Varsikengät

Emäntä tykkää välillä kun kengät on pakkasessa :D
Itse olen tykästynyt Kaupunkijääkäreiden maihareihin. Istuu paljon paremmin jalkaan kuin M05 tai muutamat Haixin mallit.
Sooda toimii kyllä. Pakastimeen ei ole asiaa kenkiä laittaa, emännys otti ensimmäisestä kerrasta liian kovat kierrokset :p

Itse laitoin muovipussissa tietty nätisti puolukoiden viereen :) Ei ollut yhtään milläskään, tajusi varmaan, että nyt ei tartte enää kysellä autossa että mikä saatana täällä haisee?
 
Itse laitoin muovipussissa tietty nätisti puolukoiden viereen :) Ei ollut yhtään milläskään, tajusi varmaan, että nyt ei tartte enää kysellä autossa että mikä saatana täällä haisee?
Meilä emäntä sanoi, että ei prkl mennä leivonnaisia aromatisoimaan hikisillä maihareilla :D
 
Meilä emäntä sanoi, että ei prkl mennä leivonnaisia aromatisoimaan hikisillä maihareilla :D

Muovipussi solmuun kun heittää ekat soodat vuorokaudeksi muhimaan.
Näytät että tiukassa solmussa on pussi,kyllä se heltyy...
 
Itselläni hajosi kahdet Jalaksen Fantom drylockit, ensimmäiset kestivät noin 1000km, jälkimmäiset (takuu antoi ilmaiset V-Lekasta siis) alle 400km (!!!)... molemmisssa tapauksissa vasemman kantapään poikittaissauma repesi niin että kenkään sai sormen työnnettyä sisään. Lisäksi jälkimmäisestä parista irtosi oikean kengän pohja sisäpuolen etureunasta, mikä sai lopullisesti päreet palamaan kun suutari ei voinut niitä enää korjata. Pitäköön Jalas jalaksensa ja tunkkinsa!!!
Nyt menen lumettomana/ vähalumisena aikana näillä Salomonin X Ultra MID 2 GTX:llä... eivät tue nilkkaa lainkaan mutta kevyet (475g!!) ja todella pitävä pohja lumella, jäällä, märällä kalliolla, mudassa jne. Viime sunnuntaina tein 9 tunnin reissun, ei rakkoja tai mitään ongelmaa maanantaina. Kannattaa laittaa paksut sukat, tai tuplasukat, painon säästö tuntuu jalkapöydässä kun nauhat vähän jolmivat, varsinkin jos tossut vyöttää tiukalle.
Suosittelen näitä, vesi-/roisketiiviit nyt ainakin ja kevyet jalassa, hyvät jos pitää mennä vähän kovempaa pidemmälle, mutta vaaditaan selkeästi enemmän jalkinetta kuin pelkät lenkkarit. Lyhytvartisina kuivuvat lisäksi nopeasti.

https://www.salomon.com/us/product/x-ultra-mid-2-gtx.html#
 
Tänään murtui tuhannen pillun päreeksi 14 vuotta käyttöä nähneet Sievin M/91 -varsikengät. Ihan hyvä käyttöikä polyuretaanilla joka suunnassa päällystetyille tossuille, mutta eipä tule hengittämättömiä hikipesäkkeitä niin ikäväkään.
Pohjissa olisi kuvion puolesta ollut vielä käyttövaraa. Alempi pohjakerros aloitti irtoilun ylemmästä tosin jo pari vuotta sitten ja liimalla korjattaessa veti liima uretaanikerroksen aina mukanaan.

Sen sijaan Sievin valmistamat M/75 -varsikengät on 20 vuoden käytön jälkeen yhä iskussa ja puolipohjia sekä kantapaloja on vaihdettu ties kuinka moneen kertaan. Niissäkin on tosin käytetty jotain melko huonosti hengittävää maalia, samoin kuin muutamassa saman puljun sotavaltiolle valmistamassa nahkasaapasparissa (vertauksena Veljekset Åströmin intille valmistamat saappaat, joiden nahka hengittää kuten pitääkin ja työnjälki, lähinnä saumojen, on ihan toiselta planeetalta sieviläisiin nähden).
 
Viimeksi muokattu:
Onko foorumilla kokemusta Haix Black eagle tactical mid kengistä?
 
Tänään murtui tuhannen pillun päreeksi 14 vuotta käyttöä nähneet Sievin M/91 -varsikengät. Ihan hyvä käyttöikä polyuretaanilla joka suunnassa päällystetyille tossuille, mutta eipä tule hengittämättömiä hikipesäkkeitä niin ikäväkään.
.
Viime kesänä kaivoin pimeästä kellarin häkkikomerosta rompetorille myyntiin Ruotsin armeijalle tehdyt M/91 maiharit. Maiharit eivät menneet kaupaksi, ja ne jäivät lojumaan eteisen ikkunalla ja kuumalla lämpöpatterilla varustettuun kuraeteiseen lojumaan. Muutamaa kuukautta myöhemmin huomasin että kenkien kulutuspinta murenee ihan käsiin. Missähän kunnossa puolustusvoimien tuhannet varastojen kätköissä olevat M/91 maiharit oikein ovat?
 
Viime kesänä kaivoin pimeästä kellarin häkkikomerosta rompetorille myyntiin Ruotsin armeijalle tehdyt M/91 maiharit. Maiharit eivät menneet kaupaksi, ja ne jäivät lojumaan eteisen ikkunalla ja kuumalla lämpöpatterilla varustettuun kuraeteiseen lojumaan. Muutamaa kuukautta myöhemmin huomasin että kenkien kulutuspinta murenee ihan käsiin. Missähän kunnossa puolustusvoimien tuhannet varastojen kätköissä olevat M/91 maiharit oikein ovat?

Luulen, että niitä,ei siellä ole. Syystä,että vanhimpien M05:ten pohjat hapertuu jo samalla tavalla. PU-pohjaisten kenkien varastointiaika on kymmenisen vuotta, sitten ne pistetään energiajätteeksi. Tämän takia ruottalaisille tuli kenkäkriisi jokunen vuosi sitten, eivät tajunneet että kengät hapertuu hyllyyn.
 
Mielstäni kansalaisen (tai ainakin reserviläisen) perusvelvollisuuksiin (ja terveeseen harkintaan) kuuluu hankkia ja pitää kunnossa ja valmiudessa itselle sopivat, sisäänajetut tst-jalkineet. Ja kumisaappaat.

80-luvulla aloin käyttää koulussa, vapaa-ajalla ja retkillä silloin käytössä olleita sa-int-varsikenkiä. Ehkä Milprosta tilasin ensimmäisen parin, en muista. Koska rikos on vanhentunut, voin paljastaa että 1986 vein xxxxxxxn prikaatin varusvarastolle omat pieneksi jääneet maiharit ja vaihdoin isompiin. Ei valtion kengissä ollut mitään leimoja tai lappuja, samaa Sievin tavaraa olivat. Vaihdoin niin monta kertaa että sain iskemättömät, eihän niitä edes pidetty kuin lomilla. Palautin sitten firman antamat ja pidin ne joihin olin omani vaihtanut.

Perinne on pysynyt niin että nytkin on M05 kengät joita olen kyllä viimeksi pitänyt pulkkamäessä, on niin korkea jalkatila että vaatii paksut villasukat. Metsään laitan ihan perus Lowat. Sotaan eli johonkin puomivahdiksi näin vanha ukko voi mennä vaikka Reinoilla.

Olen harkinnut vapaa-ajan kengiksi joitakin matalavartisia, ehdottomasti mustia ja semisti urheilullisen näköisiä kenttäsikojen ja hathatmiesten kenkiä. En ole tähän ikään vielä oppinut käyttämään aikuisten kävelykenkiä vaan aina vaelluskengillä. Sellainen kevyt ja hyvin iskunvaimennettu malli kiinnostaa, budjetti antaa hyvin myöten nykyään.
 
Onko foorumilla kokemusta Haix Black eagle tactical mid kengistä?

Noin 3 kk olleet työ- ja ajoittaisessa metsäjuoksukäytössä. Todella hyvät ja kevyet jalassa pienen sisäänajon jälkeen. Itsellä vähän leveä jalka mutta normaalikoon lesti istuu ihan ok. Kestävyydestä on vielä vaikea sanoa.
 
Mielstäni kansalaisen (tai ainakin reserviläisen) perusvelvollisuuksiin (ja terveeseen harkintaan) kuuluu hankkia ja pitää kunnossa ja valmiudessa itselle sopivat, sisäänajetut tst-jalkineet. Ja kumisaappaat.

80-luvulla aloin käyttää koulussa, vapaa-ajalla ja retkillä silloin käytössä olleita sa-int-varsikenkiä. Ehkä Milprosta tilasin ensimmäisen parin, en muista. Koska rikos on vanhentunut, voin paljastaa että 1986 vein xxxxxxxn prikaatin varusvarastolle omat pieneksi jääneet maiharit ja vaihdoin isompiin. Ei valtion kengissä ollut mitään leimoja tai lappuja, samaa Sievin tavaraa olivat. Vaihdoin niin monta kertaa että sain iskemättömät, eihän niitä edes pidetty kuin lomilla. Palautin sitten firman antamat ja pidin ne joihin olin omani vaihtanut.

Perinne on pysynyt niin että nytkin on M05 kengät joita olen kyllä viimeksi pitänyt pulkkamäessä, on niin korkea jalkatila että vaatii paksut villasukat. Metsään laitan ihan perus Lowat. Sotaan eli johonkin puomivahdiksi näin vanha ukko voi mennä vaikka Reinoilla.

Olen harkinnut vapaa-ajan kengiksi joitakin matalavartisia, ehdottomasti mustia ja semisti urheilullisen näköisiä kenttäsikojen ja hathatmiesten kenkiä. En ole tähän ikään vielä oppinut käyttämään aikuisten kävelykenkiä vaan aina vaelluskengillä. Sellainen kevyt ja hyvin iskunvaimennettu malli kiinnostaa, budjetti antaa hyvin myöten nykyään.


https://www.salomon.com/us/product/x-ultra-mid-2-gtx.html#

Nämä ovat 475g kappale, mistä olen erittäin tyytyväinen varsinkin kesähelteillä... joita täällä pohjoisessa on vaihtelevasti mutta nää toimii. Maksoin 1600 kruunua Oslossa, Suomessa pitäis olla selkeästi järkevämmän hintaiset... nytkin hintansa väärtit, kilometrejä kertynyt jo yli 600 ja paremmiksi vaan käyvät. Tossa vähän ylempänä tällä sivulla on oma analyysi näistä!
 
Jalkineiden joukkotuho jatkui tänään, kun Alfa Skofabrikin vuonna 1995 (otettu käyttöön 1998) valmistamien M/77 -varsikenkien pohjat - molempien lähes tunnilleen samaan aikaan - lähtivät murenemaan.
Selvisi samalla sekin, että näissäkin oli polyuretaanipohjat perkele. Luulin aina valetuiksi kumipohjiksi, mutta ei ja uretaanihan se tuolla valmistajan kotisivuillakin lukee.

Nahkaosien puolesta erittäin hyvät kengät, ei pinnoitetta ja täten hengittävyys hyvä ja imaisivat alusta lähtien elukanrasvaa hyvin. Lesti lievästi kapeampi kuin intin nahkasaappaissa, seiskavitosissa ja ysiykkösissä, mutta säätövara jalkapöydän päältä ja nilkasta huomattavasti suurempi kuin intin löntystimissä.

Kulutusvaraa olisi ollut ihan kohtalaisesti vielä, näillä kun olen kävellyt 99% ajasta korvessa ja loput sorateillä.

Nyt ei pitäisi olla enää yhtään viikottaisessa käytössä olevaa jalkinetta, josta pohja murenee. Bundeswehrin vuoden 2000 taistelujalkineista mureni ommellun pohjan ja uloimman kumikerroksen välissä oleva polyuretaanipehmuste myös joitakin vuosia sitten, mutta laitatin paksuimmat Vibramin (valmistettu ennen EU:n kumidirektiiviä) läpiommeltavat pohjat naulatuilla kannoilla.
 
Korkataanpas uusi tili tähän lankaan.

Minkäs merkkistä kenkää pitäisi alkaa katsomaan, kun olisi varsin leveälle lestille tarvetta? Haixeja olen kokeillut, liian kapeita ovat. Salomonin kengät melko ok, mutta pohjat ei kestä mitään ja voisi jotain muuta kuin taktisia lenkkareita ostaa seuraavaksi.
 
Ootko kokeillut Haixilta myös tuota leveälestistä Suomimallia Airpower Pro R?

Muita vaihtoehtoja olisivat esimerkiksi Rocky Combat Boots-mallisto, tai Jalaksen M05-henkiset kalvokengät, joista tässäkin ketjussa on ollut juttua.
 
Ootko kokeillut Haixilta myös tuota leveälestistä Suomimallia Airpower Pro R?

Muita vaihtoehtoja olisivat esimerkiksi Rocky Combat Boots-mallisto, tai Jalaksen M05-henkiset kalvokengät, joista tässäkin ketjussa on ollut juttua.

Jalaksen Phantom -turvakengät ovat suomalaiseen jalkaan mukavat, ja niillä voi "sotia" ja marssia ihan sydämen kyllyydestä ja koko rahan edestä. Mitähän ne maksavat, varmaan keskimäärin 150.
 
Jalaksen Phantom -turvakengät ovat suomalaiseen jalkaan mukavat, ja niillä voi "sotia" ja marssia ihan sydämen kyllyydestä ja koko rahan edestä. Mitähän ne maksavat, varmaan keskimäärin 150.

Turvakenkä versioita ei kannata ostaa, mikäli sellaisia ei tarvitse.
 
Turvakenkä versioita ei kannata ostaa, mikäli sellaisia ei tarvitse.

Kokonahkainen Fantom on itse asiassa paranneltu M05-maihari vedenpitävällä ja hengittävällä kalvolla. Kokonahkainen, leveä ja nilkan istuvuutta on paranneltu pehmustein.

Sanoin sitä "turvakengäksi", koska kärjen sisällä on vahvike, mutta se ei ole joustamaton. Auttaapa kuitenkin, jos patruunalaatikko tulee varpaille. Ihan helkkarin hyvä ostos. Mustanaamion lisäksi Suomen poliisi käyttää.
 
Kokonahkainen Fantom on itse asiassa paranneltu M05-maihari vedenpitävällä ja hengittävällä kalvolla. Kokonahkainen, leveä ja nilkan istuvuutta on paranneltu pehmustein.

Sanoin sitä "turvakengäksi", koska kärjen sisällä on vahvike, mutta se ei ole joustamaton. Auttaapa kuitenkin, jos patruunalaatikko tulee varpaille. Ihan helkkarin hyvä ostos. Mustanaamion lisäksi Suomen poliisi käyttää.

No ei kuitenkaan kannata puhua turvakengästä, kun Fantomista on myös turvakenkä versio alumiinisella turvakärjellä ja teräksisellä naulaanastumissuojalla.
 
Korkataanpas uusi tili tähän lankaan.

Minkäs merkkistä kenkää pitäisi alkaa katsomaan, kun olisi varsin leveälle lestille tarvetta? Haixeja olen kokeillut, liian kapeita ovat. Salomonin kengät melko ok, mutta pohjat ei kestä mitään ja voisi jotain muuta kuin taktisia lenkkareita ostaa seuraavaksi.

Uuden mallin m05 ja kaveriksi tarpeen mukaan Sealskinzin goreaukat märille keleille, ei harmita kalvojen särkyminen.
 
Ootko kokeillut Haixilta myös tuota leveälestistä Suomimallia Airpower Pro R?

Muita vaihtoehtoja olisivat esimerkiksi Rocky Combat Boots-mallisto, tai Jalaksen M05-henkiset kalvokengät, joista tässäkin ketjussa on ollut juttua.

Mistä olet noita Rockyn kenkiä hankkinut? Jenkkilä?
 
Back
Top