Varsikengät

Käyttääkö varjomiehet myös kumisaappaita hyppyjalkineena,vai mitkä on miehellä jalassa?
 

Liitteet

  • 49129-1996.jpg
    49129-1996.jpg
    973.9 KB · Luettu: 55
Ainakin arktisissa harjoituksissa on LJK käyttänyt huopakumisaappaita hypätessäkin.

edit: https://areena.yle.fi/1-50103955

Eikös tuossa videolla ole sama ukko kuin nurmiporan kuvassa (vai onko tuo Suomesta edes?) johtamassa hyppyä?
 
Viimeksi muokattu:
-25 ja hiihtäen ampumaradalle ja siellä betonilla seisoskelua monta päivää putkeen alokaskaudella viettäneenä ei juuri kolho ulkonäkö kiinnosta, vaan että toimii talvella
Eikä pidäkään. Toiminnallisuus on ainoa olennainen ominaisuus. Varsikenkiä vain näkee aina toisinaan dissattavan ulkonäköperustein.
 
Mulle suolla lompsiminen vesisyvyydessä joka ei ylitä kumisaappaan varren mittaa ei ole mikään taistelukengän ultimaattinen mittatikku. Juu, juuri tässä spesifisessä keississä kumisaapas varmaan on varsikenkää parempi.

Omassa siviilikäytössäni, johon liittyy täällä maaseudulla kolme kertaa päivässä koirien lenkitys syksystä kevääseen plus kaikki muut satunnaiset ulkoiluhetket lasten kanssa niin tiellä (asfaltti ja sora) kuin metsässäkin, varsikengät on kumisaapasta paljon parempi vaihtoehto.

Minulle tärkeätä on että kengät tukevat nilkkaa hyvin, ja että pohja on jäykkä. Aika monta kertaa olisin ilman kunnon jalkineita jo nilkkani nyrjäyttänyt vähässä valossa epätasaisella pinnalla liikkuessani. Ja on kiva että pohjan läpi ei tunne juuria ja kiviä, toisin kuin jakovaruste-Kontioilla aikanaan.

Varsinkin tilanteessa jossa on painoa kannossa ja liikutaan ripeästi on tärkeää että kengät suojaavat nilkkavaurioilta.

Muutenkin epäilen että jalkineidenkin suhteen "Suomalaiset erikoisolosuhteet", jotka ovat johtaneet kumisaapaiden käyttöön, ovat johtuneet enemmän rahasta kuin mistään muusta seikasta.



Mistä olet ostanut noita Haixin kakkoslaadun kenkiä?

Itsellä on tällä hetkellä käytössä Varustelekasta kolmisen vuotta sitten ostamani Haixin kakkoslaadun brittien sotilaskengät joihin olen ollut erittäin tyytyväinen. Kenkäosa on vielä erinomaisessa kunnossa ja mistään ei kengät repsota. Nauhoja on kenkiin toki vaihdettu. Mutta pohja alkaa olemaan jo kulunut, kantapään kohdalta ovat jo ihan sileät. Mutta paljon niitä on käytettykin. Vettä pitävät edelleen hyvin, mikä ei ole kalvokenkien osalta mikään itsestäänselvyys kolmen vuoden ikäisenä. Mutta ehkä erittäin tukeva rakenne ja runsas nahan käyttö on vaikuttanut myös kalvon kestävyyteen.

Monista muista kengistäni kalvot ovat lakanneet pitämästä vettä n. 1 - 2 vuoden ikäisinä.
Varmistin. Kyllä se ollut tämä https://armyworld.pl/main-eng.html kolmet parit olen 2-laatuisia tilannut. En tosin noista mitään virheitä löytänyt. Jäi arvoitukseksi, miksi olivat 2-laatuisia. Hinta noissa oli n. 1/3 Suomen hinnoista. Tilasin 2x goretexit, 1xnorminahalla. Kaikki nuo Haixia, kun ovat jo aiemmin itselleni hyviksi osoittautuneet.

Kaapista löytyy edelleen käytössä olevat, tosin hieman sisältä repsottavat yli 10-vuotta käytössä olleet Haixit.

Vaikea se olisi toiselle kenkiä suositella. Mutta jos tuota merkkiä haet, ongelmitta ovat omat 3x ostoa sujuneet.

Pahoittelut viiveestä. Harvakseltaan tänne tulee kirjoiteltua.
 
Varmistin. Kyllä se ollut tämä https://armyworld.pl/main-eng.html kolmet parit olen 2-laatuisia tilannut. En tosin noista mitään virheitä löytänyt. Jäi arvoitukseksi, miksi olivat 2-laatuisia. Hinta noissa oli n. 1/3 Suomen hinnoista. Tilasin 2x goretexit, 1xnorminahalla. Kaikki nuo Haixia, kun ovat jo aiemmin itselleni hyviksi osoittautuneet.

Kaapista löytyy edelleen käytössä olevat, tosin hieman sisältä repsottavat yli 10-vuotta käytössä olleet Haixit.

Vaikea se olisi toiselle kenkiä suositella. Mutta jos tuota merkkiä haet, ongelmitta ovat omat 3x ostoa sujuneet.

Pahoittelut viiveestä. Harvakseltaan tänne tulee kirjoiteltua.
Ja kyllä, itselläni sama ongelma. Löystyneet nilkan nivelsiteet, todnäk koriksen peluusta ja muusta johtuen. Kaikissa näissä Haixeissa mitä olen tilannut, on nilkan tuki hyvä. Nyt on sairautta ja vaellus jäänyt, mutta kyllä noilla oli hyvä kivikossakin vaeltaa. Myös tuolla lyhyempivartisella "poliisimallilla". Toivottavasti näistä kokemuksista jotakin hyötyä on.
 
Ja nyt, kun vauhtiin pääsin. Täytyy useamman polven suutarin jälkeläisenä tuota nahan laatua kehaista. Paksua hyvää nahkaa. Ainoa miinuspuoli näissä kaikissa on ollut perkeleellinen liukkaus talvella. Pohja koppuroituu niin kovaksi, että liukuminen on välillä helpompaa kuin kävely. Taisin edellisenä talvena vetää noin kuusi tai seitsemän kertaa lipat. Viime talvena ostin nastasysteemin, minkä kengän päälle vetää ja pystyssä olen pysynyt.
 
Ja nyt, kun vauhtiin pääsin. Täytyy useamman polven suutarin jälkeläisenä tuota nahan laatua kehaista. Paksua hyvää nahkaa. Ainoa miinuspuoli näissä kaikissa on ollut perkeleellinen liukkaus talvella. Pohja koppuroituu niin kovaksi, että liukuminen on välillä helpompaa kuin kävely. Taisin edellisenä talvena vetää noin kuusi tai seitsemän kertaa lipat. Viime talvena ostin nastasysteemin, minkä kengän päälle vetää ja pystyssä olen pysynyt.
XXL vetää nastat suoraan pohjaan n 20 € yksiin kenkiin tein tuon ihan koirankusettamisen takia. En vain jaksanut enää pelata noiden kenkien pohjaan vedettävien kanssa.
Taitaa taas vesikelit alkaa tällä viikolla.
 
Ja nyt, kun vauhtiin pääsin. Täytyy useamman polven suutarin jälkeläisenä tuota nahan laatua kehaista. Paksua hyvää nahkaa. Ainoa miinuspuoli näissä kaikissa on ollut perkeleellinen liukkaus talvella. Pohja koppuroituu niin kovaksi, että liukuminen on välillä helpompaa kuin kävely. Taisin edellisenä talvena vetää noin kuusi tai seitsemän kertaa lipat. Viime talvena ostin nastasysteemin, minkä kengän päälle vetää ja pystyssä olen pysynyt.
Suomen oloihin siis susipaskat...
 
XXL vetää nastat suoraan pohjaan n 20 € yksiin kenkiin tein tuon ihan koirankusettamisen takia. En vain jaksanut enää pelata noiden kenkien pohjaan vedettävien kanssa.
Taitaa taas vesikelit alkaa tällä viikolla.
Kiitos tiedosta. Lähes pelkästään tulee senmallisia kenkiä käytettyä, että tuolle ehdottamallesi tarve on. Käyn ainakin yksille pareille nastat ottamassa. Tuo kengän päälle vedettävä systeemi, mikä nyt käytössä. On hieman hankala käyttää.
 
Asiasta viidenteen, onko kellään kokemusta Sievin nastamekanismilla varustetuista kengistä? Esim:


Viime päivinä on taas ollut melkoiset pääkallokelit täälläpäin...
 
En tiedä mitä mekanismissä on uudistettu, mutta vanhoissa sievin nastakengissä jossa nastankääntövipu oli takana kantapäässä nastat tahtoivat jäädä jumiin evätkä tulleet ulos kun vipua käänsi. Nastan reikiin kai kertyi kaikkea likaa ja hiekkamurua. Linkin kengät ovat erilaiset kuin ne jotka sain alkuperäiseltä omistajalta joka piti kenkien pohjia liian jäykkinä.
99f3d595-342b-381f-8234-acb630cb7363
 
Viimeksi muokattu:
Ja nyt, kun vauhtiin pääsin. Täytyy useamman polven suutarin jälkeläisenä tuota nahan laatua kehaista. Paksua hyvää nahkaa. Ainoa miinuspuoli näissä kaikissa on ollut perkeleellinen liukkaus talvella. Pohja koppuroituu niin kovaksi, että liukuminen on välillä helpompaa kuin kävely. Taisin edellisenä talvena vetää noin kuusi tai seitsemän kertaa lipat. Viime talvena ostin nastasysteemin, minkä kengän päälle vetää ja pystyssä olen pysynyt.
Talvella pitää olla käyttökenkä mikä pitää lumella. Jalaksia ja sievejä voi olla perustellusti moittia ainakin pohjien kestosta, mutta lumipito tekee näistä käypäisen yleiskengän nimenomaan etelän talviin. Toimii hyvin mm. lumella takapihan kahvakuulatreeneissä ja painorepun kantamisessa. Kokonahkaisena ja hyvin rasvattuna näillä kulkee kaiken suolaloskan läpi niin pitkään kuin pohja pysyy kasassa.
 
Onko talvikenkäsuosituksia? Kannattaako maksaa nastakengistä? Millaiset ne on kävellä?

Nimimerkillä

Melkein menin lähtöasemalla junanalle ja tuloasemalla melkein lensin selälleni keskellä laituria
 
En tiedä mitä mekanismissä on uudistettu, mutta vanhoissa sievin nastakengissä jossa nastankääntövipu oli takana kantapäässä nastat tahtoivat jäädä jumiin evätkä tulleet ulos kun vipua käänsi. Nastan reikiin kai kertyi kaikkea likaa ja hiekkamurua. Linkin kengät ovat erilaiset kuin ne jotka sain alkuperäiseltä omistajalta joka piti kenkien pohjia liian jäykkinä.
99f3d595-342b-381f-8234-acb630cb7363
Jossain vaiheessa aikaisemminkin Sievi myi tuollaista kuudella nastalla olevaa mallia, mutta se poistui ja tilalle tuli tuo videolla esitelty malli, jossa oli nastat vaan kannassa. Syy oli (erään myyjän mukaan) se, että nastamekanismin takia kengän pohja piti tehdä jäykäksi ja siitä seurasi saman verran (liukastumis?)ongelmia mitä nastat ratkaisi. Haaveilin joskus noista nastakengistä, mutta kun nastat oli vaan kantapäässä, niin jätin kauppaan. Ehkä tuo pohjan jäykkyysongelma on uusissa saatu ratkaistua, kun nastoja on taas koko pohjan mitalla.
 
XXL:n ohje ja vihje kenkien nastoittamiseen. Itsellä on yksissä matalavartisissa vaelluskengissä nastat.

 
Itse olen nastoittanut yhdet talvisaappaat Puuilosta ostetuilla nastoilla.
Arkisin jalassa on yleensä Icebug nastakengät, kun edelliset icebugit alkoivat jo hiukan lipsumaan jäällä 4 vuoden jälkeen niin kävin hakemassa tarjouksesta uudet. Mikäli icebugit tilaa netin kautta niin kengän koko on noin 1 numeron liian pieni, 42 jalkaan piti ostaa 43 kenkä.
 
XXL, jos jotkin vanhat mitä nastoittaa.
 
Varmistin. Kyllä se ollut tämä https://armyworld.pl/main-eng.html kolmet parit olen 2-laatuisia tilannut. En tosin noista mitään virheitä löytänyt. Jäi arvoitukseksi, miksi olivat 2-laatuisia. Hinta noissa oli n. 1/3 Suomen hinnoista. Tilasin 2x goretexit, 1xnorminahalla. Kaikki nuo Haixia, kun ovat jo aiemmin itselleni hyviksi osoittautuneet.

Kaapista löytyy edelleen käytössä olevat, tosin hieman sisältä repsottavat yli 10-vuotta käytössä olleet Haixit.

Vaikea se olisi toiselle kenkiä suositella. Mutta jos tuota merkkiä haet, ongelmitta ovat omat 3x ostoa sujuneet.

Pahoittelut viiveestä. Harvakseltaan tänne tulee kirjoiteltua.
No, parempi myöhässä kuin joskus muulloin...

Saitti minkä kautta hankintoja, neljät varsikengät - Haix. Tehnyt, oli tämä https://army24.pl/main-eng.html

Mahdollisesti sota tuohonkin vaikuttanut. Aiemmin omaa kokoa II-laadussa oli rutkasti tarjolla. Erittäin hyvään hintaan. Nyt, ei niinkään. Onneksi varautumisessa, tallella ovat käyttämättömät kengät.
 
Back
Top