Lyhyesti:
T-80 oli tankki jolla korvattiin T-72 kalusto. Lopputulos oli kuitenkin se, että lopulta T-80:ä alettiin poistaa nopealla tahdilla käytöstä teknisesti totaalisen epäluotettavana - ja samalla alettiin ottamaan T-72:sia takaisin käyttöön ne jo kertaalleen korvanneen T-80:n tilalle. Sitten alettiin modaamaan T-72:sia, modaamisen tahtia kiihdytettiin kun Armata T-14 osoittautui huonoksi ideaksi. Aivan viime aikoina on alettu modaamaan myös T-80:ä. Modaus on teknisesti perusteellinen..mm moottori ja voimansiirto.
Eli: jos olisimme tuolloin päätyneet T-80:iin Leo 2A4:sten sijaan, meillä olisi ollut suoraan niin paskaa kalustoa ettei sillä olisi tehnyt oikeastaan yhtään mitään. Venäläisillä sentään oli vanhat T-72:t varastossa otettavaksi takaisin käyttöön romujen tilalle, meillä ei olisi ollut yhtään mitään.
Siksi pitää kiittää kaikkia mahdollisia siitä ettei tankkivalinnassa neukkunostalgiasta sokeutuneet saaneet omaa valintaansa läpi vaan järki voitti.
Pieniä tarkennuksia nyt tuohon. T-80:n ei ollut tarkoitus korvata T-72:ta, vaan T-64. Neuvostoliitolla oli T-55:stä ja T-62:sta lähtien kaksi eri kehityslinjaa vaunuille: kalliimpi ja sofistikoituneempi vaunu panssarijoukoille (T-64 ja T-80) ja halvempi (T-62, T-72) vaunu moottoroidulle jalkaväelle, siis meikäläisittäin kutsuttuna mekanisoiduille joukoille, orgaanisiksi vaunuiksi. T-72:han oli tarkoitettu halvemmaksi kuin aikanaan hyvin sofistikoitunut ja varsin kallis T-64, ja T-80 oli sitten tarkoitettu Neuvostoliiton panssaridivisioonien keihäänkärjeksi vanhentuvan T-64:n tilalle, ja näihin vaunuihin oli myös budjetoitu enemmän resursseja vaunua kohden kuin T-72:een. T-80:ssä olikin kaasuturbiini moottorina, koska sitä pidettiin sekä USA:ssa että Neuvostoliitossa panssarivaunujen tulevaisuutena.
T-80 oli ensisijaisesti aivan uskomaton polttoainesyöppö - epäluotettavuus taas oli etenkin alkuperäisen GTD-1000T:n, ja myös sen jonkin verran paranneltujen versioiden GTD-1000TF (T-80B) ja GTD-1000M (T-80A) ongelma, parantuen tosin kehitysversioiden myötä, ja ratketen melko pitkälti uuden GTD-1250TF:n (T-80U) myötä jo 1980-luvun tuotannossa.
Vaunuja (etenkin T-80BV) käytettiin mm. Tsetsenian sodissa, jossa huolto-ongelmien vuoksi vaunut hyytyivät polttoaineen loppumisen vuoksi yhtenään kesken sotatoimien, mikä oli varsin ongelmallista, ottaen huomioon tsetseenien varsin tehokkaan sissisodankäynnin, jolle kaupungissa tai esikaupunkialueella hyytynyt panssarivaunu oli helppo maali. Siksi myös Tsetsenian sodassa siirryttiin käyttämään vähemmän polttoainetta kuluttavaa T-72:ta. Toinen T-80BV:n merkittävistä ongelmista, joka silloin havaittiin (koskee kaikkia T-80:n malleja ja myös T-64:ää) oli automaattilataajassa pystyssä olevat kartussit, jotka syttyivät kovin helposti panssarin läpäisyn tuottamista kipinöistä. T-72-mallisessa automaattilataajassa panokset ovat taas kyljellään.
Mikseivät venäläiset korvanneet sitten T-80:n moottoreita perinteisillä dieselmoottoreilla myöhemmin? Syy on selvä - Harkivin suunnittelubyroo ja Malyshevin tehdas jäivät NL:n hajotessa Ukrainaan, ja siellä kehitelty T-80UD ukrainalaisten projektiksi. Lisäksi T-80UD:n mäntädiesel oli sekin varsin epäluotettava.
Nyttemmin käytössähän on T-80:stä ollut T-80U, se on käytössä nimenomaan Venäjän panssariprikaateissa T-90A:n ohella. T-72B obr. 1989 ja sen jälkeiset kehitysversiot (T-72BA, T-72B3, ei kuitenkaan T-90-sarja) ovat taas käytössä moottoroiduissa jalkaväkiprikaateissa, eivätkä lainkaan panssariprikaateissa. T-80U ei siis ole jäänyt missään vaiheessa pois käytöstä, vaan on palvellut koko ajan T-90A:n rinnalla panssarijoukoissa, kun taas T-72 on käytössä mekanisoiduilla joukoilla.
T-80BVM:ssä, joka on tuo uusi päivitysversio, joka tuli ensimmäisenä käyttöön arktisille joukoille - juuri meidän rajaamme vasten Alakurttiin ja Petsamoon, yksi vaunupataljoona kumpaankin - on sama GTD-1250TF kuin 1980-lukulaisessa T-80U:ssa. Venäläiset ovat kaasuturbiinin säilyttämistä (jokseenkin sen vaihtamista uudempaan malliin, T-80B:ssähän oli GTD-1000TF) perustelleet sillä, että kaasuturbiini käynnistyy kylmissä oloissa helpommin kuin tavalliset mäntädieselit. Eli modaus ei siis ole voimalinjan osalta teknisesti perusteellinen, vaan vain muokkaus T-80U:n standardiin.
Laitetaan tänne nyt vielä muokkauksena, että poikkeus vahvistaa säännön: T-80BV tuli kyllä jossain vaiheessa myös joihinkin moottoroituihin jalkaväkidivisiooniin/-prikaateihin käyttöön, sillä periaatteella, että T-80U ja T-90(A) korvasivat ne panssaridivisioonissa/-prikaateissa. Esim. Petsamossa T-80 taisi olla koko ajan käytössä, sen sijaan Alakurtissa vaununa oli aluksi T-72B3 obr. 2013.