Varsikengät

Kokonahkainen Fantom on itse asiassa paranneltu M05-maihari vedenpitävällä ja hengittävällä kalvolla. Kokonahkainen, leveä ja nilkan istuvuutta on paranneltu pehmustein.

Sanoin sitä "turvakengäksi", koska kärjen sisällä on vahvike, mutta se ei ole joustamaton. Auttaapa kuitenkin, jos patruunalaatikko tulee varpaille. Ihan helkkarin hyvä ostos. Mustanaamion lisäksi Suomen poliisi käyttää.

Itse käyttänyt noita mustanaamioita vähän kaikessa jalkapartiostevarin töistä muutaman päivän korpivaellukseen ja kertauksissa tetsaamiseen. Hyvin ovat toimineet oman jalan leveän lestin kanssa ja jalkoihin pahimmat vauriot ovat tulleet huonosti leikatuista varpaankynsistä.


Viisi ankkaa viidestä, voin suositella.
 
Itsekkin ostelin vuosi sitten lekasta Fantomit jotka ollut muuten ihan hyvät mutta nuo on niin huonot talvella kun pohjat kovettuu tosi nopeesti jo pikku pakkasilla niin oon ajatellu jotku toiset myös ostella kun pikkasen häiritsee käydä vaikka kaupassa niitten kans kun kuulostaa kun olis jotku puukengät jalassa, myös jotain ihmeen narinaa jatkuvasti niitten mukana tulleiden pohjallisten kanssa ja ekat menikin heti vaihtoon kun oli ihan kuluneet (käytetyt?) jo tai niissä oli joku valmistusvirhe ja sain uudet tilalle mut ei nekään kauaa kestäny suht äänettöminä, olen kyllä kokeillut muita tavallisia niin niitten kans ei samallaista narinaa tule, jotenkin kun jalalla painaa niin se pohjallinen liikkuu ja hinkkaa sit kengän sisustaa.
 
Viikon verran olen käyttänyt koiran kanssa lenkkeillessä (kolme kertaa päivässä) näitä kakkoslaadun brittiarmeijamaihareita:

Normaali (jollaiset siis mulla on):
https://www.varusteleka.fi/fi/product/haix-boot-combat-high-liability-ruskea-2-laatu/60493

Aavikkomalli:
https://www.varusteleka.fi/fi/product/haix-boot-desert-combat-high-liability-ruskea-2-laatu/60526

Vaikuttavat erittäin hyviltä, ja hintaansa nähden jopa erinomaisilta. Ovat korkeavartiset ja hyvin tukevat/jäykät vaelluskenkätyyliin, pohjakin on pitänyt erinomaisesti lumella ja jäällä. Vaikka vielä ei voi sanoa muuta kuin ensikokemukset, niin ne ovat ainakin hyvin positiiviset. Kandee ostaa niin kauan kuin tavaraa riittää. Ainoa miinus on vähän ruma ulkonäkö tuollaisen kiiltoruskeana brittikenkänä.

432455bbdd1085e0e8.jpg
 
Pitäisi ostaa varsikengät.

-pitää kelvata PV:n harjoituksiin
-toiminta tiedustelupainotteista
-edessä Etelä-Karjalan sotilasmarssi

Eli näillä kriteereillä haussa. Suosituksia?
 
Pitäisi ostaa varsikengät.

-pitää kelvata PV:n harjoituksiin
-toiminta tiedustelupainotteista
-edessä Etelä-Karjalan sotilasmarssi

Eli näillä kriteereillä haussa. Suosituksia?

Mun oma suositus olisi Haix black eagle pitkällä varrella. Oon nyt käyttänyt noin 3kk mid korkeutta noista ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Käyttö on ollut todella sekalaista.

Toinen mitä paljon kehutaan, on Salomonin quest 4d Kenkiä.

Molemmat soveltuvat varmasti juuri tuohon käyttöön mitä kuvaat. Haixit SAATTAVAT olla hieman kevyemmät ja rullaavammat, mikäli muistikuva salomoneista pitää paikkaansa. Molempia kannattaa käydä sovittamassa omaan jalkaan.

Molempia käytetään sekä reserviläis, ammattisotilas, että poliisin toiminnassa.
 
^kiitos.

Mitä kriteereitä muuten pv:lla on varsikengien suhteen? Mitä pitää olla sallituissa? Vai riittääkö "mustat ja varrelliset"
 
^kiitos.

Mitä kriteereitä muuten pv:lla on varsikengien suhteen? Mitä pitää olla sallituissa? Vai riittääkö "mustat ja varrelliset"

Mustat ja varrelliset riittää hyvin.

Lisäksi pitää olla sellaiset maiharit joilla pärjää kentällä. Se ei ole reserviläiselle kunniaksi, että joutuu siirtymään lavalle hiertymien takia. Suotavaa ei myöskään ole se, että korvessa ilmoittaa jalkineiden hajonneen kosteudesta ja rasituksesta.
 
SA-nahkasaappaat tallustivat juuri tupaan lumitantereelta,mukana tuli Justin,kumisaappaita en jalkoihini laita.
 
Pitäisi ostaa varsikengät.

-pitää kelvata PV:n harjoituksiin
-toiminta tiedustelupainotteista
-edessä Etelä-Karjalan sotilasmarssi

Eli näillä kriteereillä haussa. Suosituksia?
Tietysti kengän valinta on aina aika henkilökohtainen juttu, koska kyse on paljon myös siitä mikä kenkä sopii kenenkin jalkaan.

PV:n harjoituksiin kelpaa tänä päivänä lähes 100% varmuudella jos kenkä on musta. Varren pituuteen tuskin kukaan enää kiinnittää huomiota. Omalta osaltani olen reserviläisillä hyväksynyt myös coyote brownit ja muut "hiekkavärit" sekä vihreät jne kengät. Joillekin ne toki ovat vielä liikaa - joten musta kenkä on käytännössä 100% varma valinta tässä mielessä.

Marssihommien kannalta näkisin että tuossa jo esillä ollut Haix Black Eagle ja Salomon Quest ovat varteenotettavia vaihtoehtoja. Tosin pelkästään marssihommiin ottaisin Salomonin "sotalenkkarit" ...eli sen lyhytvartisen, oliko se nyt joku XA Forces Mid tai joku sellainen?

Black Eagle pitkävartisena tai Salomon Quest ovat minusta hyvä kompromissivalinta joka sopii suht hyvin kaikkeen. Se, kumpi niistä on kenellekin se sopivampi selviää kun kokeilee ja testaa kenkiä sillä mielellä että mikä omaan jalkaan paremmin istuu.

Se pikku miinus Salomoneille että niiden pohjat ovat märkinä hieman narinaherkkiä sisätilojen lattioilla. Ulkohommissa asialla ei ole merkitystä, mutta tietyissä hommissa missä liikutaan ulkona ja sisällä, se voi olla pieni ongelma.
 
pitää kelvata PV:n harjoituksiin
-toiminta tiedustelupainotteista
-edessä Etelä-Karjalan sotilasmarssi

Tuonne kevyet lenkkarityyppiset varsikengät. Korkea varsi, mid-varsi voi imuroida tavaraa kengän sisään. Luonnollisesti GTX eli Gore tai muu kalvo. Mutta pointtia keveys. Salomon, Haix, Meindl, Lowa...

Jos kunnolla revittää lepikossa ja risukossa, valitse kestävä päällinen, lenkkarityyppisessä voi olla ohuempi/heikompi materiaali, eli repeytyy.

betoniviidakoissa tiedusteleva kaupunkijääkäri/tiedustelija/spol

Pykälää raskaampi voi olla harkinnan arvoinen valinta, koska betoniviidakko voi olla kengälle ja jalalle rankempi. Ehdottomasti nahkaa, Gore on niin ja näin.
 
Mulla oli Salomonin xa 3d:t low:t ja ne kyllä hävisi ihan kaikessa Haixeille. Haixit ovat kevyemmät, rullaavammat ja kestävämmät (haixit toki vasta 3kk käytössä, mutta nahkaa).

Ressuhommia ajatellen pitkävarsi on parempi kuin mid saatikka low. Mulla on ressutouhuja varten pitkävartiset maiharit.

Nyt mulla on ollu pari kuukautta Haix airpower pro:t kaapissa, mutta niistä ei ole vielä järkevää kokemusta. Parisataa metriä olleet jalassa. Vaikutelma positiivinen.

Haixin koko taulukko herättää kyllä ihmetystä. Jalakseen tai sieniin kun vertaa niin kotimaiset on kokoa 46 ja Haixit 48. Toisaalta ehkä vika onkin kotimaisissa tuotteista, kun myös asicsen lenkkarit on 48:t..
 
Sain "joululahjaksi" Salomonin Quest 4D GTXt.
Alkuvaikutelma on ollut positiivinen, näin jäisillä keleillä pohja on tuntunut hiukan liukkaalta, mutta tämä tuntuu parantuvan kun pohja hiukan kuluu.
Kevyet, mukavat jalassa ja tukevat kivasti. Ja vesikin pysyy ulkopuolella.
 
Tietysti kengän valinta on aina aika henkilökohtainen juttu, koska kyse on paljon myös siitä mikä kenkä sopii kenenkin jalkaan.
.

Tässä koko juttu. Jokainen löytää parhaan kengän jalkaansa kokeilemalla. Tässä keskustelussa voi antaa suosituksia muuten vain mutta ne eivät ole suoraan siirrettävissä toiseen jalkaan.

Nämä tuntuvat olevan aika pienestä muuttujasta kiinni. Minulla ei ole pienintäkään hajua siitä, miksi Sievin maihari ei sopinut jalkaani ollenkaan mutta samanlainen Jalaksen mustanaamio istui kuin kortsu FX-pohjallisten kanssa. Olen nyt kävellyt yhdet sisään vuoden aikana, pisimpänä kertavetona toistaiseksi 36 km kesäkelillä. Jalat ehjinä. Jalkapohjat olivat jo vähän väsyneet, mutta olisivat olleet sitä vaikka parhaissa lenkkareissa.

Voisin tietysti ostaa jotkut vähän paremmat geelipohjalliset Sieviin ja kokeilla vielä, saisiko niihin virittelemällä hyvän tuntuman. Jäähän ne pohjalliset sitten käyttöön, jos ei toimi.

Monen tunnetun kengän mallit eivät sovi minulle. Sen olen huomannut jo kaupassa, kun kävelen muutaman hyllyn ympäri. Huomaan jo jalkineen luomasta asennosta ja muista pienistä tuntemuksista, onko vaikeuksia tiedossa jo lyhyellä aikavälillä. Pitkän aikavälin käyttö jää riskiksi, mutta ei minua haittaa, jos kohtuullisen hintaluokan kengät irvistävät muutaman vuoden vaikka märän ja louhikonkin jälkeen, jos jalat ovat niissä voineet hyvin.

Hoidan aina reissusta tultua jalkineet ennen kuin huollan itseni. Sillä varmistetaan seuraava retki parhaiten.
 
Back
Top