Varusteet, joita reserviläisen kannattaa hommata

Olisi hienoa jos valtio jakaisi listan varusteista, joita voisi halutessaan ottaa mukaan lähdön tullessa. Ja mieluummin ennen, kuin vasta käskyn liitteenä. Vaikka kaiken tarjoavatkin, niin mitä olen kertauksissa käynyt, ovat varusteet olleet melkoisen huonon laatuisia. Maiharien pohjat vuotaa. Talvella on kylmä ja kesällä kuuma. M85 reppu täynnä varusteita mitä ei tarvi. Jos niillä vehkeillä pitäisi pärjätä pitkään, niin vaikuttaa kyllä taistelukuntoon.
Kannattaa muistaa, että kertausharjoituksessa jaetaan materiaalia, joka ei välttämättä kuulu joukon SA varustukseen. Käskytyserä määrittää todella paljon. Se mitä varmasti saa on maastopuku, maastolakki ja jalkineet sekä aseen ja siihen kuuluvat varusteet. Kaikki tuon jälkeen on pelkkää plussaa..
 
Itse olen oman LKP:hen mukaan lähtevän kamppeen jaotellut kuvissa näkyvällä tavalla. Pirun kätevää ihan normaaleissa askareissakin, metsälle tai retkelle lähtiessä poimia tarpeelliset osat mukaan. Asiat on valmiina omissa taskuissaan/pusseissaan niin nappaa mukaan mitä milloinkin tarvitsee.

Esimerkiksi yleistasku menee SRA-karkeloihin lähtiessä PC:n hangeriin, juomarakko selkään ja reppu jää kotiin. Tai rouvan kanssa retkelle lähtiessä pistoolivyö ja pc jää kaappiin.

1664535363407.png
1664535385635.png
 
Tradden lista ihan asiallisen oloisesti organisoitu.
Se mikä pisti omaan silmään oli sadesuojan (sadeviitta/sadeasu) puuttuminen kokonaan? Myöskään kenttäpulloa en tuosta huomannut - pelkkä juomarakko ei riitä sen korvaajaksi.
(Tai oliko ajatus että jonkunlainen kenttäpullo jaetaan varustamisen yhteydessä?)

Sukkia tulisi ehdottomasti olla repussa varalla useita pareja vuodenajasta riippumatta. Tämä on nähdäkseni tullut esille kansallisuudesta riippumatta rähinöistä palanneiden jermujen yhdenmukaisena kokemuksena. Pieni mutta vaikutuksiltaan yllättävän merkittävä tekijä.

Käsineet ovat tärkeät mutta samalla kulutustavaraa, ei ole pöljämpi idea ottaa mieluummin kahdet kuin yhdet varasormikkaat?
 
Sen voin sanoa että M05 maastopuku ja M05 pikkureppu on hyvin todennäköisesti kaikilla.

Sadevaatteet? Viitta
Pakkasvaatteet? Jotkin 1991 leimatut..
Käsineet? ....
Kengät? Ehkä nokiaa
Makuupussi? ....
Trangia veden keittämiseen tst-muonaa varten? ..pakki..
Makuualusta? ...
Suojanaamari? ....
Kenttälapio? On niitä ennen fiskarssin taittuvaakin..
Kalsarit? Systeemi sanoo OK kun ukolle pistää lukumäärän [1]

Vähän kärjistän, mutta joillakin tämä on todellisuutta.
 
Itse olen oman LKP:hen mukaan lähtevän kamppeen jaotellut kuvissa näkyvällä tavalla. Pirun kätevää ihan normaaleissa askareissakin, metsälle tai retkelle lähtiessä poimia tarpeelliset osat mukaan. Asiat on valmiina omissa taskuissaan/pusseissaan niin nappaa mukaan mitä milloinkin tarvitsee.

Esimerkiksi yleistasku menee SRA-karkeloihin lähtiessä PC:n hangeriin, juomarakko selkään ja reppu jää kotiin. Tai rouvan kanssa retkelle lähtiessä pistoolivyö ja pc jää kaappiin.

Katso liite: 68284
Katso liite: 68285
Hyvän kuuloinen ja hyvin mietitty setti 👍
Minkälainen tuo yleistasku on, jos sen saa PC:n hangeriksi ja myös reppuun kiinni? Vai onko PC:ssa joku hanger-pohja mihin se tulee kiinni?
Itse olen miettinyt myös jotain samantapaista ratkaisua.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvän kuuloinen ja hyvin mietitty setti 👍
Minkälainen tuo yleistasku on, jos sen saa PC:n hangeriksi ja myös reppuun kiinni? Vai onko PC:ssa joku hanger-pohja mihin se tulee kiinni?
Itse olen miettinyt myös jotain samantapaista ratkaisua.
Tuo yleistasku on sen verran pieni, noin 10x15x5 että heitän suoraan hangerin sisälle tai tarvittaessa vaikka reisitaskuun. Kulkee arkena työrepussa ea laukun kanssa.

Sadekamppeina arjessa on lekan oranssi viitta, sitä ei ehkä kehtaisi perkkiin ottaa.

Yleisenä linjana jos nyt lähtee tyhjästä ostamaan, tai kaapin sisältöä päivittämään, kannattaa ostaa "kaksoiskäyttötavaraa" jos tulee käytettyä ihan arjessa tai harrastessa. Siinä oppii ensinnäkin käyttämään kyseisiä romuja ja tajuaa toimiiko lainkaan omaan käyttöön. Esimerkiksi huomaa että "mukavuustarvikkeita" Buranaa ja kyypakkauksia kannattaa olla mukana koska niitä kuluu elämässä enemmän kuin kiristyssiteitä.
 
Entäpä kiikarit? Tulevat tarpeeseen, erityisesti jos yrittää etsiä perhosia...

Mitä 8x30 -kiikaria hinta-laatusuhteeltaan voisi suositella?
 
Entäpä kiikarit? Tulevat tarpeeseen, erityisesti jos yrittää etsiä perhosia...

Mitä 8x30 -kiikaria hinta-laatusuhteeltaan voisi suositella?
Kiikari on aika turhat yksittäisellä taistelijalla ja vie liikaa tilaa. Suosittelen mieluummin monokulaaria. Itsellä Vortexin 8x36. Siinä on asteikot etäisyyden mittaukselle yms. Noita kannattaa katsella EU alueelta, halvimmillaan hinnat pyörii 100-120€ kieppeillä.
 
+1 tuollaiselle monokulaarille. Kevyt, ei vie juuri mitään tilaa, ja kuvanlaatukin on ihan hyvä.
Silmälasien kanssa toimiminen on vähän 50/60, mutta toisaalta, eivätpä ne kiikaritkaan yleensä toimi silmälasien kanssa.
Ainoa negatiivinen asia on se, että tuossa Solo versiossa ei ole ristikkoa, eli jos sellaisen haluaa, niin pitää ostaa sellainen kalliimpi Recon versio.

Itse olen lähtenyt ajatuksesta, että vaatteet ja aseen saan, muuten kaikki mitä voi tarvita kannattaa itse tuoda mukanaan.
Vitutuksen määrä on vakio, mutta sen jakautumiseen voi itse vaikuttaa. ;)
 
+1 tuollaiselle monokulaarille. Kevyt, ei vie juuri mitään tilaa, ja kuvanlaatukin on ihan hyvä.
Silmälasien kanssa toimiminen on vähän 50/60, mutta toisaalta, eivätpä ne kiikaritkaan yleensä toimi silmälasien kanssa.
Ainoa negatiivinen asia on se, että tuossa Solo versiossa ei ole ristikkoa, eli jos sellaisen haluaa, niin pitää ostaa sellainen kalliimpi Recon versio.

Itse olen lähtenyt ajatuksesta, että vaatteet ja aseen saan, muuten kaikki mitä voi tarvita kannattaa itse tuoda mukanaan.
Vitutuksen määrä on vakio, mutta sen jakautumiseen voi itse vaikuttaa. ;)
Enpäs tiennytkään että kaikissa ei ole tota ristikkoa. Itsellä Solo R/T 8x36, missä on tollanen ristikko.
 
Mielipiteitä varmasti on monia, mutta itse en tiedä juuri optisesti veemäisempiä hommia, kuin koittaa hakea alueelta jotain kohdetta monokulaarilla tai mitata ristikolla. Binot hakkaa sata nolla, jos vaan ovat olemassa ja mukana.
 
Enpäs tiennytkään että kaikissa ei ole tota ristikkoa. Itsellä Solo R/T 8x36, missä on tollanen ristikko.
Minäkin opin tämän ns. kantapään kautta... T. 10x25 SOLOn omiastaja.

@KKpilo En ole itse havainnut tuota ongelmaa. Toki voi olla, että spotteripuken takana oleminen on pilannut yhden merivalvojan. ;)

Tuossa monokulaarissa parasta on se, että se on 1) Mukana 2) niin kevyt että sitä kantaa mielellään mukana. Kaikki kiikarit ovat (varsinkin ne PV:n paremmat kiikarit eli Fujinonit(?)) melkoisen möhkyjä noihin verraten.

Toki joku meren skannaileminen kiikareilla on kyllä ihan toista, kuin saman tekeminen pelkän monokulaarin kanssa. Mutta nykyään olen harrastanut enemmän sellaista "spotteriputki" tekniikkaa, jossa skannaat silmillä, ja tarkistat kiinnoistavat asiat optiikalla.
 
Kyllä mulle kelpaisi saada verovähennystä esim uudesta repusta, tai Varustelekan maastotakista.
Nimittäin, vaikka olen 55v, niin nykyään kun asia on niin jos siltä tuntuu (kuten että miehetkin synnyttää) niin tunnen olevani upseeriainesta. Eli oikeutettu veroallennuksiin.
 
Verovähennystä käyttävät retkeilytarvikkeisiin sitten nekin joilla ei ole mitään kiinnostusta maanpuolustukseen. Pitäisi edellyttää jonkinlaista osallistumista reserviläistoimintaan.
 
Maksetaan me veroja ja valtio hoitaa sijoitetulle reserville riittävät varusteet.
Niin no, olihan malli Cajanderkin riittävä. Kokardi ja vyö. Kyllä ne miehet urheasti tappeli.

Se jolle annetaan peltipotta ja m62 tai m91 niin....onhan ne riittävät mutta uudempikin olisi hauskaa. Ja mitä useampi ostaa omat varusteet sitä useampi saa valtiolt niitä uudempia.
 
En jaksa selata mitä olen tähän ketjuun kirjoittanut aiemmin, mutta lisään tai kirjoitan uudestaan tämän. Kivääri.
 
Mistä saisi ostettua sirpaleliivin?

Jengi kyllä kantaa vaikka kuinka omia PC:tä, mutta mikäli kyse ei ole ovenpotkimishommista, niin sirpaleliivi lienee huomattavasti perustellumpi varuste. Varsinkin kun naapuri tykkää luottaa siihen massiiiviseen tykistön käyttöön.
 
Back
Top