Vapaaehtoisen reservin sodanajan tehtävät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Platypi
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ylipainon ehkäisyn tai siitä eroon pääsemisen kannalta ruokavalio on tärkein, itse asiassa pelkästään ruokavalion korjaaminen riittäisi useimmissa tapauksissa.
Toinen ongelma on unen puute, samasta syystä suomalaiset nuoret eivät keskimäärin kasva enää niin pitkäksi.
Eikä väsyneenä oikein jaksakaan urheilla

Maakkien suhteen alkaa olemaan empiiristä dataa siitä mikä on toiminut ja mikä ei.
Kuten rekrytointipoolin perusteella Pohjois-Pohjanmaalla pitäisi saada ukkoja enemmän riviin kuin suhteessa 2/3 väestömäärän omaavasta Keski-Suomesta mutta käytännössä tilanne on reippaasti päinvastainen.
Hyvistä ja huonoista toiminnoista pitäisi tehdä jonkinlainen yhteenveto ja suunnitelma toiminnan parantamiseksi.
 
Kuten rekrytointipoolin perusteella Pohjois-Pohjanmaalla pitäisi saada ukkoja enemmän riviin kuin suhteessa 2/3 väestömäärän omaavasta Keski-Suomesta mutta käytännössä tilanne on reippaasti päinvastainen

No eihän se pohojammaalla onnistu, kun innokkaimmat on sidottu puuhun.....
 
No eihän se pohojammaalla onnistu, kun innokkaimmat on sidottu puuhun.....

Pohjois-Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa eroavat toisistaan aika lailla. Ne puuhun sidottavat mahtuivat silloin ennen vanhaan tämän ympyrän sisään: Vaasa-Kauhava-Alajärvi-Jalasjärvi-Kauhajoki (keskiössä Lapua-Seinäjoki).
 
Tämä on kyllä ihan ihme olkiukko tämä "ei voi sanoa miten asiat on kun tulee paha mieli".

Pointtina ei ole se, että vältellään muistuttamasta ylipainoisia ihmisiä ylipainostaan sen takia että niille tulee paha mieli, vaan koska siitä ei ole kenellekkään muulle kuin kjeh kjeh-miehille hyötyä kun pääsivät taas pätystelemään sillä miten ovat kovin viekkaasti saaneet taas päästyä asian ytimeen.

Jos sinä ulapalla soudellessasi törmäät naapurin Taneliin jonka vene vuotaa, niin onko enemmän hyötyä siitä kun huutelet sille että "ÄYSKÄRÖI NYT KOVEMMIN KUN VENEESSÄS ON VETTÄ", vai siitä että koitatte yhdessä paikantaa veneessä olevan reijän ja paikata sen?

Niin, tästähän on jo käyty täällä keskustelua jo ummet ja lammet ja päädytty siihen konsensukseen että kun näet huonokuntoisen ja rapakuntoisen ihmisen tarttuvan toimeen ja kohentavan kuntoaan niin tämä on todella inspiroiva näky joka kannustaa itseäkin eteenpäin omina heikkoina hetkinä positiivisena esimerkkinä päättäväisyydestä. Ja se että hyväkuntoiset aktiiviliikkujat sorsisivat huonokuntoisia liikkujia on myös olkiukko. Suurimmalta osalta kun saa kannustusta, apua ja neuvoja jos vaan pyytää ja kysyy. Kuinka moni aloittelija oikeasti saa esimerkiksi konkarilta osakseen vittuilua ja ivaa kuntosalilla jos menee neuvoja pyytämään? Oikeasti, prosentteja tai vaikka osuutta kymmenestä?

Mitä naapurin Taneliin tulee, niin huudetaan että PYYDÄ APUA JOS TARVITSET!

Lisäksi, mielensäpahoittaminen ja uhriutuminen on uusi musta. Ollut jo pitkään ja tästä kilpaillaan, kuka on eniten pöyristynyt ja ketä on eniten loukattu? Se ei ole olkiukko vaan tästä on ihan julkisestikin "oikeissa medioissa" keskusteltu kuinka se mädättää keskusteluilmapiiriä. Ilkeilyä toki on, mutta se on harvemmin suoraa puhetta vaan yleisemmin selän takana puhumista ja kiertoilmauksin kiusaamista.

Jos joku herättää hymyilyä, ovat selittelijät. Eivät tee mitään ja pahimmillaan selitettelevät asioita "isoilla luilla", aineenvaihdunnalla ja toitottamalla kuinka vähän syövät ja vähäkalorisesti mutta silti lihoavat. Tämä on fysiologinen mahdottomuus. Mutta hei, jokainen taaplaa tyylillään. Kansanterveys ja sosiaali- ja terveysbudjetti ei vaan kestä kehitystä julkisrahoitteisesti. Tai kuten yksi obeesi sanoi, "mun ei enään tarvitse välittää siitä mitä syön ja kuinka paljon, koska mulla on lääkkeet tähän kakkostyypin diabetekseen". Toivon vaan että yksittäistapaus tämä ei ole yleinen asenne.
 
Viimeksi muokattu:
Pari vuotta on aika lyhyt aika vapaaehtoisen maanpuolustuksen piirissä. Jos maakuntailu jää vuoteen tai kahteen mies voidaan sijoittaa ihan hyvin aikaisempaan sodan ajan tehtävään.

Lisäksi ne nykyiset vaatimukset osallistumisen osalta eri maakuntakomppanioissa ei ole mitään mahdottomia.

Tietenkin inhimilliseltä näkökulmasta nähtynä tilanne on hyvinkin ymmärrettävä, mutta tuollainen hang around järjestelmän luominen ei millään tavalla lisää sotilaallista tehokkuutta. Kysymys on kuitenkin vapaaehtoisesta sitoutumisesta pakkoon. Tuollainen järjestely jossa ihmiset palkitaan riittämättömyydestä luo huonon mielikuvan ja on osaltaan kannustamassa puolinaista osallistumista myös sitoumuksen tehneiden osalta.

Joo, pari vuotta on lyhyt aika, olisi pitänyt sanoa neljä vuotta, eli kai yhden sitoumuksen nykykesto. Mutta valtaosalla ei taida olla enää mitään aikaisempaa SA-sijoitusta johon voisi pala(ut)ta, siellä on nuorempaa saapumiserää tilalla. Ei kä maakki-sijoitus (ilman koulutussitoumusta) ole mikään palkinto sen enempää kuin mikään muukaan sodanajan sijoitus. Järjestelmän kannalta on vaan tehokkaampaa pitää tuttu kaveri rivissä, korkeintaan siirtää pois virka-apujoukkueesta, kuin napata pystymetsästä jatkosijoitettava kysymysmerkki tilalle.

Jos mies lopettaa maakuntakomppaniassa (tai jossain muussa aktiivisesti harjoittelevassa kokoonpanossa) pitäisi aina tehdä jonkinlainen loppuarvio. Hyvät miehet voisivat jatkaa palvelustaan vaikka paikallispataljoonassa. Osa voidaan sijoittaa sitten osaamisen tai vaikka ammatin takia muihin sodan ajan joukkoihin (nuoret voidaan laittaa takaisin vaikka entiseen sijoitukseensa). Ne vähemmän kyvykkäät voi sitten jättää vaikka ilman sijoitusta.

No jos nyt pysytään maak-kontekstissa niin juuri noin nykyään tapahtuu. Ei paikallispataljoonassa oo mitään vähänkäytettyjen ressujen tunkiota johon porukkaa vois loppusijoittaa (paitsi se maakki). Vähemmän kyvykkäät tippuu kokonaan pois, paremmat roikkuu kriisiaikana täydennettävien listoilla ja kaikkein parhaat pääsee näyttämään kynsiään vaativammissa tehtävissä.
 
- Se, ettei uhriudu, valita, nalkuta, keskity epäoleellisuuksiin...
- Kyky epäitsekkyyteen oman mukavuuden, jopa turvallisuuden kustannuksella.
.
Tämän näen erittäin tärkeänä asiana vm-miehille nykyään, joukkotuotannossa yksikin taistelija voi (jos ei tuhota, niin ainakin) laskea merkittävästi ryhmän ja joukkueen toimintaa valittamisella ja omaan napaan tuijottamisella. Itse ymmärsin tämän rivimiehenä, mutta tuntui että osa vm-johtajistakin tuntui olevan ihan pihalla tästä asiasta. Kaikkia vituttaa joskus, mutta tärkein asia on pitää se sisällä, tai ainakin miettiä tarkkoin missä avaa suunsa ja milloin.
Joukkotuotanto on onnistunut silloin kuin päämäärä on kaikilla mielessä ja itsensä sijaan ajatellaan joukon parasta.
 
Maakuntakomppanioissa on vapaaehtoisten toimijoiden osalta melkoinen ylitarjonta johtajista, eihän se SA-kokoonpanossa toimi niin että kersantit ja ylikersantit toimii vartiojääkäreinä ja ryhmänjohtajina heiluu herrat luutnantit. Kyse on kuitenkin vain yhdestä komppaniasta. Toki siinä virka-apujoukkueessa rauhan aikana toimii tuo em. johtajapainotteinen kokoonpano.
Maakuntakomppania on vain yksi paikallispataljoonan komppanioista. Yhden RA-MAAKin henkilöstöstä (johtajista) saadaan ns. kivuttomasti sen paikallispataljoonan muiden komppanioiden runko perustettua - tämähän on hienoa että johtajat ovat kerranneet tehtäviään omatoimisesti, vapaaehtoisissa harjoituksissa sekä satunnaisissa käsketyissä kertauksissa. Enempää ei varmaan julkisesti kannata avata paikallisjoukkojen kokoonpanoja.
 
Maakuntakomppanioissa on vapaaehtoisten toimijoiden osalta melkoinen ylitarjonta johtajista, eihän se SA-kokoonpanossa toimi niin että kersantit ja ylikersantit toimii vartiojääkäreinä ja ryhmänjohtajina heiluu herrat luutnantit. Kyse on kuitenkin vain yhdestä komppaniasta. Toki siinä virka-apujoukkueessa rauhan aikana toimii tuo em. johtajapainotteinen kokoonpano.
Maakuntakomppania on vain yksi paikallispataljoonan komppanioista. Yhden RA-MAAKin henkilöstöstä (johtajista) saadaan ns. kivuttomasti sen paikallispataljoonan muiden komppanioiden runko perustettua - tämähän on hienoa että johtajat ovat kerranneet tehtäviään omatoimisesti, vapaaehtoisissa harjoituksissa sekä satunnaisissa käsketyissä kertauksissa. Enempää ei varmaan julkisesti kannata avata paikallisjoukkojen kokoonpanoja.


Kerrotko mihin PAIKP yksiköihin meinasit siirtää "RA-MAAKK" ylimääräiset johtajat?
 
Kerrotko mihin PAIKP yksiköihin meinasit siirtää "RA-MAAKK" ylimääräiset johtajat?

Vaikka tuohon http://puolustusvoimat.fi/web/reservilaiselle/uusimaa pohjaten Maakuntakomppaniaan kuuluu karkeasti 20-25% yhden paikallispataljoonan vahvuudesta. Paikallispataljoonan muita tehtäviä ovat lähteen mukaan:
  • joukkojen perustaminen
  • kohteiden suojaaminen
  • viranomaisyhteistyö
  • aluevalvonta
  • taistelutehtävät

Julkisistä lähteistä päätellen paikallispataljoonan muita perusyksiköitä maakuntakomppanian lisäksi ovat siis perustamiskeskus/-kset, vartiokomppania/-t, sotilaspoliisikomppania/-t.
Pataljoonaa pidetään pienimpänä itsenäiseen toimintaan kykenevänä joukkoyksikkönä jolloin paikallispataljoonaan kuuluu myös huoltokomppania sekä esikunta- ja viestikomppania.
Maakuntakomppania harjoittelee melko laajasti vartio- ja sotilaspoliisikomppanioiden tehtäviä, joten "ylimääräiset" johtajat lienee melko kivuttomasti siirrettävissä näihin paikallispataljoonan yksiköihin.

Taisi olla aiemmin tässä(?) ketjussa linkki PDF:ään jossa oli yhdessä slaidissa esiteltynä kantahenkilökunnan sekä reserviläisten suhde ja sijoittuminen sodan ajan organisaatiossa, mainintana oli mm. joukkueenjohtajat sotilasarvohaitarilla kersantista sotilasmestariin ja komppanianpäälliköt sotilasarvoilla luutnantista yliluutnanttiin.
 
Maakuntakomppanioissa on vapaaehtoisten toimijoiden osalta melkoinen ylitarjonta johtajista, eihän se SA-kokoonpanossa toimi niin että kersantit ja ylikersantit toimii vartiojääkäreinä ja ryhmänjohtajina heiluu herrat luutnantit.
Miksi ei voisi toimia? Säännöllisesti harjoitellut kersantti on luultavasti jopa parempi kiväärimies kuin keskimääräinen pakasta vedetty paikallisjoukkojen jääkäri joka on viimeksi pidellyt asetta vuosia sitten.
Sitäpaitsi tämä suhde on ei ole enää niin jyrkkä kuin aiemmin.

Kyse on kuitenkin vain yhdestä komppaniasta. Toki siinä virka-apujoukkueessa rauhan aikana toimii tuo em. johtajapainotteinen kokoonpano.
Maakuntakomppania on vain yksi paikallispataljoonan komppanioista.
Ei välttämättä vain yksi riippuen pataljoonasta.

Yhden RA-MAAKin henkilöstöstä (johtajista) saadaan ns. kivuttomasti sen paikallispataljoonan muiden komppanioiden runko perustettua - tämähän on hienoa että johtajat ovat kerranneet tehtäviään omatoimisesti, vapaaehtoisissa harjoituksissa sekä satunnaisissa käsketyissä kertauksissa. Enempää ei varmaan julkisesti kannata avata paikallisjoukkojen kokoonpanoja.
Niin ryhtyisit sekoittamaan pakkaa uudestaan kun on jo kiire ryhtyä toimintaan? Mihin laittaisit sitten noiden muiden komppanioiden rungon ja millä korvaat MAAKK rmiehistön?
Hirveää ees taas vekslausta ja ajan tuhlausta. Ei jatkoon.

Sitten kun on tullut tappioita voi olla että joudutaan soveltamaan.
 
Maakuntakomppanioissa sillä nyt ei ole hevon väliä, onko rj kersantti vai vääpeli tai joutuuko aukin käynyt toimimaan kiväärimiehenä ensimmäiset vuodet, ennen kuin yleneminen ja vaihtuvuus nostaa ylemmäs hierarkiassa. Maak on omalla tavallaan suljettu järjestelmä sotilasarvojen suhteen, koska kertausharjoituspäiviä kertyy niin tiheään, että yleneminen on tavalliseen reserviin verrattuna nopeampaa.
Sotilasarvot maakuntakomppaniassa eivät minun mielestäni varsinaisesti kuvasta johtamiskykyä, vasn paremminkin kokemusta. Natsojen määrästä (suhteessa ikään) näkee nopeasti, kuinka kauan kantajansa on ollut touhussa mukana. Johtamistaidosta tämä ei välttämättä kerro paljoakaan, äskettäin vm-palveluksesta pullahtanut alikersantti on todennäköisesti parempi sotatemppujen johtaja, kuin pari vuosikymmentä reservissä ollut vääpeli. Maakuntakommppanioiden harjoitukset ovat yleensä sen verran lyhyitä, ettei sitä johtamista paljoakaan pääse harjoittelemaan.
 
Työryhmä ryhtyy valmistelemaan vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta uudistavaa lainsäädäntöä
Puolustusministeriö asetti 13.4.2018 työryhmän valmistelemaan säädösehdotukset vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen kehittämiseksi. Taustalla on sekä hallitusohjelman tavoite vapaaehtoisten harjoitusten ja reservin omaehtoisen koulutuksen turvaamiseksi että Valtioneuvoston puolustusselonteon kirjaus siitä, että Maanpuolustuskoulutusyhdistystä kehitetään ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen asemaa paikallispuolustuksessa ja virka-aputehtävissä vahvistetaan. Hallituksen kehysriihessä tekemän linjauksen mukaisesti vapaaehtoista maanpuolustusta uudistetaan 1.1.2020 alkaen.

Hallituksen tekemän päätöksen mukaisesti sotilaallisen kriisinhallinnan varauksista siirretään 6,5 miljoonaa euroa vapaaehtoisen maanpuolustuksen kehittämiseen.

Vuoden 2017 aikana puolustusministeriössä tehtiin kaksi selvitystä vapaaehtoiseen maanpuolustuksen uudelleenjärjestämisestä. Joulukuussa 2017 työnsä päättänyt työryhmä esitti loppuraportissaan mallin vapaaehtoiseen maanpuolustukseen kuuluvan sotilaallisen koulutuksen järjestämisestä jatkossa ainoastaan Puolustusvoimien toimintana. Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen tehtäväksi tulisi tällöin Puolustusvoimien antaman sotilaallisen koulutuksen tukeminen. Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle jäisi edelleen sotilaallisia valmiuksia palvelevan koulutuksen sekä varautumis- ja turvallisuuskoulutuksen järjestäminen.
Nyt asetetun työryhmän toimikausi on 13.4.-29.6.2018. Sen puheenjohtajana toimii puolustusministeriön lainsäädäntöjohtaja Hanna Nordström. Tavoitteena on laatia vapaaehtoisen maanpuolustuksen uudelleenjärjestämistä koskevassa mietinnössä ehdotetun kehittämismallin edellyttämät lainsäädäntömuutokset.
http://valtioneuvosto.fi/artikkeli/...npuolustuskoulutusta-uudistavaa-lainsaadantoa
 
No, onko jätkillä taisteluväsymys? Luulin, että tätä olisi jo haukuttu ja ylistetty yhtä aikaa maanrakoon ja taivaisiin :)
Sentään rahaakin on osoitettu.

Tarkennuksena vielä hallituksen pöytäkirjamerkintöjä:

Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen uudelleenjärjestäminen
Hallitus varautuu vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen uudelleenjärjestämiseen siten, että tarvittava lisärahoitus 6,5 milj. euroa vuodesta 2020 lukien kohdennetaan puolustusministeriön hallinnonalan määrärahoista sisäisin uudelleenkohdennuksin.
http://valtioneuvosto.fi/documents/...2019-2022-Kehysriihen-poytakirjamerkinnat.pdf
 
No, onko jätkillä taisteluväsymys? Luulin, että tätä olisi jo haukuttu ja ylistetty yhtä aikaa maanrakoon ja taivaisiin :)
Sentään rahaakin on osoitettu.

Tarkennuksena vielä hallituksen pöytäkirjamerkintöjä:

Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen uudelleenjärjestäminen
Hallitus varautuu vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen uudelleenjärjestämiseen siten, että tarvittava lisärahoitus 6,5 milj. euroa vuodesta 2020 lukien kohdennetaan puolustusministeriön hallinnonalan määrärahoista sisäisin uudelleenkohdennuksin.
http://valtioneuvosto.fi/documents/...2019-2022-Kehysriihen-poytakirjamerkinnat.pdf

Jos seuraava hallitus on kokoonpanossa demarit/vihreät/vassarit, niin tämän kaiken voi unohtaa. Valitettavasti:(
 
No, onko jätkillä taisteluväsymys? Luulin, että tätä olisi jo haukuttu ja ylistetty yhtä aikaa maanrakoon ja taivaisiin :)
Sentään rahaakin on osoitettu.

Tarkennuksena vielä hallituksen pöytäkirjamerkintöjä:

Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen uudelleenjärjestäminen
Hallitus varautuu vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen uudelleenjärjestämiseen siten, että tarvittava lisärahoitus 6,5 milj. euroa vuodesta 2020 lukien kohdennetaan puolustusministeriön hallinnonalan määrärahoista sisäisin uudelleenkohdennuksin.
http://valtioneuvosto.fi/documents/...2019-2022-Kehysriihen-poytakirjamerkinnat.pdf

Kuopiossa on 12C terassilla. Reservin nettitaistelijan virkistyspäivä menossa
 
Mutta eihän me noin äänestetä. Ressuhanketta kannattaa jatkaa huoletta.
.

Harmi ettei äänestetä MPnetin eduskuntaa vaan äänioikeus on niin hajallaan kaikkialla.

Jos vain meillä MPnetin tyypeillä olisi äänioikeus, niin uskotteko että Orpon arwopohja kääntyisi vaalipäivän iltana sellaisella vauhdilla että aika-avaruuden rakenne vääristyisi sillä kohdalla hetkeksi?
 
Back
Top