Varsikengät

Itsellä on hyllyssä kaikki mahdolliset rasvat (kenkien käsittelyyn) ;) Valjasrasva toimii kyllä hyvin, mutta ihan perinteiselle nahkasaappaalle nahkaöljy on parasta. Valjasrasva ok, mutta ainakin omat saappaat ovat tykästyneet tuohon öljyyn.

Onko löytynyt hansikkaille sopivaa rasvaa? Ollut jo pidempään hakusessa :p
 
Asiasta toiseen. Tarkoitukseni on nyt syksyn tullen hankkia laadukkaat maiharit sivuvetoketjulla(helppo pukea/riisua). Kriteerit: pitävä pohja liukkaallakin kelillä, Gore-kalvo ei välttämätön, hyvät kävellä, ja tietysti tyylikkäät. Kotimaisuus ei ole välttämätöntä:oops:.
Suosituksia otan vastaan hyvin mielelläni.
 
Onko löytynyt hansikkaille sopivaa rasvaa? Ollut jo pidempään hakusessa :p

Tuota olen sipaissut BW:n hanskoihin, nahkarukkasiin, Marmotin työhanskoihin jne. Pehmentää sopivasti ja suojaa. Ja tietysti kenkiin. Nimi hämää, on soveltuvaa myös gore-kengille.

image_view.php
 
Asiasta toiseen. Tarkoitukseni on nyt syksyn tullen hankkia laadukkaat maiharit sivuvetoketjulla(helppo pukea/riisua). Kriteerit: pitävä pohja liukkaallakin kelillä, Gore-kalvo ei välttämätön, hyvät kävellä, ja tietysti tyylikkäät. Kotimaisuus ei ole välttämätöntä:oops:.
Suosituksia otan vastaan hyvin mielelläni.
Kehun kaverini puolesta Haixin Black Eagle Athletic 11, vetoketjullisena. Itse en ketjullisia kenkiä ostaisi, mutta kukin tyylillään :)
 
Oletteko muuten kokeilleet nahkakengissä valjasrasvaa? Olen kuullut hiljattain, että SE on SE juttu.

Olen laittanut valjasöljyä alle ja Meindlin vahaa päälle. Mutta varovasti, ettei kalvo tukkeudu ja nahka pehmene liikaa.
 
Olen laittanut valjasöljyä alle ja Meindlin vahaa päälle. Mutta varovasti, ettei kalvo tukkeudu ja nahka pehmene liikaa.
Ja on pysynyt kalvo toimivana? Itse en ole valjasrasvaa laittanut muuta kuin ihan perus nahkaisiin tai sitten kalvokenkiin joista kalvo on pettänyt. Aika varovasti varmasti joutuu laittamaan?
 
Ja on pysynyt kalvo toimivana? Itse en ole valjasrasvaa laittanut muuta kuin ihan perus nahkaisiin tai sitten kalvokenkiin joista kalvo on pettänyt. Aika varovasti varmasti joutuu laittamaan?

Jep. Tekniikkana, että tavaraa ensin riepuun. Ja rievulla sitten pyyhkii. Sehän on riittoisaa tavaraa. Pienellä määrällä riepuun saa koko kengän kiiltämään.

Kalvon toimivuudesta on vain täysin subjektiivisia kokemuksia :) Mutta, eivät ne nyt tiiveiltä kumppareilta tunnu.

Käytän tosin ristiin useita eri kenkiä ja saappaita. Tänä vuonna olen tainnut vetää vain kevyemmillä (kevyet ulkoilut ja esim. Norjan reissun), tai sitten kumisaappailla (Suomen kesän sateet metsässä). Tältä vuodelta ei siis tuoreita muistikuvia ole.
 
Ostin 4 paria SA-saappaita SA myymälästä,niitä pitkävartisia ommellulla pohjalla,valjasrasvaa joka paikkaan ja niin pitää vettä,pystyn itse korjaamaan niitä kun nahkaneula pysyy sormissa,tilavat ja mukavat villasukan kanssa,metsässä hyvät,talvella kyllä liukkaat,olen ollut tyytyväinen,ei pohjat katkea,ja sarkahousun lahkeet mahtuu varsien sisään.Ja parhaat saappaat lehmänpaskan potkimiseen ikinä :D
 
Ostin 4 paria SA-saappaita SA myymälästä,niitä pitkävartisia ommellulla pohjalla,valjasrasvaa joka paikkaan ja niin pitää vettä,pystyn itse korjaamaan niitä kun nahkaneula pysyy sormissa,tilavat ja mukavat villasukan kanssa,metsässä hyvät,talvella kyllä liukkaat,olen ollut tyytyväinen,ei pohjat katkea,ja sarkahousun lahkeet mahtuu varsien sisään.Ja parhaat saappaat lehmänpaskan potkimiseen ikinä :D
Itse ostin saappaat sekä varsikengät. Saappaat on omiaan koiran kusella käyttöön ja hyvinhän noilla pärjää metsässäkin. Vaikka ykköstarkoitus nuo lla on hiihto, jostain syystä kumisaappaat on sellainen saatana, mitä en jalkaani pistä.
 
Last edited by a moderator:
Vaikka tuossa aiemmin julistin, että ei oma jalka istu Sieviläisiin niin nyt löyty sopevat. Ostin Lekasta ruottalaisten varsikengät ja oli vihdoinkin sellaset kengät että jalka mahtu olemaan.
Mulla tuli sellanen ihme vastaan, että Haixin pro R:t sai iskiaan vihoitteleen aivan pirusti. En ensiks ollut uskoa, mutta niin se vaan on. Liekö syynä sitten se, että askellan toista jalkaa hieman yli nilkasta.
 
Asiasta toiseen. Tarkoitukseni on nyt syksyn tullen hankkia laadukkaat maiharit sivuvetoketjulla(helppo pukea/riisua). Kriteerit: pitävä pohja liukkaallakin kelillä, Gore-kalvo ei välttämätön, hyvät kävellä, ja tietysti tyylikkäät. Kotimaisuus ei ole välttämätöntä:oops:.
Suosituksia otan vastaan hyvin mielelläni.

Enpä ole vielä tavannut maihareita/vaelluskenkiä, jotka eivät olisi liukkaita talvikeleillä.
 
Asiasta toiseen. Tarkoitukseni on nyt syksyn tullen hankkia laadukkaat maiharit sivuvetoketjulla(helppo pukea/riisua). Kriteerit: pitävä pohja liukkaallakin kelillä, Gore-kalvo ei välttämätön, hyvät kävellä, ja tietysti tyylikkäät. Kotimaisuus ei ole välttämätöntä:oops:.
Suosituksia otan vastaan hyvin mielelläni.
Moro. Itsellä tällaiset. Eivät ole varsinaiseen kovaan vaelluskäyttöön, pohja on liian löysä, nilkkatuki liian löysä ja tuo sivun vetoketju aiheuttaa sen, että vesi tunkee sisään helposti. Ovat muuten käytössä jokapaiväisillä koiranlenkeillä, kauppareissuilla yms. keveemmissä riennoissa. En nyt tiedä onko tuo varsinaisesti maihari, ainakin sen näköinen. Työkenkinähän noita myydään. On olemassa myös hippasen jäykempi malli kärkisuojalla, Solid.
Mulla kahdet vaelluskengät. Meindl joku malli, en muista, vibram-pohjalla ja Salomon, joku malli, en muista, contagrip-pohjalla ja sitten yhdet nastapohjaiset, Icebug. Tää Sievin kenkä hakkaa nuo molemmat vaelluskengät talven liukailla 6 - 1. Pohja puree liukkaaseen jäähän jopa märkään sellaiseen aivan uskomattomasti. Jos vertailua hakisi, niin sanoisin että nää on kuin auton kitkarengas ja tuo Icebug sitten kuin auton nastarengas.sievi.pngsievi.png
Joo, sivuvetuketju löytyy, mielestäni tosi pitävä pohja, ei gorea, kotimaiset. Tyylikkyydestä en tiedä. Kävelymukavuutta lisälis ostamalla Lekasta, olikos nyt FX-pohjalliset.
 
Joo mullakin on vaelluskenkiä kyllä, joten nuo on varteenotettava vaihtoehto. Mulla on kapeahko jalka, mutta nuo laajalla XL-lestillä... saankohan niitä kääntymään kurvissa..? :)
 
Joo mullakin on vaelluskenkiä kyllä, joten nuo on varteenotettava vaihtoehto. Mulla on kapeahko jalka, mutta nuo laajalla XL-lestillä... saankohan niitä kääntymään kurvissa..? :)

Kurkkaa Sievin Jalkineen sivuille, muistaakseni noista on xl ja normi versio. Tsoin Sieviläisen normikin on jo aika leveä. Pohjallisista puheen ollen Sieviltä löytyy samanmoista pohjallista kuin Jalaksen FX, hienoutena se, että on niin lättäjalalle kuin korkealle jalan kaarelle passeleita versioita. Hinta muistaakseni samoissa Jalaksen kanssa.
 
Tää Sievin kenkä hakkaa nuo molemmat vaelluskengät talven liukailla 6 - 1. Pohja puree liukkaaseen jäähän jopa märkään sellaiseen aivan uskomattomasti.
Mutta miten on kovemmilla pakkasilla, kovettuuko pohja? Minulla on Töysän saapaat joissa on pehmeä kumipohja ja jotka ovat erittäin pitävät liukkkaalla kelillä mutta kun pakkasta alkaa olla -15 ja enemmän niin pohja jäätyy kovaksi ja on niinkuin puukengillä kävelisi..

Se on yksi syy miksi nuo Grubsin saappaat kiinnostaa koska luvataan että ovat lämpimiä tuonne -40 asti niin luulisi että pohja tehty semmoisesta materiaalista joka ei jäädy vielä -20 asteen pakkasessa.
 
Mutta miten on kovemmilla pakkasilla, kovettuuko pohja? Minulla on Töysän saapaat joissa on pehmeä kumipohja ja jotka ovat erittäin pitävät liukkkaalla kelillä mutta kun pakkasta alkaa olla -15 ja enemmän niin pohja jäätyy kovaksi ja on niinkuin puukengillä kävelisi..

Se on yksi syy miksi nuo Grubsin saappaat kiinnostaa koska luvataan että ovat lämpimiä tuonne -40 asti niin luulisi että pohja tehty semmoisesta materiaalista joka ei jäädy vielä -20 asteen pakkasessa.

Omat Sieviläiset pysyy pehmeinä kovallakin pakkasella. Tosin kun kengälle tulee enemmän ikää niin pohja ei ole enää niin pitävä kuin uutena.
Työn puolesta turvakengät on olleet 25 vuotta Sieviläisiä ja yleensä ne vanhat on aina siirtyneet kotikengiksi.
 
Mutta miten on kovemmilla pakkasilla, kovettuuko pohja?
Moro. Mielestäni ovat pakkasella edelleen pitävät, mulla ollut nuo nyt kolme vuotta enkä ole havainnut merkittävää muutosta pidossa. Ja joo, tuo mainitsemani pohjallinen oli FX2. Vaikka lestiksi mainitaan XL, en ole kokenut liian leveäksi. Mullakin on suht kapea jalka ja tosiaan jäsen @Woodsman mainitsemana, normilestiäkin löytyy. Ainahan voi yhden sukkakerroksen lisätä. Pito on todella jäätävän hyvä.
 
Jalaksen turvamaiharit on töissä päivittäin. Sieviläisissä on vähän laatu heikentyny takavuosista. Vetoketjut hajoilee,nahka on jotenki erilaista, kuluu nopeemmin.
Edit: taikka sitte on sattunu maanantaikappale kohalle.
 
Back
Top