Varsikengät

Täällä minun luona myös paikoitellen muutama sentti vetistä lumisohjoa mutta hyvin pärjään Töysän pitävartisilla nahkasaappailla kun ovat erinomaisen hyvin rasvattuja.
 
Kävelin lenkin Clarksin syyskengissä, jotka olen huolellisesti valinnut erään ortopedin liikkeestä. Pituutta rennolla hyvävauhtisella kävelyllä oli vain ehkä seitsemän kilometriä, se on sellainen viikonlopun vakiolenkki. Maa oli paljas. Toinen jalkaterä kipeytyi silti noin tunnin kuluttua kävelyn lopettamisesta. Jopas nyt.
 
Täällä minun luona myös paikoitellen muutama sentti vetistä lumisohjoa mutta hyvin pärjään Töysän pitävartisilla nahkasaappailla kun ovat erinomaisen hyvin rasvattuja.

Tämän syksyn koiranulkoilutukset olen itse hoitanut käyttämättöminä ostamillani ns. mannesaappailla, siis SA Int. nahkasaappailla. Noilla lenkeillä ei vielä tule vesi rasvatusta saappasta sisään ja ihmeen hyvin ovat mukautuneet jalkoihin. En sitten tiedä, miten kävisi, jos pitäisi päivätolkulla kävellä maastossa/sorateillä erinäisiä painavia esineitä kannossa. N+1 vuotta sitten reippaana varusmiehenä peruskoulutuskauden aikaan kyllä moiset keksinnöt (ja jalkarätit!) jalassa täyspakkaus selässä kyllä tallustelin metsäreittiä pitkin Haminasta Lupinmäelle leireilemään.
 
Onkos jollakin sattunut vastaan joku erityisen hyvin jäisissä kohdissa pitävä kumiseos? Noita muutamia 'talvikäyttöön suunniteltuja' materiaaleja on minkä pitoa mainostetaan, mutta ei tietoa miten hyvin ne toimivat. Mikään ei tietenkään pidä niin hyvin kuin nasta, mutta olisi kiva tietää jos joku pohjamateriaali olisi pätevä.
 
Itsellä on ollut vm palveluksen puolivälistä, tammikuu -11, lähtien haix airpower pro:t varsikenkinä. Intissä tuli käytettyä joka päivä ja intin jälkeen työkenkinä muuttohommissa pari kesää. Tällä hetkellä ovat mökillä käytössä metsässä liikkuessa. Toisesta kengästä on kuitenkin kulunut varsi puhki akilleen kohdilta ja siitä tulee kaikki läpi heti. Uudet pitäisi siis hankkia. Toiset haixit on kovasti harkinnan alla, mutta minua on myös alkanut kiinnostamaan lundhagsin professional malli. Kyseessähän on kalvoton nahkamaihari. Korkea hinta tällä hetkellä vain mietityttää.
 
Kumpparille on paikkansa ja tänään ainakin itä-Suomessa näin oli.

Kyllä. Nokian Finntrim on oma suosikki. Yllättävän hyvä ja "maiharimainen" jalassa jos kumisaappaasta näin voi sanoa. Nämä on ovat rinkassa aina mukana.

https://www.nokianjalkineet.fi/tuote/finntrim/

Muuten mukavin maihinnousukenkä on ollut antaumuksella rasvattu & öljytty Norjalainen M77 yksinkertaisimmilla Bandin urheilupohjallisilla mitä Prismasta saa. Hämmästyttävän hyvä meikäläisen jalkaan.

Gore kengät, itse en niitä enään suosi. Niin monesta on mennyt kalvo rikki.
 
Itsellä on ollut vm palveluksen puolivälistä, tammikuu -11, lähtien haix airpower pro:t varsikenkinä. Intissä tuli käytettyä joka päivä ja intin jälkeen työkenkinä muuttohommissa pari kesää. Tällä hetkellä ovat mökillä käytössä metsässä liikkuessa. Toisesta kengästä on kuitenkin kulunut varsi puhki akilleen kohdilta ja siitä tulee kaikki läpi heti. Uudet pitäisi siis hankkia. Toiset haixit on kovasti harkinnan alla...

Minulla oli Airpower P3:t, ensimmäiset ja viimeiset. Kengät olivat päällisin puolin lähes uudenveroiset, mutta pohjat "katkesivat" jalkaholvin kohdalta parin vuoden jälkeen. Ei jatkoon.
 
Minulla oli Airpower P3:t, ensimmäiset ja viimeiset. Kengät olivat päällisin puolin lähes uudenveroiset, mutta pohjat "katkesivat" jalkaholvin kohdalta parin vuoden jälkeen. Ei jatkoon.

Mulla kans, eli kummatkin pohjat murtuivat tuosta päkiän takapuolelta. Oli ne jo tosin muutenkin kuluneet käytössä, kun olivat lyömättömät talvikengät Etelä-Suomen loskakeleissä. Päälle vielä kaikki kurkkusalaattihommat ja kenkien kuivattelut kymmenen sentin päässä kaminasta.
Kävin näyttämässä kenkiä suutarille joka totesi ettei tuollaisia moderneja integroituja pohjia voi korjata. Eli sen minkä mukavuudessa voittaa kestävyydessä häviää.
Ei oikein tiennyt olisko heittänyt kengät tunkiolle kirosanojen säestämänä kun menivät noin nopeasti hajoamaan vai pitää juhlallinen hautaustilaisuus sotilaallisin kunnianosoituksin uskollisille ja kaikkensa antaneille tossuille. Oli nimittäin todella hyvät ja mun jalkaan istuvat popot.

Pähkäilin sitten aikani ja ostin uudet samanlaiset tilalle. Nykyinen pari ehkä napsun verran tilavampi, tai jotenkin vähemmän jämäkän oloinen kuin vanhat.
 
Onkos jollakin sattunut vastaan joku erityisen hyvin jäisissä kohdissa pitävä kumiseos? Noita muutamia 'talvikäyttöön suunniteltuja' materiaaleja on minkä pitoa mainostetaan, mutta ei tietoa miten hyvin ne toimivat. Mikään ei tietenkään pidä niin hyvin kuin nasta, mutta olisi kiva tietää jos joku pohjamateriaali olisi pätevä.
Minulla on tuollaiset Sievi Alaskat, ostettu joskus kymmenen vuotta sitten. Uutena olivat hyvinkin pitävät, mutta vanhemmiten aivan pirun liukkaat. Tuossa yksi päivä otin kulmahiomakoneen ja hioin pohjat sillä. Nyt on pito on melkein kun uutena. Vissiin tuo kumi pinnasta hiljalleen kovettuu.
 
Onko porukalla täällä kokemusta tuollaisista Saksan armeijan haixeista? https://www.varusteleka.fi/fi/product/bw-taistelijan-kengat-2005-haix-dms-ylijaama/29192
Suht halvalla lähtee mutta monessa kommentissa lukee että pohjat putoaa. Liekkö järkeä ostaa vaikkei kovin aktiiviseen käyttöön tulisikaan, ja onnistuuko tuollaisiin pohjan liimaus?

On.

Noita kampfstiefeleitä on kahat mallia. 2000 ja 2005. Aikaisempi malli teetätettiin ilmeisesti kehitysmaassa ja jälki oli sen mukaista. BW otti opikseen ja teetätti jälkimmäisen Haixilla. Epäilen että tällä kaverilla jolla on pohja irronnut, on olleet aikaisemmat 2000 malliset koska niitä on joskus erissä sekaisin uudempien kanssa. Ymmärrettävää sinänsä, koska kenkiä on varmasti mennyt sekaisin jo BW:n rättiksellä ja sieltä on sitten virhe kumuloitunut.

Hivenen raskaat jos vertaa kevyempiin Norjalaisiin M77 kenkiin jotka ovat näiden 2005:en ohella omasta mielestäni parhaat sotilasjalkineet joita olen jalkaani laittanut. Mukavat jalassa, todella tukevan tuntuiset etenkin varren kohdalta. Jos on Haixin työkenkiä muuten käyttänyt niin muotokieli ja malli puhuu tuttua kieltään näissä. Erittäin laadukkaasti tehdyt kuten saksalaiselta ylijäämältä voi yleensä odottaa. Sisänahka on pehmeää vaaleaa nahkaa joka saattaa kulua puhki etenkin kantapään kohdalta jos kenkiä ei kunnolla sido jalkaansa. Toisissa käytetyissä yksilöissä saattaa nähdäkin paikkapalan kantapäässä.

Jos menet itse Konalaan kaupoille niin pyydä että valkkaavat sinulle varastosta käyttämättömät popot joita on seassa. Itse olen tehnyt näin. Kahdesti. Sitten vaan kylvämään rasvaa että ja kävelemään että muotoutuvat jalkaan, joka tapahtuu yllättävän nopeasti. Pohjalliseksi suosittelen ihan halvinta Bandin sporttipohjallista joita saa Prismasta vissiin 6e/pari.
 
I have seen the light!!! Minä koin jonkin asteisen herätyksen ostettuani kesällä Lapin reissulle Varustelekasta linkin mukaiset Salomon Quest 4D GTX Forces-lenkkari-maiharihybridit.
https://www.varusteleka.fi/fi/product/salomon-quest-4d-gtx-forces-mustat/32105
Kesäkelissä sama kuin olisi vedellyt pitkin jänkhää lenkkareilla paitsi että nilkka hyvin tuettuna. Nyt syksyllä pitänyt niitä metsästäessä ja vesi pysyy poissa eikä edes esim koko päivä kyseiset kengät jalassa kulkien jalka ole illalla "kuin lihis höyrystimestä". Kestävyyden uskon olevan noiden heikkous vaikka niissä ei mitään rikki ole mennytkään tai olisivat kuluneet. Ovat vaan niin paljon kevyemmät kuin perus keskivertovarsikenkä että siksi oletan että aiemmin tulee tunnit täyteen. Eivät ehkä umpihankeen parhaat kengät mutta sitä varten Meindelin alppikengät joissa tarkenee ja vähän korkeampi varsi (+ varmaan nelinkertainen paino). Vaikka nuo hajoisi parin vuoden aktiivisen harrastuskäytön jälkeen niin epäilen että ostan 199 normihintaisina samanlaiset toiset (etenkin jotain tarjouskamppista väijyen). Noilla oikeasti ottaa juoksuaskeliakin mielellään. Aiemmin ollut mm M91:stä, jenkkimaiharia, Meindlin normivaelluskenkää, San Marcon normivaelluskenkää ja Haixin Saksan intin maiharia. Suosittelen ainakin kokeilemaan Salomonin sotalenkkareita vilpittömästi ilman mitään sidosta kyseiseen lafkaan, ainakin minulle tuntuvat olevan passeli valinta.
Nyt olis Lekassa kyseiset lenkkarimaiharit tarjouksessa €169,99 vielä pari päivää ja kova kiusaus olisi kyllä tilata, kun olen sopivia varsikenkiä etsinyt jo pitemmän aikaa.
 
Minulla oli Airpower P3:t, ensimmäiset ja viimeiset. Kengät olivat päällisin puolin lähes uudenveroiset, mutta pohjat "katkesivat" jalkaholvin kohdalta parin vuoden jälkeen. Ei jatkoon.

Itsellä kävi noin Sievin maihareiden kanssa, pohjien kumiseos oli jäänyt sen verran hauraaksi että peruskäytössä pohja halkesi ja katkesi reilun vuoden käytöllä. Totesivat valmistusvirheeksi ja Sievi lähetti uudet kengät takuuseen.

Valmistusvirhettä on kyllä syytä epäillä ja kysellä uusia tilalle, jos pohjaan ilmaantuu selviä halkeamia. En muista ainakaan koskaan nähneeni ns. terveitä kenkiä jotka olisi talsimalla saatu halki.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt olis Lekassa kyseiset lenkkarimaiharit tarjouksessa €169,99 vielä pari päivää ja kova kiusaus olisi kyllä tilata, kun olen sopivia varsikenkiä etsinyt jo pitemmän aikaa.
Edelleen olen samaa mieltä Salomoneista eivätkä omani vielä ole antaneet arkeni kauhuissa periksi.
 
Edelleen olen samaa mieltä Salomoneista eivätkä omani vielä ole antaneet arkeni kauhuissa periksi.
Kohta pari vuotta on Salomon Forces 3D GTX:t kestäneet (toimisto)työ ja vapaa-ajan 7/365 käyttöä. Kulumaa on, mutta kalvo pitää, Pohjien loppumisen takia on kohta uusittava ja speedlacet on kerran uusittu lukon kulumisen vuoksi. Sen huomaisin pian että 3D ei ole tarpeeksi tukeva maastoon tai ampumaradalle jos on luotiliiviä tai muuta roinaa päällä, siksi maastokäytössä on palvellut nyt vajaa pari vuotta Forces 4D GTX:t. Nuo 4D:t itse asiassa ovat alkaneet repsottamaan vähän sieltä sun täältä erittäin kovan käytön takia (käyttöpäiviä ei ole varmaan tullut sataakaan, mutta sitäkin kovempaa sotilaskäyttöä), mutta kalvo pitää edelleen. 4D:n ehdottomasti huonoin puoli on paracord tyyppiset nauhat jotka ei kyllä katkea, mutta ei ne pysy kiinnikään liukkautensa takia. Tuntuu että vuosien myötä pysyvät jopa huonommin kiinni kun uutena. Pidän 4D:stä ja uskon hommaavani uudet tilalle kun noista aika jättää. 3D:n tilalla saatan kokeilla Reebookin uutta taktista lenkkaria mielenkiinnosta. Paluuta "superlenkkareista" varsikenkiin ei enää tule pl. pakolliset paraatit.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, äkkiä oppinut vetämään 4D:t tuplarusetille ja lahkeen sisään jemmaan kun muutaman kerran huomannut kirmaavansa nauhat auki. En ole kyllä keksinyt miksi hitossa ne nauhat on tuollaiset mutta ostan kanssa 4D:t tilalle kun nuo sanoo seis. Katsoin lyhyempivartisiksi Reebokilta tulleita vastaavia, olikohan viranomainen.fi joka niitä kauppasi. Käyn ainakin sovittaa lyhyempivartiseksi vaihtoehdoksi niitä kun seuraavan kerran nurkille satun.
 
Kohta pari vuotta on Salomon Forces 3D GTX:t kestäneet (toimisto)työ ja vapaa-ajan 7/365 käyttöä. Kulumaa on, mutta kalvo pitää, Pohjien loppumisen takia on kohta uusittava ja speedlacet on kerran uusittu lukon kulumisen vuoksi. Sen huomaisin pian että 3D ei ole tarpeeksi tukeva maastoon tai ampumaradalle jos on luotiliiviä tai muuta roinaa päällä, siksi maastokäytössä on palvellut nyt vajaa pari vuotta Forces 4D GTX:t. Nuo 4D:t itse asiassa ovat alkaneet repsottamaan vähän sieltä sun täältä erittäin kovan käytön takia (käyttöpäiviä ei ole varmaan tullut sataakaan, mutta sitäkin kovempaa sotilaskäyttöä), mutta kalvo pitää edelleen. 4D:n ehdottomasti huonoin puoli on paracord tyyppiset nauhat jotka ei kyllä katkea, mutta ei ne pysy kiinnikään liukkautensa takia. Tuntuu että vuosien myötä pysyvät jopa huonommin kiinni kun uutena. Pidän 4D:stä uskon hommaavani uudet tilalle kun noista aika jättää. 3D:n tilalla saatan kokeilla Reebookin uutta taktista lenkkaria mielenkiinnosta. Paluuta "superlenkkareista" varsikenkiin ei enää tule pl. pakolliset paraatit.
Oma mielipidet Salomonit on saatanan kalliit vs laatu, pohjien narskuminen (pohjat irti liimauksista), liian tiukka lesti suomalaisille. Ja 4D vielä pahemmat kuin 3D ei sovi yhtään omaan suomalaiseen lättäjälkaan jotka ostin 4 omistajan jälkeen. Ja kengät oli 3 viikkoa vanhat...
 
Back
Top