Varsikengät

Oma mielipidet Salomonit on saatanan kalliit vs laatu, pohjien narskuminen (pohjat irti liimauksista), liian tiukka lesti suomalaisille. Ja 4D vielä pahemmat kuin 3D ei sovi yhtään omaan suomalaiseen lättäjälkaan jotka ostin 4 omistajan jälkeen. Ja kengät oli 3 viikkoa vanhat...
Mä ihmettelen kovasti muualtakin kuulemiani puheita pohjien irtioamisista, koska itselläni eikä lähipiirissäni ole ollut näitä ongelmia - nopealla googlailulla en löytänyt ulkomaisiltakaan alan sivuilta näistä valituksia. Olisko ollut joku huonosti tehty erä? Samoin ne hyväksyttiin käyttöön erikoisjoukoille, joten ei ainakaan heidän pitkähkössä käyttötestissä tullut ilmi näitä ongelmia. Ja kun näitä ongelmia en ole kohdannut niin mielestäni hinta-laatu on näin olen varsin kohdallaan. Itse tosin otan oletuksena että työkengät kestää max vuoden. Nämä ovat menneet pidempäänkin jo.

Nuo sopimisjutut on sitten ihan henkilökohtaisia juttuja. Toiselle sopii kapeampi kenkä ja toisille leveämpi
 
Mä ihmettelen kovasti muualtakin kuulemiani puheita pohjien irtioamisista, koska itselläni eikä lähipiirissäni ole ollut näitä ongelmia - nopealla googlailulla en löytänyt ulkomaisiltakaan alan sivuilta näistä valituksia. Olisko ollut joku huonosti tehty erä? Samoin ne hyväksyttiin käyttöön erikoisjoukoille, joten ei ainakaan heidän pitkähkössä käyttötestissä tullut ilmi näitä ongelmia. Ja kun näitä ongelmia en ole kohdannut niin mielestäni hinta-laatu on näin olen varsin kohdallaan. Itse tosin otan oletuksena että työkengät kestää max vuoden. Nämä ovat menneet pidempäänkin jo.

Nuo sopimisjutut on sitten ihan henkilökohtaisia juttuja. Toiselle sopii kapeampi kenkä ja toisille leveämpi
Itsellä sitten Mannesaappaiden jälkeen ei ole ollut näin pahoja sovitus ongelmia kenkien jälkeen.
3D piti ihan ison miehen itkeä 200m jälkeen, että ei tästä tule mitään. Mutta sinnikkyys anto periksi ja kengistä tuli sopivat. Mutta vuoden jälkeen alkoi NARKS NARKS betonilla, asfaltilla... eli pohjat irti kuten monella muullakin ja kuten kraportissa sanottiin.
4D taas lestiä vielä tiukattiin.... voi vit**** ei pysty edes 50m kävelemään noilla kengillä ja en ole tosiaan ainut.
 
Mä ihmettelen kovasti muualtakin kuulemiani puheita pohjien irtioamisista, koska itselläni eikä lähipiirissäni ole ollut näitä ongelmia - nopealla googlailulla en löytänyt ulkomaisiltakaan alan sivuilta näistä valituksia. Olisko ollut joku huonosti tehty erä? Samoin ne hyväksyttiin käyttöön erikoisjoukoille, joten ei ainakaan heidän pitkähkössä käyttötestissä tullut ilmi näitä ongelmia. Ja kun näitä ongelmia en ole kohdannut niin mielestäni hinta-laatu on näin olen varsin kohdallaan. Itse tosin otan oletuksena että työkengät kestää max vuoden. Nämä ovat menneet pidempäänkin jo.

Nuo sopimisjutut on sitten ihan henkilökohtaisia juttuja. Toiselle sopii kapeampi kenkä ja toisille leveämpi

Asiallisilta vaikuttavat. Ostamista pitää harkita (pahan reppu-rinkka-kello-jalkine fetissin omaavana), vaikka todella raivostuva ja änkyröintiin taipuvainen vanhan koulukunnan jäärä olenkin materiaalivalintojen suhteen ja uusia sotilaskäyttöön soveltuvia jalkineita on kaapit pullollaan aina itäsaksalaisista nahkasaappaista lähtien :D. Suosin yleensä laadukasta villaa, puuvillaa, merinovillaa, kumia ja nahkaa kamoissa.

Miten nuo muuten kuivuvat maasto- ja telttaolosuhteissa? Entä miten materiaalit kestävät lämpöä/kuumuutta verrattuna nahkaisiin varsikenkiin, kun jossain vaiheessa ne kuitenkin ajautuvat lähelle kaminaa nukkuessa? Onko kellään kokemusta?

Viimeinen virke lainauksessa on hyvin sanottu. Usein huonon käyttäjäkokemuksen taustalla on vika käyttäjän jalassa, ei itse kengässä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko porukalla täällä kokemusta tuollaisista Saksan armeijan haixeista? https://www.varusteleka.fi/fi/product/bw-taistelijan-kengat-2005-haix-dms-ylijaama/29192
Suht halvalla lähtee mutta monessa kommentissa lukee että pohjat putoaa. Liekkö järkeä ostaa vaikkei kovin aktiiviseen käyttöön tulisikaan, ja onnistuuko tuollaisiin pohjan liimaus?
Minulle ei malli 2005 muokkautunut mitenkään jalan mukaiseksi vaikka kuinka koitin käyttää koiraa kusella yms ne jalassa ennen ns tositoimia. Ensimmäinen tositoimi omille yksilöille oli 20km reppumarssi jonka aikana nylkivät molemmat jalat rakoille mm kantapää+jalkapöytä ihan lihoille asti. Totesin että ollaan liian kaukana riittävästä istuvuudesta. Tämän jälkeen ostin nuo hehkuttamani Salomonit. Havaintoja itselle sopimattoman lestin lisäksi on että aivan saakelin liukkaat lumella ja melko painavat. Laadukkaasti tehdyn oloiset olivat.
 
Miten nuo muuten kuivuvat maasto- ja telttaolosuhteissa? Entä miten materiaalit kestävät lämpöä/kuumuutta verrattuna nahkaisiin varsikenkiin, kun jossain vaiheessa ne kuitenkin ajautuvat lähelle kaminaa nukkuessa? Onko kellään kokemusta?
Kuivumisen suhteen eivät ole pahimmat mahdolliset kosteudenhautojat verrattuna vanhempiin kalvokenkiin joita itsellä ollut eli kuivuminen nopeampaa. Tämä selittynee kevyemmällä rakenteella eli sitonee vähemmän vettä. Kuumuutta/lämpöä en ole noille pahemmin tarjonnut sen mitä joskus nuotiolla varpaita vähän lämmitellyt kauempaa mutta sanoisin että samassa lämmössä missä pilaat nahkakengän pilaat tuollaiset hifistely-keinoainekalvotossut näin perstuntumalta. Tietävämmät korjannee?
 
Minulle ei malli 2005 muokkautunut mitenkään jalan mukaiseksi vaikka kuinka koitin käyttää koiraa kusella yms ne jalassa ennen ns tositoimia. Ensimmäinen tositoimi omille yksilöille oli 20km reppumarssi jonka aikana nylkivät molemmat jalat rakoille mm kantapää+jalkapöytä ihan lihoille asti. Totesin että ollaan liian kaukana riittävästä istuvuudesta. Tämän jälkeen ostin nuo hehkuttamani Salomonit. Havaintoja itselle sopimattoman lestin lisäksi on että aivan saakelin liukkaat lumella ja melko painavat. Laadukkaasti tehdyn oloiset olivat.

Tästä sen näkee miten erilaisille jaloille kokemukset ovat hyvin erilaiset. Itse käytin omiani juuri keväällä 8 päivän sotaharjoituksessa moottoroidun jv:n ryhmätason tehtävissä. Ei minkäänlaisia ongelmia. Jalat olivat pehmeät kun vauvan pylly harjoituksen jälkeen yksinkertaisellakin saapassukalla käytettynä eikä jalat tuntuneet kovin hikoavankaan harjoituksen aikana. Varren tukevuudesta vielä annan plussaa nilkan tuennan kannalta, vaikka tukeva varsi saattaa antaa klohmon vaikutelman käyttöjalkineena. Kun kenkiä rasvaa sopivalla rasvalla tai jopa öljyllä tämä jäykkyyskin helpottaa ajan kanssa ja nahka paljastuu yllättävän pehmeäksi ja joustavaksi. Kaikki ketkä tuommoiset hankkivat, kehoitan vetämään nauhat erittäin kireälle kun laittaa jalkaan niin välttyy hiertymiltä. Tämä oli ainakin itselläni lääke tähän vaivaan etenkin kantapään alueella. Nauhakujastot ovat myös paremmat kun monessa muussa popossa, eivät löysty käytössä päivän aikana. Pohjan liukkaus pakkas- ja vesikelillä tietyillä pinnoilla on ollut aikaisemminkin Haixin ongelma, itselläni Haixin sankari-työkengät menivät juuri tästä syystä vaihtoon kohonneen työtapaturmariskin vuoksi.

Mitä vielä noihin Salomoneihin tulee, niin jos taistelijalla on mukanaan kaksi paria jalkineita, kunnon pitkävartiset kumisaappaat ja nuo Salomonit niin niillä pärjää varmasti 99% tilanteista "sulana vuodenaikana", oli ympäristö sitten rutikuiva sahara tai hyllyvä suo. Salomoneissa kuivuminen on varmaan nopeampaa myös siitä syystä että jos pinta on huokoisempaa tekstiiliä niin kyllä se haihduttaa kosteutta läpi paremmin kun rasvattu nahka.
 
Ja 4D vielä pahemmat kuin 3D ei sovi yhtään omaan suomalaiseen lättäjälkaan jotka ostin 4 omistajan jälkeen. Ja kengät oli 3 viikkoa vanhat...

Tässä kohtaa varoituksen sana Salomonien käyttäjille.

Vaikuttaa vähän siltä, että kyseinen valmistaja on muuttanut kenkiensä lestiä.

Uudet salomonit ovat vähän kapeampia kuin edeltäjänsä, mikä ei tietenkään ole kovin hyvä päätös suomen markkinoita ajatellen.

Sovita ennen kuin ostat.
 
Tässä kohtaa varoituksen sana Salomonien käyttäjille.

Vaikuttaa vähän siltä, että kyseinen valmistaja on muuttanut kenkiensä lestiä.

Uudet salomonit ovat vähän kapeampia kuin edeltäjänsä, mikä ei tietenkään ole kovin hyvä päätös suomen markkinoita ajatellen.

Sovita ennen kuin ostat.
Hyvä vinkki. Milloin tämä muutos mahtaa olls tapahtunut?
 
Vaikea sanoa tarkalleen.

Kannattaa olla varuillaan tämän vuoden malliston kanssa ja mahdollisesti 2016 kenkävalikoiman kanssa.
 
Itselläni on ollut kaksi paria Salomonin varsilenkkareita ja olen ollut niihin varsin tyytyväinen. Vanhemmat kestivät vuosia käytössäni, kunnes kalvo antoi periksi ja alkoi vuotaa.
Pelkästään positiivista sanottavaa.
 
Mä ihmettelen kovasti muualtakin kuulemiani puheita pohjien irtioamisista, koska itselläni eikä lähipiirissäni ole ollut näitä ongelmia - nopealla googlailulla en löytänyt ulkomaisiltakaan alan sivuilta näistä valituksia. Olisko ollut joku huonosti tehty erä? Samoin ne hyväksyttiin käyttöön erikoisjoukoille, joten ei ainakaan heidän pitkähkössä käyttötestissä tullut ilmi näitä ongelmia. Ja kun näitä ongelmia en ole kohdannut niin mielestäni hinta-laatu on näin olen varsin kohdallaan. Itse tosin otan oletuksena että työkengät kestää max vuoden. Nämä ovat menneet pidempäänkin jo.

Nuo sopimisjutut on sitten ihan henkilökohtaisia juttuja. Toiselle sopii kapeampi kenkä ja toisille leveämpi

Markkinointimaailmassa vaikutetaan huhuilla ja työkengällä tulevat mailit täyteen kyllä vuodessa.

Vääpelin ongelma on ehkä sama kuin minulla. Kaikki jalat eivät vain ole massajalkoja. Haukuin jo aikaisemmin Sievin M05:n, joka jostain syystä murhaa jalkani. Alpina Trapper ei käynyt, Haixin Airpro ei käynyt. Sen huomasi jo kaupassa. Tällä hetkellä mustista varsikengistä säyseimmin jalkaan on sopinut Jalaksen Fantom -työkenkä tavallisella FX-pohjallisella. Pisin yhtäjaksoinen lenkki toistaiseksi on 20 km rapiat kolmeen tuntiin 10 kg:n repun kanssa. Jalat ehjinä. Muuta jäykkyyttä sitten tuntui (reidet).

Matkahan ei tapa vaan vauhti. Jos saman matkan hiipii seitsemässä tunnissa taukoillen, voi syödä hyvin ja kävellä heti toisen samanlaisen perään.
 
Tässä kohtaa varoituksen sana Salomonien käyttäjille.

Vaikuttaa vähän siltä, että kyseinen valmistaja on muuttanut kenkiensä lestiä.

Uudet salomonit ovat vähän kapeampia kuin edeltäjänsä, mikä ei tietenkään ole kovin hyvä päätös suomen markkinoita ajatellen.

Sovita ennen kuin ostat.

Mulle tuo on suositus. Minulla on kapeammat astimet kuin keskimäärin.
 
Mulle tuo on suositus. Minulla on kapeammat astimet kuin keskimäärin.

Itsellä on ollut parit Salomonit, 4D Forcet ja samanmoiset matalat. Molemmat on hieman omalle jalalle kapeat, mutta muokkautuvat hyvin. Sellainen havainto molemmista on, että pohjalliset alkavat haisemaan kuin kuollut rotta :D Muissa vaellus tms kengissäni ei sitä ongelmaa ole. Mielestäni noilla ei kuitenkaan ole oikein asiaan paikalliseen keppihelvettimetsään, mieluummin mennään pitkävartisilla kengillä, tällä hetkellä Viking Hunter High GTX:t. Alpinan Trapperit kuoli vuodessa omassa käytössä, kalvo petti, tosin käyttö oli suht kovaa.
 
Tänään tein sijoituksen parempaan tulevaisuuteen ;) Ostin intin nahkasaappaat, suht iskemättömät sekä samaa sarjaa varsikengät. Sointuu hyvin sarkapukuun talvella :D
 
Itsellä kahdet maiharit.

Täysnahkaiset Original SWAT Air All Leather Sidezip Waterproof, talvimalli thinsulate-eristeellä. Ovat kyllä lämpöiset ja hyvät jalassa, mutta niin kuin täällä todettu waterproof on waterproof vain aikansa. Sietävät hyvin roiskekevettä, sadetta ja hetkellistä upotustakin. Kymmensenttisenkin vesilammikon läpi voi kävellä, mutta jatkuvasti märissä maasto-olosuhteissa, jossa kenkä päivän mittaan liottuu märässä aluskasvillisuudessa, mudassa ja hiekassa, vesi kyllä auttamatta löytää tiensä sukkiin päivän mittaan. Tässä kyseisessä mallissa ainakin itsellä feilaa läpän tiivistys alareunasta eli kosteus alkaa hiipiimään jalkoihin jalkapöydältä. Ostaksun, ettei kestä sitä kun vesi jää vaakatasoon/läpän poimuihin asumaan ja painuu lopulta läpi kun tuohon kohtaa kenkää vielä kohdistuu suurin liikerasitus ja paine kävellessä. Tässä on myös kohtuuleveä lesti, joten sellaista kaipaavan saattaa ko. brändiin käydä tutustumassa.

Toiset ovat Lekan halpis Mil-Tec -maiharit. Yllättävänkin hyvät ja tukevat jalassa ja on kärsinyt pidempääkin lenkkiä. Yhden (kuivan) mpk-viikonlopun niillä olen vetänyt, eikä jäänyt moitittavaa. Kosteutta pitävät kyllä varsin huonosti eli kastuvat helposti maasto-olosuhteissa. Hankittu vastikään, joten kestävyydestä en osaa sanoa. So far so good.

muok. kengän malli.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä kahdet maiharit.

Täysnahkaiset Original SWAT Air All Leather Sidezip Waterproof, talvimalli thinsulate-eristeellä. Ovat kyllä lämpöiset ja hyvät jalassa, mutta niin kuin täällä todettu waterproof on waterproof vain aikansa. Sietävät hyvin roiskekevettä, sadetta ja hetkellistä upotustakin. Kymmensenttisenkin vesilammikon läpi voi kävellä, mutta jatkuvasti märissä maasto-olosuhteissa, jossa kenkä päivän mittaan liottuu märässä aluskasvillisuudessa, mudassa ja hiekassa, vesi kyllä auttamatta löytää tiensä sukkiin päivän mittaan. Tässä kyseisessä mallissa ainakin itsellä feilaa läpän tiivistys alareunasta eli kosteus alkaa hiipiimään jalkoihin jalkapöydältä. Ostaksun, ettei kestä sitä kun vesi jää vaakatasoon/läpän poimuihin asumaan ja painuu lopulta läpi kun tuohon kohtaa kenkää vielä kohdistuu suurin liikerasitus ja paine kävellessä. Tässä on myös kohtuuleveä lesti, joten sellaista kaipaavan saattaa ko. brändiin käydä tutustumassa.

Toiset ovat Lekan halpis Mil-Tec -maiharit. Yllättävänkin hyvät ja tukevat jalassa ja on kärsinyt pidempääkin lenkkiä. Yhden (kuivan) mpk-viikonlopun niillä olen vetänyt, eikä jäänyt moitittavaa. Kosteutta pitävät kyllä varsin huonosti eli kastuvat helposti maasto-olosuhteissa. Hankittu vastikään, joten kestävyydestä en osaa sanoa. So far so good.

muok. kengän malli.

Kuinkas hyvin tuo vetoketju SWATeissa pitää vettä?
 
Kuinkas hyvin tuo vetoketju SWATeissa pitää vettä?

Mulla on ainakin pitänyt oikein hyvin. Ihan tehny upotustestinkin seisomalla järvessä (muok. matalassa vedessä tietty) kalareissulla eikä vetoketju vuotanut yhtään.
 
Mulla on ainakin pitänyt oikein hyvin. Ihan tehny upotustestinkin seisomalla järvessä kalareissulla eikä vetoketju vuotanut yhtään.

Aika hyvä, yleensä tuo ketju päästää lävitse. Onko varret kuinka tukevat? Itse suosin suht jäykkiä ja nilkkaa tukevia kenkiä mahdollisuuksien mukaan.
 
Yllätyin myös, upotustestissä feilasi ekana tuo nauhaläpän alareuna. En kyllä sitten kauhean pitkäksi aikaa jäänyt odottelemaan mistä vuotaa seuraavaksi :)

Vaikea sanoa nilkasta, suhteellinen kysymys. Mutta kenkä on suht jämäkkä ja varmasti tukevampi kuin perus "viidakkomaihari", joissa monissa varret on ihan lakua. Jotain Haixeja myymälässä tyypänneenä niin sanoisin, että olivat äkkisiltään varresta jäykemmät kyllä, mutta se ei kerro ihan koko totuutta miten kenkä astuessa käyttäytyy.

Kovin stressitesti noille oli nyt kesällä viikko Vätsärin erämaassa Lapissa. Oltiin lähinnä kalassa, pisin päiväreissu oli n. 20km pitkin kivikkoisia tuntureita ja kallioita eikä mulle jäänyt kenkien suhteen mitään hampaankoloon. Kengät olivat kosteat edellisten päivien sateiden jäljiltä, mutta ilman rakkoja tai mitään ongelmia meni tuo päivä. Eikä mitään läheltäpiti- tilanteita nilkoille tullut. Vuosi sitten leikattu nilkka hieman kipeytyi "leipomisesta", mutta se tekee sille vaan hyvää :)
 
Back
Top