Varsikengät

Seuraavan kerran mun pitää elää 4vrk noiden kenkien kanssa marras-joulukuussa. Etelä-Suomen kelit voi olla silloin mitä vain. Pitää varmaan kyllästää se läpän alaosa oikein huolella mehiläisvahalla tai jollain vastaavalla, että pysyy kintut kuivana.
 
Yllätyin myös, upotustestissä feilasi ekana tuo nauhaläpän alareuna. En kyllä sitten kauhean pitkäksi aikaa jäänyt odottelemaan mistä vuotaa seuraavaksi :)

Vaikea sanoa nilkasta, suhteellinen kysymys. Mutta kenkä on suht jämäkkä ja varmasti tukevampi kuin perus "viidakkomaihari", joissa monissa varret on ihan lakua. Jotain Haixeja myymälässä tyypänneenä niin sanoisin, että olivat äkkisiltään varresta jäykemmät kyllä, mutta se ei kerro ihan koko totuutta miten kenkä astuessa käyttäytyy.

Kovin stressitesti noille oli nyt kesällä viikko Vätsärin erämaassa Lapissa. Oltiin lähinnä kalassa, pisin päiväreissu oli n. 20km pitkin kivikkoisia tuntureita ja kallioita eikä mulle jäänyt kenkien suhteen mitään hampaankoloon. Kengät olivat kosteat edellisten päivien sateiden jäljiltä, mutta ilman rakkoja tai mitään ongelmia meni tuo päivä. Eikä mitään läheltäpiti- tilanteita nilkoille tullut. Vuosi sitten leikattu nilkka hieman kipeytyi "leipomisesta", mutta se tekee sille vaan hyvää :)

Hyvinhän nuo on sitten selvinneet. Yleensä tuo oikea erämaa tekee selvää katumaihareista.
Mutta totuushan on se, että jalat on kullakin omanlaisensa. Se mikä sopii toisen jalkaan on taas toiselle ihan surkea. Itselle esim sopi tosi hyvin JahtiJakt-varsikenkä, piti vettä hyvin jne. Itselle tuo istuvuus on tullut tärkeämmäksi vanhemmiten, nilkat on ollut aina sellaiset muljut, että kumppareilla ei kuljeta muuta kuin suolla jos sielläkään. Vikingin Hunter High GTX:t on kyllä olleet miellyttävät, hieman sellainen telaketju-olo tosin tulee, ovat niin jämerät ja jäykät.
 
Last edited by a moderator:
Hyvinhän nuo on sitten selvinneet. Yleensä tuo oikea erämaa tekee selvää katumaihareista.

Jep. Kengät oli kotiintullessa aika karmeen näköset, hiekkaa ja punertavaa savea joka sauma ja tikkaus täynnä, kiviin hiotuneet nahat paljaana. Mutta kunnon hammasharjapesu, kuivatus ja muutama kierros lankkia niin ovat melkein kuin pakasta vedetyt taas.
 
Jalas Fantom 3328 turvakengät löytyisi kaapista, kun sain firman piikkiin. En vain vielä ole päässyt kävelemään niillä. Ensisilmäyksellä vaikuttaa ihan laadukkailta.
 
En kyllä hitto vieköön tiedä, minkälaisilla "kalvokengillä" olet maastossa kulkenut, jos ne ovat heti kastuneet? Reikäisillä vai Perätukun ronttosilla? Oikea kalvokenkä pitää vettä aivan yhtä hyvin, kuin kumisaapaskin, kunhan nauhat ovat kiinni. Olen käyttänyt kalvokenkiä märässä metsässä (säärystimien kanssa), kahlannut päivän jos toisen suojalumessa, kävellyt suolla , kahlannut ojassa, enkä ole jalkojani kastellut. Viimeksi märässä harjoituksessa sukat olivat illalla ainoat suhteellisen kuivat vaatekappaleet. Myöskään käyttämäni työkengät pitävät vettä aivan yhtä hyvin, niillä voi huoletta kävellä niin syvään lätäkköön, kuin kengän varsi riittää. Kumisaappaan varrella on myös sellainenn ikävä ominaisuus, että se lypsää varteen tungetun lahkeen pikku hiljaa ulos saappaasta ja niitä pitää sitten vähän väliä tunkea (märkänä) takaisin. Tähän tosin auttaa, kun vetää sukan lahkeen päälle.

Kalvokengillä jalat, ainakin minun, nimenomaan pysyvät kuivina huomattavasti pidempään, kun kumisaappailla ja normaalisti yksi sukan vaihto päivässä riittää.

Kuitenkin varsikengän suurin etu on nimen omaan se nilkan tuki. Retkeily, vaellus ja metsästys toki auttavat nilkan kestävyydessä, mutta mitään sellaista vauhtia ja vaarallisia tilanteita ne eivät tarjoa, että olisivat rinnastettavissa taistelutoimintaan.

Kumpparin ainoaksi paremmaksi ominaisuudeksi lasken tuon nopean jalkaan laiton. Siinä ei paljon varsikenkämiestäkään naurata, kun kumppareilla nilkkansa telonut soturi poistuu vahvuudesta jsp:n suuntaan.

Hanki nyt ensin vaikka jotkut laadukkaat kalvolliset varsi- tai vaelluskengät ja käytä niitä vaikka vuoden päivät, niin saat vähän kokemustakin asiasta...

Nyt täytyy sanoa että olit ainakin osittain oikeassa. Nimittäin, nyt on löytynyt kalvokengät joiden vuoksi, jos osoittautuvat talvellakin pakkasella lämpimiksi ja nuoskakelillä loskanpitäviksi, saattavat kumpparit jäädä meikäläiselläkin pois käytöstä.

Kenkä on Meindl Dovre Extreme Wide GTX. Aiemmin olen kokeillut noin puoltakymmentä eri kalvokenkää, mutta ne eivät ole märässä talvikelissä pysyneet kuivina eikä pakkasella lämpiminä. Nämä Meindlit osoittavat nyt muutaman maastopäivän jälkeen merkkejä siitä että ovat ainakin pysyneet toistaiseksi kuivina vaikka olen välillä kahlannut aika pahoissakin rapakoissa (riistanhoitohommia).

Katsotaan! Jos olen vielä talven jälkeen yhtä tyytyväinen näihin kuin olen nyt, myönnän olleeni väärässä.
 
Viimeksi muokattu:
Mä ihmettelen kovasti muualtakin kuulemiani puheita pohjien irtioamisista, koska itselläni eikä lähipiirissäni ole ollut näitä ongelmia - nopealla googlailulla en löytänyt ulkomaisiltakaan alan sivuilta näistä valituksia. Olisko ollut joku huonosti tehty erä? Samoin ne hyväksyttiin käyttöön erikoisjoukoille, joten ei ainakaan heidän pitkähkössä käyttötestissä tullut ilmi näitä ongelmia. Ja kun näitä ongelmia en ole kohdannut niin mielestäni hinta-laatu on näin olen varsin kohdallaan. Itse tosin otan oletuksena että työkengät kestää max vuoden. Nämä ovat menneet pidempäänkin jo.

Nuo sopimisjutut on sitten ihan henkilökohtaisia juttuja. Toiselle sopii kapeampi kenkä ja toisille leveämpi

Mulla lähti pohjat irti firman Jalaksista jotka olivat kuitilla minulla. Piti aika lailla inttää varusvaraston kanssa että suostuivat vaihtamaan ne, kun myös sisältä oli repeillyt hukkaan se kerros missä oli tornilogo...
 
Nyt täytyy sanoa että olit ainakin osittain oikeassa. Nimittäin, nyt on löytynyt kalvokengät joiden vuoksi, jos osoittautuvat talvellakin pakkasella lämpimiksi ja nuoskakelillä loskanpitäviksi, saattavat kumpparit jäädä meikäläiselläkin pois käytöstä.

Kenkä on Meindl Dovre Extreme Wide GTX. Aiemmin olen kokeillut noin puoltakymmentä eri kalvokenkää, mutta ne eivät ole märässä talvikelissä pysyneet kuivina eikä pakkasella lämpiminä. Nämä Meindlit osoittavat nyt muutaman maastopäivän jälkeen merkkejä siitä että ovat ainakin pysyneet toistaiseksi kuivina vaikka olen välillä kahlannut aika pahoissakin rapakoissa (riistanhoitohommia).

Katsotaan! Jos olen vielä talven jälkeen yhtä tyytyväinen näihin kuin olen nyt, myönnän olleeni väärässä.

Meindl:in kengissä huonona puolena on liukkaat pohjat talvella.
 
Meindl:in kengissä huonona puolena on liukkaat pohjat talvella.

Oma tuntuma on se, että kotimaiset Sievi ja Jalas osaa tehdä sellaiset pohjat jotka pitää talvella kunnolla. Keski-eurooppalaiset valmistajat ei siihen pysty. AInoa ongelma sitte on se, että molempien kotimaisten pohjat on omaan jalkaan ihan surkeat, esim Sievin kenkiä en pysty päivää pitämään, on selkä ihan paskana jo iltapäivästä.
 
Mulla lähti pohjat irti firman Jalaksista jotka olivat kuitilla minulla. Piti aika lailla inttää varusvaraston kanssa että suostuivat vaihtamaan ne, kun myös sisältä oli repeillyt hukkaan se kerros missä oli tornilogo...
Tässä kyse ei ollut Jalaksista jotka nyt ovat sanalla sanoen huonot, vaan Salomoneista. Jalaksista voi odottaa ihan mitä vaan. Eräät jako kengät hajosivat ennen kun lakkasivat hiertämästä.

Tosin kannattaa muistaa, että kun vertaa M05 Jalaksia vaikkapa Haixeihin, niin vertaa alle 50€ kenkiä yli 150€ kenkiin. M05 ovat halvat massa-armeijan massajalkineet joiden kesto on laskennallisesti 11,5kk. Sitä en tosin ymmärrä miksi pitää jakaa huonot kengät kun maailmalla on hyviäkin...
 
Minä luulen, että tuotantoerien välillä on suuriakin eroja, tai suuria ja suuria, mutta eroja kuitenkin. Ei tarvi olla kummoinen fibba materiaalierässä, kun se näkyy lopputuotteessa. Tai valmistuksen jossain vaiheessa tulee jotain eroa jne.

Ehkä tuo kotimaisten kenkävalmistajien mukanaolo on ymmärrettävä huoltovarmuusasiana. Jossain kriisissä tuonti voi olla hyvinkin vaikeaa ja sotilaiden kengittäminen on tärkeämpää kuin vaikkapa uuden sotakalun saaminen. Paluu vuoteen 1809 ei ole houkuttelevaa, paljain varpain sotiminen on ehkä demoralisoivaa jos mikä.
 
Oletteko muuten kokeilleet nahkakengissä valjasrasvaa? Olen kuullut hiljattain, että SE on SE juttu.
 
.
Ehkä tuo kotimaisten kenkävalmistajien mukanaolo on ymmärrettävä huoltovarmuusasiana. Jossain kriisissä tuonti voi olla hyvinkin vaikeaa ja sotilaiden kengittäminen on tärkeämpää kuin vaikkapa uuden sotakalun saaminen. Paluu vuoteen 1809 ei ole houkuttelevaa, paljain varpain sotiminen on ehkä demoralisoivaa jos mikä.
Kuinkas paljon tuota kumia Suomessa tuotettiinkaan vuodessa?!? Ja tehtailkahan on nykyään ihan vuoden tuotanto tarvetta vastaavat varastot raaka-ainetta?!? Huoltovarmuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan talouspolitiikalla. Katsoppa karttaa minkä puolueen valta-alueella nuokin tehtaalta sijaitsevat...
 
Oletteko muuten kokeilleet nahkakengissä valjasrasvaa? Olen kuullut hiljattain, että SE on SE juttu.
Itsellä on hyllyssä kaikki mahdolliset rasvat (kenkien käsittelyyn) ;) Valjasrasva toimii kyllä hyvin, mutta ihan perinteiselle nahkasaappaalle nahkaöljy on parasta. Valjasrasva ok, mutta ainakin omat saappaat ovat tykästyneet tuohon öljyyn.
 
Kuinkas paljon tuota kumia Suomessa tuotettiinkaan vuodessa?!? Ja tehtailkahan on nykyään ihan vuoden tuotanto tarvetta vastaavat varastot raaka-ainetta?!? Huoltovarmuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan talouspolitiikalla. Katsoppa karttaa minkä puolueen valta-alueella nuokin tehtaalta sijaitsevat...

Niin, uusissa kengissä pohjat ovat PURia tai jotain sellaista, eipä sitä Suomessa taideta tuottaa. Kai tässä on kuitenkin kyse siitä, että minkä verran PV voi uhrata tavallisen taistelijan jalkineisiin. Kuten aiemmin sanoit 150€ vs 50€ ja jos pitää niitä kenkiä ostaa vuodessa jonkinmoinen läjä, niin on helppoa arvata mihin vaihtoehtoon päädytään.
 
Kuinkas paljon tuota kumia Suomessa tuotettiinkaan vuodessa?!? Ja tehtailkahan on nykyään ihan vuoden tuotanto tarvetta vastaavat varastot raaka-ainetta?!? Huoltovarmuudella ei ole asian kanssa mitään tekemistä vaan talouspolitiikalla. Katsoppa karttaa minkä puolueen valta-alueella nuokin tehtaalta sijaitsevat..

Aika monessa valtiossa oma kenkätehtailu pidetään hengissä näissä merkeissä. Ruotsilla ja Norjallakin on omansa, jos en väärin ole ymmärtänyt.
 
Aika monessa valtiossa oma kenkätehtailu pidetään hengissä näissä merkeissä. Ruotsilla ja Norjallakin on omansa, jos en väärin ole ymmärtänyt.

Täällä Ruotsissa suosituimmat turvakenkämerkit ovat Sievi ja Jalas, jotka kokemukseni mukaan, ovat myös parempia, muihin merkkeihin verrattuna. Eli luultavasti nuo tehtaat pysyvät hengissä ilman valtion tukeakin.
 
Täällä Ruotsissa suosituimmat turvakenkämerkit ovat Sievi ja Jalas, jotka kokemukseni mukaan, ovat myös parempia, muihin merkkeihin verrattuna. Eli luultavasti nuo tehtaat pysyvät hengissä ilman valtion tukeakin.
Kyllä kai nuo kaksi ovat ne suurimmat ja suosituimmat pohjoismaissa. Ei kai suomalaisissa yrityksissä juuri muita kenkiä käytetäkään.
 
Back
Top