Venäjän asevoimien ja turvallisuuselinten suorittamat provokaatiot

Pitäisikö tämä nykäistä omaksi aiheekseen? On meinaan todella mielenkiintoinen valinta harjoituksen paikaksi.
Meniskö tää nyt provokaation piikkiin...

https://www.verkkouutiset.fi/lento-...aja-ampuu-ohjuksia-lahella-ruotsin-rannikkoa/
Lento- ja laivaliikennettä varoitettu: Venäjä ampuu ohjuksia lähellä Ruotsin rannikkoa
Venäjä aikoo tehdä epätavallisia ohjuskokeita kymmenen kilometrin päässä Ruotsin rannikosta.

Venäjä aikoo suorittaa ohjuksien koelaukaisuja lähellä Ruotsin rannikkoa.
Alla olevassa tviitissä näkyvän lentoliikenteelle annetun NOTAM-varoituksen perusteella Venäjä ampuu ohjuksia ensi viikolla Itämerellä Venäjä 1 -nimisellä harjoitusalueella. Lentoliikennettä varoitetaan 18 kilometrin korkeuteen asti. Ruotsalaisen Expressenin mukaan myös laivaliikennettä on varoitettu.
Harjoitusalue sijaitsee vain alle kymmenen kilometrin päässä Ruotsin rannikon Karlskronasta, jossa on Ruotsin laivaston tukikohta. Alue on kansainvälisillä vesillä, mutta Ruotsin lentotiedotusalueen (FIR) sisällä.
Harjoituksen kerrotaan alkavan ensi viikon keskiviikkona kuudelta aamulla. Harjoitus päättyy perjantaina kuudelta illalla.
Ruotsin asevoimat ei kommentoi asiaa. Harjoituksesta ollaan kuitenkin selvillä. Nimetön ruotsalainen puolustuslähde kuvailee harjoitusta ”erittäin epätavalliseksi”.
Tunnettu ruotsalainen puolustusbloggari ja upseeri Carl Bergqvist toteaa niin ikään twitterissä, että kyse on tavallisesta poikkeavasta harjoituksesta.
– En ole koskaan aiemmin nähnyt toisen valtion suorittavan ammuntoja Ruotsin FIR:n sisällä lukuun ottamatta yhteisharjoituksia Ruotsin kanssa, hän toteaa.
Noinkohan kyseiselle harjoitusalueelle mäjähtää muutama Iskander näytiksi?

Maalialueelta ainakin sijaintinsa puolesta vaikuttaa.
 
Pitäisikö tämä nykäistä omaksi aiheekseen? On meinaan todella mielenkiintoinen valinta harjoituksen paikaksi.

Noinkohan kyseiselle harjoitusalueelle mäjähtää muutama Iskander näytiksi?

Maalialueelta ainakin sijaintinsa puolesta vaikuttaa.
Nykäse vaan. On meinaan ihan jonkin verran suurempi provo kuin mikään tähän astisista.
Joten tapahtumia ja kommentointia odotettavissa :)
 
Nykäse vaan. On meinaan ihan jonkin verran suurempi provo kuin mikään tähän astisista.
Joten tapahtumia ja kommentointia odotettavissa :)
Suomihan voisi järjestää Viron kanssa yhteisharjoituksen. Vaikka sitten, kun niitä raskaan raketinheittimen uusia 70+ km raketteja tulee. Maalialueeksi sovittaisiin sopiva ruutu Itä-Viron rannikolta. Ammuttaisiin vaikka jostain Kotkan läheltä. (Eikös raketit silloin menisi Suursaaren yli?)
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisikö tämä nykäistä omaksi aiheekseen? On meinaan todella mielenkiintoinen valinta harjoituksen paikaksi.

Noinkohan kyseiselle harjoitusalueelle mäjähtää muutama Iskander näytiksi?

Maalialueelta ainakin sijaintinsa puolesta vaikuttaa.

Mistä vetoa että käytännössä Venäjä harjoittelee tässä Baltian avustamisen estämistä ? Kaikissa julkisuuteen tulleissa Baltia-skenaarioissa todetaan, että Ruotsin satamien ja lentokenttien hyödyntäminen olisi NATO:lle ensisijaisen tärkeää mikäli lisäjoukkoja ja ilmatukea pitäisi saada paikalle. Venäjä lähettää tässä poliittisen signaalin Ruotsille.
 
Itämerellä kuhisee nyt oikein kunnolla

https://www.verkkouutiset.fi/venaja...eresta-36-tunniksi-latvia-protestoi-ohjuksia/




Venäjän sotilasattasea kutsuttiin Latvian puolustusministeriöön. V.R.Resler, M.von Ozmidoff/Wikimedia Commons/CC BY-SA 3.0
Venäjä sulkee ison osan Itämerestä 36 tunniksi – Latvia protestoi ohjuksia
KASPERI SUMMANEN | 30.03.2018 | 10:37- päivitetty 30.03.2018 | 10:47
Latvian puolustusministeriö kutsui Venäjän sotilasattasean keskusteluihin ohjuskokeiden takia.

Latvia on ilmaissut tyytymättömyytensä Venäjän ensi viikolla Itämerellä kaavailemiin ohjusammuntoihin. Venäjän sotilasattasea on kutsuttu selvittämään tilannetta Latvian puolustusministeriöön.

– Vaikka kansainväliset sopimukset eivät estäkään Venäjää suorittamasta tällaista harjoitusta tällä alueella, ovat sen toimet haastavia ja ne tulkitaan todennäköisemmin voimannäytteeksi, Latvian puolustusministeriö tiedottaa.

Latvian yleisradion mukaan ministeriö katsoo ohjuskokeiden vaarantavan siviilialuksia ja -ilmailua Itämerellä. Latvialaisten mukaan Venäjä sulkee suuren osan Itämerestä 36 tunniksi ja vahingoittaa siten sekä taloudellista toimintaa että lisää onnettomuuksien riskiä.

– Asevoimat tulee seuraamaan koetta ja tulee lisäämään maamme rajojen valvontaa.

Venäjä testaa ensi viikolla ohjuksia Latvian lisäksi myös lähellä Ruotsin ja Puolan rannikkoja. Latvian kohdalla testejä tehdään noin 40 kilometrin päässä maan rannikosta.



Lue myös:

Itämerellä tapahtuu: Venäjä ampuu ohjuksia myös Puolan ja Latvian edustalla
 
Kirjoitin tästä jo toisessa osiossa, tämä on oikeampi ketju.
Jo tammikuussa valmistelu oli niin pitkällä että voitiin perua muuan konferenssi kaliningradissa mm majoituskapasiteetin puutteeseen vedoten. Poikkeuksellista majoituskapasiteetin tarvetta on ilmeisesti toukokuulle asti..!? Veikkaan ettei poikkeava toiminta lopu viikon ohjuskokeiden jälkeen.
 
....jos Ruotsi panikoi ja liittyy Natoon, niin Suomi jää sopivasti yksin ja kas...
Luulen että Venäjän tavoitteena on lopullinen selvittäminen Suomen asemasta juurikin tämän harjoituksen kautta.
Tavoitteellinen Ruotsin ajaminen Natoon on tavallaan myös vaihtokauppaa Naton kanssa: Saitte nyt sen Ruotsin itsellenne, joten pitäkää näpit irti Suomesta = win-win ?
Itse uskon tämän olevan etupiirijakoa.

Myydään Suomi satasella USA:lle. Tekihän Venäjäkin samaa Alaskan kohdalla aikanaan.
.
 
Kirjoitin tästä jo toisessa osiossa, tämä on oikeampi ketju.
Jo tammikuussa valmistelu oli niin pitkällä että voitiin perua muuan konferenssi kaliningradissa mm majoituskapasiteetin puutteeseen vedoten. Poikkeuksellista majoituskapasiteetin tarvetta on ilmeisesti toukokuulle asti..!? Veikkaan ettei poikkeava toiminta lopu viikon ohjuskokeiden jälkeen.

Muistan kun kirjoitit ja tuli mieleen kun ohjuskokeista ilmoitettiin.(y)
 
Luulen että Venäjän tavoitteena on lopullinen selvittäminen Suomen asemasta juurikin tämän harjoituksen kautta.
Tavoitteellinen Ruotsin ajaminen Natoon on tavallaan myös vaihtokauppaa Naton kanssa: Saitte nyt sen Ruotsin itsellenne, joten pitäkää näpit irti Suomesta = win-win ?
Itse uskon tämän olevan etupiirijakoa.

Myydään Suomi satasella USA:lle. Tekihän Venäjäkin samaa Alaskan kohdalla aikanaan.
.

Minä taas luulen että näyttävät vain mistä kana kuseen ja kenen meri se on. Kuitenkin Nato ja Usa seilannut siellä aika paljon viimeaikoina. Kunnon statement.
 
Luulen että Venäjän tavoitteena on lopullinen selvittäminen Suomen asemasta juurikin tämän harjoituksen kautta.
Tavoitteellinen Ruotsin ajaminen Natoon on tavallaan myös vaihtokauppaa Naton kanssa: Saitte nyt sen Ruotsin itsellenne, joten pitäkää näpit irti Suomesta = win-win ?
Itse uskon tämän olevan etupiirijakoa.

Myydään Suomi satasella USA:lle. Tekihän Venäjäkin samaa Alaskan kohdalla aikanaan.
.

Tuohon samaan päädyin minäkin asiaa ihmetellessäni. Venäläiset eivät ymmärtääkseni ole niin tyhmiä, että vain pullistellakseen ryhtyvät mesoamaan Ruotsin rannikolla, vaan jokin strateginen tavoite tässäkin on taustalla. Venäjän silmissä Ruotsi on ilmeisesti menetetty tapaus, mutta koska meidän vellihousupoliitikkomme eivät uskaltaneet nousta Nato-junaan silloin, kun sen aika oli, on Suomi vielä vapaata riistaa.

Venäläiset havittelevat Tornionjoesta ja Tenojoesta etupiirinsä rajalinjaa. Jos Yhdysvalloilta riittää mielenkiintoa ja voimaa Pohjois-Eurooppaa kohtaan, saattaa miehitys jäädä henkiseksi alistamisyritykseksi YYA:n tapaan. Jos taas Yhdysvaltojen huomio kiinnittyy täysin Kaukoitään ja esimerkiksi Iraniin, voi edessämme olla pahempaakin vääntöä.
 
Kansainväliset suhteet kiristyvät.

Järjestetään sotilaallisia voimannäyttöjä.

Tapahtuu salamurhia tai terrori-iskuja.

Käytetään näytösluontoisesti joukkotuhoaseita.

Itse olen valmistautunut yli 20 vuotta. Tunnen joukkoni ja olen varma tehtävämme onnistumisesta. Levollisin mutta valppain mielin.

 
Mistä vetoa että käytännössä Venäjä harjoittelee tässä Baltian avustamisen estämistä ? Kaikissa julkisuuteen tulleissa Baltia-skenaarioissa todetaan, että Ruotsin satamien ja lentokenttien hyödyntäminen olisi NATO:lle ensisijaisen tärkeää mikäli lisäjoukkoja ja ilmatukea pitäisi saada paikalle. Venäjä lähettää tässä poliittisen signaalin Ruotsille.

Tämä on noussut tänään esille useammallakin taholla + päälle vielä se, että kun katsoo kaikki harjoitusalueet eli Ruotsin ohella Latvian ja Puolan rannikot ja tsekkaa mikä - tulevaisuudessa kenties mitkä - kulkee jotakuinkin keskeltä aluetta, niin käytännössä Venäjä voi toteuttaa kaksi erillistä harjoitusta yhdellä kertaa, joista toki Baltian eristäminen on tärkeämpi kuin Nord Streamien suojaaminen.

Sipilältä voisi kysyä uudelleen, että onko Nord Stream 2 vain ja ainoastaan ympäristökysymys tai ympäristö ja talouskysymys, vai jotain aivan muuta. Lipposesta en sano mitään... (menee nimittäin vihapuheen puolelle).
 
Kansainväliset suhteet kiristyvät.

Järjestetään sotilaallisia voimannäyttöjä.

Tapahtuu salamurhia tai terrori-iskuja.

Käytetään näytösluontoisesti joukkotuhoaseita.

Itse olen valmistautunut yli 20 vuotta. Tunnen joukkoni ja olen varma tehtävämme onnistumisesta. Levollisin mutta valppain mielin.

Nämä muun muassa taisivat olla niitä "Harmaan vaiheen" tuntomerkkejä kun itse olin suorittamassa kansalaisvelvollisuuttani 90-luvun puolivälissä. Ja silloin kerrottiin että juuri tähän samaan aikaan sitten hiotaan harjoituksiin komennetuista reserviläisistä esiin ne vm-palveluksessa opetetut asiat ja ollaan sitten valmiita kun tositoimet alkavat..
 
Nämä muun muassa taisivat olla niitä "Harmaan vaiheen" tuntomerkkejä kun itse olin suorittamassa kansalaisvelvollisuuttani 90-luvun puolivälissä. Ja silloin kerrottiin että juuri tähän samaan aikaan sitten hiotaan harjoituksiin komennetuista reserviläisistä esiin ne vm-palveluksessa opetetut asiat ja ollaan sitten valmiita kun tositoimet alkavat..

Millä eduskunta saataisiin tajuamaan sama asia?
 
Nyt vaan määritellään harmaan vaiheen tuntomerkit uudelleen niin ongelma on ratkaistu. Venäläisen sotilasajoneuvo saattueen kohtaamisessa pitää selvittää ovatko joukot vihamielisessä vai ystävällisessä tarkoituksessa liikkeellä....
 
Back
Top