Venäjän asevoimat muutoksessa : kohti 2030-lukua

Nyt on löydetty oleellinen osio, jota on käytännössä testattukin lähiaikoina Ukrainassa ja Krimillä. Muutamia ajatuksia.

..

Erikoisjoukkojen vastaista toimintaa on siten kiihdytettävä. Huomenna voimaan astuva laki pika-kertauksista on askel oikeaan suuntaan. Olisi ainakin massaa tarpeeksi, kun niin monet tehtävät repivät joukkoja joka suuntaan.
Poliisille on luotava tämä täydennyspoliisi-järjestelmä kuntoon. Eikös siinä tarvita poliisin johtoa, jos kiinteistöjä pitää alkaa tarkastaa ennen Ison Pyörän käännähtämistä?
Yhä enemmän tapahtuisi selustassamme, meinaan. Sitoutuísivatko nykyiset harvat ja valitut joukot sitten johonkin spetnatsi-jahtiin selustassa, kun samaan aikaan pitäisi olla varuillaan, mitä päähyökkäyssuunnassa tapahtuu? Yks 100.000 ukkoa lisää riviin, niin nuorimmat ja osaavimmat voisi pitää itärajalla, kun kova vastasissikärki, mikä ennenkin on siihen suunniteltu, jahtaisi vihulaista selustassa, mutta mahdollisesti tuettuna nojatuolireserviläisten massalla?

TUOHON tulee satsata, ettei olisi "harvat ja valitut" vaan tähän koulutettuja osastoja olisi runsaasti eri puolissa maatamme. Erityisesti jahtipäälliköiden kouluttaminenon tärkeää että toimet/temput osataan ennakoivasti, nopeasti ja jopa ehkäisevästi. Näiden erikoisjoukkovastaiseen koulutetujen osastojen ei tarvitse olla miesmääräisesti isoja vaan tärkeämpää on niiden hajasijoitus. Voivat toimia muiden paikallisten/alueellisten joukkojen kanssa tiiviissä yhteistoiminnassa ja nekin tulee tähän harjaannuttaa.

Peräänkuuluttaisin myös PSYOP-vastaisten infosotaosastojen kouluttamista ja nopeata kutsua harjoituksiin, aina kun "tilanne on päällä" ..eli nyt suhteellisen rauhan oloissa.
Tiedustelua ja vastatiedusteluahan voimme tehdä koko ajan. Tähän käytännön operaatiotorjutaan tulee varata myös resursseja/varoja, jotta osaavat voidaan vappauttaa sivilihommistaan määräajaksi "virka-avuksi harjoitustehtäviin" :cool: Samoin tiedusteluosia voi reenata todenmukaisissa oloissa "KÄSKYSTÄ" vaikkapa tiettyjen kiinteistöjen/henkilöiden/ajoneuvojen yms. seurannassa (>> analyysiä ja tilannekuvaa) :D
 
Vähän off topic ja toisaalta ei välttämättä kovinkaan paljon.

Panssari Salama oli tämän varmaankin ensimmäisenä linkittänyt tuonne Suomi NATO:n jäseneksi -ketjuun.

Nimittäin, juuri aiheeseen osuvasti on ilmestymässä sotastrategialautapeli, jossa Putin aloittaa Suomen valtauksen.

http://ossgamescart.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=91

Katso liite: 10139

Tuossa tuote-esittelyssä ei kovin ihmeemmin itse pelimekaniikkaa avata, mutta ilmeisesti myös hybridivaikuttaminen ja siltä puolustautuminen kuuluu arsenaaliin. Minusta tämä vaikuttaa todella mielenkiintoiselta !
Onko kellään kokemusta kyseisen firman peleistä? Pelin taustaskenaario on erittäin mielenkiintoinen ja meikäläisestä näkökulmasta jopa kylmäävän realistinen. Peli voi toki silti olla umpisurkea.

"The crisis being modeled here, though not much discussed (yet), will certainly come into being if the drift of the two "neutral" Scandinavian nations toward NATO membership continues. That would, in turn, most likely occur if--probably in reaction to the growing Muslim immigration crisis there--a conservative government came to power in Sweden. Part of that altered worldview in Stockholm would then likely also move that government to want to join the Western alliance. Since the Finns are already allied with Sweden (and Denmark), it's hard not to imagine such a shift wouldn't also pull Helsinki in the same direction.

All of which would be unacceptable to Putin. His goal here would therefore be to bring off a quick and victorious blitzkrieg-like campaign against Finland, while probably also seizing the low-hanging geo-strategic fruit of Sweden's Gotland Island. That would allow him to install a fully subservient government in Helsinki, turn the Baltic Sea into a Russian lake, and simultaneously recast Sweden into Finland's former role: a quiet and pliant neutral. This game can be played as a stand-alone, or it can be used as part of a new "Grand Campaign Scenario" for combined play with its parent game, Putin Strikes."

Ketjun aiheeseen liittyen olisi erittäin mielenkiintoista tietää miten peli mallintaa nämä strategic possibilities (along with their operational undertones).

"This isn't a simulation of the "opaque (a.k.a. gray) war" techniques most recently used by the Russians in the Crimea and eastern Ukraine. Rather, it's designed to facilitate the examination of the strategic possibilities (along with their operational undertones) inherent in this potentially larger and more drastic situation."
 
TUOHON tulee satsata, ettei olisi "harvat ja valitut" vaan tähän koulutettuja osastoja olisi runsaasti eri puolissa maatamme. Erityisesti jahtipäälliköiden kouluttaminenon tärkeää että toimet/temput osataan ennakoivasti, nopeasti ja jopa ehkäisevästi. Näiden erikoisjoukkovastaiseen koulutetujen osastojen ei tarvitse olla miesmääräisesti isoja vaan tärkeämpää on niiden hajasijoitus. Voivat toimia muiden paikallisten/alueellisten joukkojen kanssa tiiviissä yhteistoiminnassa ja nekin tulee tähän harjaannuttaa.

Peräänkuuluttaisin myös PSYOP-vastaisten infosotaosastojen kouluttamista ja nopeata kutsua harjoituksiin, aina kun "tilanne on päällä" ..eli nyt suhteellisen rauhan oloissa.
Tiedustelua ja vastatiedusteluahan voimme tehdä koko ajan. Tähän käytännön operaatiotorjutaan tulee varata myös resursseja/varoja, jotta osaavat voidaan vappauttaa sivilihommistaan määräajaksi "virka-avuksi harjoitustehtäviin" :cool: Samoin tiedusteluosia voi reenata todenmukaisissa oloissa "KÄSKYSTÄ" vaikkapa tiettyjen kiinteistöjen/henkilöiden/ajoneuvojen yms. seurannassa (>> analyysiä ja tilannekuvaa) :D
Onkohan ollut rahaa kouluttaa riittävästi noita osastoja? Veikkaan että ei.
Silloin tuo johtajatasoon satsaaminen olisi realismia. Osaava johtaja kouluttaa sitten nopeasti alaisiaan.
Ja sitä ennen, jos kunnolla koulutettuja olisi vaikka tyyliin joukkue jossain kohteessa, niin pistettäköön sinne vaikka nelinkertainen määrä näitä reservin syväjäädytyksestä heräteltäviä. Jos ovatkin ehkä alkuunsa helpommin tapettavia, niin tappioiden jälkeenkin on sitä hanttiin pistävää massaa vastassa. Ja jäljelle jääneet sitten sitäkin kiukkuisempia :cool:
 
Pakottaako tämä venäläinen lähestymistapa muuttamaan "naapuriarmeijoiden" rakennetta, suorituskykyjä, itseasiassa koko taistelun ja sodan perusajatusta? Ihan aikuusten oikeesti panee miettimään, että jos venäläiset aidosti pystyvät kasaamaan kuplettinsa noin 70-prosenttisesti, niin kuinka moni naapurivaltio yrittää sotia vastaan kokoonpanoilla, varustuksella, taktiikalla, tekniikalla, hlöstöllä, joka ei pysty yksinkertaisesti hallitsemaan tilannetta?

Kyllä sodankuva ja taistelukenttä ovat rankassa murroksessa ja kehitys ei siihen lopu. Isojen laivojen kääntäminen on tunnetusti tahmeaa ja aloitteentekijän etu on aina jonkinlainen. Olen tätä jo vuosia haistellut ja itseasiassa olen varma väitteistäni. Vaatii ennenkuulumatonta uskallusta ja taitoa muuttaa asioita, mutta sen eteen ollaan tultu.
 
Onko kellään kokemusta kyseisen firman peleistä? Pelin taustaskenaario on erittäin mielenkiintoinen ja meikäläisestä näkökulmasta jopa kylmäävän realistinen. Peli voi toki silti olla umpisurkea.

"The crisis being modeled here, though not much discussed (yet), will certainly come into being if the drift of the two "neutral" Scandinavian nations toward NATO membership continues. That would, in turn, most likely occur if--probably in reaction to the growing Muslim immigration crisis there--a conservative government came to power in Sweden. Part of that altered worldview in Stockholm would then likely also move that government to want to join the Western alliance. Since the Finns are already allied with Sweden (and Denmark), it's hard not to imagine such a shift wouldn't also pull Helsinki in the same direction.

All of which would be unacceptable to Putin. His goal here would therefore be to bring off a quick and victorious blitzkrieg-like campaign against Finland, while probably also seizing the low-hanging geo-strategic fruit of Sweden's Gotland Island. That would allow him to install a fully subservient government in Helsinki, turn the Baltic Sea into a Russian lake, and simultaneously recast Sweden into Finland's former role: a quiet and pliant neutral. This game can be played as a stand-alone, or it can be used as part of a new "Grand Campaign Scenario" for combined play with its parent game, Putin Strikes."

Ketjun aiheeseen liittyen olisi erittäin mielenkiintoista tietää miten peli mallintaa nämä strategic possibilities (along with their operational undertones).

"This isn't a simulation of the "opaque (a.k.a. gray) war" techniques most recently used by the Russians in the Crimea and eastern Ukraine. Rather, it's designed to facilitate the examination of the strategic possibilities (along with their operational undertones) inherent in this potentially larger and more drastic situation."

Tää on itselleni uusi formaatti, mutta lienee jonkinlainen evoluutio OSS:n aiemmista Alternative-reality strategiapeleistä. Suomi-skenaario on jatkoa juurikin nyt painoon menevälle Putin Strikes - The Coming War For Eastern Europe -skenaariolle:

This near-future what-if is set at 20 miles per hex, with divisions and brigades as the units of maneuver. It covers the first month of the war that could result if Putin decides to abandon the "opaque war" (a.k.a. "gray war") approach and go for it big time. The idea being to take advantage of the West's (particularly the "old NATO" countries') distraction with the jihad to try to win back all or some of the "Near Abroad" on Russia's European flank.

The system will be a further-evolved version of the one I used in NNN2, but better adapted to modern real-world military circumstances. In particular, I'm crafting the combat sub-system to emphasize the growing debate on the appropriateness of the "brigading of everything." The growing complaints are that brigades, BCTs, etc., are too small and weak to last long in an eyeball-to-eyeball First World conventional war, while also being too big to be nimble enough to properly prosecute an urban counterinsurgency war.


Putin Strikes kattaa kartan Mustan meren rannoilta Baltian rannoille, ja Northern War jatkaa tästä ylöspäin kattaen Suomen. Strategiapelit on suunniteltu siten, että ne voidaan yhdistää yhdeksi laajaksi kampanjaksi.

Päällepäin näyttää erittäin mielenkiintoiselta simulaatiolta, yksiköt ovat Prikaati- ja Divisioonatasoisia:

pic2843412_lg.jpg


Harmi, että Northern War-julkaisu vasta ensi vuonna... Tosin tuo Ukraina-Puola-Baltia (Putin Strikes) on tulossa juuri myyntiin, joten ehkäpä sen parissa voi viettää tovin. Hieman epärealistisesti (tai sitten usko EU-turvatakuisiin on todella suuri), mukana rähinöissä Porin prikaati ja Panssariprikaati.

Ennakkotilaili setin jo tovi sitten (ja ennakkotilasin Northern Warin saman tien myös), joten heinäkuun aikana toivottavasti posti tuo paketin. Laitan vaikka lisää tietoa tonne peliforumille. Tosin sen verran mielenkiintoinen simulaatio, että oikeuttaisi kommentointiin tässäkin setissä.
 
Erikoisjoukkojen vastaista toimintaa on siten kiihdytettävä. Huomenna voimaan astuva laki pika-kertauksista on askel oikeaan suuntaan. Olisi ainakin massaa tarpeeksi, kun niin monet tehtävät repivät joukkoja joka suuntaan.
Poliisille on luotava tämä täydennyspoliisi-järjestelmä kuntoon. Eikös siinä tarvita poliisin johtoa, jos kiinteistöjä pitää alkaa tarkastaa ennen Ison Pyörän käännähtämistä?
Täydennyspoliisi järjestelmä on käytännössä olemassa vain paperilla toistaiseksi ja rahoitusta tuohon ei taida olla tiedossa kun poliisista leikataan muutenkin. Massaa tulee lisää virka-avusta jos tulee.
 
Pakottaako tämä venäläinen lähestymistapa muuttamaan "naapuriarmeijoiden" rakennetta, suorituskykyjä, itseasiassa koko taistelun ja sodan perusajatusta? Ihan aikuusten oikeesti panee miettimään, että jos venäläiset aidosti pystyvät kasaamaan kuplettinsa noin 70-prosenttisesti, niin kuinka moni naapurivaltio yrittää sotia vastaan kokoonpanoilla, varustuksella, taktiikalla, tekniikalla, hlöstöllä, joka ei pysty yksinkertaisesti hallitsemaan tilannetta?

Kyllä sodankuva ja taistelukenttä ovat rankassa murroksessa ja kehitys ei siihen lopu. Isojen laivojen kääntäminen on tunnetusti tahmeaa ja aloitteentekijän etu on aina jonkinlainen. Olen tätä jo vuosia haistellut ja itseasiassa olen varma väitteistäni. Vaatii ennenkuulumatonta uskallusta ja taitoa muuttaa asioita, mutta sen eteen ollaan tultu.

Komppaan, pistää kyllä vakavasti pohtimaan. Ainoa Eurooppalainen valtio joka lienee todella panostanut harjoituksiin modernia nykyaikaista vastustajaa vastaan on - Suomi? Täytyy olla tyytyväinen, että meidän maavoimien iskukyky on kutakuinkin huipussaan juuri nyt, ennen tulossa olevaa massavanhenemisen ongelmaa. Naapurissa on reaalipolitiikka aina hanskattu, joten toivottavasti olemme osanneet antaa (poliittisesti) jämäkkää kuvaa itsestämme. "Täällä saa turpiin".

Mutta aika on meitä vastaan. Mitä tulee taas meidän yksinään "uskottavaan puolustukseen", niin pahalta näyttää.

Naapuri tekee johdonmukaista työtä asevoimien modernisaation eteen, Armatat ja muut ehkä hymyilyttävät vielä (tai eivät varmaan enään), mutta kova kyky ja osaaminen siellä on nousemassa, uudet asekonseptit ja ne yhdistäen välinpitämättömyyteen "sivistyneistä pelisäännöistä". Klusteriammuksia ja muita käytetään surutta ja taiten, tykistö on taitavaa ja tuhoisaa, ja ilmavoimatkin ovat nousemassa siivilleen. Taktisisten ydinaseiden kynnys on laskemassa (laskenut), ainakin retoriikka on kovaa siihen suuntaan. (Ja tähän ei pienellä Suomella ole vastinetta laittaa...).

Muut ovat hitaasti heräämässä, ja se toisaalla esillä ollut hyvin kriittinen saksalainen artikkeli näistä isoista NATO-harjoituksista ja kaikista siellä olleista ongelmista pistää kyllä miettimään. Toisaalta, NATO on herännyt, on nousemassa venytellen ruostuneita rattaitaan, mutta saadaanko riittävä pelote (deterrent) aikaan riittävän nopeasti?

Jos Saksa ei pian herää ruususen unestaan, niin pahalta näyttää näin itäisen Euroopan näkökulmasta. Ranska ja Britit ovat kaukana lännessä...
 
Tää on itselleni uusi formaatti, mutta lienee jonkinlainen evoluutio OSS:n aiemmista Alternative-reality strategiapeleistä. Suomi-skenaario on jatkoa juurikin nyt painoon menevälle Putin Strikes - The Coming War For Eastern Europe -skenaariolle:

This near-future what-if is set at 20 miles per hex, with divisions and brigades as the units of maneuver. It covers the first month of the war that could result if Putin decides to abandon the "opaque war" (a.k.a. "gray war") approach and go for it big time. The idea being to take advantage of the West's (particularly the "old NATO" countries') distraction with the jihad to try to win back all or some of the "Near Abroad" on Russia's European flank.

The system will be a further-evolved version of the one I used in NNN2, but better adapted to modern real-world military circumstances. In particular, I'm crafting the combat sub-system to emphasize the growing debate on the appropriateness of the "brigading of everything." The growing complaints are that brigades, BCTs, etc., are too small and weak to last long in an eyeball-to-eyeball First World conventional war, while also being too big to be nimble enough to properly prosecute an urban counterinsurgency war.


Putin Strikes kattaa kartan Mustan meren rannoilta Baltian rannoille, ja Northern War jatkaa tästä ylöspäin kattaen Suomen. Strategiapelit on suunniteltu siten, että ne voidaan yhdistää yhdeksi laajaksi kampanjaksi.

Päällepäin näyttää erittäin mielenkiintoiselta simulaatiolta, yksiköt ovat Prikaati- ja Divisioonatasoisia:

pic2843412_lg.jpg


Harmi, että Northern War-julkaisu vasta ensi vuonna... Tosin tuo Ukraina-Puola-Baltia (Putin Strikes) on tulossa juuri myyntiin, joten ehkäpä sen parissa voi viettää tovin. Hieman epärealistisesti (tai sitten usko EU-turvatakuisiin on todella suuri), mukana rähinöissä Porin prikaati ja Panssariprikaati.

Ennakkotilaili setin jo tovi sitten (ja ennakkotilasin Northern Warin saman tien myös), joten heinäkuun aikana toivottavasti posti tuo paketin. Laitan vaikka lisää tietoa tonne peliforumille. Tosin sen verran mielenkiintoinen simulaatio, että oikeuttaisi kommentointiin tässäkin setissä.

Laita ihmeessä arvostelua ja kommenttia tulemaan jahka perehdyt tuohon lähemmin ! Kiinnostaisi kovasti kuulla lisää.
 
Täydennyspoliisi järjestelmä on käytännössä olemassa vain paperilla toistaiseksi ja rahoitusta tuohon ei taida olla tiedossa kun poliisista leikataan muutenkin. Massaa tulee lisää virka-avusta jos tulee.
Tiedän tilanteen. Hahmottelin keinoja, joilla reagoimiskykyämme voisi kehittää tulevaisuudessa.
 
Tässäpä myönteistä meidän kannaltamme. Johtamisjärjestelmä ja viestipuoli ovat ajasta jäljessä. Ilmankos niistä ei ole kuulunut Armata-tasoisia propagandahehkutusta...
Minusta tämä on merkittävä jarru ja siksi syytä ottaa esille isosti. Tässä jos missä talousvaikeudet ja pakotteet länsimaisen tekniikan suhteen kantavat hedelmää. Moderneja vehkeitä on toki, mutta vain avainjoukoilla.
sivu 184 lähtien koostetta kiinnostavimmista kohdista.

"Merkittävimpinä haasteina tavoitteiden saavuttamisessa ovat nykyisten käytössä olevien laitteiden ikä ja kunto. Suurin osa laitteista on edelleen analogisia ja elinkaarensa päässä. Merkittävä haaste on myös johtamisjärjestelmien eri osien keskinäinen yhteensopimattomuus: puolustushaarat ja aselajit ovat kehittäneet erilaisia järjestelmiä itselleen ilman yhteisiä standardeja.
Yhteisen johtamisjärjestelmän rakentaminen on erittäin haasteellista. Yleisesikunnan ja sotilaspiirien pysyvän valmiuden joukkojen varustaminen uusilla johtamislaitteilla sekä joukkojen uudelleen kouluttaminen on mahdollisuuksien rajoissa oleva ponnistus, joka vienee aikaa vähintään kymmenen vuotta. Liikekannallepanoyhtymät ovat vaikeimpia uudistettavia.

Kaikkien johtamisjärjestelmän osien vaihtaminen kerralla ei ole uskottavaa, eikä sellaista todennäköisesti suunnitellakaan. Erityisen haastavaksi Venäjän asevoimille tilanteen tekee asevoimien varsin suuri koko ja hankittavien järjestelmien määrä.

Nykyisessä poliittis-taloudellisessa tilanteessa, johon Venäjä on joutunut Ukrainan kriisin ja siitä aiheutuneiden talouspakotteiden sekä Venäjän muutoin heikon taloudellisen kehityksen vuoksi, asevoimien ja turvallisuusviranomaisten yhteisen johtamisjärjestelmän luominen kestänee vähintään 20 vuotta.

Erityisesti maavoimien eri johtamistasoille rakenteilla olevat useat johtamisjärjestelmät vaikuttavat ulkopuolisen silmissä hyvin mutkikkailta ja jäsentymättömiltä kokonaisuuksilta. Erilaisten johtamisjärjestelmien monilukuisuus ja valmistajien runsas kirjo herättävät väistämättä kysymyksen toiminnan tarkoituksenmukaisuudesta, mikä heittää hankintajärjestelyiden ylle varjon korruption mahdollisuudesta.

Venäjän sotilaspiirien alaisten armeijoiden johtamisjärjestelmä on siis valmis aikaisintaan 2020-luvun alussa (taktinen taso). Eniten haasteita on ollut eri puolustushaarojen omien järjestelmien yhteensovittamisessa yhteiseen järjestelmään. Puutteina on mainittu myös henkilökunnan ammattitaidottomuus.
Joidenkin lähteiden mukaan JeSU TZ -järjestelmän olisi pitänyt olla vuonna 2011 käytössä kolmella tai neljällä prikaatilla. Yhden prikaatin varustaminen vaatii 3 000 radiota ja 4 000 tietokonetta salausjärjestelmineen ja maksaa noin kahdeksan miljardia ruplaa."
 
@Mustaruuti , @jurppi ja muut taloudesta paljon kirjoittaneet.
Sivulta 257 lähtien käsitellään Venäjän sotaloutta yleisesti ja sen nykytilaa. Te kun olette aiheeseen perehtyneet, niin löydättekö mitään uutta?
 
Tässäpä myönteistä meidän kannaltamme. Johtamisjärjestelmä ja viestipuoli ovat ajasta jäljessä. Ilmankos niistä ei ole kuulunut Armata-tasoisia propagandahehkutusta...
Minusta tämä on merkittävä jarru ja siksi syytä ottaa esille isosti. Tässä jos missä talousvaikeudet ja pakotteet länsimaisen tekniikan suhteen kantavat hedelmää. Moderneja vehkeitä on toki, mutta vain avainjoukoilla.
sivu 184 lähtien koostetta kiinnostavimmista kohdista.

"Merkittävimpinä haasteina tavoitteiden saavuttamisessa ovat nykyisten käytössä olevien laitteiden ikä ja kunto. Suurin osa laitteista on edelleen analogisia ja elinkaarensa päässä. Merkittävä haaste on myös johtamisjärjestelmien eri osien keskinäinen yhteensopimattomuus: puolustushaarat ja aselajit ovat kehittäneet erilaisia järjestelmiä itselleen ilman yhteisiä standardeja.
Yhteisen johtamisjärjestelmän rakentaminen on erittäin haasteellista. Yleisesikunnan ja sotilaspiirien pysyvän valmiuden joukkojen varustaminen uusilla johtamislaitteilla sekä joukkojen uudelleen kouluttaminen on mahdollisuuksien rajoissa oleva ponnistus, joka vienee aikaa vähintään kymmenen vuotta. Liikekannallepanoyhtymät ovat vaikeimpia uudistettavia.

Kaikkien johtamisjärjestelmän osien vaihtaminen kerralla ei ole uskottavaa, eikä sellaista todennäköisesti suunnitellakaan. Erityisen haastavaksi Venäjän asevoimille tilanteen tekee asevoimien varsin suuri koko ja hankittavien järjestelmien määrä.

Nykyisessä poliittis-taloudellisessa tilanteessa, johon Venäjä on joutunut Ukrainan kriisin ja siitä aiheutuneiden talouspakotteiden sekä Venäjän muutoin heikon taloudellisen kehityksen vuoksi, asevoimien ja turvallisuusviranomaisten yhteisen johtamisjärjestelmän luominen kestänee vähintään 20 vuotta.

Erityisesti maavoimien eri johtamistasoille rakenteilla olevat useat johtamisjärjestelmät vaikuttavat ulkopuolisen silmissä hyvin mutkikkailta ja jäsentymättömiltä kokonaisuuksilta. Erilaisten johtamisjärjestelmien monilukuisuus ja valmistajien runsas kirjo herättävät väistämättä kysymyksen toiminnan tarkoituksenmukaisuudesta, mikä heittää hankintajärjestelyiden ylle varjon korruption mahdollisuudesta.

Venäjän sotilaspiirien alaisten armeijoiden johtamisjärjestelmä on siis valmis aikaisintaan 2020-luvun alussa (taktinen taso). Eniten haasteita on ollut eri puolustushaarojen omien järjestelmien yhteensovittamisessa yhteiseen järjestelmään. Puutteina on mainittu myös henkilökunnan ammattitaidottomuus.
Joidenkin lähteiden mukaan JeSU TZ -järjestelmän olisi pitänyt olla vuonna 2011 käytössä kolmella tai neljällä prikaatilla. Yhden prikaatin varustaminen vaatii 3 000 radiota ja 4 000 tietokonetta salausjärjestelmineen ja maksaa noin kahdeksan miljardia ruplaa."

Hyviä pointteja. Ja tuohon kannattaa lisätä, että vanja erittäin mielellään antaa mm. Russia Todayn ja Sputnik Newskin kautta ulospäin mielikuvaa siitä, kuinka hemmetin hyvin johtamisjärjestelmät pelittävät.

Varsinkin komentoketjun yläpäässä, eli täällä Moskovan uutuuttaan kiiltelevässä komentokeskuksessa, josta näyttävin elkein johdetaan koko maanlaajuisia sotaharjoituksia, valvotaan ydinohjusten koelaukaisuja, käydään Syyrian sotaa. Lisäksi vielä esittelivät juuri täältä "varmana tietona" kuinka ukrainalainen Suhoi 25 rynnäkkökone ampui alas lennon MH17.

chto_takoe_nacionalnij_centr_upravleniya_oboronoj_rossii_i_zachem_on_sozdan.jpg
 
Vähän off topic ja toisaalta ei välttämättä kovinkaan paljon.

Panssari Salama oli tämän varmaankin ensimmäisenä linkittänyt tuonne Suomi NATO:n jäseneksi -ketjuun.

Nimittäin, juuri aiheeseen osuvasti on ilmestymässä sotastrategialautapeli, jossa Putin aloittaa Suomen valtauksen.

http://ossgamescart.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=91

Katso liite: 10139

Tuossa tuote-esittelyssä ei kovin ihmeemmin itse pelimekaniikkaa avata, mutta ilmeisesti myös hybridivaikuttaminen ja siltä puolustautuminen kuuluu arsenaaliin. Minusta tämä vaikuttaa todella mielenkiintoiselta !

Onpahan selvillä mitä sitten MP-netin saunailloissa pelataan :D
 
Tuo sotatalouden puoli on kyllä haastava arvioitava.

Käsittämätöntä on, että esim. tämän hehkutetun Armatan valmistajaa, Uralvagonzavodia, on haettu jo vuosi sitten konkkaan Alfa-pankin toimesta.
http://russia-insider.com/en/business/alfa-bank-files-bankruptcy-suit-against-uralvagonzavod/ri6681

Jotenkin pystyssähän tuo pidetään, mitä "Viagraa" sattuu sitten Putinin taskusta tarkoitukseen löytymään. Mutta ei se kyllä kerro ollenkaan hyvää ja hallittua RT-totuutta. Minulle se huutaa sitä, että ns. vapaassa markkinataloudessa Venäjän aseteollisuudesta ainakin merkittävä osa romahtaisi välittömästi ilman hallinnon erityissuojelua.

Väitän että vielä silloinkin, kun Venäjän uhkan aseellinen torjuminen ei ole enää edes teoreettisesti meikäläisen, vaan poikieni hommia, tulee lukumäärällinen pääosa Venäjän panssarimahdista olemaan modernisoituja malleja neuvostoliittolaisista designeista. Meidän erityisolosuhteissa uudistuminen on ollut helpompaa, koska nuo määrät ovat "hiukan" pienempiä taistelupanssarivaunujen osalta :rolleyes:

Siltikin...jos tuntisi karun todellisuuden, niin luulenpa että harjoitusvastustaja ei suhtaudu mitenkään väheksyvästi vaikkapa taistelupanssarivaunuihimme. 100 vaunua ei ole loputtomasti, mutta ne ovat priimakunnossa, varteenottettavan moderneja ominaisuuksiltaan ja niissä on hyvin koulutetut miehistöt. Iltalehti-totuus on tietenkin se wikipediasta kaivettu lukumääräinen vahvuus, vähän kuin Ukrainan "miljoona miestä ja xxx panssarivaunua", joka ei "ihan" realisoitunut.
 
Ja sitä ennen, jos kunnolla koulutettuja olisi vaikka tyyliin joukkue jossain kohteessa, niin pistettäköön sinne vaikka nelinkertainen määrä näitä reservin syväjäädytyksestä heräteltäviä. Jos ovatkin ehkä alkuunsa helpommin tapettavia, niin tappioiden jälkeenkin on sitä hanttiin pistävää massaa vastassa. Ja jäljelle jääneet sitten sitäkin kiukkuisempia :cool:

Täällä istun ja odottelen. Laittakaa sitten nuotio alle kun ensimmäinen varoitusmerkki, eli telaketjujen kolina kantautuu Vaalimaan koppivahdin korviin :D

frozen-man.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä pointteja. Ja tuohon kannattaa lisätä, että vanja erittäin mielellään antaa mm. Russia Todayn ja Sputnik Newskin kautta ulospäin mielikuvaa siitä, kuinka hemmetin hyvin johtamisjärjestelmät pelittävät.

Varsinkin komentoketjun yläpäässä, eli täällä Moskovan uutuuttaan kiiltelevässä komentokeskuksessa, josta näyttävin elkein johdetaan koko maanlaajuisia sotaharjoituksia, valvotaan ydinohjusten koelaukaisuja, käydään Syyrian sotaa. Lisäksi vielä esittelivät juuri täältä "varmana tietona" kuinka ukrainalainen Suhoi 25 rynnäkkökone ampui alas lennon MH17.

Katso liite: 10199
Etsin tätä lausetta pitkään tutkimuksesta, kun se jäi mieleen eilen.

"2000-luvun alussa Venäjän sekasortoisessa poliittisessa, taloudellisessa, sosiaalisessa ja sotilaallisessa tilanteessa ainoa mahdollisuus oli pyrkiä verbaalisesti muodostamaan pelote potentiaalisiin vastustajiin."

Ikävä kyllä, kuten keltaista lehdistöä lukiessa olemme oppineet, verbaalinen pullistelu toimii edelleen joidenkin kohdalla. Samaa jatkumoa voi seurata esim. Armatan ja Iskanderin kohdalla.
 
Tässäpä myönteistä meidän kannaltamme. Johtamisjärjestelmä ja viestipuoli ovat ajasta jäljessä. Ilmankos niistä ei ole kuulunut Armata-tasoisia propagandahehkutusta...
Minusta tämä on merkittävä jarru ja siksi syytä ottaa esille isosti. Tässä jos missä talousvaikeudet ja pakotteet länsimaisen tekniikan suhteen kantavat hedelmää. Moderneja vehkeitä on toki, mutta vain avainjoukoilla.
sivu 184 lähtien koostetta kiinnostavimmista kohdista.

"Merkittävimpinä haasteina tavoitteiden saavuttamisessa ovat nykyisten käytössä olevien laitteiden ikä ja kunto. Suurin osa laitteista on edelleen analogisia ja elinkaarensa päässä. Merkittävä haaste on myös johtamisjärjestelmien eri osien keskinäinen yhteensopimattomuus: puolustushaarat ja aselajit ovat kehittäneet erilaisia järjestelmiä itselleen ilman yhteisiä standardeja.
Yhteisen johtamisjärjestelmän rakentaminen on erittäin haasteellista. Yleisesikunnan ja sotilaspiirien pysyvän valmiuden joukkojen varustaminen uusilla johtamislaitteilla sekä joukkojen uudelleen kouluttaminen on mahdollisuuksien rajoissa oleva ponnistus, joka vienee aikaa vähintään kymmenen vuotta. Liikekannallepanoyhtymät ovat vaikeimpia uudistettavia.

Kaikkien johtamisjärjestelmän osien vaihtaminen kerralla ei ole uskottavaa, eikä sellaista todennäköisesti suunnitellakaan. Erityisen haastavaksi Venäjän asevoimille tilanteen tekee asevoimien varsin suuri koko ja hankittavien järjestelmien määrä.

Nykyisessä poliittis-taloudellisessa tilanteessa, johon Venäjä on joutunut Ukrainan kriisin ja siitä aiheutuneiden talouspakotteiden sekä Venäjän muutoin heikon taloudellisen kehityksen vuoksi, asevoimien ja turvallisuusviranomaisten yhteisen johtamisjärjestelmän luominen kestänee vähintään 20 vuotta.

Erityisesti maavoimien eri johtamistasoille rakenteilla olevat useat johtamisjärjestelmät vaikuttavat ulkopuolisen silmissä hyvin mutkikkailta ja jäsentymättömiltä kokonaisuuksilta. Erilaisten johtamisjärjestelmien monilukuisuus ja valmistajien runsas kirjo herättävät väistämättä kysymyksen toiminnan tarkoituksenmukaisuudesta, mikä heittää hankintajärjestelyiden ylle varjon korruption mahdollisuudesta.

Venäjän sotilaspiirien alaisten armeijoiden johtamisjärjestelmä on siis valmis aikaisintaan 2020-luvun alussa (taktinen taso). Eniten haasteita on ollut eri puolustushaarojen omien järjestelmien yhteensovittamisessa yhteiseen järjestelmään. Puutteina on mainittu myös henkilökunnan ammattitaidottomuus.
Joidenkin lähteiden mukaan JeSU TZ -järjestelmän olisi pitänyt olla vuonna 2011 käytössä kolmella tai neljällä prikaatilla. Yhden prikaatin varustaminen vaatii 3 000 radiota ja 4 000 tietokonetta salausjärjestelmineen ja maksaa noin kahdeksan miljardia ruplaa."
Miten prikaatilla voi olla 3000 radiota? Siis kaikki ajoneuvot, johtaminen, plus pari per jalkavakiryhma... ja kaikkia varalle viela. Kyllahan noita sitten kertyy, ja akkuja vastaavasti?
 
Kesseli on hyvä tyyppi. Erottuu erittäin positiivisesti "kapiaisten stereotypiasta". Uskalsi kritisoida avoimesti suomalaisten kadettien koulutusta väärällä tavalla teoriapainotteiseksi jo toistakymmentä vuotta sitten. Pirun skarppi kaveri, eli pitääpä lukea mainittu opus.
 
Back
Top