saattaisi saada sellaisen käsityksen, en vähättele tapahtunutta lainkaan, päin vastoin. Asia, jollaista ei pitäisi koskaan tapahtua,mutta valitettavasti tulemme jatkossakin näkemään.

Mikä tekee tästä niin poikkeuksellisen? Tietenkin se, että tämä tapahtui koulussa, johon käytännössä kaikkien lasten on mentävä. Mutta lähes kaikki lapset liikkuvat ulkona, ja siellä uhkaa sama vaara. Vähän kuin Hiroshima, jonka siviiliuhreja edelleenkin muistetaan, mutta Ukrainan kaupunkien terroripommitusten uhreista ei paljoa pukahdeta. Kaduilla ja ihan viattomissakin paikoissa, uimarannoilla jne nuoret joutuvat silmittömän väkivallan kohteeksi, ilman omaa syytään.

Ampuma-ase on aina kauhistelun paikka ja syystäkin, mutta teräase on yhtä tappava, ei ehkä aina mutta kymmenen puukotusta voi helposti johtaa suurempaan tragediaan kuin yksi ampuma-aseella tehty hyökkäys. Uhri tai uhrit kuolevat tai vammautuvat, mutta koulun ulkopuolella tapahtuneisiin media suhtatuu siten, että ainahan on tapeltu ja puukkojunkkaritkin jo.

Anderssonilta kysyttiin kouluihin tapahtuvista hälytykistä, ja hän sai tuherrettua että määrät ovat viime vuosina lisääntyneet, ja ihmetteli kovasti että jotakin on tapahtunut, mutta mitä??

En pyri vetämään yhtäläisyysmerkkejä minkään viime vuosina tapahtuneiden ilmiöiden välille, mutta jokaisessa kansakunnassa on aina niitä, jotka tarvitsevat apua ja niitä, keihin mikään apu ei riitä, vaan yksilö ei sopeudu normaalisti yhteiskuntaan. Meidän tukiverkkomme on rakennettu vuosikymmenten aikana meidän kansakuntaamme varten, ja kun sitä ylikuormitetaan yhtä äkkiä moninkertaisesti, sekä perusterveydenhuollon puolelta, psykiatrian, lastensuojelun ja oikeastaan kaiken mahdollisen osalta, on jälki rumaa. Silloin on parahtavaiston hyvä alkaa moralisoimaan, että katsokaa, myös kantasuomalaiset tekevät!

En yritä tätä väkisin vääntää maahanmuuttokysymykseksi, mutta kokonaisuutta katsoen olemme huonolla tiellä. Nyt tapahtunut on yksi ja järkyttävä osoitus, mutta jos nyt lähdetään ampuma-asejahtiin ja käytetään kaikki mahdollinen resurssi koulujen sisäiseen turvallisuuteen, jää valtaosa ongemista huomion ulkopuolelle.
 
Mikä tekee tästä niin poikkeuksellisen? Tietenkin se, että tämä tapahtui koulussa, johon käytännössä kaikkien lasten on mentävä. Mutta lähes kaikki lapset liikkuvat ulkona, ja siellä uhkaa sama vaara. Vähän kuin Hiroshima, jonka siviiliuhreja edelleenkin muistetaan, mutta Ukrainan kaupunkien terroripommitusten uhreista ei paljoa pukahdeta. Kaduilla ja ihan viattomissakin paikoissa, uimarannoilla jne nuoret joutuvat silmittömän väkivallan kohteeksi, ilman omaa syytään.
Kategoriaero. Vanhemmat voivat saattaa ja roudata lapsensa mestoille ja harrastuksiin ym. Mutta vanhemmat eivät voi vahtia lapsiaan koulussa. Niinpä koulu on tässä erityinen. Koulussa on oltava turvallista, koska muuten systeemi hajoaa. Muualla tapahtuu mitta- ja oheistappioita, mutta koulussa systeemivirheitä.
 
Ainoa asia mitä aselakien kiristämisessä voi tehdä on asettaa reunasytytteistä patruunaa käyttävät aseet samaan kategoriaan luvan saamisessa keskisytytteistä patruunaa käyttävien aseiden kanssa ja asettaa tarkastus aseen säilytystä koskien. Käytännössä siis lukittava asekaappi tai muu lukitussysteemi on pakollinen heti ekasta pyssystä.

Nykyään kun lupahakemuksen hetkellä kysytään säilytyksestä, niin kukaan ei sitä annetun vastsuksen mukaista säilytystapaa mitenkään tarkasta. Ja kaappia ei edes laki vaadi ekalle pyssylle.

.
 
Pointti lienee se, että jos opettajalla olisi itsepuolustukseen tarkoitettu ase kannossa, olisi apu voinut olla jo paikalla.

Opettajasta tulee automaattisesti ensimmäinen uhri tilanteessa, jossa ampuja tietää hänellä olevan ase pöytälaatikossa. Ei opettajat voi alkaa kulkea ala-asteella ladattu ase kotelossa valmiina, siltä varalta että pitää tehdä tex willerit ja avata tuli sillä hetkellä kun joku oppilas nostaa aseen repusta. Sitten on vain ajan kysymys kun joku oppilas pääsee hengestään vilautettuaan airsoft asetta kaverilleen.
 
Ainoa asia mitä aselakien kiristämisessä voi tehdä on asettaa reunasytytteistä patruunaa käyttävät aseet samaan kategoriaan luvan saamisessa keskisytytteistä patruunaa käyttävien aseiden kanssa ja asettaa tarkastus aseen säilytystä koskien. Käytännössä siis lukittava asekaappi tai muu lukitussysteemi on pakollinen heti ekasta pyssystä.

Nykyään kun lupahakemuksen hetkellä kysytään säilytyksestä, niin kukaan ei sitä annetun vastsuksen mukaista säilytystapaa mitenkään tarkasta. Ja kaappia ei edes laki vaadi ekalle pyssylle.
Samassa kategoriassahan ne on jo nyttenkin? Reukut ja pistoolit etuliitteistä huolimatta vaativat sen 2 vuoden harrastuneisuuden, hyväksyttävät käyttötarkoitukset, samanlaiset säilytysehdot ja niin eespäin.

Mitä hakemuksiin tulee, kun olen väittänyt säilyttäväni pyssyjä kaapissa, niin laitoksella ovat myös haluneet nähdä kuvan kaapista ja tyyppikilvestä. Ensimmäisen pyssyn kohdalla varmistuttiin siitä, että ymmärrän, miten ase säilytetään (ilman kaappia) ja pidettiin mainospuhe asekaapeista.
 
Opettajasta tulee automaattisesti ensimmäinen uhri tilanteessa, jossa ampuja tietää hänellä olevan ase pöytälaatikossa. Ei opettajat voi alkaa kulkea ala-asteella ladattu ase kotelossa valmiina, siltä varalta että pitää tehdä tex willerit ja avata tuli sillä hetkellä kun joku oppilas nostaa aseen repusta. Sitten on vain ajan kysymys kun joku oppilas pääsee hengestään vilautettuaan airsoft asetta kaverilleen.
Monesti opettajat ovat ensimmäisiä kohteita muutenkin, joten ei huolta. Kyse on lähinnä siitä, että talossa on muitakin opettajia ja ampuja ei mitenkään pysty näitä kaikkia yllättämään. Poliisista puolestaan ei ole mitään apua, sillä useimmiten ne ovat paikalla vasta, kun pahin vahinko on jo tapahtunut. Ainoastaan jo paikanpäällä olevilla aseenhaltijoilla on mahdollisuus keskeyttää pahinta tapahtumasta.

Ongelma ei ole täysin teoreettiset airsoftkeissit tai tex willereiden puute, vaan varsinkin Suomessa se, että opettajat hyvin todennäköisesti eivät ole millään tavoin perehtyneitä aseisiin tai edes persoonaltaan soveltuvia siihen. Näin tulos on se, että kouluissa olisi 0-1 aseistautunutta opettajaa, jolloin saavutettu hyöty olisi nolla tai peräti negatiivinen. Porukoille ei voi vain antaa asetta ja odottaa, että siitä olisi jotain apua. Annat hentoiselle opettajalle kevyen Glockin ja sitten tämä osaa ampua aivan kaikkea muuta, paitsi juuri sitä mitä yrittää ampua. Annat tälle 1,5 kg vakaan pistoolin, niin tämä valittaa sen painosta ja koosta (eikä edelleenkään osaa ampua).
 
Viimeksi muokattu:
Opettajasta tulee automaattisesti ensimmäinen uhri tilanteessa, jossa ampuja tietää hänellä olevan ase pöytälaatikossa. Ei opettajat voi alkaa kulkea ala-asteella ladattu ase kotelossa valmiina, siltä varalta että pitää tehdä tex willerit ja avata tuli sillä hetkellä kun joku oppilas nostaa aseen repusta. Sitten on vain ajan kysymys kun joku oppilas pääsee hengestään vilautettuaan airsoft asetta kaverilleen.
Eikös Israelissa tämä ole toiminut? Jäsen @Fremen?
 
Niinhän se Laurila sanookin.

– En usko kyllä, että tuollainen 12-vuotias. Kyllä sille jonkun pitää se näyttää. Toki Youtube ja muut ovat täynnä semmoisia (videoita).
Minun mielipiteeni on, että jos kotona on aseita, on parempi opettaa lapset pienestä pitäen niiden käsittelyyn, ettei tarvitse sitten opetella salaa Youtubesta.

Sotaveteraani-isäni opetti minut jo 70-luvulla ala-asteella ollessani käsittelemään ja ampumaan erilaisilla pistooleilla ja kivääreillä. Hänen mielestään oli parempi antaa kokeilla ja hälventää salaisuuden verhoa. Kun aseita pääsi kokeilemaan ampumaradalla ja tiesi mitä tapahtuu, kun luoti osuu johonkin, niin niitä ei tarvinnut sitten enää käpistellä kotona isän tietämättä.

Osaisin varmaan vieläkin purkaa ja kasata ainakin 9 mm Mauserin, Parabellumin ja Tähti-pistoolin, Ukko-Pekasta puhumattakaan.
(Ja isän sotaveteraanikaverit huomioiden, ainakin osa em. aseista oli varmaan heillä hallussa ns. Suojeluskunnan luvalla)
 
Kyllähän tuo idea opettajien aseistamisesta on ihan absurdi. Asetta pitäisi myös osata käyttää ja olla valmius siihen. Taitaa olla harvassa ne opettajat joilla kumpaakaan on. Mielestäni poliisi on onnistunut hyvin näitä estämään kun edellisestä ammuskelusta on yli 15 vuotta. Toki jokainen tapaus on liikaa mutta huomioiden nuorten ongelmat niin ei näistä tulla täysin pääsemään eroon. Tähän päälle roadman-kulttuurin ihannointi niin varmasti yrityksiä tulee jatkossa lisää. Itse laittaisin paukut nuorten auttamiseen ja poliisin tiedusteluun. Ennaltahan nämä pitäisi pyrkiä estämään. Aina siinä ei toki onnistuta.
 
Kategoriaero. Vanhemmat voivat saattaa ja roudata lapsensa mestoille ja harrastuksiin ym. Mutta vanhemmat eivät voi vahtia lapsiaan koulussa. Niinpä koulu on tässä erityinen. Koulussa on oltava turvallista, koska muuten systeemi hajoaa. Muualla tapahtuu mitta- ja oheistappioita, mutta koulussa systeemivirheitä.

Koulun perusongelma on että se on ihmisvarasto, kuten vankilakin. Kumpaakaan ei oikeastaan hallitse opettajat eikä vartijat, vaan oppilaat ja vangit. Jos tämä todellisuus halutaan muuttaa, tarvitaan paljon enemmän työntekijäresurssia. Mutta mistäpä sitä hankittaisiin...
 
Elikkä tämän artikkelin mukaan Israelissa kouluammunnat on lopetettu aseistetuilla vartijoilla. Varmaan kouluissa voi olla myös metallinpaljastimia sisäänkäynneillä sun muuta. Pääasia kuitenkin on, että koulu ei ole se koko yhteiskunnan pehmein ja helpoin kohde.

 
Back
Top