Varusteet, joita reserviläisen kannattaa hommata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ennen vuotta 2022 olisi voinut sanoa, että selustan suurin uhka on luodit. Mutta Ukrainan kokemusten valossa näyttää vahvasti siltä, että vastaus on sirpaleet. Ei Ukrainankaan selustassa agentit ja operaattorit juokse ammuskelemassa villisti ympäriinsä, vaan kyllä ne tuntuvat pitävän hyvinkin matalaa profiilia ja ennemmin keskittyvät maalittamaan kohteita Shahedeille ym. kaukovaikutusaseille.

Valitettavasti sirpalesuojavarusteet eivät suojaa miltään käytännön uhalta. Ne vain pienentävät läpäisyn (ja kuoleman/vammautumisen) todennäköisyyttä. Lopputulos on aina tuuripeliä - millainen sirpale (koko, materiaali, muoto), missä asennossa se osuu ja millä nopeudella. Yleensä räjähdykset tuottavat lukumääräisesti enemmän pieniä sirpaleita, jotka on helpompi pysäyttää, ja vähemmän isoja sirpaleita, joiden osalta voi luottaa hyvään tuuriin että ne menee ohi.

Mikä suojaa parhaiten käytettyä euroa kohti? Eiköhän se ole pehmeä suojaliivi. Moderni sotilaskypärä suojaa ihmisen pinta-alasta n. 3 prosenttia, pehmeä suojaliivi taas n. 20-40 prosenttia (riippuen kaulasuojista, olkasuojista jne. lisäosista). Sitten kun hintoja katsoo, niin voi nopeasti todeta kypärät kalliiksi suhteessa suojattuun pinta-alaan.

Tarvitseeko suojausta, maksaako se itsensä takaisin? Jokainen vetää johtopäätökset itse. Mutta ainakin amerikkalainen poliisi kannattaa varustaa suojaliivillä.

P.S. Jätän oheisen tähän, se tuli vastaan kirjallisuuskatsausta tehdessäni.

Katso liite: 123057

Tavallinen 155mm kranaatti painaa suunnilleen 45 kg eli noin 100 naulaa. Onkohan tuossa kuvatekstissä käynyt käpy yksikkömuunnosten kanssa?

EDIT: on se näköjään tuolla tekstissäkin. Kirjoittajat ovat lääkäreitä eivätkä ilmeisesti ole koskaan edes nähneet, miten tykillä ammutaan. 100 kilon kranaattien kanssa jumppaaminen olisi oikeasti isojen miesten hommaa.

Viimeksi muokattu:
1. Riippuu täysin joukosta, mitä tahansa vanhojen maastokuvioitujen sadelahkeiden ja nykyisten M/13-housujen välillä (jotka ovat riittävän pitkät toimiakseen myös kalvomaihareiden kanssa). Image Wear myy erikoisjääkärin kuoripukua, eli siis nykyistä PV:n maastokuvioitua gorepukua, joka on sadevaatteeksi pätevä, ja siihen kuuluvat takki ja housut, mutta se on kallis puku. Myös Varustelekalla on oma sadeasumallistonsa, ja olipa niillä kertaerä M/13:akin myynnissä yhden PV:n tilauksen yhteydessä.
Lisäisin tähän vielä että jos mulle joskus kutsu tulee niin tilanne on niin pitkällä että käytetään sitä millä on harjoiteltu, eli kumisaappaat kuuskekkoset ja sadeviitta eikä muuta. 80-luvulla noilla pärjäiltiin koko intti.
Olen kohta lähdössä retkeilemään ja mukaan tulee kumpparit, sadeviitta ja kuorihousut. Omat kuorihousut otan myös jos kutsu tulee.

Lisäisin tähän vielä että jos mulle joskus kutsu tulee niin tilanne on niin pitkällä että käytetään sitä millä on harjoiteltu, eli kumisaappaat kuuskekkoset ja sadeviitta eikä muuta. 80-luvulla noilla pärjäiltiin koko intti.
Olen kohta lähdössä retkeilemään ja mukaan tulee kumpparit, sadeviitta ja kuorihousut. Omat kuorihousut otan myös jos kutsu tulee.
Kuuskekkoset on kyllä kenttäkelpoinen verme, hakkaa nollavitoset käytössä. Niistä uusista ei sitten tiedä

Back