Näitä hypoteettisia perkkihelvettejä jos mietitään oikeudellisessa mielessä, niin lähtökohta ja oikeudellinen pohja on valmiuslain 16 luku
Sotilaallinen puolustusvalmius.
Tuon luvun 110§ tavaroiden luovutusvelvollisuudesta kuuluu näin:
Sotilaallisen puolustusvalmiuden kohottamiseksi tai ylläpitämiseksi 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa puolustusvoimat voi päätöksellään velvoittaa jokaisen luovuttamaan puolustusvoimien hallintaan sellaisia tavaroita, jotka ovat välttämättömiä joukkojen majoittumisen, linnoittamisen tai energiahuollon turvaamisen kannalta, taikka muita puolustusvalmiuden kohottamisen ja ylläpitämisen kannalta välttämättömiä tavaroita.
Lain esitöissä Valmiuslakitoimikunnan mietintö vuodelta 2005 mainitsee, että
Tällaisia tavaroita olisivat
esimerkiksi erilaiset työkalut ja pienkoneet sekä ryhmitettävien joukkojen majoittautumisessa tarpeelliset irtaimet esineet. Lisäksi sellaisessa puolustusvalmiuden kohottamista edellyttävässä tilanteessa, jossa joudutaan kutsumaan palvelukseen suuria määriä reserviläisiä, puolustusvoimilla saattaa tulla tarve saada käyttöön erilaisia varavoima- ja muita vastaavia energiansaannin
turvaamisessa välttämättömiä tavaroita."
Ja lisäksi valmiuslain 16 luvun 114§ luovutusvelvollisuuden toteuttamisesta
Puolustusvoimiin voidaan perustaa 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa tässä luvussa tarkoitettujen luovutusvelvollisuuksien täytäntöönpanoa varten luovutuslautakuntia, joiden kokoonpanosta säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Tarkemmat säännökset luovutusvelvollisuuksien täytäntöönpanossa sovellettavasta menettelystä ja päätöksenteosta annetaan puolustusministeriön asetuksella.
On ilmeistä, että osa PO joukoista perustetaan jo NO aikaan, jolloin ei tietysti voi olla käytössä valmiuslain toimivaltuuksia. Ennenkuin yhtäkään sukkaparia voidaan lunastaa pitää ensin olla poikkeusolot, ottaa valmiuslaki käyttöön, antaa valtioneuvoston asetus ja lisäksi puolustusministeriön asetus. Näiden jälkeen nähtävästi voidaan perkissä sitten ottaa "puolustusvoimien hallintaan sellaisia tavaroita, jotka ovat välttämättömiä joukkojen majoittumisen, linnoittamisen tai energiahuollon turvaamisen kannalta, taikka muita puolustusvalmiuden kohottamisen ja ylläpitämisen kannalta välttämättömiä tavaroita."
Siis välttämättömiä. Ei tarpeellisia, hyödyllisiä, kivoja, haluttuja vaan välttämättömiä. Näitä välttämättömiä pitäisi sitten löytyä reserviläisten päältä ja repuista siellä perkissä.
Tässä vaiheessa kriisiä ensimmäisenä perustettavat joukot toivottavasti ovat jo toiminta-alueillaan. Ja heihin ei ole vielä ollut mahdollista soveltaa näitä pykäliä normaaliolojen perustamisen yhteydessä, vaan vasta poikkeusoloissa valmiuslain ja asetusten jälkeen perustettavat lunastuslautakunnat joutunevat kiertelemään joukkojen seassa kuin kasakkapartiot isonvihan aikaan jos mielivät lunastaa edes yksittäisen sukkaparin.
Lautakuntien päätökset lienevät velvoittavia, mutta siitä huolimatta valituskelpoisia hallintopäätöksiä, jotka tehdään virkavastuulla. Lunastuspäätökset eivät siis ole sotilaskäskyjä ja niiden rikkomisesta seuraava rangaistus on valmiuslain rangaistussäännösten mukaisesti valmiuslakirikkomus, josta voidaan tuomita enintään sakkoon eikä esimerkiksi RL45 mukainen sotilasrikos. Asian tutkiminen siviilirikoksena kuuluu ensijaisesti poliisille ja rankominen käräjäoikeudelle.
Päätöksistä voi siis valittaa hallinto-oikeuteen, kannella eduskunnan oikeusasiamiehelle ja halutessaan jopa tehdä rikosilmoituksen, mikäli kokee, että asiassa on syyllistytty rikokseen.
Mikäli sotamies Möttösen riidatonta omaisuutta oleva PGD kypärä tai muuta repussa perkkiin kannettua omaisuutta lunastetaan ja sosialisoidaan "joukkokohtaiseen materiaaliin", mutta prikaatin komentajan, pataljoonan komentajan tai komppanian päällikön omakustannusvarusteita taas ei, niin herää väkisin kysymys siitä toteutuuko perustuslain 6§ yhdenvertaisuudesta. Mikäli ei toteudu, niin ollaan todella lähellä rikoslain 40 luvun pykäliä virkarikoksista, sillä vähäisetkin julkista valtaa sisältävät toimet elävät käsikädessä noiden kanssa jopa silloin, kun vähäistä julkista valtaa käyttävä henkilö ei edes ole virkamies.
Eli en nyt kovin huolissani olisi omista seteistä ellei joku majuri ala linjailemaan omiaan pohjautuen johonkin parhaimmillaan Kylmän sodan aikaisiin normeihin ja ohjeisiin, jotka eivät lakia vasten paina paskaakaan. Enkä kyllä olisi kovin huolissani silloinkaan...