Varusteet, joita reserviläisen kannattaa hommata

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Palataanpa kysymykseen. Siis pikkureppu on reserviläiselle hyödyllinen mutta omaa mätisäkkiä ei välttämättä tarvitse? Tuollainen selkään nostettava iso kassi ajaa saman asian ja on monikäyttöinen.
Varmaan on mieltymyskysymys. Ite en keikkalaukkuja käytä.
Mä laitan aina rinkkaan/reppuun kaikki koska aina on epäselvää millaisen matkan joutuu kantaa. Keikkakassit sopii heille joilla on autolla kuljetus varustelun ja majoituksen välillä. Mun mielestäni....

.

Viimeksi muokattu:
Kiikari, laseretäisyysmittari, radio, rynnäkkökivääri. Nuo kun oli siirtyessä kaulassa niin oli kynäniska kovilla.
TJ AUK oli pahin remmihelvetti. Kaulassa roikkui pahimmillaan karttalaukku, kiikarit, niitten kotelo, laser ja sen kotelo, pitkälanka-antenni ja rynkky. AUKin alussa ei vielä osannut jättää optiikan koteloita pois matkasta turhakkeina.

Itse keskustelin vähän aikaa sitten yhden ammattilaisen kanssa. Se oli jättänyt pikkurepun kokonaan pois, koska on sitä mieltä, että se näkyy vastustajalle turhan hyvin. Sillä oli vyö suojauksilla ja siinä jokunen tasku (ja varmaan pistooli), plate carrier jossa lippaat, kiristyssiteitä ja virve sekä housuntaskuissa jotain. Toimii jossain hankalien paikkojen porukassa, joka voi joutua toimimaan myös syvän rauhan aikana.

Mutta tuolla on se etu, että lähtökohtaisesti toiminta on lyhytkestoista ja voivat tukeutua ajoneuvoihin ja varuskuntaan. Silloin kamaa ei tarvitse olla mukana saman verran kuin kuusenperseessä toimittaessa.

Itse olen miettinyt, että tetsariin ja pc:hen sekä Jääkäri S:ään tst-varustus (avaruusmiehen käsikirjan mukaisesti). Rakentelin oman henkselitetsarin, jota pitää vielä pähkäillä. Ajatus on se, että tuossa on "kaikki" mitä aktiivitoiminnassa tarvitsee, sissitakista ja -housuista lähtien. Lisäksi vanha kaasunaamarilaukku mahdollista "ylimääräistä" sälää varten, esim. mahdolliset ylimääräiset käkrit yms. Mutta ajatus on, että tuolla pärjää sen vuorokauden.

Sitten isoon reppuun loput, eli vaihtovaatteet ja makuupussi yms. 60-litrainen Alice reppuna ja päälle sadesuoja. Se ongelma on, että mielestäni kaksi reppua on ongelma. Ajatus on se, että kaikki pitää saada kerralla kantoon ja kädet vapaaksi aseelle (tai ryhmän tavaroiden kantamiseen). Siksi sitä pikkureppua ei voi pakata ennen kuin ison repun saa selästä. Noita ei saa naitettua keskenään järkevästi. Kävi jopa mielessä intissä käytetty ratkaisu. Sipulisäkki tetsarin takataskujen päälle. Sinne sissitakki yms. Tuo mahtuisi repun ja tetsarin väliin sovitellen. Hatkasta tai sen kopioista voisi viritellä jotain tuon kaltaista. Tai sitten ylijäämäkaupan kompressiopussista, nyt kun ajattelen.
Maantasolla reppu kyllä kasvattaa profiilia makuulla mutta toisaalta siihen voi sitoa havuja tai muuta kasvillisuutta joka tekee tyypistä vähemmän ilmeisen dronelle.
Yhdessä harjoituksessa muuten komppanian päällikkö maalitettiin tarkka-ampujille poikkeavan mustan repun perusteella.

Back